Cim mazete cepy plovoucich brzdovych trmenu
Moderátor: Colommbo
Přesně, Vy všichni co tu plácáte pitomosti a radíte nesehnatelné věci se prosím račte bodnout. Děkuji.
Mě totiž pramálo záleží je-li síla působící na třmeny axiální či radiální a vzorec pro její výpočet je mi platný jako mtvému hašlerka. Teorie je sice hezká, ale auto mi nezastaví, zato funkční brzdy ano. Jerry poradil měděnou pastu, použil jsem tu ze šopu ve spreji a brzdím. Víc po brzdách ani nechci. Takže Jerry ještě jednou dík za použitelnou praktickou radu a kašli na chytráky s radami k ničemu.
Mě totiž pramálo záleží je-li síla působící na třmeny axiální či radiální a vzorec pro její výpočet je mi platný jako mtvému hašlerka. Teorie je sice hezká, ale auto mi nezastaví, zato funkční brzdy ano. Jerry poradil měděnou pastu, použil jsem tu ze šopu ve spreji a brzdím. Víc po brzdách ani nechci. Takže Jerry ještě jednou dík za použitelnou praktickou radu a kašli na chytráky s radami k ničemu.
Re: Cim mazete cepy plovoucich brzdovych trmenu
Ja ti medenou vazelinu neberu jen jsem psal co tam patri "spravne".Jerry3 píše:To se tedy musím zasmát! Měděná vazelína má odolnost 1100 st. C!!! Jinými slovy, nic lepšího snad ani neexistuje.Petrr píše:Spravne tam patri bila silikovana vazelina (odolava vyssim teplotam), ale kdyz to maznes grafitkou tak se nic nestane.Jan Tomasek píše:Cim mazete cepy plovoucich brzdovych trmenu? Je to takove blbe misto na aute, ktere neni moc v pohybu, ale zato v extremnich podminkach a rado zatuhava. Slysel jsem, ze normalni vazelina tam nepatri (vyschne). Diky
Na tvuj prispevek jsem nereagoval ale jeste lepsi je keramicke mazivo s odolnosti 1500C ale to jen tak na okraj.
Osobne si myslim ze grafitka to vyresi lepe nez med.
Nevim jak vypada medena vazelina ja pouzivam medeny sprej od Motipu a ten bych na brzdy nedal. Pouzivam ho nekolik let a vim jak vypada po roce a co z nej zbyde vlastne nic jen par castecek medi kteri zaruci ze to nezarezne ale ze to nezatuhne a cep bude skutecne plovouci jak se mu rika bych si jistey nebyl. Vetsina servisu Vam tam stejne nacpe prvni vazelinu kterou budou mit po ruce.
V daném případě už nešlo ani tak o debatu "čím namazat", ale tvrzení jednoho z návštěvníků, že třmeny jeho brzd jezdí po čepech v pryžovém uložení. A já jsem na to pouze reagoval pokusem (uznávám, že z exaktně fyzikálního hlediska nepřesným) názorně přiblížit, o co tady vlastně jde, tedy o "zmaření energie", resp. o přeměnu kinetické energie (rozjetého vozu) na tepelnou (právě v brzdách). Nicméně musím trvat na tom, že "výkon" brzd se u dnes běžného osobáku pohybuje v řádu stovek kW, tudíž zřejmě jen poněkud šílený konstruktér by uložení čepů v plovoucích třmenech řešil pryžovými futry...Náhodný čtenář píše:Jerrymu tu praktickou radu nikdo nevyčítá ... OK a děkujeme
Já narážl na zapojení vědy do této debaty, a to si Jerry rozehrál sám. Mohl to ukončit konstatováním "měděná pasta a nesnažit se ohromit "ohromnou radiální silou v řádech tisícu Nm"
Už chápete o co mě šlo?
Hmm, Teraz to cele precitam a trosku ma zaraza ze na jednej strane chce niekto vodiace capy mazat a na druhej strane tvrdi ze je tam pritlacna sila trecich elementov "ako svina". To by ma zaujimalo cim sa da take nieco vobec umazat. Tuhe prisady po par zabrzdeniach budu z miesta najvacsieho posobenia sil vytlacene a vazelina to asi tazko umaze. Ale mozno sa mylim.
Mimochodom opotrebovane capy sa menia a nemazu. A najvacsie opotrebovanie im sposobi voda so solou. A pred tym ich med nezachrani.
Ak sa mylim prosim napiste preco a nie len klasicke musi tam ist, med, grafit alebo ptfe inac sa to neumaze. V opacnom pripade mozete tento prispevok zmazat lebo je len vykrikom do tmy a nik mu neodpoveda asi tak ako prispevky na prvych dvoch stranach kde som pisal ze brdy treba chranit pred vodou a odpovedou mi bolo ze to silikon neumaze .
Mimochodom opotrebovane capy sa menia a nemazu. A najvacsie opotrebovanie im sposobi voda so solou. A pred tym ich med nezachrani.
Ak sa mylim prosim napiste preco a nie len klasicke musi tam ist, med, grafit alebo ptfe inac sa to neumaze. V opacnom pripade mozete tento prispevok zmazat lebo je len vykrikom do tmy a nik mu neodpoveda asi tak ako prispevky na prvych dvoch stranach kde som pisal ze brdy treba chranit pred vodou a odpovedou mi bolo ze to silikon neumaze .
Ano, třmen je v případě brzdění vůči vodicím čepům doslova "zakousnutý". Jenže jde o to, aby se "zakousl" až v momentě, kdy se síly působící z obou stran na brzdový kotouč (přes brzdové desky) vyrovnaly, neboť plovoucí třmeny musejí "plavat" už proto, že jsou v zásadě jednopístkové. Pokud se v důsledku váznutí v čepech "kousnou" dříve než se zmíněné síly vyrovnají, pak se:
1/ brzdové desky nestejnoměrně sjíždějí - vnitřní (na brzd. písku) nepoměrně rychleji než vnější;
2/ na kotouč je vyvíjena axiální síla, což nesvědčí ani jemu (opět výraznější opotřebení z vnitřní strany), ani náboji kola;
3/ v případě nerovnoměrného váznutí v čepech se "příčí" třmen, což se nejlépe pozná šikmým opotřebením brzdových destiček, kotouč má tendenci se kroutit a vodítka plovoucích třmenů se extrémně namáhají, a tudíž i opotřebovávají (takové je samozřejmě nejlepší vyměnit);
4/ ve všech případech to hůře brzdí, přičemž nebezpečný je především nestejnoměrný účinek vlevo a vpravo.
Namazat to "čímkoli" samozřejmě lze, problém je pouze v tom, že to "cokoli" je po pár intenzivních zabrzděních v důsledku tepelného namáhání fuč, a to je ještě ten lepší případ - v horším případě dokáže takové "cokoli" vytéct na brzdový kotouč, resp. destičky, které jednak nebrzdí, jednak jsou potom na vyhození.
1/ brzdové desky nestejnoměrně sjíždějí - vnitřní (na brzd. písku) nepoměrně rychleji než vnější;
2/ na kotouč je vyvíjena axiální síla, což nesvědčí ani jemu (opět výraznější opotřebení z vnitřní strany), ani náboji kola;
3/ v případě nerovnoměrného váznutí v čepech se "příčí" třmen, což se nejlépe pozná šikmým opotřebením brzdových destiček, kotouč má tendenci se kroutit a vodítka plovoucích třmenů se extrémně namáhají, a tudíž i opotřebovávají (takové je samozřejmě nejlepší vyměnit);
4/ ve všech případech to hůře brzdí, přičemž nebezpečný je především nestejnoměrný účinek vlevo a vpravo.
Namazat to "čímkoli" samozřejmě lze, problém je pouze v tom, že to "cokoli" je po pár intenzivních zabrzděních v důsledku tepelného namáhání fuč, a to je ještě ten lepší případ - v horším případě dokáže takové "cokoli" vytéct na brzdový kotouč, resp. destičky, které jednak nebrzdí, jednak jsou potom na vyhození.
Měděná vazelína není voděvzdorná?Jerry3 píše:Měděná vazelína (na rozdíl třeba od grafitové) není "mastná", zvláště pak pokud je ve spreji. Používám ji od r. 1992 a její nekompatibility s gumovými těsněními jsem si dosud nevšiml...
Jestli se jedná o zcela zapouzdřené a tepelně minimálně namáhané čepy, pak je možno použít speciální vazelíny pro mazání homokinetických kloubů (tepelná odolnost někde na úrovni 200 st. C). Ale opakuji: musí se jednat o zcela zapouzdřený typ konstrukce, kam nepřijde vlhkost, neboť tento typ vazelíny není voděvzdorný.
Zde jsou 2 zaručené maziva na brzdy ,a když píšu zaručené ,tak jsou po republice vyzkoušené a berou si je i závodní týmy!Jerry3 píše:Ta medena pasta je sice vodevzdorna, ale pro dany ucel malo "kluzka". Kdyz jsem psal o te voduvzdornosti, mel jsem na mysli onu vazelinu pro homokineticke klouby, ktera ve vlhku rychle degraduje.
http://www.valvoline.cz/shop.asp?run=1&item=774&ktg=522
http://www.valvoline.cz/shop.asp?run=1&item=786&ktg=489
nebo pro ABS:
http://www.valvoline.cz/shop.asp?run=1& ... 65&ktg=489
??
Jerry3 píše:V daném případě už nešlo ani tak o debatu "čím namazat", ale tvrzení jednoho z návštěvníků, že třmeny jeho brzd jezdí po čepech v pryžovém uložení. A já jsem na to pouze reagoval pokusem (uznávám, že z exaktně fyzikálního hlediska nepřesným) názorně přiblížit, o co tady vlastně jde, tedy o "zmaření energie", resp. o přeměnu kinetické energie (rozjetého vozu) na tepelnou (právě v brzdách). Nicméně musím trvat na tom, že "výkon" brzd se u dnes běžného osobáku pohybuje v řádu stovek kW, tudíž zřejmě jen poněkud šílený konstruktér by uložení čepů v plovoucích třmenech řešil pryžovými futry...Náhodný čtenář píše:Jerrymu tu praktickou radu nikdo nevyčítá ... OK a děkujeme
Já narážl na zapojení vědy do této debaty, a to si Jerry rozehrál sám. Mohl to ukončit konstatováním "měděná pasta a nesnažit se ohromit "ohromnou radiální silou v řádech tisícu Nm"
Už chápete o co mě šlo?
U brzdových plovoucích třmenů moderních kotoučových brzd je to opravdu naprosto běžné: nerezový čep ve formě šroubu a na něm přez pryžová!!! uložení brzdový třmen jestli je to vhodné a nutné vůbec mazat bych považoval za diskutabilní, opravdu se to maximálně zalepí špínou. Na druhou stranu existují systémy kde se čepy mazat musí a originál je tam silikonová vazelína, no ale měděná ještě nic nepokazila.
Tak sem to tu celé přelouskal a můžu si jít koupit asi deset druhů maziv a pak asi namažu kařdej váleček něčím jiným...
Ale teď vážně. Po cca půl roce mi třmeny u deset let starého vozu začnou vždy tuhnout a nevracet se. Vždy sem to dával do servisu, ale tam asi fakt vrznou to co maj po ruce. Takže se do toho pustím sám a zkusím tu měděnku no aza půl roku....
Ále co - sou to jenom plechovky na kolech a je lepší když brzděj pořád než aby nebrzdili vůbec
Ale teď vážně. Po cca půl roce mi třmeny u deset let starého vozu začnou vždy tuhnout a nevracet se. Vždy sem to dával do servisu, ale tam asi fakt vrznou to co maj po ruce. Takže se do toho pustím sám a zkusím tu měděnku no aza půl roku....
Ále co - sou to jenom plechovky na kolech a je lepší když brzděj pořád než aby nebrzdili vůbec
Problemy okolo trmenu a jejich mazani jsme diskutovali na foru toyotaklubu pomerne do detailu viz http://www.toyotaklub.cz/forum/viewtopic.php?t=1927petr28 píše:Tak sem to tu celé přelouskal a můžu si jít koupit asi deset druhů maziv a pak asi namažu kařdej váleček něčím jiným...
Ale teď vážně. Po cca půl roce mi třmeny u deset let starého vozu začnou vždy tuhnout a nevracet se. Vždy sem to dával do servisu, ale tam asi fakt vrznou to co maj po ruce. Takže se do toho pustím sám a zkusím tu měděnku no aza půl roku....
Ále co - sou to jenom plechovky na kolech a je lepší když brzděj pořád než aby nebrzdili vůbec
Lze se tam docit o zajimavem efektu ropnych produktu na gumove casti brzd stejne jako nalezt odpoved, cim spravne namazat cepy plovoucich trmenu (med to neobsahuje).
To jsem tedy zase pobavil! Hlavně mne dostal poznatek, že prachovky po použití motorového oleje jaksi "vyrostly" a že "ten grafit ale nějak nemaže a zhrudkovatěl". A úplně nejvíc, že ta vodítka jsou konstruována jako "ocel vs. guma" (resp. ocelový čep v gumovém pouzdře), speciálně u Toyoty... U multikáry možná, ale jakou má ona maximálku?
Toto je už známé mazivo na brzdy-bezproblémové a kvalitní za rozumnou cenuJerry3 píše:To jsem tedy zase pobavil! Hlavně mne dostal poznatek, že prachovky po použití motorového oleje jaksi "vyrostly" a že "ten grafit ale nějak nemaže a zhrudkovatěl". A úplně nejvíc, že ta vodítka jsou konstruována jako "ocel vs. guma" (resp. ocelový čep v gumovém pouzdře), speciálně u Toyoty... U multikáry možná, ale jakou má ona maximálku?
http://www.valvoline.cz/shop.asp?run=1& ... 65&ktg=489
Az na to, ze to neni mazivo na cepy plovoucich tremenu, ale na ostatni casti brzd (uchyceni desticek apod).Anonymous píše:Toto je už známé mazivo na brzdy-bezproblémové a kvalitní za rozumnou cenu
http://www.valvoline.cz/shop.asp?run=1& ... 65&ktg=489