Deklarovaná vs. reálná spotřeba

Další nezařaditelná témata

Moderátor: Colommbo

Odpovědět
modelář

Příspěvek od modelář »

Ale houby, ty rádoby "pozitivní projevy" jdou důsledkem příliš chudé směsi, kvůli které výrazně roste teplota ve spalovacím prostoru, což rychleji "nastartuje" zapalovací svíčky - rychleji se dostanou na pracovní teplotu, jenže brzy se stávají pro motor příliš "teplými". Tohle je sice pro motor v momentě studeného startu OK, nicméně po zahřátí ho to ohrožuje, a to samé platí pro katalyzátor!
Itall

Příspěvek od Itall »

modelář: Tedy - že by studený motor s ochuzenou směsí lépe startoval, to slyším opravdu prvně. Pokud se jedná o svíčky - nevím. Vše se projevuje nejvíce v prvních okamžicích a sekundách až desítkách sekund po spuštení motoru. Opravuji chybu z předchozího příspěvku - mělo být "tříválcové". Tříventil zatím nemám :P , ale co není, může být. Mám teď v hledáčku mini Hyundai i10. Koneckonců, je to sesterský model ke Kia Picanto, a tam jsi měl po svezení hubu od ucha k uchu nebo tak něco. Ale to je ještě "původní" model, tak se asi více liší, jistě to sjednocují až teď u nových. Zaujalo mě, že i10 má stále tuhou zadní nápravu, jako předchozí Atos - v katalogu Motohouse sice psali, že i10 nemá s předchozím modelem skoro nic společného, ale asi má :? . Má ji také (tu tuhou), myslím, Suzuki Splash. Tím jsem jel a nic moc komfort pružení :lol: . Ne snad tvrdé, ale zhoupne se to a příliš rychle vypruží zpět. To není příjemné. Jedině, že bych se poohlédl po větším autě - myslím něco mezi mini a autobusem :lol: .
modelář

Příspěvek od modelář »

Itall píše:modelář: Tedy - že by studený motor s ochuzenou směsí lépe startoval, to slyším opravdu prvně. Pokud se jedná o svíčky - nevím. Vše se projevuje nejvíce v prvních okamžicích a sekundách až desítkách sekund po spuštení motoru. ...
Kdybys měl možnost sám kontinuálně řídit bohatost směsi, tak bys třeba zjistil, že u MPI motoru s vysokým stupněm komprese a elektronickým řízením zapalování není problém start ani na chudší směs, zejména pokud použiješ přídavek lihu s jiným odpařováním/tlakem par, bodem vznícení atd., ale hlavně to, že taková směs neposkytuje dostatečný výkon, akorát že současně klame uživatele, jenž ten výkon stejně nevyužívá, úplně opačným směrem: Chudší směs žene motor do otáček, takže takový uživatel, který "to jenom lechtá" (což je přesně Tvůj případ), má pak mylný pocit, že to vlastně lépe jede... :P
Itall píše:... Zaujalo mě, že i10 má stále tuhou zadní nápravu, jako předchozí Atos - v katalogu Motohouse sice psali, že i10 nemá s předchozím modelem skoro nic společného, ale asi má :? . Má ji také (tu tuhou), myslím, Suzuki Splash. Tím jsem jel a nic moc komfort pružení :lol: . Ne snad tvrdé, ale zhoupne se to a příliš rychle vypruží zpět. To není příjemné. ...
Tohle je opět o "zmatení/znásilnění" terminologie. Klasická "tuhá náprava" je totiž něco trochu jiného, zde jde spíše o "zkrutnou příčku" a způsob jejího příčného ustavení. Ani jedno z toho přitom nemá nic společného s komfortem odpružení. :idea:
Itall

Příspěvek od Itall »

modelář: Že se to lépe vytáčí, takový pocit mám. Lépe to reaguje odspoda, to také. Vespod se to nedusí pod zátěží ani s minimálními otáčkami (při rozjezdu), takže pružnost vespod je lepší. Ale skutečně jde spíše o jakousi kultivovanost projevu, než o skutečný nárůst výkonu, to bych také řekl. Jestli to jen lechtám - oproti ostatním účastníkům provozu ten pocit nemám. Málokdo se po normální silnici pohybuje rychleji, než já. A to ještě často a zpravidla jen v těch případech, kdy mě má v zádech. Chápu - nezávodím, ale poškádlit neopomenu :P .
S těmi nápravami nevím. Zkrutnou příčku mívají vlečená ramena, ale nikdo to snad nenazývá "tuhá náprava"? Nebo možná ano, ale opravdu jsem to nestudoval.
modelář

Příspěvek od modelář »

Itall píše:...Jestli to jen lechtám - oproti ostatním účastníkům provozu ten pocit nemám. Málokdo se po normální silnici pohybuje rychleji, než já. ...
Opět typický příklad terminologického zmatení (to teď není namířeno proti Tobě, Italle, ale proti jednomu z mnoha zažitých motoristických mýtů): Rychlost jízdy v absolutním vyjádření nemá mnoho společného se zatěžováním motoru! Ono "zatěžování" je spíše o dynamice jízdy, tj. o změnách té rychlosti.
Itall píše:...Zkrutnou příčku mívají vlečená ramena, ale nikdo to snad nenazývá "tuhá náprava"? Nebo možná ano, ...
Právě, že ano! Každá "tuhá náprava", a to i ta typická, tj. "hnací most", musí mít nějaká podélná ramena, která ji vedou. Takový "most" pak bývá vzadu příčně ustaven Panhardskou tyčí, stejně jako většina jednoduchých náprav s vlečenými rameny spojenými zkrutnou příčkou. Jedná se o to nejjednodušší a zároveň nejspolehlivější (z hlediska životnosti) řešení, které navíc umožňuje použít "samořiditelné" (s tzv. "programovou tuhostí") silentbloky oněch podélných ramen, tedy pasivní přiřizování zadní nápravy. :wink:
skodovkar
Příspěvky: 6272
Registrován: pon pro 29, 2008 16:40

Příspěvek od skodovkar »

Chudší směs-vyšší teploty-velké namáhání zejména výfukového ventilu a sedla. Ale zase si říkám, že by mohlo vznikat větší množství vody, které by mohlo celkem dobře chladit spalovací prostor, tím pádem zlepšit plnění válce, což by se mělo odrazit na chodu motoru (něco jako jízda po děšti ve vlhkém vzduchu). Přebytek vody (kyselé?) by měl negativní vliv na životnost celého výfukového traktu.

Modeláři, začal jsem se dozvída něco o naftě a překvapila mě jedna věc. Jedná se o komůrky u vstřiku. Chápu, že tam palivo v tom malém prostoru prohoří lépe, ale jelikož z oné komůrky je celkém malý otvor do celého hlavního objemu válce, tak si myslím, že tam musí být velké ztráty už jen díky toho přiškrcení. A přesto třeba Mercedes 250D (W124) má celkem slušnou spotřebu :idea:
Itall

Příspěvek od Itall »

modelář: Tak bych konečně chtěl vědět, co se dělo s těmi motory. Byly nějak poškozeny provozem na etanol? Jak konkrétně a na jaké palivo?
Děkuji za odpověď. Autobild nemám a ani nevím, kde bych ho tady vzal a německy zdaleka pořádně neumím, natož odborný text, i když bych se tím jistě nějak prokousal.
modelář

Příspěvek od modelář »

To Itall: Tak si dej do googlu heslo "E10-Skandal" a prožeň to překladačem. Na netu je toho plno, a čerstvého! :)
modelář

Příspěvek od modelář »

To škodovkář:

- Bohužel, převažuje to přehřívání, sklon k detonačnímu spalování a střílení do výfuku: Přitom jediný takový "výstřel" může znamenat zničení katalyzátoru!

- Ricardo vírové komůrky sloužily jedinému účelu: Zajištění spolehlivého zážehu paliva vstříknutého pod (z dnešního hlediska) nízkým tlakem. Byť už v té době existovaly i přímovstřikové diesely, měly problémy se startovatelností za studena, přílišnou tvrdostí chodu, nepříjemnou uživatelskou charakteristikou, vysokou kouřivostí atd. Prostě výhody vstřikování do vírových předkomůrek jednoznačně převažovaly, byť spotřeba byla o něco vyšší, než u přímovstřiků.
Itall

Příspěvek od Itall »

modelář: Dověděl jsem se v podstatě to, že starší auta by na E10 jezdit neměla, některé značky to dovolují u modelů asi od r. 1998 - plus minus, některé to budou zkoušet, někde se to nedoporučuje - také u Fabia 1,0 - což mě mrzí, ale Škoda údajně prohlásila, že Fábie už ano, Felicie ne. O poškození čehokoliv tam není vůbec nic - stále jen, že by mohlo a případně, že by kdyby. To není zrovna nic varujícího.
modelář

Příspěvek od modelář »

Zřejmě jsi se málo "brouzdal": Řada majitelů starších aut přišla s tučnými fakturami za opravy motorů, přičemž to svádějí na E10 s tím, že nebyli varováni před nebezpečím jeho používání. Následovat budou znalecké posudky, případně soudní spory...

A pokud ani tohle:

- Bohužel, převažuje to přehřívání, sklon k detonačnímu spalování a střílení do výfuku: Přitom jediný takový "výstřel" může znamenat zničení katalyzátoru!

pro Tebe není dostatečným varováním, pak už vážně nevím... :o
Itall

Příspěvek od Itall »

modelář: Majitelům starších aut se to nedoporučuje a na E10 možná něco svádějí. Jsem si prakticky jist, že vina E10 se neprokáže, tak jak to známe i u lidí :P . Přehřívání - nemám teploměr :P , ale slyšel jsem spíše opak. Detonační spalování - podle mé zkušenosti se motor chová naopak kultivovaně. Střílení do výfuku - nic nestřílí ani náhodou, a to tam mám 25% etanolu, žádné E10. Další zkušenosti napíšu, zatím se mi to jeví spíše pozitivně. Ani spotřeba nestoupla. Obvykle najedu na 1. dílek palivového ukazatele 150-200 km. Už mám 180 km a stále ještě 1. dílek nezmizel, a to jezdím dost svižně, abych to jako vyzkoušel 8) .
modelář

Příspěvek od modelář »

Zda se něco prokáže nebo ne, to já nemohu vědět, stejně jako nemohu vědět, zda se nejedná o "skupinový podvod", ať už z jedné či z druhé strany. :P

Pokud jde o přehřívání, tak jsi to špatně pochopil: Nejde o "přehřívání motoru", ale o přehřívání exponovaných dílů ve spalovacím prostoru, jak už někde výše psal škodovkář.

Tvoje "zkušenost" a reálné podmínky práce motoru mohou být na hony vzdálené! Asi jako když si někdo libuje, jak tiše mu pracuje extrémně podtáčený motor... :twisted:

Pokud jde o střílení, zažil jsem to jednou v plné rychlosti na dálnici, když si palivové čerpadlo cuclo vzduch v zatáčce z téměř prázdné nádrže... :evil: Prostě až to jednou přijde, nebudeš se stačit divit! :twisted:

No a pokud jde o "nestoupnutí" spotřeby, zřejmě tím rozmnožuješ množinu těch, pro jejichž vozy fyzikální zákony prostě neplatí! :wink: :lol:
modelář

Příspěvek od modelář »

Ještě k těm "pravým tuhým nápravám": Úplně klasickým ustavením takové nápravy jsou listová pera, která zajišťují nejen pérování, ale především její podélné i příčné vedení. Problémem takového řešení na nezatíženém osobáku je odskakování takové nápravy v zatáčkách na nerovném povrchu. Ale i to se dá úspěšně řešit, např. přídavnými podélně-šikmými rameny, jako např. u F125P někdy od r.v. 1974.
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27507
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Příspěvek od Pitris »

Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Odpovědět