Cim mazete cepy plovoucich brzdovych trmenu

Fórum o automobilových mazivech

Moderátor: Colommbo

Odpovědět
Jerry3
Příspěvky: 10755
Registrován: úte říj 18, 2005 19:58
Bydliště: Praha

Příspěvek od Jerry3 »

Pkod píše:Jerry3: Ulozeni trmenu vuci tehlici u napr. Ford scorpio, sierra, fiesta na predku.
Psal jsem ze tam temer nedochazi k pohybu (ulozeni pouze kompenzuje opotrebeni desticek). V ulozeni je ve styku pouze kov a guma tj teploty max cca 150 st.C
Take jsem psal ze pouze nektera guma je odolna ropnym latkam (napr. motorova tesneni, manzety...) Nektera zase jinym jako treba vuci brzdovce. neni guma jako guma.
malinky prehled odolnosti zakladnich druhu mat. tesneni a hadic je tady
http://www.nack.cz/katalog-tesneni-hadi ... st_o.shtml
Ta tabulka je prima, až na upozornění v samém závěru (pominu-li zpochybňující věty už v samotném těle textu), které se dá vysvětlit také tak (bráno do důsledků), že je úplně jedno, co v tabulce stojí, jelikož v praxi to stejně nemusí platit...

Zpět k plovoucím třmenům: jmenované Fordy se v mém okolí sice nevyskytují (takže se o tom nemohu osobně přesvědčit), obecně ovšem platí, že "plovoucí" třmen není "plovoucí" proto, aby pouze kompenzoval opotřebení brzdových destiček, ale zejména proto, aby umožňoval axiální posun, a to kvůli chvění kotouče, potřebě vzniku vůle při odbrždění, rovnoměrnému rozložení tlaku na obou stranách brzdé plochy destiček atd. atd. Ano, dochází pouze k malému axiálnímu pohybu, avšak dochází k němu NAPROSTO PŘI KAŽDÉM POUŽITÍ PEDÁLU BRZDY (kdo nevěří, ať si to s asistencí pomocníka, který bude šlapat na brzdu, sám zkusí). A tohle by kluzné spojení ocel/guma asi dlouho nevydrželo.
Ale především: Ten třmen je současně "záchytem reakce brzdy", tedy jeho ukožení musí bezpodmínečně udržet radiální síly pohybující se v hodnotách tisíců Nm! Jen blázen by tam nacpal gumu...

PS: Na zatěžovaných brzdách "spolehlivě odteče" lithiový mazací tuk s teplotní odolností 185 st. C. Takže o jakých max. 150 st. C je tu řeč?
Návštěvník

Příspěvek od Návštěvník »

Síla má jednotku Nm? A navíc je to radiální síla? Pán je zřejmě vědec... :shock:
Návštěvník

Re: Cim mazete cepy plovoucich brzdovych trmenu

Příspěvek od Návštěvník »

Luboš T. píše: Omlouvám se za můj předchozí příspěvek, který neodpovídal skutečnosti a raději jsem ho proto smazal. :oops: V mém předchozím příspěvku jsem totiž uvažoval s mazáním třmenu jako takového ve syku s brzdovou deskou a tam skutečně měděná, případně hliníková pasta patří.
Nyní jsem si prověřil u automechaniků jak je to přesně s těmi čepy u plovoucích třmenů a názor na mazání tohoto místa musím změnit.
Odborník si neví rady a proto vyhledá většího odborníka. Připomíná mi to scénu z jednoho starého českého filmu (Prstýnek?), kde se doktor léčící šlechtice z impotence vydává na "odbornou konferenci" za bábou kořenářkou... :D
Jerry3
Příspěvky: 10755
Registrován: úte říj 18, 2005 19:58
Bydliště: Praha

Příspěvek od Jerry3 »

Anonymous píše:Síla má jednotku Nm? A navíc je to radiální síla? Pán je zřejmě vědec... :shock:
Síla na páce určité délky (tj. ve vzdálenosti vodítek plovoucího třmenu vůči ose otáčení kola/brzdového kotouče), tedy na určitém radiusu (odtud radiální síla), je bezpochyby točivý moment (udávaný v Nm). V daném případě lze hovořit též o ztrátovém výkonu, resp. zmařeném výkonu (udávaném ve W). Pokud se někomu nelíbí fyzikální rozměr "tisíce Nm", nechť si představí "stovky (zmařených) kW", což odpovídá brzdnému účinku brzdové ústrojí moderního vozu o hmotnosti cca 1500 kg při brzdění nadoraz, samozřejmě děleno "méně než 4" (zadní brzdy mají účinek podstatně nižší).
Pkod

Příspěvek od Pkod »

pokud dobre vim, tak to ze mazaci tuk odtece je vlastnost definovana parametrem bod skápnutí (°C) a ten nema mnoho spolecneho s rozsahem provoznich teplot (mimo jine plastická maziva na bázi mýdel Lithia mivaji rozmezi pracovnich teplot od cca -20 do +140°C). Silikonova pasta miva bod skapnuti nad hranici 220°C ci ho vubec nema - nic neodtece. Pokud ma teplotu vydrzet i ta guma (at uz tesneni ci upevnovaci prvek) tak teplota nema prekrocit 150°C tak proc porad ta obava z teploty?. Vzdyt brzdovka samotna ma bod varu kolem 230°C a to k nemu nesmi dojit (pricemz je jeste blize zdroji tepla). Za spatnou je brzdovka povazovana pri bodu varu kolem 165°C.
Jerry3
Příspěvky: 10755
Registrován: úte říj 18, 2005 19:58
Bydliště: Praha

Příspěvek od Jerry3 »

Pkod píše:pokud dobre vim, tak to ze mazaci tuk odtece je vlastnost definovana parametrem bod skápnutí (°C) a ten nema mnoho spolecneho s rozsahem provoznich teplot (mimo jine plastická maziva na bázi mýdel Lithia mivaji rozmezi pracovnich teplot od cca -20 do +140°C). Silikonova pasta miva bod skapnuti nad hranici 220°C ci ho vubec nema - nic neodtece. Pokud ma teplotu vydrzet i ta guma (at uz tesneni ci upevnovaci prvek) tak teplota nema prekrocit 150°C tak proc porad ta obava z teploty?. Vzdyt brzdovka samotna ma bod varu kolem 230°C a to k nemu nesmi dojit (pricemz je jeste blize zdroji tepla). Za spatnou je brzdovka povazovana pri bodu varu kolem 165°C.
Jo, s tím souhlasím. Na obalu oné vazelíny, která se jinak velmi dobře hodí např. k mazání vodních pump starých škodovek, odkud opravdu "nevyteče", není bohužel žádný údaj o bodu skápnutí, jen rozsah pracovních teplot -40 + 185 st. C. Současně však mám vyzkoušeno, že na vodítkách třmenů předních kotoučových brzd se bohužel neudrží (vzadu v pohodě), a to právě kvůli příliš vysoké teplotě - zřídne natolik, že "odteče" kolem prachovek, tedy pokud nejsou zcela nové. Docela mne to mrzelo (zkoušel jsem na několika vozech), neboť daná vazelína opravdu dobře maže, pomalu stárne a navíc je voduvzdorná.

Jinak ta vodítka jsou fyzicky blíže kotouči, než prostor "nad" brzdovým pístkem s brzdovou kapalinou. Navíc styčná plocha třmenu s vnější brzdovou deskou je o dost větší, než styčná plocha obvodu/hrany brzd. pístku s vnitřní deskou, takže tepelné zatížení celého třmenu je značné. K tomu je třeba započítat tepelný přenos z kotouče na náboj kola a dále na unašeč třmenu, tedy i na předmětná vodítka.

Osobně měním brzdovku každým rokem, jelikož když tak neučiním, nemám problém ji v létě o dovolené uvařit ("zgumovatění" pedálu brzdy). Ale uznávám, že hodně zaleží na tom, jak kdo brzdy využívá. Já sice málo, ale když už, tak to opravdu stojí za to!
Návštěvník

Příspěvek od Návštěvník »

Jerry3 píše:
Síla na páce určité délky (tj. ve vzdálenosti vodítek plovoucího třmenu vůči ose otáčení kola/brzdového kotouče), tedy na určitém radiusu (odtud radiální síla), je bezpochyby točivý moment (udávaný v Nm). V daném případě lze hovořit též o ztrátovém výkonu, resp. zmařeném výkonu (udávaném ve W). Pokud se někomu nelíbí fyzikální rozměr "tisíce Nm", nechť si představí "stovky (zmařených) kW", což odpovídá brzdnému účinku brzdové ústrojí moderního vozu o hmotnosti cca 1500 kg při brzdění nadoraz, samozřejmě děleno "méně než 4" (zadní brzdy mají účinek podstatně nižší).

Asi Vás to překvapí, ale radiální síla žádný točivý moment nezpůsobuje. Nepůsobí totiž na žádném rameni, ale směr jejího působení protíná osu rotace. Radiální silou je např. síla způsobená hmotností vozidla na jeho kolo - také nezpůsobuje jeho otáčení... :idea:
Návštěvník

Re: Cim mazete cepy plovoucich brzdovych trmenu

Příspěvek od Návštěvník »

Jan Tomasek píše:Cim mazete cepy plovoucich brzdovych trmenu? Je to takove blbe misto na aute, ktere neni moc v pohybu, ale zato v extremnich podminkach a rado zatuhava. Slysel jsem, ze normalni vazelina tam nepatri (vyschne). Diky
Myslím že grafitová vazelína je OK,nebotˇ vazelína sice vyschne nicméně grafit nikoliv.Grafitová vazelína Ruské-Sovětské provenience se používala (možná stále používá) do ložisek v kolech např. Migů.Obložení je kovokeramické takže teploty jsou poměrně vysoké když ještě vezmeme rychlost vzletu či přistání+váhu letounu.
Návštěvník

Příspěvek od Návštěvník »

vazelíny zatuhnou prachem,vysychají a dochází ke "šprajcování". po dlouhém laborování s různýmy výrobky mohu říct že pro mazání brzd je nejlepší KIM TEC mazací spray s mědí. vyrábí se to i jako vazelína.
Jerry3
Příspěvky: 10755
Registrován: úte říj 18, 2005 19:58
Bydliště: Praha

Příspěvek od Jerry3 »

Ano, a tím se vracíme k "bodu nula": tedy k tomu, co jsem napsal hned/už na začátku!
Náhodný čtenář

Příspěvek od Náhodný čtenář »

Neuvěřitelné to vaše mudrování. Stále se tu nahazují "vědecké" kecy o tom kde je jaká teplota a kde se co udrží, a přitom někteří neznají Fyziku obecné školy. Moc mě zajímá,jak se pane Jerryho3 postavíte k naprosto správnému vysvětlování působení sil od pana Anonymního. Ačkoli čekám výrok podobný tomu "... ať drží hubu ..." než nějakou seriózní omluvu.
Myslím že by bylo nejrozumější, napsat že to používám a ono to nějak funguje než se ztrapňovat a ohánět pofidérně vymyšlenými teoriemi.

A abych taky trochu přispěl k věci, používám grafitku protože tam opravdu zůstává aspoň ten grafit, když vazelína odejde.

Zkusme občas přiznat neznalost a použít selský rozum než narychlo skládat elaboráty za pomoci "pana googla"
Jerry3
Příspěvky: 10755
Registrován: úte říj 18, 2005 19:58
Bydliště: Praha

Příspěvek od Jerry3 »

Nějak netuším, proč "náhodný čtenář" napadá právě mne! Stačí totiž kouknout na úplný začátek diskuse, kde jsem na konkrétně položenou otázku, "co používám", naprosto jasně odpověděl, že používám měděnou pastu (včetně ve spreji), a současně zdůvodnil, proč tak činím.
Jen tak mimochodem: ta měděná pasta, zvláště pak ve spreji, není na rozdíl od grafitky "mastná", nenarušuje tudíž pryžové součásti, nevytéká (jako grafitka), a na mazaných místech ulpívá vrstrva mědi o dost lépe, než vrstva grafitu, a to už z toho prostého důvodu, že podíl oné mědi je v měděné pastě o dost vyšší, než podíl grafitu v grafitové vazelíně!
Náhodný čtenář

Příspěvek od Náhodný čtenář »

Zrovna Vás jsem zmiňoval pouze ve spojitosti s vysvětlováním fyziky, kdy jsem čekal alespoň čestné uznání že něco nevíte.

"Síla na páce určité délky, tedy na určitém rádiusu (odtud radiální síla) ..."

Síla na rameni je skutečně moment (N.m), naproti tomu převod N.m na jednotky výkonu W potažmo kW ???

"...tisíce N.m, nechť si představí stovky zmařených kW..."

Já proti Vám nemám vůbec nic osobního a rozhodně nechci nikoho nijak poučovat.
Pro objektivnost jsem si přečetl několik vašich příspěvků i z ostatních diskuzí a považuji je za rozumné.
Tak se na mě nezlobte .... :D
Jerry3
Příspěvky: 10755
Registrován: úte říj 18, 2005 19:58
Bydliště: Praha

Příspěvek od Jerry3 »

Já se zlobím především proto, že tu někteří měli plno keců, nabízeli zázračná, ale bohužel nesehnatelná mazadla, rozvíjeli teorie o tom, že stačí "namazat čímkoli" atd. atd. Takže pokud někdo ví o něčem, co je k danému účelu lepší než měděná pasta, nechť se ozve a poskytne to k odzkoušení - rád sehraji roli pokusného králíka, neboť nevěřím ničemu, o čem se sám v praxi nepřesvědčím.

Pokud jde o fyziku (a cokoli jiného), netvrdím, že mám patent na rozum. Sice jsem z fyziky kdysi maturoval, ale už je to přes čtvrt století a fyzika mne neživí a nikdy neživila (bohužel)... Na druhou stranu doporučuji
http://www.tuning.cz/article/0087/vykon ... y-moment-1
a rovněž
http://www.tuning.cz/article/0088/vykon ... y-moment-2
z čehož vyplývá, že mezi točivým momentem a výkonem je vztah více než úzký.
Volodja

Ahojky pardále!

Příspěvek od Volodja »

Jerry3 píše:Měděnou vazelínou.
Džery, fakt tě ještě baví "házet perly sviním"? :D Dyť tady je to samej odborník a lehce tě převálcujou! Každej z nich si kupuje Sado-Maso (dřívější název "Svět motorů" ) a tam je přece všechno.

Čau (Laďa 007)
Odpovědět