Brzdové kotouče
Moderátor: Colommbo
Brzdové kotouče
Asi to tu ještě nebylo. Jaké brzdové kotouče? Docela mi irituje jak rezaví. Nevadí mi lehké oreznutí po dešti, které jde lehce setřít. Vadí mi jak postupně na krajích třecí plochy reznou, rez vydírá postupně brzdovou destičku a pomalu zužuje třecí plochou.
I originály namontované ještě z továrny mám orezlé až hanba. Nedělali mi to snad jen jedny, ale nevím jaké to byly.
I originály namontované ještě z továrny mám orezlé až hanba. Nedělali mi to snad jen jedny, ale nevím jaké to byly.
To tu opravdu zatím nebylo
Jediná možnost je nechat si udělat kotouče z nerezu, ale to by ses asi nedoplatil. Další možnost jsou carbonové, ale to je taky pálka. Starou moudrost "Co je mastné nerezaví." bych nechal u ledu.
Kotouče reznou no a co?
Sem tam není na škodu odvrtání proletět ocelovým kartáčem, protože oxidy železa mají tendenci se roztahovat a pak zhoršují chlazení. Činná plocha rezne, ale při prvním brzdění se to sedře.
Pokud už budeš řešit kotouče, tak si kup takové, které mají na činné ploše drážkování, lépe to odvádí vodu a snad to i omezuje pískání. Měli jsme fabrikácké na fabce 60tKm a byly stejně jako desky za zenitem. Teď jsou tam kotouče A.T.E. .
Jediná možnost je nechat si udělat kotouče z nerezu, ale to by ses asi nedoplatil. Další možnost jsou carbonové, ale to je taky pálka. Starou moudrost "Co je mastné nerezaví." bych nechal u ledu.
Kotouče reznou no a co?
Sem tam není na škodu odvrtání proletět ocelovým kartáčem, protože oxidy železa mají tendenci se roztahovat a pak zhoršují chlazení. Činná plocha rezne, ale při prvním brzdění se to sedře.
Pokud už budeš řešit kotouče, tak si kup takové, které mají na činné ploše drážkování, lépe to odvádí vodu a snad to i omezuje pískání. Měli jsme fabrikácké na fabce 60tKm a byly stejně jako desky za zenitem. Teď jsou tam kotouče A.T.E. .
Ale vždyť není problém občas kotouč sundat - ideální při výměně desek, nebo při kontrole / znovunamazání vodicích čepů - a ty rezavé kraje očistit. Anebo, pokud bys to dělal pokaždé při výměnách pneu (letní/zimní, a i zimní/letní), tak úplně stačí o brzdu "opřít" velký šroubovák, a jím ten "cundr" strhnout....
Ale existují i kotouče s vylepšenou antikorozní úpravou - tam se však ta koroze pouze oddálí.
Ale existují i kotouče s vylepšenou antikorozní úpravou - tam se však ta koroze pouze oddálí.
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.
Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Pitris píše:Ale vždyť není problém občas kotouč sundat - ideální při výměně desek, nebo při kontrole / znovunamazání vodicích čepů - a ty rezavé kraje očistit. Anebo, pokud bys to dělal pokaždé při výměnách pneu (letní/zimní, a i zimní/letní), tak úplně stačí o brzdu "opřít" velký šroubovák, a jím ten "cundr" strhnout....
Ale existují i kotouče s vylepšenou antikorozní úpravou - tam se však ta koroze pouze oddálí.
To problém není a ty už jsem to zkoušel. Má to ale jeden háček, skoro vlastně hák. Orezlé okraje kotouče vydřou brzdovou destičku a když kotouč "obrezíš" odrezená část nebude ve styku s destičkou a než se destička opotřebuje a sedne na celou plochu, bude odrezená část znovu zeravá a koloběh se opakuje. Tudy cesta nevede.
skodovkar píše:Pořád asi nechápu o co ti jde Jde ti o to, že nad hranicí třecí plochy směrem ven vzniká orezlý skok? Pokud ano, tak po zajetí a během jízdy funguje mnoho sil včetně odstředivé, která je mnohem větší než dostředivá a tím pádem kousky rzi odlétávají pryč.
Vadí mi, že orezlý kotouč vydírá destičku. Orezlá plocha na kotouči je tlustší než třecí plocha.
Obyčejné kotouče určitě reznou, ale spíše tam, kde NENÍ destička ve styku s kotoučem. Na styčné ploše to tolik neorezne, každý snad občas brzdí . U starších kotoučů se rez posunuje z okrajů do styčné plochy s destičkami, to jo. Okraje nějakým šroubovákem nebo sekáčem také odírám. Pokud je zasažena třecí plocha destiček, je to na výměnu. Čištěním se tam udělají naopak prohlubně a pedál pak pumpuje. U Favorita se kotouče dříve zkroutily, než zrezly. U Fábie orezly, v 80000 km jsem to čistil, ale výsledek pochybný. Ve 100000 km šly ven i s destičkami. Díky tomu, že minimálně brzdím, desky vydržely a kotouče se neojely, ale orezly. Kdo dost brzdí, tak to spíš ojede na mezní tloušťku. Takže při minimu brzdění bych viděl u Fábie I život orig. kotoučů na 80000 km. Proti Favoritu je to dvojnásobek. U Fábie II vydrží i více, ve značkovém servisu jsou schopni se o to kvalifikovaným očištěním postarat. Jenže to kvalifikované čištění stojí tolik, co nové kotouče, tak je to celkem bez významu, alespoň co do finanční stránky.
Itall píše:Obyčejné kotouče určitě reznou, ale spíše tam, kde NENÍ destička ve styku s kotoučem. Na styčné ploše to tolik neorezne, každý snad občas brzdí . U starších kotoučů se rez posunuje z okrajů do styčné plochy s destičkami, to jo. Okraje nějakým šroubovákem nebo sekáčem také odírám. Pokud je zasažena třecí plocha destiček, je to na výměnu. Čištěním se tam udělají naopak prohlubně a pedál pak pumpuje. U Favorita se kotouče dříve zkroutily, než zrezly. U Fábie orezly, v 80000 km jsem to čistil, ale výsledek pochybný. Ve 100000 km šly ven i s destičkami. Díky tomu, že minimálně brzdím, desky vydržely a kotouče se neojely, ale orezly. Kdo dost brzdí, tak to spíš ojede na mezní tloušťku. Takže při minimu brzdění bych viděl u Fábie I život orig. kotoučů na 80000 km. Proti Favoritu je to dvojnásobek. U Fábie II vydrží i více, ve značkovém servisu jsou schopni se o to kvalifikovaným očištěním postarat. Jenže to kvalifikované čištění stojí tolik, co nové kotouče, tak je to celkem bez významu, alespoň co do finanční stránky.
Na jednom autě jsem měl nějaké kotouče + nějaké destičky. Ty destičky byly pravděpodobně tvrdé a proto sedřely rez z kotouče i na okrajích a ne naopak, že rez na okrajích kotouče vydírá destičku. Teď nevím které to byly.
Anonymous píše:Itall píše:Obyčejné kotouče určitě reznou, ale spíše tam, kde NENÍ destička ve styku s kotoučem. Na styčné ploše to tolik neorezne, každý snad občas brzdí . U starších kotoučů se rez posunuje z okrajů do styčné plochy s destičkami, to jo. Okraje nějakým šroubovákem nebo sekáčem také odírám. Pokud je zasažena třecí plocha destiček, je to na výměnu. Čištěním se tam udělají naopak prohlubně a pedál pak pumpuje. U Favorita se kotouče dříve zkroutily, než zrezly. U Fábie orezly, v 80000 km jsem to čistil, ale výsledek pochybný. Ve 100000 km šly ven i s destičkami. Díky tomu, že minimálně brzdím, desky vydržely a kotouče se neojely, ale orezly. Kdo dost brzdí, tak to spíš ojede na mezní tloušťku. Takže při minimu brzdění bych viděl u Fábie I život orig. kotoučů na 80000 km. Proti Favoritu je to dvojnásobek. U Fábie II vydrží i více, ve značkovém servisu jsou schopni se o to kvalifikovaným očištěním postarat. Jenže to kvalifikované čištění stojí tolik, co nové kotouče, tak je to celkem bez významu, alespoň co do finanční stránky.
Na jednom autě jsem měl nějaké kotouče + nějaké destičky. Ty destičky byly pravděpodobně tvrdé a proto sedřely rez z kotouče i na okrajích a ne naopak, že rez na okrajích kotouče vydírá destičku. Teď nevím které to byly.
To jsem byl já.
Anonymous píše:Matěji mám pro tebe řešení vyhod ze svého auta kotoučové brzdy a nahrad je brzdovými bubny.Tvůj problém je odstraněn a můžeš se začít zabývat jinou důležitou věcí např životností a opotřebením gumiček na stěračích nebo zkoumej vliv dálkových světel na fotosyntézu rostlin u krajnice!
Pro zájemce stvořím k tématu kotoučů vs. desky elaborát. Pokud se zájemci nenajdou, žádný tvořit nebudu a ušetřím si čas i zbytečně vynaložené úsilí.
Musíš "začít" u nových, ne už starých kotoučů.McMatej píše:To problém není a ty už jsem to zkoušel. Má to ale jeden háček, skoro vlastně hák. Orezlé okraje kotouče vydřou brzdovou destičku a když kotouč "obrezíš" odrezená část nebude ve styku s destičkou.....
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.
Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Kotouče jsou obvykle litinové či ocelolitinové. Nerez znamená ocel. Jeho/její pevnost a mechanická odolnost sice značně převyšují vlastnosti litiny, nikoli však v parametru tepelná/teplotní odolnost. A o tu zde jde především! Cena by ovšem nebyla až tak závratná. Jinými slovy, důvodem, proč ne nerezové kotouče, není ta cena.skodovkar píše:Jediná možnost je nechat si udělat kotouče z nerezu, ale to by ses asi nedoplatil.
Nemá smysl se bavit o "karbonových" kotoučích, ale o tzv. "keramických brzdách", které se zásadně odlišují od běžných brzd nejen tím materiálem "činného disku". Příplatek za keramické brzdy u sportovních vozů je na úrovni ceny nového vozu v NST. Takže proč asi ne keramické brzdy, to je právě o té ceně.skodovkar píše:Další možnost jsou carbonové, ale to je taky pálka.
Mezi chlad. žebra se stejně nedostaneš, plocha styku kotouče s nábojem kola musí být namazaná hliníkoměděnou vazelínou.skodovkar píše:... Kotouče reznou no a co?
Sem tam není na škodu odvrtání proletět ocelovým kartáčem, protože oxidy železa mají tendenci se roztahovat a pak zhoršují chlazení. Činná plocha rezne, ale při prvním brzdění se to sedře.
Tak tohle se ani zdaleka nedá zevšeobecňovat: Záleží na mnoha faktorech, jestli se to daří, nebo ne!skodovkar píše:Činná plocha rezne, ale při prvním brzdění se to sedře.
Ani jedno, ani druhé: Ty drážky jsou tam primárně k odvodu plynu vznikajícího při přehřátí plochy styku mezi deskou a kotoučem při intenzivním brzdění a také k vynášení stěru uvolněného z třecích ploch! S event. pískáním brzd to už pak nesouvisí vůbec nijak, jelikož ten zvuk vyluzují chvějící se destičky, což je primárně o jejich "vedení" ve třmenech.skodovkar píše:Pokud už budeš řešit kotouče, tak si kup takové, které mají na činné ploše drážkování, lépe to odvádí vodu a snad to i omezuje pískání.
Obecně platí, že čím méně vydrží, tím mají rychlejší náběh účinku a jsou příjemnější v "běžném" provozu. Proto většina výrobců používá pro prvomontáž to, co popisuješ. A málokterý výrobce si vůbec troufne použít třeba na předek desky, které i drsoňovi vydží 120 tis. km a kotouče, na nichž bylo po 165 tis. km naměřeno "kumulativní" (v součtu hodnot obou stran) opotřebení 0.05 mmskodovkar píše:Měli jsme fabrikácké na fabce 60tKm a byly stejně jako desky za zenitem. Teď jsou tam kotouče A.T.E. .
Tenhle "rantl" ovšem ani zdaleka nevzniká u všech brzd. Záleží totiž na tom, jakou práci si dal konstruktér s přesností ustavení polohy brzd. desek vůči kotouči a rovněž s rozložením sil v činné ploše, a výrobce dílů pak s dodržením výrobních tolerancí a také s pevností nosné desky brzdové destičky (nesmí pružit).skodovkar píše:... Jde ti o to, že nad hranicí třecí plochy směrem ven vzniká orezlý skok? ...