Brzdová kapalina

Další nezařaditelná témata

Moderátor: Colommbo

Odpovědět
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27495
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: Brzdová kapalina

Příspěvek od Pitris »

e1H píše:Prípadne napíš, cítiš aj v niečom rozdiel oproti bežnej brzdovej kvapaline?...
Měl jsem možnost se svést "s tím Motulem 660 Factory Line" v tátovým VFR na brněnským okruhu za Sršněm - bylo tam i hodně "plného" brždění, ale brzdy nevadly :wink:
e1H píše:Pri tom Castrole sa mi ale stále nepáči tá viskozita pri -40°C, oproti 600-700 mm²/s u "ESP brzdoviek" to je stále 2x viac. A kedy potrebuje človek ESP? Väčšinou keď je vonku pod nulou...
Ono taky těch -40°C nebude. A když i sám velký VW připouští / předepisuje "jen" DOT 4....:?:
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
e1H

Re: Brzdová kapalina

Příspěvek od e1H »

Příspěvek byl smazán.
Naposledy upravil(a) e1H dne ned bře 26, 2017 19:48, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27495
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: Brzdová kapalina

Příspěvek od Pitris »

e1H píše:Ďalej, je mi jasné, že Škoda požaduje iba DOT4 a to táto brzdovka spĺňa, ale ono to asi bude podobné ako s motorovým olejom. Stačí aby mal správnu normu a nikto nerieši či je 10W-40 olej pre daný motor a prevádzku ideálny. Podobne to bude aj u brzdovej kvapaliny.
V tom máš zřejmě pravdu;
....budeš se stejně ale nakonec muset rozhodnout sám, jestli máš přednost "teplu" nebo "zimě".
Pro ESP je zase vhodná třeba ATE SL.6, která má viskozitu při -40-ti°C 700mm2/s
http://www.apm.cz/link_files/ATE-brzdove_kapaliny.pdf
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
e1H

Re: Brzdová kapalina

Příspěvek od e1H »

Příspěvek byl smazán.
Naposledy upravil(a) e1H dne ned bře 26, 2017 19:48, celkem upraveno 1 x.
feroF
Příspěvky: 142
Registrován: úte led 25, 2005 23:21

Re: Brzdová kapalina

Příspěvek od feroF »

Zaujimava tabulka. Hladam idealne riesenie pre auto, tak som bol prekvapeny, ze aj Velvana (okrem ATE 200) ma vymenny interval 36 mesiacov. Ale podla udajov vyrobcu je to 24 mesiacov (36 mesiacov je zarucna doba vyrobku).
- http://www.velvana.cz/syntol-hd-265-plus/produkt/
Autoxxxrady

Re: Brzdová kapalina

Příspěvek od Autoxxxrady »

Dva roky a vyměnit. Ale většinou to nikdo, tak nemění. Brzdovou kapalinu má většina vozidel zanedbanou s nízkým bodem varu. Samozřejmě jim to taky brzdí, když tam mají 120°C. Ten kdo moc nebrzdí to ani nepozná. Při intenzivním brždění to je pak na účinku znát.
bloke

Re: Brzdová kapalina

Příspěvek od bloke »

Hladal som práve nejakú "lepšiu" brzdovku DOT 4 zo skupiny tých obyčajných (nedrahých) a asi najviac rád a užitočných odkazov som našiel práve na tomto fóre.
U nás (SR-hlavné mesto) bolo náročné nájsť dokonca obyčajnú Velvanu Syntol HD 265+; [krátka story: našiel som cez web len jednu predajňu, pre istotu som si tam aj zavolal, či ju treba objednávať cez formulár, alebo ju bežne mávajú; tak že vraj ju majú bežne a stále; prídem tam o 2 dni, vypýtam si ju a dáva mi DOT4 Cinol... potom sa handrkujeme že na webe majú Syntol aj mi ho potvrdili, a ujo príde nato, že si mýlia tieto dva výrobky a Velvanu vôbec nemávajú, "na internete je chyba"]
Potom som nikde nenašiel Shell Dot4 Ultra a pár iných s vyšším vlhkým bodom varu (nenašiel = predajňa v Bratislave hladaná a prezentovaná na internete, či eshop s výdajným miestom v BA, aby poštovné neprevyšovalo cenu nákupu).
Nakoniec som vyhladal brzdovky od Slovnaftu (majú ich propagované ako svoje výrobky http://www.slovnaft.sk/sk/jazdite_s_nam ... kvapaliny/, ale zrejme budú od MOLu), no na velké prekvapenie, nemajú ich vôbec dodávané na svoje čerpacie stanice.
Ide o EVOX DOT 4+ a EVOX DOT 5.1, vlhké body varu majú uvádzané 172°C a 181 °C.
Slovnaft im uvádza len menej zaujímavý suchý bod varu (271°C a 265 °C), hodnoty wet sa tam nedopátrame.
Tie som našiel až v technických listoch u MOL-a http://www.mol.hu/en/business_centre/pr ... x_dot_5.1/
http://www.mol.hu/en/business_centre/pr ... ox_dot_4_/

Nuž som si zameral tú ich DOT 5.1.
Pátranie po predajniach (telefonovanie na čerpačky Slovnaftu, hladanie cez internet..) prinieslo len dve bratislavské predajne, jedna nemá tovar na sklade a neberie telefóny, druhá mala jediný kus, telefón brali ale potvrdili že ide o chybu a ten kus nemajú :) Boli však velmi ochotní a vraj do zajtra to tam budem mať.

Aj by som sa vás tu spýtal, či nemá niekto skúsenosť s touto značkou, ale pri takomto utajeno-undergroundovom partizánskom predaji - a to aj priamo v hlavnom meste, kde sídli samotný "výrobca"-predajca Slovnaft, nepredpokladám že niekto mal tú príležitosť si ju kdekolvek kúpiť.

Tak po tomto martýriu som sem aspoň chcel priniesť tie ťažko vypátrané údaje k značke brzdovky, ktorá tu ešte neodznela, a zároveň sa niektorým dotknutým ospravedlňujem za dĺžku textu (ktorý však verne kopíruje príbeh o zháňaní jednej potrebnej 0,5-litrovky). Ešte som mal vybranú velmi dobrú-lepšiu alternatívu DOT 4 ATE Typ 200, no tá sa vyrába v najmenšej verzii 1-litrovej, takže pol litra by som zbytočne preplatil a neupotrebil.
Uživatelský avatar
Colommbo
Příspěvky: 9941
Registrován: pon led 23, 2012 20:46
Bydliště: kutnohorsko-kolínské pohraničí

Re: Brzdová kapalina

Příspěvek od Colommbo »

Ano, máš pravdu, velmi dobrá brzdová kapalina ATE 200 (DOT4, mokrý bod varu 198°C) se dodává pouze v litrovém balení. Nevím, jak se její ceny pohybují na Slovensku, ale tady u nás ji internetové obchody nabízejí za ceny začínající na 219,-Kč (cca 8€)... 8)
W124 E320 Coupé R6 162kW 1994, 5Q man. Getrag "psí noha",
Shell HU 5W40,
přev. Ravenol ATF Fluid, dif. Castrol Axle Z Limited Slip 90
Brembo
Příspěvky: 2294
Registrován: pon čer 08, 2009 21:28
Bydliště: Matuškovo

Re: Brzdová kapalina

Příspěvek od Brembo »

Načo preboha racing kvapalinu do 1,2 TSI ? Jazdíš na okruhu a vrovinkách dosahuješ 260 km/hod ? To by sa tá rakva rozpadla.Na čo su privátne určené racingové brzdové kvapaliny? Vidíš v ich názvoch zmienku arctic? Racing kvapaliny su určné na okruh,kde teplota brzdovej kvapaliny dosahuje vysoké teploty a kde vlastne ani nikdy nevychladne. Na okruhoch sa ESP a podobné sračky nepoužívaju,pretože v takom nasadení sposobuju skor komlikácie,ako užitok. A dokonca ani ABS sa tam pričasto nepoužíva. Za éry škoda 105 som sa naučil brzdit a ABS mi je nanič, ESP a podobne taktiež a na okruhu nejazdím. Navyše výkonový potencial 1,2 je podprierne nízky na využitie na okruhu.
Suzuki SV 1000,Opel Insignia Sport Tourer CDTI 153kW,Opel Vectra 1,7 DT-išla do sveta
e1H

Re: Brzdová kapalina

Příspěvek od e1H »

Brembo, na koho reaguješ? Na mňa alebo na blokeho?

Podľa toho 1.2 TSI predpokladám, že na mňa (dosť neskoro, naposledy som do tohto vlákna písal pred rokom). Háčik je ale v tom, že som nikde nespomínal že by som chcel extra závodnú brzdovú kvapalinu, skôr sa preferujem kvapaliny ktoré sú riedke aj v mrazoch, tj. DOT 5.1. U ATE to je SL.6, a nie TYP 200.

Čo sa týka výkonu 1.2 TSI na okruhu, o tom sa dá diskutovať. Určite 105 koňovým autom nebudem lámať rekordy, ale jazda na okruhu nie je iba o tom. Pre mňa je to skôr možnosť zajazdiť si tak, ako nikde inde nemôžem, a z tohto pohľadu je výkon motora druhoradý. Ďalej je podstatné, že riešime tu brzdové kvapaliny, a pri nich je takmer bezpredmetné, že aký má motor výkon. Tam je podstatná hmotnosť auta a účinok bŕzd. Pri civilnom aute to bude pomerne vysoká hmotnosť a slabé brzdy, takže aj keď sa brzdí z nižšej rýchlosti oproti závodnému autu, kvapalina stále dostáva poriadne zabrať.

Inak už sa čoskoro chystám na výmenu kvapaliny. Chcel by som TRW DOT 5.1 ESP, ale na Slovensku sa vôbec nedá zohnať, tak asi skončím pri ATE SL.6 alebo originálnej Škodováckej kvapaline.
Brembo
Příspěvky: 2294
Registrován: pon čer 08, 2009 21:28
Bydliště: Matuškovo

Re: Brzdová kapalina

Příspěvek od Brembo »

nuž ked podla teba nie je rozdiel v brzdení na okruhu pred zákrutou z 230 alebo 100,tak tvoje znalosti su dost chabé. Učinnost brzd nemá nič spoločné so zahrievaním brzdovej kvapaliny,pretože mechanická energia sa v tomto prípade mení na teplo,takže učinnejšie brzdy by mali kvapalinu viac zahriat,vytváraju viacej tepla. Ale na to má vplyv konštrukcia brzd a nie učinnost. Preštuduj si opat fyziku.
Suzuki SV 1000,Opel Insignia Sport Tourer CDTI 153kW,Opel Vectra 1,7 DT-išla do sveta
e1H

Re: Brzdová kapalina

Příspěvek od e1H »

Rozdiel 230 vs. 100 km/h si dosť prehnal, to porovnávaš závodné autá na úrovni F1.
A jasne, z väčšej rýchlosti sa brzdy viac zahrejú, netvrdil som opak, ale ja som tu hovoril o tom, že sériové brzdy na aute zase nie sú bežne dimenzované na okruh, tj. sú menšie a majú menší účinok. Jednoducho sa bežne nepočíta s takou záťažou.
A to že brzdy majú slabší brzdný účinok zároveň znamená, že máš dlhšie brzdné dráhy, tj. brzdíš viac času a menej času majú brzdy na ochladenie (veď nie náhodou sa má brzdiť krátko a silno). Ďalšia vec je samotná veľkosť kotúčov, diskov, použitie pancierových hadičiek, atď. Čím väčšie, a viac kovu, lepšia konštrukcia, tým viac tepla dokážu odviesť a majú väčšiu plochu ktorá sa vetrom ochladzuje. Takže pri civilnom osobnom aute ktoré má sériovo slabé brzdy a nemá úplne čerstvú brzdovú kvapalinu, sa ti môže stať že dosiahneš limity brzdovej kvapaliny.
Bol som na okruhu, a videl som ako veľa vodičov sériových áut dochladzovalo brzdy každé 2-3 kolá, a tiež som sa rozprával s vodičmi ktorí sa sťažovali na to, že po 5-6 kolách im to už vôbec nebrzdilo.
bloke

Re: Brzdová kapalina

Příspěvek od bloke »

Chlapi dúfam že ste sa tiu nezačali hádať po roku kvôli môjmu viacmenej sucho faktickému príspevku (parametre brzdoviek EVOX a ich možnosti kúpy);

Tiež som vydedukoval že otázka o 1,2 TSI a závodných brzdovkách nebola na mňa, ale ak by sa ma niekto pýtal načo mi je DOT 4/5.1 s trocha vyšším bodom vlhkého varu na bežnú premávku, tak presne preto, že ma racing (s vlastným autom) nezaujíma - práve tam je dôležitý ten suchý bod varu (okolo 300°C), keďže aj brzdovka sa pri pretekoch extra namáha/zahrieva a tak aj mení často (tj hoci po 2-4 týždňoch je tam zas nová, alebo aj po jednom preteku) a ani nestihne nabrať časovú vlhkosť (tú by po dlhom čase nabrala ešte rýchlejšie než kvapaliny obyčajné).
Pre bežnú premávku je dôležitejší zas (vyšší) vlhký bod, pretože brzdovka (DOT 4 - 5.1) v takýchto autách býva typicky celé roky a bod varu jej so stúpajúcim množstvom získanej vody, prirodzene klesá ku kritickejším hodnotám..
Ako už odznelo, ak sa mení pravidelne po 2 rokoch tak sa človek nemusí takmer ničím s vyššou odolnosťou zaťažovať.
Ja som ju tam mal teraz 4 roky, prvýraz v živote (inak výmena každé 2 roky), a pre prípad žeby som znova "zabudol" (v podstate nato zabudli v servise -ale neklamali ma o výmene- a ja som donedávna bol v tom že sa včas menila), tam mám od dnes brzdovku s rezervou.

RE Colommbo > u nás tá ATE 200 stojí typicky tuším okolo 12 EUR +poštovné 4-5, servisy ju majú priamo asi drahšie (a ani neviem ktoré ju držia), ale išlo mi o to že zvyšného pol litra by som nespotreboval, a ani sa mi nechcelo vymýšlať, koho by som ňou rýchlo obdaroval (kým by v plechovke so vzduchom predčasne nezostarla). Niekomu môže byť pol litra málo, iný zas nepotrebuje meniť teraz..
Návštěvník

Re: Brzdová kapalina

Příspěvek od Návštěvník »

U brzdovky je nejdůležitější, jak je stará. Takže si v regálu vyberu klidně něco úplně obyčejného, ale čerstvého, a raději to vyměním po roce. Ostatně řada výrobců aut předepisuje výměnu po roce, tedy pokud vůbec mají roční servisní prohlídky. No a ti, kdo předepisují výměnu po dvou letech jenom proto, že roční nemají, tak zákazníky balamutí. Při rovinatém provozu je to vcelku jedno, ale taková dovolená v Alpách s plně naloženým autem... :x
Uživatelský avatar
Colommbo
Příspěvky: 9941
Registrován: pon led 23, 2012 20:46
Bydliště: kutnohorsko-kolínské pohraničí

Re: Brzdová kapalina

Příspěvek od Colommbo »

bloke: Litrové balení kapaliny mi přijde tak akorát, neboť při výměně jí mám k dispozici aspoň dost a při vyšlapávání té staré se nemusím strachovat, že mi nová "dojde", můžu to udělat opravdu důkladně, aby nová kapalina opravdu protekla celým systémem a zcela nahradila starou. Mimochodem ATE 200 mám v autě, při výměně jsem jí spotřeboval něco málo přes půl litru a s ohledem na celkem směšnou cenu (byť jsem ji kupoval v Auto Kelly za něco málo přes 400Kč) je mi úplně jedno, co se stane s tím zbytkem, prostě jsem jej zatím nechal v piksle... 8)
W124 E320 Coupé R6 162kW 1994, 5Q man. Getrag "psí noha",
Shell HU 5W40,
přev. Ravenol ATF Fluid, dif. Castrol Axle Z Limited Slip 90
Odpovědět