Cim namazat osku cerpadla???
Moderátor: Colommbo
Cim namazat osku cerpadla???
Repasuji el. cerpadlo ktere cerpa chladici kapalinu z motoru automobilu do topeni... ted stojim pred otazkou, cim namazat osku na ktere je vrtulka (lopatky). Vrtulka bude v permanentnim styku s chlad. kapalinou G11 (nemrzka na "hlinik") s teplotou do 120 °C.
Já to nějak nechápu. Vždyť standardní uspořádání takového čerpadla na ose je (z jedné strany) "vrtulka", pak ucpávka, návazně ložisko, event. vnější gufero, a celé to končí něčím, co zprostředkovává pohon (na opačném konci osy). Ložisko je mazáno buď trvalou náplní (zapouzdřená varianta), nebo maznicí zvenčí (otevřená varianta). Mazání ucpávky pak zajišťuje sama chlad. kapalina. Proto mi není jasné, čeho se položený dotaz vlastně týká?
Chci namazat osku, aby se nevydrela jak ta puvodni co tam byla. Byla vydreta o 0,5 mm. Ted jsem sehnal novou , bylo na ni nejake mazivo(vazelina) ale pri cisteni jsem ho setrel.
Jak ta oska a pumpicka vypada je na http://www.meeknet.co.uk/E31/AuxPump/E3 ... epairs.htm
Jak ta oska a pumpicka vypada je na http://www.meeknet.co.uk/E31/AuxPump/E3 ... epairs.htm
Podle meho to nema v podstate cenu mazat. Vetsina maziva bude vyplavena behem chvilinky.
Pro vodni pumpy chladiciho okruhu a podobne aplikace se bezne pouziva plasticke mazivo s vapenatym mydlem jako napr. A4. Jenze to by muselo byt cerpadlo jinak resene. Navic je v popisu zminka o vysokych otackach. Dalsim problemem je reakce (bobtnani, ztrata mech. vlastnosti) pryzovych prvku chladiciho systemu na ropne produkty.
Takze kdyz uz bych necim mazal, pouzil bych trosicku silikonove pasty tuzsi konzistence. Ale bez iluzi, moc to nepomuze...
Vyrobce zrejme pocita s mazanim primo chladici kapalinou. Takze lepsi cesta, jak prodlouzit zivotnost cerpadla, je udrzovat kapalinu perfektne cistou a spise vice koncentrovanou (viskozita). Take by nebylo jiste od veci nechat nekde rotor vyvazit a minimalizovat tak sily prenasene na osu. Ja vsak otazka, jestlise to vyplati.
Pro vodni pumpy chladiciho okruhu a podobne aplikace se bezne pouziva plasticke mazivo s vapenatym mydlem jako napr. A4. Jenze to by muselo byt cerpadlo jinak resene. Navic je v popisu zminka o vysokych otackach. Dalsim problemem je reakce (bobtnani, ztrata mech. vlastnosti) pryzovych prvku chladiciho systemu na ropne produkty.
Takze kdyz uz bych necim mazal, pouzil bych trosicku silikonove pasty tuzsi konzistence. Ale bez iluzi, moc to nepomuze...
Vyrobce zrejme pocita s mazanim primo chladici kapalinou. Takze lepsi cesta, jak prodlouzit zivotnost cerpadla, je udrzovat kapalinu perfektne cistou a spise vice koncentrovanou (viskozita). Take by nebylo jiste od veci nechat nekde rotor vyvazit a minimalizovat tak sily prenasene na osu. Ja vsak otazka, jestlise to vyplati.
ale ja sehnal jinou osku (pouzitou, 11 let starou) na ktery bylo nejake mazivo, (ja hlupak jsem ho setrel) a ta oska vypadala jak nova!Pkod píše:Podle meho to nema v podstate cenu mazat. Vetsina maziva bude vyplavena behem chvilinky.
zatim co jsem hledal tak bych pouzil jedno z :
Mogul LA2
Plastické mazivo LA2 od firmy Mogul.
Plastické litné víceúčelové univerzální mazivo s krátkovláknitou strukturou, poloměkké až střední konzistence, s dobrou odolností proti vodě. Vyvinuto s firmou ŠKODA pro automobily. Teplotní rozsah -30 až 120 °C.
Použití: pro mazání vysokého spektra valivých ložisek, mobilních strojů, vodních čerpadel i elektropříslušenství
-------------------------------------
Plastické mazivo, vazelína Madit LTA 3EP
Popis:
Madit LTA je moderné viacúcelové lítne plastické mazivo vyrobené na báze vysokokvalitného rafinovaného ropného oleja. Obsahuje vysokohodnotné vybrané aditívy, ktoré spolu s prepracovanou modernou koncepciou zloženia a technológiou výroby
plastického maziva zabezpecujú dobrú mechanickú stálost, protikoróznu ochranu a vynikajúce protioderové aj vysokotlaké vlastnosti. Mazivo má dobrú teplotnú stabilitu a oxidacnú stálost, je lahko cerpatelné, má hladkú štruktúru a je svetlohnedej farby. Velmi dobre odoláva voci vode.
Použitie:
Automobilové plastické mazivo Madit LTA je urcené na mazanie valivých ložísk a niektorých klzných uložení všetkých druhov dopravnej techniky, mobilných pracovných mechanizmov, ale i strojov a zariadení v priemysle. Zvlášt je vhodné na mazanie ložísk nábojov kôl s dlhými výmennými intervalmi, ložísk vodných cerpadiel a elektromotorov,
valivých ložísk pracujúcich pri zvýšených tlakoch a velkom dynamickom namáhaní, resp. vysokých otáckach, a na mazanie klzných uložení so životnostnou náplnou maziva.
Je použitelné v rozsahu pracovných teplôt od -30°C do +120°C, krátkodobo do +140°C.
Plastické mazivo Madit LTA bolo úspešne odskúšané v ŽSR a od roku 1995 je schválené pre všetky typy kolajových vozidiel ako viacúcelové ložiskové plastické mazivo s dlhou životnostou.
-----------------------------------
Doma jsem nasel jeste toto:
CRC super adhesive grease je lithiový EP tuk s dobrou přilnavostí. Velmi dobře ulpívá na kovových površích. Nelze jej smýt, odolává vlhkosti a špíně. Má výborné antikorozní vlastnosti. Použití: póly baterií a třecí plochy vystavené stříkající vodě.
Aha, ja myslel ze osa byla nova v necem zakonzervovana.
Pokud uz koukate po mazivu na ropne bazi, hledejte radeji ty s vapenatym zpevnovadlem. Ty totiz vetsinou lepe odolavaji trvalemu kontaktu s vodou.
Z tech s polotuhou konzistenci bych kouknul na NH2...
Ta A4 v tomto pripade nevyhovuje kvuli teplote.
U maziv srovnavejte klasifikace:
http://www.oleje.cz/index.php?left=plas ... fikace_iso
Pokud uz koukate po mazivu na ropne bazi, hledejte radeji ty s vapenatym zpevnovadlem. Ty totiz vetsinou lepe odolavaji trvalemu kontaktu s vodou.
Z tech s polotuhou konzistenci bych kouknul na NH2...
Ta A4 v tomto pripade nevyhovuje kvuli teplote.
U maziv srovnavejte klasifikace:
http://www.oleje.cz/index.php?left=plas ... fikace_iso
Jo, už to chápu! Jedná se o stejný systém, který se někdy používá u modelářských ponorek - magnetický přenos síly. Jenže jsem rovněž názoru, že tady musí mazání obstarat chlad. kapalina, a hlavně jsem přesvědčen o tom, že vydření té osky způsobila nevyvážená vrtulka s magnetem, takže prostá výměna té osky bez vyvážení či výměny vrtulky s magnetem postrádá smysl, resp. závada se brzy objeví znovu.Michal7 píše:Chci namazat osku, aby se nevydrela jak ta puvodni co tam byla. Byla vydreta o 0,5 mm. Ted jsem sehnal novou , bylo na ni nejake mazivo(vazelina) ale pri cisteni jsem ho setrel.
Jak ta oska a pumpicka vypada je na http://www.meeknet.co.uk/E31/AuxPump/E3 ... epairs.htm
P.S.: Nevyvážená "vrtulka" u modelářské turbíny hnané elektromotorem (tzv. EDF) dokáže poškodit nejen elektromotor (to zde nejspíše nehrozí), ale dokonce roztrhat pylon či trup letadla, v němž se EDF nachází - pravda, bavíme se o otáčkách nejspíše min. o řád jinde...
Pkod:
diky za ten odkaz s tabulkou. Ta NH2 podle ISO specifikace vypada hodne dobre (CDHB2) ale na webu jsem nasel skusenost, ze je hodne hydroskopicka, ze pohlcuje vlhkost ze vzduchu a meni ji na kyselou kasi
modelář: kdyz predpokladam, ze ta vrtulka byla v tom cerpadle od nova, takze musela byt vyvazena. Nebo jak by se odrazu z vyvazene vrtulky stala nevyvazena, kdyz z ni neubud zadny material, zadne viditelne opotrebeni na ni nevidim. Opotrebena je jen ta oska. Ted budu menit jak osku tak i tu vrtulku za zanovni.
diky za ten odkaz s tabulkou. Ta NH2 podle ISO specifikace vypada hodne dobre (CDHB2) ale na webu jsem nasel skusenost, ze je hodne hydroskopicka, ze pohlcuje vlhkost ze vzduchu a meni ji na kyselou kasi
modelář: kdyz predpokladam, ze ta vrtulka byla v tom cerpadle od nova, takze musela byt vyvazena. Nebo jak by se odrazu z vyvazene vrtulky stala nevyvazena, kdyz z ni neubud zadny material, zadne viditelne opotrebeni na ni nevidim. Opotrebena je jen ta oska. Ted budu menit jak osku tak i tu vrtulku za zanovni.
Nemusela - mohl to být nevyvážený zmetek už z výroby.Michal7 píše:kdyz predpokladam, ze ta vrtulka byla v tom cerpadle od nova, takze musela byt vyvazena.
Vcelku jednoduše - změnou polohy (uvolněním) vrtulky vůči tomu magnetu - přesně, jak píšou v onom odkazu.Michal7 píše:Nebo jak by se odrazu z vyvazene vrtulky stala nevyvazena, kdyz z ni neubud zadny material, zadne viditelne opotrebeni na ni nevidim.
To me zajima. Kde?Michal7 píše:... jsem nasel skusenost, ze je hodne hydroskopicka, ze pohlcuje vlhkost ze vzduchu a meni ji na kyselou kasi...
NH2 povazuju za jedno z lepsich maziv pro vseobecne pouziti pri vysoke vlhkosit. Ano, obecne starne o trochu rychleji nez lithne, ale zas takovy rozdil to neni. Zato v odolnosti a starnuti ve vlhku nebo vode je lepsi. Produkty starnuti maziv jsou opravdu kysele, ale skodu diky aditivaci nenadelaji.
Navic v tomto pripade udrzi pH hrave chladici kapalina s mirne zasaditym pH.
http://www.trabantbrno.net/nav_loziska.php
Kód: Vybrat vše
"Velmi rychle se upustilo i od později doporučovaného tuku NH2, nejhoršího maziva všech dob – červeného tuku NEOMA , který byl vyráběn na bázi kyselé a byl velmi hydroskopický, přijímal vzdušnou vlhkost a tu měnil v slabý vodní kyselý roztok. Často se stávalo, že ložiska byla sice mastná, ale přesto značně zkorodovaná, obvykle i poškozena kuličková dráha důlky po korozi. Výroba tohoto maziva zanikla, mnozí majitelé je však ještě mají. "
Co dodat... ja takovou negativni zkusenost nemam, vyroba rozhodne nezanikla (Slovnaft, ted MOL) a na podobnem zaklade je i mnoho jinych maziv. Toto mazivo pokud vim stale nakupuje i armada. Na zvysenou korozni aktivitu meukazuji ani parametry technickeho listu (resp. korozni zkousky) deklarovane vyrobcem. Navic nevim co si predstavit pod "kyselou bazi". Kazdopadne dekuji za odkaz.
-
- Příspěvky: 674
- Registrován: ned úno 01, 2009 8:57
Asi jak píše Pkod, pán od Trabantů určitě ví, proč Paramo tuk s názvem NH2 přestalo vyrábět..... Co kdyby se ten pán ještě jednou zamyslel a sdělil nám, proč Slofnaft/MOL nevyrábí tuky s názvy A00, G3, Molyka G atd.? Nebude to tím, že mezi Paramem a Slofnaftem došlo po rozdělení republiky k nějaké obchodní dohodě a časovému plánu ohledně označování a výroby bývalých "socialistických" maziv? Ale pán od Trabantu ví, že NH2 je nejhorší vazelína na světě.... To sem se zas pobavil........