Dotaz na olej do Fabie

Fórum o automobilových mazivech

Moderátor: Colommbo

Odpovědět
modelář

Příspěvek od modelář »

skodovkar píše:Zjevně to auto nemáš rád :lol: No já jsem si na něj za 6 let zvykl a nemám s ním žádné problémy, jezdíme hlavně po městě a tam jsou podle mě takovéto charakteristiky vhodné.
Tady je hezký článek

http://magazin.automix.centrum.cz/testy ... ml?id=3305

Klidně bych se pod něj podepsal, jen s ABS jsem nikdy neměl problémy.
Je možné, že kdybych řídil výkonější stroje, tak by mi výkon vadil.
Ten text jsem si přečetl a téměř se vším, co je tam napsáno, bych polemizoval. Jedná se o typický novinářský výplod, který je nahony vzdálen hlubší znalosti technických aspektů problematiky.

Pokud jde o 1,2HTP, zejména pak ve verzi 40kW, nejde o to, zda ho mám či nemám rád, ale primárně o to, že vyplodit motor takovýchto charakteristik a ještě ho pak montovat do vozů, do kterých je montován, je naprosto ostudné! Zejména pak v Čechách, kde vzhledem k ceně a jistým tradicím pojala část motoristické veřejnosti vozy s tímto motorem jako plnohodnotná rodinná auta pro všestranné využití.
modelář

Příspěvek od modelář »

Pitris píše:
Brembo píše:
modelář píše:Tomu se mi nechce věřit! Jak máš udělanou expanzku: jednu hadičku z pod víčka chladiče shora skrz zátku na dno expanzky?
tento system ma snad kazdy japonec,je to pretlakovy system ako kazdy iny,len vyrovnavacia nadrzka nie je pod tlakom,co ma vyhodu pri dolievani zmesi. To viecko chladica ma v sebe podtlakovy i pretlakovy ventil. Skus otvorit chladic,ked mas vodu na 80. Okamzite ti vylezie von.....
Ano, řekl bych, že je to tak :lol:
modelář píše:.....jen 80 - 105 st. C. Další nevýhodou je, že z důvodu nutného umístění otevřené expanzky hluboko pod úrovní víčka chladiče.....
Někde jsem četl, že tady u těch motorů "vaří voda" při 108°C, takže nějaký tlak tam bude - a byl jsem se schválně podívat / na víčku je psáno 1,1 (ale nevím, v jakých jednotkách je to tam uvedeno).
modelář píše:.....Pokud se otevře víčko chladiče, kapalina samozřejmě uniká, ale je to primárně dáno tím, že okruh chlazení u většiny japonských vozů dosahuje až do míst položených vysoko nad úrovní hrdla chladiče či nalévacího otvoru......
No, tak "šestkový" Civic má expanzku zhruba ve stejné výšce, jak chladič,
resp. obě víčka jsou zhruba v rovině, (ale je fakt, že ta hadička z chladiče v té expanzce jde až dolů - je potopená / aby si při chládnutí motoru mohla tu kapalinu "nacucnout" zpět do motoru - takže tam nějaký přetlak/podtlak bude - proto se to i "samo" odvzdušní / vzduch se vytlačí do té expanzky, a pak si to "vezme zpět" vodu. A tímto způsobem se to i promíchá, když někdo dolije do expanzky jenom vodu, ale je fakt, že to chvíli trvá - několik zahřátí, a schládnutí - a pokud někdo dolije v zimě, může to zamrznout ); a při stání auta na rovině si "tak od oka" dovolím tvrdit, že ty víčka nejsou (o moc) níž, než vršek motoru.
Těch 108 st. C naprosto přesně odpovídá tomu, co jsem napsal: většina chlad. kapalin má bod varu kolem 105 st. C a ty zbývající 3 stupně připadají na mírně zvýšený tlak v daném typu systému, zatímco v přetlakovém systému je to 30 stupňů rozdílu, tj. O ŘÁD VÍCE!

Pokud jde o "otevřenou" expanzku, vůbec není důležité, kde má víčko, ale kde se v ní nachází hladina kapaliny ve vztahu k výšce plnicího otvoru systému. A ta je VŽDY podstatně níže!

Co do tlakových poměrů v systému s otevřenou expanzkou nutno rovněž zmínit, že tam vzniká pouze mírný přetlak za běhu motoru, který se v rámci chladnutí motoru a tím i chlad. kapaliny rychle změní v podtlak, díky němuž si systém přisaje kapalinu z expanzky. Podtlak v žádném jiném typu chlad. systému NIKDY nevzniká!
Brembo
Příspěvky: 2294
Registrován: pon čer 08, 2009 21:28
Bydliště: Matuškovo

Příspěvek od Brembo »

Modelari mas smolu. Japonci maju taky isty tlakovy system ako europania,len je rozdiel v tom,ze expanzka nie je pod tlakom. Vsetci japonci vratane motoriek maju tento isty system,len umiestnenie expanzky je ine. Niekde je na urovni tlakovej zatky,inde pod a niekedy i nad. Tlak je zhruba 1 bar v chladiacom systeme,nie v expanzke. Suzuki SV ma predpisany otvaraci tlak zatky chladica 1,1 bar. V zavislosti od pouzitia chladiacej zmesi je teplota varu medzi 125 az 145 celzia. Ventilator chladica sa zapina az pri 106 Celzia,vypina 98. To som uviedol ako priklad,kazdy vyrobca a model ma svoju normu. Pokial nemate v systeme tlak,mate nefunkcnu zatku chladica.
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27495
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Příspěvek od Pitris »

Já taky ještě přidám "něco k japoncovi", (i když toto je vlákno původně o škodárnách) -
- nedalo mi to, a toto jsem našel v knížce přímo o Civicovi:
"Ventil ve víčku chladiče udržuje tlak v chladicím systému v rozmezí 80-120 kPa"
(0,8-1,2 bar) - a když se tu Brembo zmínil o ventilátoru chladiče,
tak tady spíná při 93°C, a vypne při 88°C.
modelář

Příspěvek od modelář »

Malý praktický testík: Sejměte hadici z jakéhokoli Japonce, abyste mohli sundat sponu, pak udělejte totéž s hadicí jakéhokoli Evropana a nasaďte japonskou sponu na evropskou hadici příslušného průměru. Nastartuje a jeďte se projet. Nejpozději po zahřátí motoru na provozní teplotu pochopíte, v čem je ten rozdíl.

A jen tak mimochodem: Teplotní údaje udávané Pitrisem pro zapínání a vypínání větráku chladiče opět odpovídají tomu, co tady celou dobu tvrdím! A to jde navíc o teplotu v komoře termostatu, nikoli v chladiči.
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27495
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Příspěvek od Pitris »

Ale já přece netvrdím, že v Civicovi je bůhvíjak velký tlak; jen, že tam nějaký přetlak je.
A jen tak na okraj - Honda to chlazení má "spočítaný" dobře, protože ať je zima, nebo +35°, ať jedu "palbu" po dálnici, nebo v létě popojíždím ve frontě ve městě, tak se ručička teploměru ani nehne, a že je tam ventilátor chladiče, poznám jenom, když zvednu kapotu motoru :lol:

A těch 115°C.....
Pitris píše:.....A teplota chladicí kapaliny může být více, než 100°C (i 115°C).
.....jsem nemyslel na japonce, ale na "městský" kloubový autobus Karosa 931 -
- tam je povoleno až těch 115°C
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27495
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Příspěvek od Pitris »

modelář píše:A jen tak mimochodem: Teplotní údaje udávané Pitrisem pro zapínání a vypínání větráku chladiče opět odpovídají tomu, co tady celou dobu tvrdím! A to jde navíc o teplotu v komoře termostatu, nikoli v chladiči.
To si dovolím nesouhlasit - termospínač na větrák chladiče je v chladiči....
modelář

Příspěvek od modelář »

Pitris píše:Ale já přece netvrdím, že v Civicovi je bůhvíjak velký tlak; jen, že tam nějaký přetlak je.
A jen tak na okraj - Honda to chlazení má "spočítaný" dobře, protože ať je zima, nebo +35°, ať jedu "palbu" po dálnici, nebo v létě popojíždím ve frontě ve městě, tak se ručička teploměru ani nehne, a že je tam ventilátor chladiče, poznám jenom, když zvednu kapotu motoru :lol:

A těch 115°C.....
Pitris píše:.....A teplota chladicí kapaliny může být více, než 100°C (i 115°C).
.....jsem nemyslel na japonce, ale na "městský" kloubový autobus Karosa 931 -
- tam je povoleno až těch 115°C

To, že se ručička teploměru na palubce "ani nehne", je klasický fígl výrobců vozů, a to bez rozdílu: nechtějí znervózňovat řidiče, tak tam naroubovali "indukční brzdu", která eliminuje výkyvy ručičky ukazatele teploty, stejně jako u palivoměru.
modelář

Příspěvek od modelář »

Pitris píše:
modelář píše:A jen tak mimochodem: Teplotní údaje udávané Pitrisem pro zapínání a vypínání větráku chladiče opět odpovídají tomu, co tady celou dobu tvrdím! A to jde navíc o teplotu v komoře termostatu, nikoli v chladiči.
To si dovolím nesouhlasit - termospínač na větrák chladiče je v chladiči....
To máš teda pěkně poevropštělého Japonce! Japonská klasika už někdy od počátku 90. let je totiž čidlo teploty v komoře termostatu pro ŘJ motoru, která si sama spíná větrák na chladiči, jak potřebuje, a to i s přihlédnutím k potřebám klimy. Tenhle systém je totiž podstatně přesnější, jelikož čidlo - někdy jsou tam dokonce dvě až tři - v komoře termostatu snímá teplotu chlad. kapaliny v hlavě motoru, což je údaj mnohem důležitější, než teplota v chladiči. Ostatně na tento systém postupně přecházejí i evropští výrobci, akorát s 20-letým zpožděním... :lol:
Brembo
Příspěvky: 2294
Registrován: pon čer 08, 2009 21:28
Bydliště: Matuškovo

Příspěvek od Brembo »

Prestan tu tapat nezmysli! Tak ci tak,v tejto problematike sa absolutne nevyznas. Ako vysvetlis,ze v japonskom netlakovom systeme vrie kvapalina az nad 120 celzia? A termospinac je umiestneny standardne na chladici,ale vynimky sa najdu. Preco si nikdy nepriznas,ze sa mylis? Preco musis mat pravdu len ty? Tvoje prakticke znalosti su chabe!
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27495
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Příspěvek od Pitris »

Brembo píše:.....Preco si nikdy nepriznas,ze sa mylis? Preco musis mat pravdu len ty? Tvoje prakticke znalosti su chabe!
Brembo - nic ve zlým, ale v tomto se asi mýlíš - já si myslím, že modelář má víc zkušeností, jako my dva dohromady......jen se možná bavíme o různých motorech - protože i dva "na první pohled stejné" motory (a dokonce i se stejným označením), můžou být rozdílné, (a zvláště u "japonců" - kde se něco dělá v Japonsku, a něco v Anglii - je v tom docela binec).
modelář

Příspěvek od modelář »

Prohlídni si laskavě pár japonských vozů - hlavně těch vyrobených v Japonsku, Civika z UK přitom klidně vynech, ten nemá ani váhu vzduchu, a především do toho nemíchej motorky - vezmi infrateploměr - předpokládám, že ho vlastníš - udělej si pár měření a třeba přijdeš na to, že v omylu žiješ ty.
A přestaň už laskavě neustále překrucovat, co jsem napsal: Nikdy ode mne totiž nepadlo nic o "netlakovom systeme", řeč šla výhradně o "otevřené expanzce" a o pouze mírném přetlaku v systému, který se při chladnutí motoru rychle mění v podtlak. Padl i příměr o 3 vs. 30 st. tzv. "k dobru" u systémů s uzavřenou expanzkou.
Důvody, proč je to uděláno právě tak, jsem snad dostatečně vysvětlil hned na začátku, včetně toho, že si tento nízkotlaký systém žádá přesnější regulaci teploty.
A pokud chceš nutně zjistit, při kolika st. C se u Japonce vaří chlad. kapalina, doporučuji např. Col de l´Iseran o n.m. 2775 m, kde už ten úzký rozsah regulace provozní teploty prostě nestačí.
Fero

Reakce na muj puvodní dotaz

Příspěvek od Fero »

Já jsem mel dotaz ke konkretnímu problému u Fabie 1,2 HTP co se týká vyší teploty motorového olej ale celá diskuze je uplne nekde jinde takže pánové dekuji Fero
skodovkar
Příspěvky: 6272
Registrován: pon pro 29, 2008 16:40

Příspěvek od skodovkar »

Takže lze použít i tento olej

http://eshop.paramo.cz/Zbozi.aspx?kod=V531398313 :wink:
Brembo
Příspěvky: 2294
Registrován: pon čer 08, 2009 21:28
Bydliště: Matuškovo

Příspěvek od Brembo »

Otvorena expanzka je u motoriek japonskych tiez. Corola vari az niekde okolo 120 Celzia (mam to zmerane). Dalsi japonec 118 celzia.
Odpovědět