Co se zbytkem?
Moderátor: Colommbo
Nejen pro modeláře - takto nějak zhruba to šlo po sobě:
1) Jawa 50, typ 550 - jednomístný, 1.6 koně, zadní blatník poskakoval společně se zadní vidlicí, řidítka dnešní terminologií "opičí", jak na choperu
2) Jawa 50, typ 555 - jednomístný, 2.2 koně, zadní blatník společný kus s podsedlovým krytováním, za sedlem nosič, řídítka jak pravítko, dodával se i s ochranným kratym nohou a podlážkami místo stupaček
3) Jawa 50, typ 05 - dvoumístný, 2.8 koně, nádrž pod sedlem, zadní blatník společný kus s podsedlovým krytováním a s ochranným krytem nohou a podlážkami místo stupaček, řidítka jako pravítko
Jawa 50, typ 05 sport, jako 05, ale s řidítky s hrazdou, bez ochranných krytů a se stupačkami
4) Jawa 50, typ 20 - dvoumístný, 3.2 koně, jinak jako 05
5) Jawa 50, typ 21 - dvoumístný, 3.2 koně, jinak jako 05 sport
6) Jawa 23 "Mustang" - dvoumístný, 3.2 koně, oholená, nekarosovaná verze typu 20, 21, nádrž mezi nohami řidiče
Všechna provedení mají jednoválcový dvoutaktní motor s vratným vyplachováním (žádný hrb nebo-li deflektor na pístu) se vzduchem chlazeným ležatým válcem. Ad 1) a 2) válec litinový, mladší typy hliníkový s litinovou vložkou. Vyšších parametrů motoru a motocyklu bylo dosahováno změnami kanálů, zvyšováním komprese, změnou karburátorů, zapalování a převodů, přitom se měnily i některé součásti co se týče robustnosti.
Jako kluci jsme ty 550 a 555 honili jak nadmuté kozy, lili jsme tam, co nám přišlo pod ruku (jezdilo to i na příměsi nafty a různých ředidel), do benzínu se míchal obyčejný motorový olej (ono také nebylo před 50-ti lety z čeho vybírat), přidávala se i brzdová kapalina, aby to bylo "závoďácky" cítit. Zřejmě se tyto stroje nějak vymykaly dnešnímu nahlížení na paliva a maziva. Jeden z těchto strojů mého mládí máme v rodině, a je naprosto funkční a spolehlivý. Asi neví nic o tom dnešním nahlížení a lecky i teoretizování, a tak žije dál.
1) Jawa 50, typ 550 - jednomístný, 1.6 koně, zadní blatník poskakoval společně se zadní vidlicí, řidítka dnešní terminologií "opičí", jak na choperu
2) Jawa 50, typ 555 - jednomístný, 2.2 koně, zadní blatník společný kus s podsedlovým krytováním, za sedlem nosič, řídítka jak pravítko, dodával se i s ochranným kratym nohou a podlážkami místo stupaček
3) Jawa 50, typ 05 - dvoumístný, 2.8 koně, nádrž pod sedlem, zadní blatník společný kus s podsedlovým krytováním a s ochranným krytem nohou a podlážkami místo stupaček, řidítka jako pravítko
Jawa 50, typ 05 sport, jako 05, ale s řidítky s hrazdou, bez ochranných krytů a se stupačkami
4) Jawa 50, typ 20 - dvoumístný, 3.2 koně, jinak jako 05
5) Jawa 50, typ 21 - dvoumístný, 3.2 koně, jinak jako 05 sport
6) Jawa 23 "Mustang" - dvoumístný, 3.2 koně, oholená, nekarosovaná verze typu 20, 21, nádrž mezi nohami řidiče
Všechna provedení mají jednoválcový dvoutaktní motor s vratným vyplachováním (žádný hrb nebo-li deflektor na pístu) se vzduchem chlazeným ležatým válcem. Ad 1) a 2) válec litinový, mladší typy hliníkový s litinovou vložkou. Vyšších parametrů motoru a motocyklu bylo dosahováno změnami kanálů, zvyšováním komprese, změnou karburátorů, zapalování a převodů, přitom se měnily i některé součásti co se týče robustnosti.
Jako kluci jsme ty 550 a 555 honili jak nadmuté kozy, lili jsme tam, co nám přišlo pod ruku (jezdilo to i na příměsi nafty a různých ředidel), do benzínu se míchal obyčejný motorový olej (ono také nebylo před 50-ti lety z čeho vybírat), přidávala se i brzdová kapalina, aby to bylo "závoďácky" cítit. Zřejmě se tyto stroje nějak vymykaly dnešnímu nahlížení na paliva a maziva. Jeden z těchto strojů mého mládí máme v rodině, a je naprosto funkční a spolehlivý. Asi neví nic o tom dnešním nahlížení a lecky i teoretizování, a tak žije dál.
VizOlga píše:V api TC jsem M2T ještě neviděl. Ale je možné že už je. Nicměně to asi nebude za 40kč jako M6A .
http://www.hekra.cz/tabulka.htm
Pravda, ten Trysk je SAE40, nikoli 30.
Díky za podrobné připomenutí dávno zašlé historie!dci píše:Nejen pro modeláře - takto nějak zhruba to šlo po sobě:
1) Jawa 50, typ 550 - jednomístný, 1.6 koně, zadní blatník poskakoval společně se zadní vidlicí, řidítka dnešní terminologií "opičí", jak na choperu
2) Jawa 50, typ 555 - jednomístný, 2.2 koně, zadní blatník společný kus s podsedlovým krytováním, za sedlem nosič, řídítka jak pravítko, dodával se i s ochranným kratym nohou a podlážkami místo stupaček
3) Jawa 50, typ 05 - dvoumístný, 2.8 koně, nádrž pod sedlem, zadní blatník společný kus s podsedlovým krytováním a s ochranným krytem nohou a podlážkami místo stupaček, řidítka jako pravítko
Jawa 50, typ 05 sport, jako 05, ale s řidítky s hrazdou, bez ochranných krytů a se stupačkami
4) Jawa 50, typ 20 - dvoumístný, 3.2 koně, jinak jako 05
5) Jawa 50, typ 21 - dvoumístný, 3.2 koně, jinak jako 05 sport
6) Jawa 23 "Mustang" - dvoumístný, 3.2 koně, oholená, nekarosovaná verze typu 20, 21, nádrž mezi nohami řidiče
Všechna provedení mají jednoválcový dvoutaktní motor s vratným vyplachováním (žádný hrb nebo-li deflektor na pístu) se vzduchem chlazeným ležatým válcem. Ad 1) a 2) válec litinový, mladší typy hliníkový s litinovou vložkou. Vyšších parametrů motoru a motocyklu bylo dosahováno změnami kanálů, zvyšováním komprese, změnou karburátorů, zapalování a převodů, přitom se měnily i některé součásti co se týče robustnosti.
Jako kluci jsme ty 550 a 555 honili jak nadmuté kozy, lili jsme tam, co nám přišlo pod ruku (jezdilo to i na příměsi nafty a různých ředidel), do benzínu se míchal obyčejný motorový olej (ono také nebylo před 50-ti lety z čeho vybírat), přidávala se i brzdová kapalina, aby to bylo "závoďácky" cítit. Zřejmě se tyto stroje nějak vymykaly dnešnímu nahlížení na paliva a maziva. Jeden z těchto strojů mého mládí máme v rodině, a je naprosto funkční a spolehlivý. Asi neví nic o tom dnešním nahlížení a lecky i teoretizování, a tak žije dál.
Jen bych dodal, že Jawa 23 měla jiný rám a zadní tlumiče s vnějšími pružinami.
Pokud jde o ten deflektor na pístu, některá ze starších verzí ho skutečně měla: předělávalo se to na novější typ výměnou pístu i hlavy - ta měla jiný tvar vnitřní dutiny.
Jawu 20 (předělanou na 21) mám dodnes (bohužel už min. 25 let v rozebraném stavu), a jsem si jistý, že v techničáku má 3,5 koně. Akorát že tehdy (v 70. letech) se ještě používaly dvě normy, SAE a DIN, přičemž podle jedné měl tentýž motor o chlup větší výkon, než podle té druhé. Rozdíl byl snad ve způsobu měření: v jednom případě bez příslušenství, v druhém s příslušenstvím, které musí motor tak jako tak pohánět (tehdy hlavně dynamo a vrtule chladiče - tedy pochopitelně u motorů v autech).
Pokud jde o oleje, v té době se teprve začínaly objevovat adititivované, přičemž M6A byl absolutně nejrozšířenější. Jezdil jsem na M6A i M2T (na ten hlavně) a na oba to děsně za.íralo spalovací prostor, koleno výfuku a hlavně vnitřnosti jeho tlumiče. Ty bylo třeba jednou za čas vymontovat, zabalit do novin, polít benzínem a po vypálení vyklepat karbon.
Máme ho taky. Plně funkční v původnim laku. Je to tzv. plecháč. Vždy jezdil jen na benál s M6A,M5AD,supermogul,co se zrovna našlo. Co vim ta 2T nikdy neměl. A výbrus měl jen jeden,asi kolem roku 1985. A míchá se v poměru cca 1:20-1:40. Jezdí a jezdí a jezdí....no vlastně posl. 3 roky né,je zastavěn starým nábytkem.
Modeláři, díval jsem se do katalogu ND a nezdá se, že by 550 nebo 555 měly deflektor a to už jen proto, že tam toho místa není tolik, aby se tam vlezl.
Mně se jednoho krasavce podařilo sehnat za dobrou cenu a čeká ho amatérská levná domorobo renovace. To míšení je při zajíždění 1:25 a běžně 1:33 pokud vím, ale možná se mi to plete d Babettou.
Ještě je typ 551 Jawetta
http://www.jawa-50.cz/galerie/original/ ... ndard.html
Jinak můj odpovídá tomuto červenému, ale mám delší sedadlo
http://www.jawa-50.cz/clanek/jawa-50-ty ... vyvoj.html
Mně se jednoho krasavce podařilo sehnat za dobrou cenu a čeká ho amatérská levná domorobo renovace. To míšení je při zajíždění 1:25 a běžně 1:33 pokud vím, ale možná se mi to plete d Babettou.
Ještě je typ 551 Jawetta
http://www.jawa-50.cz/galerie/original/ ... ndard.html
Jinak můj odpovídá tomuto červenému, ale mám delší sedadlo
http://www.jawa-50.cz/clanek/jawa-50-ty ... vyvoj.html
Naprosto bezvadné stránky! Škodovkáři, nevíš, daly by se ještě dnes sehnat některé už tehdy nesehnatelné díly? Potřeboval bych např. bowden rychloměru, zadní tlumiče atd. Část dílů mám totiž "samodomo" zrenovovaných, ale některé prostě "neumím" jinak, než je někde pořídit.
Kromě toho je teď alespoň jasné, že jediný správný "pařez" byl ten původní, totiž 550.
Do katalogů jsem se díval, ale žádný "zub" na pístu tam také nevidím, což nemusí nutně znamenat, že tam nebyl (co ten stín dole?). Ale vzhledem k tomu, že jsem si dobře zapamatoval ten výkon 3,5 koně, snad si vybavuji správně i ten deflektor: byla to taková vystouplina začínající zhruba ve třetině sporní části dna pístu s "hranou" ve vodorovné rovině a k tomu patřila hlava s vnitřní víceméně rovnoměrně půlkulovitou dutinou; novější typy pak měly zcela pravidelně vypouklé dnu pístu, ale pro změnu celá spodní část dutiny hlavy již zhruba od její poloviny byla jakoby "plná". Ten starší typ pístu nemohl pracovat s novým typem hlavy, poněvadž by do sebe "narážely", takže se to měnilo (dnes se tomu "upgrade") obojí. Důvodem byla hlavně snaha z toho dostat více výkonu zvýšením komprese a max. otáček.
Kromě toho je teď alespoň jasné, že jediný správný "pařez" byl ten původní, totiž 550.
Do katalogů jsem se díval, ale žádný "zub" na pístu tam také nevidím, což nemusí nutně znamenat, že tam nebyl (co ten stín dole?). Ale vzhledem k tomu, že jsem si dobře zapamatoval ten výkon 3,5 koně, snad si vybavuji správně i ten deflektor: byla to taková vystouplina začínající zhruba ve třetině sporní části dna pístu s "hranou" ve vodorovné rovině a k tomu patřila hlava s vnitřní víceméně rovnoměrně půlkulovitou dutinou; novější typy pak měly zcela pravidelně vypouklé dnu pístu, ale pro změnu celá spodní část dutiny hlavy již zhruba od její poloviny byla jakoby "plná". Ten starší typ pístu nemohl pracovat s novým typem hlavy, poněvadž by do sebe "narážely", takže se to měnilo (dnes se tomu "upgrade") obojí. Důvodem byla hlavně snaha z toho dostat více výkonu zvýšením komprese a max. otáček.
Modeláři zde: http://www.fichtlkramek.cz/zbozi/pionyr_dily sehnat toho jde pořád hodně a hodně . Jinak souhlasím, pravý pařez je 550, ale jelikož mnoho dílů je záměnných, tak se to při prodeji zaměňuje, už jsem dokonce slyšel, že i za pionýra, což je ale už moc přestřelené.
Já jsem nikdy to co popisuješ neviděl, u starších strojů (i automobilů) častá věc, ale zrovna u řady 55x se mi to moc nezdá. Ale kdo hledá, ten najde, takže třeba něco vyčmucháš, pak dej vědět.
Já jsem nikdy to co popisuješ neviděl, u starších strojů (i automobilů) častá věc, ale zrovna u řady 55x se mi to moc nezdá. Ale kdo hledá, ten najde, takže třeba něco vyčmucháš, pak dej vědět.
Nechci opruzovat, ale žádný píst v Jawě 50 neměl deflektor. Všechny motory měly VRATNÉ vyplachování, kde proud směsi je do válce usměrňován tangenciálně směrovanými přepouštěcími kanály. Písty byly identické u typu 550, 555 a daly se zaměnit i s písty používanými ve Stadinu S21, S22 a v Jawetě. Měly hamižný průměr čepu 10 mm. Počínaje typem 05 měly písty průměr čepu zvětšený na 14 mm.
Ale kde byl hrb, to byla hlava válce u typu 20, 21 a 23. Na rozdíl od hlav starších motorů včetně mopedů, které měly spalovací prostor v hlavě kulovitý, hlavy 20, 21 a 23 měly v dolní polovině spalovacího prostoru výstupek, kterým se zmenšením objemu kompresního prostoru zvýšil kompresní poměr a zárověň vytvářel to, čemu by se dalo říkat antidetonační štěrbina. Tyto hlavy se bez problémů montovaly na starší motory, ty jely relativně lépe, ale časem byly hlučné, zvonivé, protože na tu kompresi bylo čepování ojnice i uložení klikovky nedostatečné.
Ale kde byl hrb, to byla hlava válce u typu 20, 21 a 23. Na rozdíl od hlav starších motorů včetně mopedů, které měly spalovací prostor v hlavě kulovitý, hlavy 20, 21 a 23 měly v dolní polovině spalovacího prostoru výstupek, kterým se zmenšením objemu kompresního prostoru zvýšil kompresní poměr a zárověň vytvářel to, čemu by se dalo říkat antidetonační štěrbina. Tyto hlavy se bez problémů montovaly na starší motory, ty jely relativně lépe, ale časem byly hlučné, zvonivé, protože na tu kompresi bylo čepování ojnice i uložení klikovky nedostatečné.
Pánové, díky oběma! To se mi velmi hodí, až se někdy konečně dostanu k tomu, abych "zrekonstruoval své mládí". Jak je vidět, tak v některých ohledech se mi paměť vrátila (třeba ta antidetonační štěrbina v hlavě ), ale co s tím zubatým válcem? Kde to tedy bylo? Pomozte mi někdo!
Teď si vybavuji, že horní "hrana" toho zubu byla ve vodorovné rovině horní hrany těch přepouštěcích kanálů po obou stranách válce (tedy také ve vodorovné rovině), ale nikoli přesně uprostřed válce, ale posunutých mírně dolů - proto jsem napsal, že "ve spodní třetině".
Kromě toho jsem si vzpomněl, že u té mé 20 byla špatně zalisovaná (mírně pootočená) litinová vložka válce, takže příslušné přefuky neseděly úplně přesně na kanály odlité v hliníku válce a já to ručně dobrušoval...pilníkem.
Teď si vybavuji, že horní "hrana" toho zubu byla ve vodorovné rovině horní hrany těch přepouštěcích kanálů po obou stranách válce (tedy také ve vodorovné rovině), ale nikoli přesně uprostřed válce, ale posunutých mírně dolů - proto jsem napsal, že "ve spodní třetině".
Kromě toho jsem si vzpomněl, že u té mé 20 byla špatně zalisovaná (mírně pootočená) litinová vložka válce, takže příslušné přefuky neseděly úplně přesně na kanály odlité v hliníku válce a já to ručně dobrušoval...pilníkem.
Spoustu věcí seženeš u nás v Ústí u Honzy Bosákovýho, jezdí k němu i němci
Moto Stará pérovna
http://www.moto-ustinl.cz/Onas.aspx
Moto Stará pérovna
http://www.moto-ustinl.cz/Onas.aspx