Autor je nepochybně velký chemik, akorát se nějak míjí s fyzikálními podmínkami hoření v pístovém motoru. Např. hoření chudé směsi, a ta je v případě zásadně neupravených motorů chudá zejména v režimu plné zátěže, vzniká právě za těchto podmínek nadměrné množství NOx - vlivem vysokých teplot. A takhle bych mohl pokračovat. Ale proč vyvracet něco, co je věci znalým jasné a ti ostatní to budou už z principu účelově popírat.bouchy píše: - z ethanolu může podle mě oxidací vznikat jen acetaldehyd, za cenu snížení CO, CO2, NOx na třetinu.
E85 a svíčky - vliv na motor
Moderátor: Colommbo
Re: E85 a svíčky - vliv na motor
Re: E85 a svíčky - vliv na motor
Moje zkušenost s E85kou, 2-3:1 E:N, obyčejné svíčky předepsané pro daný motor jen o stupeň teplejší, teplé sání rozhodně neodstraňovat. Zimní starty na první pokus, žádné nepravidelnosti v chodu motoru, táhne jak má. Svíčky na LPG nebo podobné doporučované jsou vyhozené peníze, já je měl po chvilce použití zakarbonované. (felicie 1.6 mpi)
Re: E85 a svíčky - vliv na motor
Jasně, to má svou hluboko skrytou logiku: na chudou směs výrazně zvyšující teplotu ve spalovacím prostoru použít o stupeň teplejší svíčky. Tento pán je pro změnu velký fyzik, neboť na to jde přes skupenské teplo...Matom píše:... obyčejné svíčky předepsané pro daný motor jen o stupeň teplejší ...
Re: E85 a svíčky - vliv na motor
Už jsem to tu jednou psal. Není nad to být návštěvník...
Mondeo combi 2.0TDCi 103kW "vraník" Mondeo combi 2.2TDCi 129kW "indián"
Valvoline All Climate 5W-40
Shiver 900 Shell Advance Ultra 4T 15W-50,
Versys 650 Motul 5100 5W-40
Valvoline All Climate 5W-40
Shiver 900 Shell Advance Ultra 4T 15W-50,
Versys 650 Motul 5100 5W-40
Re: E85 a svíčky - vliv na motor
Tohle jsem nějak nepochopil, hlavně jak to souvisí s tématem. Ti, kdož se tu pohybují, vědí, kdo jsem. Dokonce mi můžeš poslat SZ.rousini píše:... Není nad to být návštěvník...
To samozřejmě nic nemění na stavu věcí: je tu spousta samozvaných adeptů na Nobelovku za fyziku či chemii, jen se o ni zapomněli přihlásit.
Re: E85 a svíčky - vliv na motor
Nemám důvod posílat SZ někomu, kdo nedopatřením nedostal nobelovku. Vadí mi anonymita ředitelů zeměkoule a ty tak vystupuješ. Bereš si do huby konkrétní lidi a sám jsi anonymní. Nevím, jak bych tě měl poznat. To mám louskat tvoji IP adresu? Nebo podle jízlivosti?
Když něco víš, uveď věci na pravou míru. Místo toho jen dáváš najevo, jak ti nikdo nesahá po kotníky.
Když něco víš, uveď věci na pravou míru. Místo toho jen dáváš najevo, jak ti nikdo nesahá po kotníky.
Mondeo combi 2.0TDCi 103kW "vraník" Mondeo combi 2.2TDCi 129kW "indián"
Valvoline All Climate 5W-40
Shiver 900 Shell Advance Ultra 4T 15W-50,
Versys 650 Motul 5100 5W-40
Valvoline All Climate 5W-40
Shiver 900 Shell Advance Ultra 4T 15W-50,
Versys 650 Motul 5100 5W-40
Re: E85 a svíčky - vliv na motor
Mira me jizlivosti je primo umerna mire hlouposti, na ktere reaguji. Jinak mi predved, jak se dostanes k IP adresam: to jsem fakt moc zvedav.rousini píše:...To mám louskat tvoji IP adresu? Nebo podle jízlivosti?
Ale ja to prece na pravou miru systematicky uvadim! Jen me uz nejak nebavi po ste opakovat napr. zakladni fyzikalni poucky, treba takovy zakon o zachovani hmoty a energie, ktery zde priznivci E85 vehementne popiraji. A vubec nejde o to, kdo komu kam saha, ale "jak moc nakoupil" - v primem i prenesenem slova smyslu.rousini píše:Když něco víš, uveď věci na pravou míru. Místo toho jen dáváš najevo, jak ti nikdo nesahá po kotníky.
P.S.: Jsi zrejme jeden z poslednich, kdo si nedokazal vydedukovat "totoznost" navstevnika. To take o necem svedci...
Re: E85 a svíčky - vliv na motor
No zajisté neumím všechno a ani si to nemyslím... Já už tě mám ve škatulce a tím bych to ze své strany uzavřel.
Mondeo combi 2.0TDCi 103kW "vraník" Mondeo combi 2.2TDCi 129kW "indián"
Valvoline All Climate 5W-40
Shiver 900 Shell Advance Ultra 4T 15W-50,
Versys 650 Motul 5100 5W-40
Valvoline All Climate 5W-40
Shiver 900 Shell Advance Ultra 4T 15W-50,
Versys 650 Motul 5100 5W-40
Re: E85 a svíčky - vliv na motor
Pak je všechno v nejlepším "českém" pořádku. Proč? Inu proto, že je to plně v souladu s typicky českými projevy účelového nálepkování, skupinového myšlení a kognitivní disonance s konfirmačním zkreslením. To poslední já rozhodně nikomu jen tak pro nic za nic neposkytnu, v tom je na mě spolehnutí.rousini píše:...Já už tě mám ve škatulce...
Re: E85 a svíčky - vliv na motor
Dodatečně jsem si všiml, že se do tebe (a zcela oprávněně) navezl jiný návštěvník ve vláknu o naftě od Eurooilu. Zřejmě jsi tzv. chytlavý, přesto věz, že jsem to nebyl já, což spolehlivě poznáš podle míry jízlivosti: já bych to napsal mnohem jízlivěji. V každém případě jsem se k naftě nikdy nevyjadřoval, poněvadž mi může být ukradená.
Re: E85 a svíčky - vliv na motor
Dobrá tak trochu obšírněji, ale mě na to stačil obyčejný selský rozum.Matom píše:Moje zkušenost s E85kou, 2-3:1 E:N, obyčejné svíčky předepsané pro daný motor jen o stupeň teplejší, teplé sání rozhodně neodstraňovat. Zimní starty na první pokus, žádné nepravidelnosti v chodu motoru, táhne jak má. Svíčky na LPG nebo podobné doporučované jsou vyhozené peníze, já je měl po chvilce použití zakarbonované. (felicie 1.6 mpi)
Je všeobecně známo, že provozní teplota motoru na LPG je mnohem vyšší než v případě pohonu na benzín (směs LPG / vzduch hoří při vyšší teplotě) proto jsou doporučovány svíčky na LPG (v podstatě jen o něco studenější tj. s vyšší tepelnou hodnotou, lépe odvádějí teplo ze spalovacího prostoru, elektrody se méně ohřívají aby nedocházelo k samozápalům.
A naopak provozní teplota motoru na E85 je nižší, směs hoří chladněji, motor se méně a déle zahřívá. To znamená že jsou potřeba svíčky teplejší tj. s nižší tepelnou hodnotou, elektrody se více ohřívají,aby se na nich netvořily karbonové úsady. E85ka má vyšší výparné teplo než Natural, více ochlazuje spalovací prostor, proto problém se zimními starty, proto vyhřívané sání. Nedávno jsem v nějakém článku na netu četl, že i sání teplého vzduchu donutí ŘJ obohatit směs.
Karbonové úsady na elektrodách znamenají buď jízdu na bohatou směs, nebo svíčka je příliž studená. Způsobují vynechávání zapalování, špatné studené starty, vyšší spotřebu.....V mém případě to bylo obojí.
Auto po zakoupení v bazaru prošlo standartním servisem(svíčky, olej a ostatní provozní kapaliny, nové palivové a brzdové trubky a hadice, filtry, brzdy, rozvody atd).Pak ve škodovce v servisu jsem nechal napíchnout na počítač, vyměnily jěště čidlo teploty chladící kapaliny,termostat a stejně se auto ohřívá pomaleji. Ostatní je prý v pořádku. Auto ale pořád jezdilo na bohatou směs ať to bylo na N95 a nebo na směs s E85(možná lambda sonda, nebo to teplé sání kdo ví). E85ka ale potřebuje bohatší směs. Jednou jsem málem nedojel domu z práce, podle dílenské příručky jsem prošel a proměřil kde co a nic, až na konec jsem zjistil černé svíčky, tak jsem dal teplejší a pro sichr vyčistil klapku a udělal základní nastavení. Zmizelo i občasné zhoupnutí otáček při přechodu na volnoběh.
Máte pravdu E85 ochuzuje směs, ale protože jsem měl pořád zakarbonované svíčky(jak předepsané a i ty na LPG přesně ty co se doporučují kvůli E85) tak jsem se rozhodl dát tam teplejší.Pro úplnost dodávám, jezdím spíš kratší trasy.
Každé auto a každý motor se chová trochu jinak, záleží na mnoha okolnostech, třeba i na způsobu jízdy, moc to nehoním nemám proč, občas to protáhnu jak se říká profouknout ventily.... Se současným stavem jsem spokojen, jezdím takhle už dva roky a bez problémů, pouze jsem se chtěl podělit o zkušenosti.
Zdar Vašemu hádání, které nikomu nic nepřináší.
Re: E85 a svíčky - vliv na motor
Jak je zde názorně vidět, na řadu věcí je selský rozum krátký.Matom píše:Dobrá tak trochu obšírněji, ale mě na to stačil obyčejný selský rozum.
Tohle by platilo pouze v případě zásadně upraveného motoru pracujícího se stechiometrickým poměrem odpovídajícím E85 (nějakých 1:9), tj. s většími vstřiky, možná výkonnějším palivovým čerpadlem, a v každém případě přeprogramovanou ŘJ. Ve všech ostatních případech, tj. prakticky ve všech, pracuje motor s chudou směsí, což se projevuje výrazně vyšší teplotou ve spalovacích prostorech. Vliv většího skupenského tepla je nesrovnatelně menší, u motorů s nepřímým vstřikováním se projevuje prakticky jen nižší teplotou směsi vstupující do válců.Matom píše:A naopak provozní teplota motoru na E85 je nižší, směs hoří chladněji, motor se méně a déle zahřívá.
Zde platí pravý opak - viz výše.Matom píše:To znamená že jsou potřeba svíčky teplejší tj. s nižší tepelnou hodnotou, elektrody se více ohřívají,aby se na nich netvořily karbonové úsady.
Problém se studenými starty je opět dán především příliš chudou směsí, k tomu navíc ještě i nevhodným tlakem par. Sání teplého vzduchu rozhodně nedonutí ŘJ obohatit směs, i zde totiž platí pravý opak: ŘJ se snaží udržet stechimetrickou směs platnou pro benzín, tj. jednak příliš chudou pro E85, ale především - abychom zůstali u citovaného konstatování - do studeného vzduchu naopak nadávkuje více paliva (pro start s E85 však stále ještě příliš málo), poněvadž v jedné objemové jednotce chladného vzduchu nasátého motorem je více kyslíku potřebného k hoření. Ostatně EGR není o ničem jiném, než o omezování přísunu kyslíku do spalovacího prostoru, čemuž pak odpovídá menší vstřikovací dávka, jinak také menší spotřeba paliva.Matom píše:E85ka má vyšší výparné teplo než Natural, více ochlazuje spalovací prostor, proto problém se zimními starty, proto vyhřívané sání. Nedávno jsem v nějakém článku na netu četl, že i sání teplého vzduchu donutí ŘJ obohatit směs.
Karbonové úsady na svíčkách znamenají především spalování oleje, špatný mechanický stav motoru (malá komprese), a pak také chudou směs: např. motory GDI pracující s chudou směsí až do poměru 1:40 mají typicky naprosto černé svíčky. Samozřejmě platí, že pokud se použije příliš teplá svíčka, tak se ten karbon sice úspěšně vypaluje či dokonce ani netvoří, jenže v té situaci je ona svíčka již na hranici své provozuschopnosti ještě neohrožující motor, např. upálením elektrod.Matom píše:Karbonové úsady na elektrodách znamenají buď jízdu na bohatou směs, nebo svíčka je příliž studená. Způsobují vynechávání zapalování, špatné studené starty, vyšší spotřebu.....V mém případě to bylo obojí.
Motor toho auta evidentně nebyl a není v pořádku, použití teplejších svíček to sice úspěšně maskuje, nicméně "recept na problém" je zde mylně směšován s jeho "průvodním jevem".Matom píše:...vyměnily jěště čidlo teploty chladící kapaliny,termostat a stejně se auto ohřívá pomaleji. Ostatní je prý v pořádku. Auto ale pořád jezdilo na bohatou směs ať to bylo na N95 a nebo na směs s E85(možná lambda sonda, nebo to teplé sání kdo ví). E85ka ale potřebuje bohatší směs. Jednou jsem málem nedojel domu z práce, ... na konec jsem zjistil černé svíčky, tak jsem dal teplejší a pro sichr vyčistil klapku a udělal základní nastavení. Zmizelo i občasné zhoupnutí otáček při přechodu na volnoběh.
Viz výše. A kratší trasy + způsob jízdy (viz níže) zatím úspěšně zabránily kolapsu motoru.Matom píše:Máte pravdu E85 ochuzuje směs, ale protože jsem měl pořád zakarbonované svíčky(jak předepsané a i ty na LPG přesně ty co se doporučují kvůli E85) tak jsem se rozhodl dát tam teplejší.Pro úplnost dodávám, jezdím spíš kratší trasy.
Žádné auto nemůže popřít elementární fyzikální zákony. Vyjádření shora proto komentuji slovy: "Zbožné přání otcem myšlenky", aneb jezdím právě jen tak, abych si dokázal, že to skutečně funguje.Matom píše:Každé auto a každý motor se chová trochu jinak, záleží na mnoha okolnostech, třeba i na způsobu jízdy, moc to nehoním nemám proč, občas to protáhnu jak se říká profouknout ventily.... Se současným stavem jsem spokojen, jezdím takhle už dva roky a bez problémů, pouze jsem se chtěl podělit o zkušenosti.
Doufám, že váš příspěvek a má vyjádření k jeho jednotlivým částem přinesly alespoň trochu poučení, byť nepochybuji o tom, že vám osobně ani za mák.Matom píše:Zdar Vašemu hádání, které nikomu nic nepřináší.
P.S.: Za normálních okolností bych byl jízlivý, ale snažil jsem se tomu vyhnout. Ve výsledku však nevidím rozdíl hodný zřetele.
Re: E85 a svíčky - vliv na motor
Ještě doplněk: z hlediska ohrožení motoru vysokými teplotami ve spalovacím prostoru je důležitý průběh teplotní křivky během pracovního cyklu - podle toho, zda se jedná o čtyřtakt či dvoutakt. Tím chci říct, že křivka s extrémní špičkou (typický to příklad práce s chudou směsí), což bezprostředně ohrožuje motor, nemusí vůbec znamenat, že se motor přehřívá (jak by odpovídalo selskému rozumu). Taková chudá směs totiž znamená prakticky permanentní detonační spalování, tj. rychlé vzplanutí celého objemu náplně spalovacího prostoru, extrémní nárůst tlaku a teploty, ovšem trvající krátkou dobu. Naproti tomu řádné stechiometrické spalování přináší ve výsledku vyšší teplotní průměr, ovšem bez oné nebezpečné křivky s extrémní špičkou. Opět bych použil příklad GDI: sice dokáže upálit elektrody "běžné" svíčky (patří tam iridiové), která i tak ale zůstává zakarbonovaná (vlivem špatného spalování chudé směsi probíhajícího tzv. "v kapsách"), avšak při normální jízdě nedokáže pořádně zatopit ani ohřát olejovou náplň (málo odpadního tepla vlivem nízkého energetického obsahu chudé směsi). Jaký je energický obsah chudé směsi E85 o výrazně nižší výhřevnosti? Tedy když někdo napíše
pak nám současně sděluje, že z chudé směsi, k tomu o výrazně nižším energetickém obsahu E85, dokáže vydolovat stejný výkon. To mne pochopitelně nadzvedlo, proto jsem zareagoval narážkou na Nobelovu cenu, a autorovi citovaného výroku vřele doporučuji okamžitě se o ni přihlásit, neboť "selským rozumem" dokázal v praxi vyřešit problém, na který úsilí dobře placených vývojářů a techniků pracujících se skvělým vybavením bylo až dosud krátké. O popření základních fyzikálních pouček už raději vůbec nemluvím.Matom píše:... táhne jak má...
Re: E85 a svíčky - vliv na motor
O stavu 15let starého motoru si samozřejmě nedělám žádné iluze, ale každopádně díky za pohled na problematiku z druhé strany.
Re: E85 a svíčky - vliv na motor
Tak tohoto druhu reakce si velmi vážím! Alespoň jsem to nepsal zbytečně.
A kdybych ji očekával, jakože tomu tak nebylo, zvolil bych poněkud jiný tón. Třebaže obsahově by to bylo stejné.
A kdybych ji očekával, jakože tomu tak nebylo, zvolil bych poněkud jiný tón. Třebaže obsahově by to bylo stejné.