Idealny olej do D-4D

Fórum o automobilových mazivech

Moderátor: Colommbo

NOP

Re: Idealny olej do D-4D

Příspěvek od NOP »

modus ponens píše:Vlastnim Toyotu Avensis D-4D 93kW (bez DPF), najazdenych ca. 13tis. km. Napriek odporucanemu 30tis. km intervalu vymeny oleja som rozhodnuty menit ho kazdych 15tis. km. Moja dilema je, aky olej zvolit.


Vlastním Avensis se stejným motorem, najeto cca 35 tis. km. O intervalu výměny jsem uvažoval naprosto identicky, v 15 tis. km jsem provedl výměnu sám, olej Total Ineo ECS 5w30, ACEA A5B5. Poněvadž jsem si nebyl jistý a znáte to, každý mi doporučoval něco jiného, poslal jsem dotaz do tuzemského zastoupení Totalu, odpověděli mi, že olej mohu použít do tohoto motoru a dokonce že vlastnostmi ještě překonává požadavky Toyoty. Ale znáto to, kdo by si pohaněl vlastní výrobek. U mne byla volba také ovlivněna tím, že dlouhodobě používám oleje Total a nikdy jsem neměl problémy, prostě jim důvěřuji. Když jsem měl najeto 30tis. km, byl jsem na servisní prohlídce, přinesl jsem si vlastní olej, viz shora, sice mi ho tam nalili, ale s výhradou a poznámkou do servisní knížky.
Prý to musí takto udělat, i když uznali, že specifikace můj olej splňuje. Jak jsem zjistil, tady (Brno) by to udělal každý serivis. Ale možná nemám ty pravé známé. Ještě musím uvést, že po první výměně v 15 tis. km se již tak tichý motor ještě ztišil. Ale tu změnu člověk vnímá pouze několik prvních km.
Brembo
Příspěvky: 2294
Registrován: pon čer 08, 2009 21:28
Bydliště: Matuškovo

Příspěvek od Brembo »

Na olejposte si zadaj do vyhlatdavaca normu B1 a nieco najdes. Mozes aj kupit rovno u nich,maju velmi dobre ceny. A B1 sa da nahradit B5. ACEA normu uvadzaju ako dodatkovu,nakolko v API nie je ziadna norma na oleje so znizenym indexom viskozity.
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27500
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: Idealny olej do D-4D

Příspěvek od Pitris »

NOP píše:
modus ponens píše:Vlastnim Toyotu Avensis D-4D 93kW (bez DPF), najazdenych ca. 13tis. km. Napriek odporucanemu 30tis. km intervalu vymeny oleja som rozhodnuty menit ho kazdych 15tis. km. Moja dilema je, aky olej zvolit.


Vlastním Avensis se stejným motorem, najeto cca 35 tis. km. O intervalu výměny jsem uvažoval naprosto identicky, v 15 tis. km jsem provedl výměnu sám, olej Total Ineo ECS 5w30, ACEA A5B5.....
Pokud nemáš filtr pevných částic, ale budeš měnit olej dřív, než "na maximu",
tak ten Total Ineo ECS 5w30, ACEA A5B5 je dobrá :wink: volba.
NOP píše:.....poslal jsem dotaz do tuzemského zastoupení Totalu, odpověděli mi, že olej mohu použít do tohoto motoru a dokonce že vlastnostmi ještě překonává požadavky Toyoty.....
To je zřejmě proto, že ten olej plní i ACEA C2 - což je "low saps" olej.....

jinak - můžeš použít bez obav olej (jen) A5/B5, (pokud budeš měnit po max. 15-ti tkm, je možné použít i A1/B1 - a motoru se nic nestane, pokud použiješ i A3/B3/B4 - ale to je u nového vozu - když výrobce motoru povoluje olej se sníženou viskozitou - zbytečné)
a doporučuji se držet zavedených výrobců.
craken

Příspěvek od craken »

To Pitris: ale ten Total Ineo ECS 5W30 je predsa olej pre motory s DPF ?
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27500
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Příspěvek od Pitris »

craken píše:To Pitris: ale ten Total Ineo ECS 5W30 je predsa olej pre motory s DPF ?
Však ano, ale je to olej na 30tkm, a NOP psal, že to bude měnit po 15-ti tkm, proto nevidím důvod, proč ho nepoužít - a taky jsem napsal, že stačí A1/B1.
modus ponens
Příspěvky: 100
Registrován: pát led 15, 2010 0:44

Příspěvek od modus ponens »

Hmm, stalo sa mi to, co som nechcel: som akoby v kruhu argumentov a neviem, ako z neho von. :?

Jedna vec je, ze Toyota predpisuje B1 (5W-30) olej a s nim 30tis. km interval vymeny. Beriem to ako marketingove prisposobenie sa trhu a interval skratim na 15tis. km.

Druha vec je, ze od motor zerie od novoti olej. Viem, ze niektore diesle (podla kusu) si zvyknu sadnut, vymedzuju sa vole a pod. - ale spotreba oleja ani po 12tis. km neklesala. Podla poslednych prepoctov sa pohybuje okolo 4 dcl na 1000 km. Zabiehal som celkom opatrne - ziadne podtacanie (pod 2tis. ot.), ale ani vysoke otacky (nad 3 tis. ot.). Z tohto dovodu by som rad dodrzal normu vyrobcu, pretoze ked sa to neupravi/neznizi, vyhnem sa vyhovorke "nedali ste tam olej, ktory tam patri".
Ale pritom viem, ze B3 olej ma hrubsi film, zrejme teda lepsie vytesnuje => spotreba oleja by mohla vyrazne klesnut. B5 neviem, ci lepsie vytesni.

Tak, a teraz babo rad.
- je takato spotreba oleja v norme vzhladom na nie uplne zabehnuty diesel?
- ako sa zachovat pri vymene oleja? ACEA B1, B5 alebo B3?
- nehrozi pri zvysenej spotrebe oleja odpalenie katalyzatora? :?
modelář

Příspěvek od modelář »

- Uváděná spotřeba oleje je v normě.
- B1 je z hlediska spotřeby oleje totéž, co B5. B3 či B4 ji nejspíše dokáže trochu snížit, ale s nějakým výrazným poklesem bych nepočítal.
- Spotřeba do 1l/1000km by katalyzátoru neměla nijak ublížit.

P.S.: Ty motory se pro evropskou produkci (a to se týká všech Avensisů z UK a Coroll z Turecka) vyrábějí v Polsku...
modelář

Příspěvek od modelář »

Dodatek, resp. oprava: Aurisy z Turecka...
modus ponens
Příspěvky: 100
Registrován: pát led 15, 2010 0:44

Příspěvek od modus ponens »

modelář píše:Ty motory se pro evropskou produkci (a to se týká všech Avensisů z UK a Coroll z Turecka) vyrábějí v Polsku...
To akoze motor sa "nepodaril" (z pohladu spotreby oleja) a uz sa neda nic robit? :roll:
modelář

Příspěvek od modelář »

modus ponens píše:
modelář píše:Ty motory se pro evropskou produkci (a to se týká všech Avensisů z UK a Coroll z Turecka) vyrábějí v Polsku...
To akoze motor sa "nepodaril" (z pohladu spotreby oleja) a uz sa neda nic robit? :roll:
Ten motor je svou konstrukcí prakticky to nej, co v dané kategorii existuje. Bohužel tomu vůbec neodpovídají jeho jízdní projevy a reálné výkonové parametry. Co do spotřeby oleje se nemusel podařit ten daný konkrétní kus a nic se s tím bohužel nedá dělat, neboť spotřeba oleje je bezpochyby stále ještě v normě.
Brembo
Příspěvky: 2294
Registrován: pon čer 08, 2009 21:28
Bydliště: Matuškovo

Příspěvek od Brembo »

Prevazna rada najmodernejsich dieselov ma spotrebu oleja vyssiu,nez sme zvyknuty. Napr. BMW,Mercedes atd.
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27500
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Příspěvek od Pitris »

Brembo píše:Prevazna rada najmodernejsich dieselov ma spotrebu oleja vyssiu,nez sme zvyknuty. Napr. BMW,Mercedes atd.
To může mít z části "na svědomí" dnes moderní používání olejů se sníženou viskozitou.
modelář

Příspěvek od modelář »

To mají na svědomí především rozdílné tepelné roztažnosti různých materiálů ve spalovacím prostoru těchto motorů, kde v závislosti na aktuálním provozním zatížení motoru dochází k dříve nepoznaným výkyvům tepelného zatížení jednotlivých dílů, přičemž některé díly se tepelně přizpůsobují velmi rychle (např. píst) a jiným to trvá déle (stěny válce). Tomu pak musejí být podřízeny výrobní tolerance, aby se vůči sobě vzájemně pohyblivé díly nezačaly v době, kdy tepelná roztažnost jedněch nestíhá za tepelnou roztažností těch druhých, nepřidíraly. To zároveň vysvětluje značné výkyvy ve spotřebě oleje podle způsobu používání vozu: tentýž motor dokáže vzít na 1000 km litr oleje, ale třeba také téměř nic.

Kromě toho už dávno skončilo hraní si na "nulovou spotřebu" oleje. On to vlastně byl mýtus vždy, ale dnes už si na to žádný z výrobců ani nesnaží hrát, protože v mixu zcela protichůdných konstrukčních požadavků je prostě nutno něco obětovat.

Trochu mi to připomíná jednoho puškaře, který se rozhodl, že si poskládá "nejlepší" motor - díky minimálním tolerancím - ze zvlášť vybíraných dílů. Když se mu po pár minutách běhu zastavil, jelikož už neutočil ani sám sebe, puškař pochopil, že na motor nelze uplatňovat stejné postupy, které platí v jeho profesi... :lol:
modus ponens
Příspěvky: 100
Registrován: pát led 15, 2010 0:44

Příspěvek od modus ponens »

modelář píše:...v mixu zcela protichůdných konstrukčních požadavků je prostě nutno něco obětovat.
To znie logicky, ale.
Ked si odmyslim vyssie naklady na dolievanie oleja (niekedy viac ako jedna cela olejova napln na 15tis. km) a nasledny alibizmus vyrobcu ("ved v knizke mate napisane, ze 1L na 1000km je v norme"), tak je tu este jedna rovina veci. Tou je riziko vyssieho opotrebovania katalyzatora (u dieslov na rozdiel od benzinovych motorov nevyhori, ale sa ucpe => neda sa jazdit => nutna vymena), vyssej miery znecistenia EGR ventilu od oleja v spalinach a pod. To su veci, ku ktorym ked pride neprimerane skoro, tak vyrobca/dovozca dava ruky prec (a uz vobec neuzna, ze to moze byt zapricinene vyssou spotrebou oleja). :?
Takze tuto vec by som nevidel ako "hranie sa na nulovu spotrebu", ale cisto pragmaticku snahu vyhnut sa zbytocnym problemom. Ak sa to teda da...
modelář

Příspěvek od modelář »

Ano, výrobce se pochopitelně chrání. Na druhou stranu 1 litr oleje na 1000 km uškodí spíše katalyzátoru benzínového motoru, než dieselového: vždyť nafta je také "svého druhu olej" a dieselový motor umí jezdit i na lehké oleje. Event. "ucpání" se týká výhradně PDF (a to není katalyzátor!), kterýžto se vyskytuje pouze na novějších dieselových motorech, přičemž jeho ucpání závisí hlavně na způsobu používání vozu, nikoli na spotřebě oleje do 1l/1000km.

Vícenáklady spojené s nutností dolévat drahý olej výrobce vozu samozřejmě ani trochu nezajímají.
Odpovědět