ethanol E85
Moderátor: Colommbo
Re: ethanol E85
Naprosto souhlasím s XXX a jeho příspěvky.
Je právě škoda, že si spousta lidí myslí, že když tady někdo napíše odborné fráze, tak je hned odborník - ukázal to zde i jeden čtenář, který se chytil.
Jasně jsem při diskuzi na téma E85 o mém článku uvedl testování motoru s turbodmychadlem, kde jsou ventily naprosto odlišné od atmosférických motorů (asi Návštěvník nečetl, na kterém motoru testuji).
Takže je zde opět podstrkovaná půlpravda.
ale ať si zde každý jezdí na N95, mě to naopak naprosto vyhovuje, protože se díky menší výtočce cena nemění
Je právě škoda, že si spousta lidí myslí, že když tady někdo napíše odborné fráze, tak je hned odborník - ukázal to zde i jeden čtenář, který se chytil.
Jasně jsem při diskuzi na téma E85 o mém článku uvedl testování motoru s turbodmychadlem, kde jsou ventily naprosto odlišné od atmosférických motorů (asi Návštěvník nečetl, na kterém motoru testuji).
Takže je zde opět podstrkovaná půlpravda.
ale ať si zde každý jezdí na N95, mě to naopak naprosto vyhovuje, protože se díky menší výtočce cena nemění
Re: ethanol E85
Takže u jetého auta už nejsou potřeba ventilová sedla, nekorodující palivový systém a palivové čerpadloxxx píše:No to ano u nového vozu z výroby v garanci, u jetého auta s 180 tis nalítáno jaksi oželíte zbytečnosti , pokud vím přestavby se omezují na přestavbovou jednotku, úpravu ŘJ a výměnu svíček platin na LPG, palivového filtru a uživatelé s tím nemají problém ( dokonce ani doporučovanou častější výměnu oleje dle vyjádření nepovažují za nutnou )....
A celkem by mě zajímalo, KDO dle vyjádření dokonce ani doporučovanou častější výměnu oleje nepovažuje za nutnou
Pánové - nějak vás nechápu.....
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.
Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Re: ethanol E85
Nejde o to s někým nebo s něčím souhlasit/nesouhlasit, ale dospět k vlastnímu názoru na základě kvalifikovaných podkladů. A ze strany xxx předestřené rádoby argumenty, přesněji na netu kopírováním recyklované bláboly, takovými podklady rozhodně nejsou!Martin. píše:Naprosto souhlasím s XXX a jeho příspěvky.
Je právě škoda, že si spousta lidí myslí, že když tady někdo napíše odborné fráze, tak je hned odborník - ukázal to zde i jeden čtenář, který se chytil.
Abychom se dobrali celé pravdy, pak musím položit několik doplňujících otázek:Martin. píše:Jasně jsem při diskuzi na téma E85 o mém článku uvedl testování motoru s turbodmychadlem, kde jsou ventily naprosto odlišné od atmosférických motorů (asi Návštěvník nečetl, na kterém motoru testuji).
Takže je zde opět podstrkovaná půlpravda.
- Ty ventily jsou plněné sodíkem?
- Došlo k úpravě (a jakým způsobem) směšovacího poměru?
- Došlo k úpravě datových map v ŘJ motoru?
- Došlo k úpravě časování sacích ventilů?
- Byla alespoň použita širokorozsahová lambda?
Nic z toho dosud nebylo specifikováno. Nezaujatý čtenář tak na základě napsaného naopak snadno dospěje k názoru, že ježdění na E85 bez dalších úprav je OK. A to je špatně!
Martin. píše: ...protože se díky menší výtočce cena nemění
Re: ethanol E85
Pro Pitris:
dovolím si jednu citaci jednoho pána taxislužby, který jezdí na čistý i míchaný E85.
na biolíh jezdím v taxislužbě i s osobním vozem TZ Mercedes S124 a CLK.
1.Positiva:
levnějšíprovoz na nádrži zhruba o 740Kč po přestavbě za cca 6000Kč.
2.Negativa
{ br}častějšíměnění oleje a filtrů
cca po 16tis km mi odešlo čerpadlo bosh cca 2700Kč.Chyba je to moje, poněvadž jsem nepřidával žádné přísady a jezdil na čistý biolíh.
Spotřeba stoupla cca o 15%
závěr:Nejlepší je kombinovat biolíh s benzínem, poněvadž u CLK jezdím bez přestavby, tak mohu zhodnotit že spotřeba nestoupla a hlavně na dálkových trasách je úspora výrazná.Čistý biolíh sebou nese rizika, ale ve finále zjistíte, že vám v peněžence peníze přibývají.
Doporučení 80%
zdroj příspěvku: http://www.italpower.cz/cs/clanky/motor ... dy/diskuse
----------
Nástěvník:
určitě jste si všimnul, že některé Vaše otázky jsou zodpovězené v článku
cituji:
1. Testovaný motor:
1372ccm3 přeplňovaný turbodmychadlem.
vstřikování doladěno jinou volbou vstřiku – silnějších bez úpravy elektroniky
Bohužel mi starý typ elektriky Uno Turbo (rok 1985) nedovoluje jakkoliv měnit setup, protože vlastně není co - absence EEPROM.
Jakmile budou výsledky s použitím MS (programovatelné jednotky, kterou aktuálně pajím), tak mile rád dám grafy o skutečnostech.
A že bych někde trvdil, že se dá bez úpravy motoru jezdit na E85, to jsem vůbec nezaregistroval.
Ano, chápu ... je pravda, že vyladit motor ideálně například pomocí programovatelní jednotky k "dokonalosti" je vzrušující.
Ale celé toto téma je dlé mého názoru o tom, že se lidé ptají, zda mohou s minimální investici používat svůj klasický motor v kombinaci s E85.
Lidé se ptají na investici, zda nebude kontraproduktivní jezdit na E85, vzhledem k nutnosti otevřít šrajtofli a platit při opravách motoru.
Lidé jsou ochotni akceptovat například horší starty, akceptovat menší sítě pump, hlavně když ušetří.
Pouze je zajíma, aby se jim nezničil motor a za ušetřené peníze nemuseli opravovat motor, protože by nula od nuly pošla.
Výsledkem tedy je aktuální zájem o jednotky, které "dorovnají" palivo a správny stoichiometrický poměr a tím to končí.
Motor to zkousne (horší pro motor je například pozdní výměna oleje než E85).
To, že motor nepojede díky E85 naprosto spičkově jenom díky jednotce na úpravu paliva, ví každý(například delší starty). Ale zase na druhé straně nejsou žádná výrazná negativa (při dorování paliva), která by neumožňovala fungování benzínového motoru na E85 - A TOHLE JE PRESNE TO, CO ZDE DISKUTUJICI ZAJIMA!.
takze zde mate ostatní odpověď, na kterou vlastně všichni čekáte
dovolím si jednu citaci jednoho pána taxislužby, který jezdí na čistý i míchaný E85.
na biolíh jezdím v taxislužbě i s osobním vozem TZ Mercedes S124 a CLK.
1.Positiva:
levnějšíprovoz na nádrži zhruba o 740Kč po přestavbě za cca 6000Kč.
2.Negativa
{ br}častějšíměnění oleje a filtrů
cca po 16tis km mi odešlo čerpadlo bosh cca 2700Kč.Chyba je to moje, poněvadž jsem nepřidával žádné přísady a jezdil na čistý biolíh.
Spotřeba stoupla cca o 15%
závěr:Nejlepší je kombinovat biolíh s benzínem, poněvadž u CLK jezdím bez přestavby, tak mohu zhodnotit že spotřeba nestoupla a hlavně na dálkových trasách je úspora výrazná.Čistý biolíh sebou nese rizika, ale ve finále zjistíte, že vám v peněžence peníze přibývají.
Doporučení 80%
zdroj příspěvku: http://www.italpower.cz/cs/clanky/motor ... dy/diskuse
----------
Nástěvník:
určitě jste si všimnul, že některé Vaše otázky jsou zodpovězené v článku
cituji:
1. Testovaný motor:
1372ccm3 přeplňovaný turbodmychadlem.
vstřikování doladěno jinou volbou vstřiku – silnějších bez úpravy elektroniky
Bohužel mi starý typ elektriky Uno Turbo (rok 1985) nedovoluje jakkoliv měnit setup, protože vlastně není co - absence EEPROM.
Jakmile budou výsledky s použitím MS (programovatelné jednotky, kterou aktuálně pajím), tak mile rád dám grafy o skutečnostech.
A že bych někde trvdil, že se dá bez úpravy motoru jezdit na E85, to jsem vůbec nezaregistroval.
Ano, chápu ... je pravda, že vyladit motor ideálně například pomocí programovatelní jednotky k "dokonalosti" je vzrušující.
Ale celé toto téma je dlé mého názoru o tom, že se lidé ptají, zda mohou s minimální investici používat svůj klasický motor v kombinaci s E85.
Lidé se ptají na investici, zda nebude kontraproduktivní jezdit na E85, vzhledem k nutnosti otevřít šrajtofli a platit při opravách motoru.
Lidé jsou ochotni akceptovat například horší starty, akceptovat menší sítě pump, hlavně když ušetří.
Pouze je zajíma, aby se jim nezničil motor a za ušetřené peníze nemuseli opravovat motor, protože by nula od nuly pošla.
Výsledkem tedy je aktuální zájem o jednotky, které "dorovnají" palivo a správny stoichiometrický poměr a tím to končí.
Motor to zkousne (horší pro motor je například pozdní výměna oleje než E85).
To, že motor nepojede díky E85 naprosto spičkově jenom díky jednotce na úpravu paliva, ví každý(například delší starty). Ale zase na druhé straně nejsou žádná výrazná negativa (při dorování paliva), která by neumožňovala fungování benzínového motoru na E85 - A TOHLE JE PRESNE TO, CO ZDE DISKUTUJICI ZAJIMA!.
takze zde mate ostatní odpověď, na kterou vlastně všichni čekáte
Re: ethanol E85
Jediné vysvětlení pro nestoupnutí spotřeby spočívá v jízdě na chudou směs, jak jsem už ostatně zmiňoval, a to za cenu výrazného omezení výkonových parametrů (dotyčný nejspíše výkon k ničemu nepotřebuje) a bezprostředního ohrožení motoru. Kolikpak bude stát oprava motoru u toho CLK?Martin. píše:... u CLK jezdím bez přestavby, tak mohu zhodnotit že spotřeba nestoupla a hlavně na dálkových trasách je úspora výrazná.Čistý biolíh sebou nese rizika, ale ve finále zjistíte, že vám v peněžence peníze přibývají...
Toho turba jsem si samozřejmě všiml (teplota ve spalovacím prostoru přeplňovaného motoru je za běhu na benzín citelně vyšší, než u nepřeplňovaného, takže zvláště při jízdě "na plno" se tepelné nevýhody spalování E85 stírají, u ostrých/silně přeplňovaných motorů dokonce z hlediska teploty dokonce v neprospěch benzínu, ale to jsem už rovněž psal), avšak citované jsem nepochopil tak, jak to bylo myšleno - teď už mi to jasné je. Nicméně kdyby tam už původně bylo napsáno něco v tom smyslu, např. že "směšovací poměr jsem doladil použitím větších vstřiků", pak bych to pochopil napoprvé i já.Martin. píše:... vstřikování doladěno jinou volbou vstřiku – silnějších bez úpravy elektroniky...
No a právě k tomu potřebují ony kvalifikované podklady, kterých je jak šafránu!Martin. píše:... Pouze je zajíma, aby se jim nezničil motor a za ušetřené peníze nemuseli opravovat motor, protože by nula od nuly pošla.[/b]
Právěže tím to ani zdaleka nekončí, dokonce to není funkční řešení pro celý rozsah otáček ani ve vztahu k tomu, čemu má sloužit. Důvody jsem rovněž už někde výše popsal!Martin. píše:... Výsledkem tedy je aktuální zájem o jednotky, které "dorovnají" palivo a správny stoichiometrický poměr a tím to končí. ...
Opakuji: je to úsměvné, nekvalifikované, naivní. Rozhodně se nejedná o "odpověď", ale o účelové překrucování nesporných faktů, které si výrobci aut při "řádných přestavbách" nemohou dovolit ignorovatMartin. píše:... takze zde mate ostatní odpověď, na kterou vlastně všichni čekáte
Re: ethanol E85
S tou spotřebou na směs benzinu a E85 se mi zdálo, že nejprve spotřeba nestoupla, a pak (při dalším natankování) už ano. Jakoby si to třeba řídící elektronika nějak přežvýkala a zareagovala nebo tak něco. Třeba jen měření nebylo dost přesné, nevím.
Re: ethanol E85
Zareagovala určitě hned, nicméně její možnosti jsou v tomto ohledu bez dalších úprav na "železe" motoru silně limitované.Itall píše:... Jakoby si to třeba řídící elektronika nějak přežvýkala a zareagovala nebo tak něco. ...
Re: ethanol E85
Pokud bych tedy přistoupil jako zákazník a koupil si ŘJ pro E85 a namontoval bych si ji, tak by mě velice zajímalo následující:
1. Kdo a jak danou ŘJ programoval?
2. Kdo a jak danou ŘJ zkoušel v praxi?
3. Existují ŘJ pro motory pálící chudou či vrstvenou směs?
1. Kdo a jak danou ŘJ programoval?
2. Kdo a jak danou ŘJ zkoušel v praxi?
3. Existují ŘJ pro motory pálící chudou či vrstvenou směs?
Re: ethanol E85
Neteoretizuj, škodovkáři, jezdíš na benzin. Radši namontuj na Fábii normální gumy (kola) čtrnáctky, ať se nemusíš drncat, jako já v P107.
Ostatně, koncern (víš který) také zkouší leccos až na zákaznících, a jak mu to jde...
Ostatně, koncern (víš který) také zkouší leccos až na zákaznících, a jak mu to jde...
Re: ethanol E85
Dobrý den,
dovolte mi odpovědět Pitrisovi na : Takže u jetého auta už nejsou potřeba ventilová sedla, nekorodující palivový systém a palivové čerpadlo
A celkem by mě zajímalo, KDO dle vyjádření dokonce ani doporučovanou častější výměnu oleje nepovažuje za nutnou
Pánové - nějak vás nechápu.....
1. jistě jsou u nového vozu i starého a teď prosím pozor pitrisi je jasné a nezpochybnitelné že provozem na E85 se ničí motor a příslušenství , ke stejnému závěru došel p.Čech na konci románu o E85 na foru škoda panda a je to jediný správný názor, s jedním ale ( slabší povahy prosím odvraťte zrak od PC, odveďte děti a starce ) vážení provoz na natural 95 , Shell V pover , Super benzín , naftu atd.. ničí motor a příslušenství. Provoz na nejlepší olej světa ničí motor, pitrisi ode dne koupi vozu a prvních KM vlastně jen ničíte auto provozem.
Jestli provoz na E85 ničí motor více, nebo méně to nevím - nikdy jsem na to nezískal skutečné dlouhodobé testy z provozu. Nicméně Švédové na E85 již dlouhodobě jezdí a přední značky výrobců vozů zahrnují vozy na E85 do svého výrobního portfolia.
No a nutnost častější výměny oleje nepovažují za nutnou motoristé co na E85 jezdí, protože těch diskusí na netu jsou mraky, prostě píší vlastní zkušenost - to ale nemusí znamenat že dělají dobře,třeba jen šetří peněženku, to ale zde asi nevyřešíme.
To že automobilky doporučují krátit servisní intervaly , no proč ne. Ono více kontrol nikdy neuškodí. To že provoz a úpravy zahrnují vstupní náklady ( a né malé ) a také otázku je v dostupném okolí čerpačka na E85, abych netankoval 200 KM daleko také není k zahození, pak ktomu přidejte doporučované servisní úkony, počet najetých km cenu benzínu a máte jednu stranu rovnice / na té druhé je cena E85 - a pak se může a nemusí každý rozhodnout sám
dovolte mi odpovědět Pitrisovi na : Takže u jetého auta už nejsou potřeba ventilová sedla, nekorodující palivový systém a palivové čerpadlo
A celkem by mě zajímalo, KDO dle vyjádření dokonce ani doporučovanou častější výměnu oleje nepovažuje za nutnou
Pánové - nějak vás nechápu.....
1. jistě jsou u nového vozu i starého a teď prosím pozor pitrisi je jasné a nezpochybnitelné že provozem na E85 se ničí motor a příslušenství , ke stejnému závěru došel p.Čech na konci románu o E85 na foru škoda panda a je to jediný správný názor, s jedním ale ( slabší povahy prosím odvraťte zrak od PC, odveďte děti a starce ) vážení provoz na natural 95 , Shell V pover , Super benzín , naftu atd.. ničí motor a příslušenství. Provoz na nejlepší olej světa ničí motor, pitrisi ode dne koupi vozu a prvních KM vlastně jen ničíte auto provozem.
Jestli provoz na E85 ničí motor více, nebo méně to nevím - nikdy jsem na to nezískal skutečné dlouhodobé testy z provozu. Nicméně Švédové na E85 již dlouhodobě jezdí a přední značky výrobců vozů zahrnují vozy na E85 do svého výrobního portfolia.
No a nutnost častější výměny oleje nepovažují za nutnou motoristé co na E85 jezdí, protože těch diskusí na netu jsou mraky, prostě píší vlastní zkušenost - to ale nemusí znamenat že dělají dobře,třeba jen šetří peněženku, to ale zde asi nevyřešíme.
To že automobilky doporučují krátit servisní intervaly , no proč ne. Ono více kontrol nikdy neuškodí. To že provoz a úpravy zahrnují vstupní náklady ( a né malé ) a také otázku je v dostupném okolí čerpačka na E85, abych netankoval 200 KM daleko také není k zahození, pak ktomu přidejte doporučované servisní úkony, počet najetých km cenu benzínu a máte jednu stranu rovnice / na té druhé je cena E85 - a pak se může a nemusí každý rozhodnout sám
Re: ethanol E85
A co je špatného na tom se zeptat? Co s tím máš za problém? Jsou to zcela oprávněné a smysluplné otázky- alespoň z mého pohledu člověka, který se o motory laicky zajímá.Itall píše:Neteoretizuj, škodovkáři, jezdíš na benzin.
Proč řešíš pneumatiky v tomto tématu? Gumy jsou jaké jsou až se vyjezdí, tak se koupí rozměrově stejné, protože máme letní a zimní disky jiných rozměrů (ale povolených!). Komfort je přirozeně horší, ale zase se mohu opřít v zatáčce, takže mi to nevadí. Spíše mi vadí, že se rázy přenášejí do celého řídícího ústrojí.Itall píše:Radši namontuj na Fábii normální gumy (kola) čtrnáctky, ať se nemusíš drncat, jako já v P107.
Rozměr gum je to nejměnší čím by mě mohl koncern s touto motorizací nemile překvapit.Itall píše:Ostatně, koncern (víš který) také zkouší leccos až na zákaznících, a jak mu to jde...
Re: ethanol E85
Snad ses neurazil, škodovko . Taktedy to přesunu na vlákno pneu - koukni tam.
Re: ethanol E85
Ach jo. Tak znovu a naposledxxx píše:jistě jsou u nového vozu i starého a teď prosím pozor pitrisi je jasné a nezpochybnitelné že provozem na E85 se ničí motor a příslušenství , ke stejnému závěru došel p.Čech na konci románu o E85 na foru škoda panda a je to jediný správný názor, s jedním ale ( slabší povahy prosím odvraťte zrak od PC, odveďte děti a starce ) vážení provoz na natural 95 , Shell V pover , Super benzín , naftu atd.. ničí motor a příslušenství.
Pitris píše:Kdo má zájem o tady tuto problematiku, článek je ve Světě motorů 16/2011.
Zkoušejí Mondeo na E85.
Jsou tam popsané nutné úpravy motoru - ventilová sedla z odolnějšího materiálu. Jiné je palivové čerpadlo a senzor hladiny - jsou napájené střídavým proudem, takže ve vodivém lihu nepodlehnou destrukci elektrolýzou. Dále jsou zde jiné vstřikovače - schopné dodat o 30% více paliva, jiný software motoru, a elektrický předehřev, který je tu (podle zkušeností uživatelů, že motor na E85 startuje i ve velkém mrazu) spíše kvůli emisím, ale hlavně při startech pod bodem mrazu kvůli velké chemické degradaci motorového oleje, protože při nedokonalém spalování lihu v prochladlém motoru vzniká formaldehyd, acetaldehyd a kyselina mravenčí, což "ničí" olej.....
A jak jezdí - na líh hlučněji, za víc, ale sportovněji, a motor má otáčkově "výš" své maximum. Ale, a to i přesto, že má motor "odolnější" sedla ventilů, Ford předepisuje jejich kontrolu zkrátit ze 160tkm na 60tkm. Dále snižuje o polovinu kilometrový interval výměny oleje, protože kyselé produkty spalování lihu jej rychleji ničí.
Ach jo. Tak znovu a naposledxxx píše:Nicméně Švédové na E85 již dlouhodobě jezdí a přední značky výrobců vozů zahrnují vozy na E85 do svého výrobního portfolia.
Ano, používají ho. Ale do upravených motorů - s jinými ventilovými sedly, s jinak nastavenou elektronikou, s palivovou soustavou z odolnějších materiálů, a s palivovým čerpadlem napájeným STŘÍDAVÝM proudem.
A vy se opotřebováváte žitím taky. Toto už zavání demagogií, toto je výplod někoho, co má IQ zmrzlého zábradlí.....a možná je mají i konstruktéři automobilek, když se namáhají (tedy tady podle toho xxx tvora) úplně zbytečně s úpravami motorů pro provoz na E85.....(omlouvám se těm konstruktérům)xxx píše:provoz na natural 95 , Shell V pover , Super benzín , naftu atd.. ničí motor a příslušenství. Provoz na nejlepší olej světa ničí motor, pitrisi ode dne koupi vozu a prvních KM vlastně jen ničíte auto provozem.
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.
Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Re: ethanol E85
Pitrisi pořád jen opisujetete jakési doporučení výrobců, a úpravy u nových vozů v garanci výrobce , většině normálních lidí je jedno že 7- 10 let stará ojetina odejde po 5-6 ti letém provozu na E85 ( možná o 3-4 roky dříve než na natural 95 prosím Vás možná , pokud to víte určitě tak to sem laskavě dejte !!! ) pokud najedou 30 000 km ročně při spotřebě 8L / 100 km vychází provoz na natural 95 za rok a ceně 36,- /l na 86400,- při provozu na E85 při ceně 25,- /l a kalkulované vyšší spotřebě o 10% tady 9/L na 100 km vychází provoz na E85 na 67500,- to je rozdíl 18900,- na rok. Za 5 let na provoz E85 ( oproti ceně naturalu 95) děláte rozdíl + 94500,- Vážený pitrisi dnes koupíte nového renaulta thalii s 5-ti letou garancí při financování ranault za 99 000,- ( no volvo s úpravou na E85 to není) ale Víte co mi bude do stavu původní staré ojetiny s přetočeným tacháčem , jejích sedel a palivové soustavy, a já nevím co všeho - velké H.. ( to si domyslíte )
Jinak je úsměvné jak kopírujete názorově modeláře a vaše potřeba neustále souhlasit ( až ochraňovat )jej se vším co zde napíše ( v podstatě je úplně jedno co , k čemu nebo kdy ), myslím že nejsem sám kdo si toho všiml.
Jinak je úsměvné jak kopírujete názorově modeláře a vaše potřeba neustále souhlasit ( až ochraňovat )jej se vším co zde napíše ( v podstatě je úplně jedno co , k čemu nebo kdy ), myslím že nejsem sám kdo si toho všiml.
Re: ethanol E85
Mně není jasné kolik ušetřím, když funkční neetanolové součástky preventivně vyměním za etanolové proti tomu, když počkám až se neetanolová součástka porouchá a vyměním ji až pak??? (pokud se vůbec porouchá).
Taky jsem si všiml, že se tady "boží jméno" nesmí brát nadarmo.
A taky že někteří jsou přesvědčeni o své subjektivní pravdě, i když objektivní pravda je zcela jiná.
Taky jsem si všiml, že se tady "boží jméno" nesmí brát nadarmo.
A taky že někteří jsou přesvědčeni o své subjektivní pravdě, i když objektivní pravda je zcela jiná.