benzinový turbomotor

Fórum o automobilových mazivech

Moderátor: Colommbo

Návštěvník

benzinový turbomotor

Příspěvek od Návštěvník »

Dobrý den, poprosím taky o radu:

Podařilo se mi koupit ojeté Volvo V70, které je přes své stáří 13 let (1997) velmi zachovalé. Motor B5254T (přeplňovaný benzinový pětiválec, 200 koní) má potvrzených 165 tis km. Spotřeba oleje mezi výměnami 0,5 litru za 15 tis km. Dělám si naděje, že není ani v půlce životnosti, tak jej chci udržet v dobré kondici.

Jde o typově už starší motor, původně požadované parametry na motorový olej podle 13 let starého manuálu jsou ACEA A1 nebo A3, s dovětkem (protože manuál je společný pro různá provedení vozu) „u turbomotorů použijte plně syntetický olej ACEA A3 a zkraťte interval výměny“.
Dosud se podle servisních dokumentů dával Mobil 1 5w30 s intervalem 15 tis km. Já samozřejmě u plné syntetiky zůstanu, jen chci přejít na 5w40, protože jezdím o hodně častěji přes hory na jih nežli rovinami na sever.
Ještě je zapotřebí podotknout, že motor je přestavěný na sekvenční vstřikování LPG a že provoz je velmi smíšený, typicky jsou zastoupeny cesty 1, 12, 50, 150 a 1000 km.

Až sem bych snad s 5w40 nic nezkazil. S čím tedy potřebuju pomoct? Vypadá to blbě – ale se značkou oleje. A vlastně, hlavně s intervalem. JPP že nejlepší je Mobil (a asi má pravdu). Jenže tzv. prémiové značky (Mobil, Esso, Elf, LM…) stojí za 4 litry daleko přes tisícovku. A mě napadá: neposloužím tomu motoru vlastně ještě líp, když koupím levnou značku a interval dramaticky zkrátím, třeba až na půlku? To by (překvapivě) mohlo být nejen lepší ale dokonce i levnější!

Oleje, které vyhovují požadavkům (5w40 syntetický ACEA A3) se dají koupit taky za 500-700 (jen na tomto webu např. Orlen Extra Sythetic, Q8 Formula Excel, Ekolube Superlight,). Je to rozumná úvaha? Snad ti výrobci nemůžou kecat, falšovat ty specifikace ?!
Nebo bude optimální střední cesta, oleje za 800-900 (Total, Valvoline) a interval na 10 (12?) tis km? Aby byla, musely by tyto oleje střední ceny být opravdu a prokazatelně lepší než ty nejlevnější. Ale obě varianty mi připadají lepší než i nejdražší olej + 15 tis km.

Nebo ne? Jakou cestou by šel s takovým autem odborník? Díky za radu.
Moja

Příspěvek od Moja »

Asi neumíš počítat!Když koupíš 4L oleje za 700Kč +filtr a vyměníš po 6-7000Km a nebo Mobil 1 5W-50 5L za 1350Kč + filtr a je ušetřená práce.
modelář

Re: benzinový turbomotor

Příspěvek od modelář »

Anonymous píše: potvrzených 165 tis km. Spotřeba oleje mezi výměnami 0,5 litru za 15 tis km. Dělám si naděje, že není ani v půlce životnosti, tak jej chci udržet v dobré kondici.
„u turbomotorů použijte plně syntetický olej ACEA A3 a zkraťte interval výměny“.
Dosud se podle servisních dokumentů dával Mobil 1 5w30 s intervalem 15 tis km. Já samozřejmě u plné syntetiky zůstanu, jen chci přejít na 5w40

Je to rozumná úvaha? Snad ti výrobci nemůžou kecat, falšovat ty specifikace ?!
Usuzovat dle spotřeby oleje na výhled životnosti motoru je velmi ošemetné, zejména pak u turbomotoru. Vždyť projektovaná životnost turba byla před 10 lety nějakých 150 tis. km, samozřejmě za předpokladu správného zacházení - nevytáčet (turbo, ne motor!) za studena, dochlazovat za tepla.

Pokud tam servis lil Mobil1 5W-30 a měnil ho po 15 tis. km, pak nejspíše nedodržel předpis výrobce, poněvadž těch horních "30" je pro benzínový (to zdůrazňuji!) turbomotor, zvláště pak přestavěný na LPG, žalostně málo a 15 tis. km pro motor z té doby zase příliš moc.

A co se týče té syntetičnosti, tak naprostá většina olejů označených na obalu jako "syntetické" dnes ve skutečnosti nemají se syntetikou nic společného! Ale pozor: před těmi 13 lety tomu tak ještě nebylo, nebo to neplatilo v takové míře.

Proto bych v zájmu "udržet (ten motor) v dobré kondici" používal Mobil1 5W-40 a už s přihlédnutím k charakteru provozu a přestavbě na LPG měnil max. po 10 tis. km.
Návštěvník

Re: benzinový turbomotor

Příspěvek od Návštěvník »

Díky za reakce
modelář píše:
Anonymous píše: potvrzených 165 tis km. Spotřeba oleje mezi výměnami 0,5 litru za 15 tis km. Dělám si naděje, že není ani v půlce životnosti, tak jej chci udržet v dobré kondici.
„u turbomotorů použijte plně syntetický olej ACEA A3 a zkraťte interval výměny“.
Dosud se podle servisních dokumentů dával Mobil 1 5w30 s intervalem 15 tis km. Já samozřejmě u plné syntetiky zůstanu, jen chci přejít na 5w40

Je to rozumná úvaha? Snad ti výrobci nemůžou kecat, falšovat ty specifikace ?!
Usuzovat dle spotřeby oleje na výhled životnosti motoru je velmi ošemetné, zejména pak u turbomotoru. Vždyť projektovaná životnost turba byla před 10 lety nějakých 150 tis. km, samozřejmě za předpokladu správného zacházení - nevytáčet (turbo, ne motor!) za studena, dochlazovat za tepla.

Pokud tam servis lil Mobil1 5W-30 a měnil ho po 15 tis. km, pak nejspíše nedodržel předpis výrobce, poněvadž těch horních "30" je pro benzínový (to zdůrazňuji!) turbomotor, zvláště pak přestavěný na LPG, žalostně málo a 15 tis. km pro motor z té doby zase příliš moc.

A co se týče té syntetičnosti, tak naprostá většina olejů označených na obalu jako "syntetické" dnes ve skutečnosti nemají se syntetikou nic společného! Ale pozor: před těmi 13 lety tomu tak ještě nebylo, nebo to neplatilo v takové míře.

Proto bych v zájmu "udržet (ten motor) v dobré kondici" používal Mobil1 5W-40 a už s přihlédnutím k charakteru provozu a přestavbě na LPG měnil max. po 10 tis. km.
Tak napřed turbo: Motory Volvo jsou dlouhověkostí známé, včetně přeplňovaných. Podle ohlasů na Volvo fóru je životnost turba přes 250 tis. Zásady správného chování k turbomotoru znám. Ostatně, bývají-li tyto motory uvnitř těsné obvykle do půl milionu, nevidím zásadní problém časem v repasi turba za 20-25 kKč - když to jinak bude rozumná investice. A proč by nebyla, Volva jsou žárově zinkovaná už od osmdesýtých let a zeptajte se, jestli někdo viděl rezavou V70...

Dále k viskozitě: Doporučení výrobce bylo právě těch 5w30, tedy (co do hustoty) dodrženo bylo. Samozřejmě k tomu zmiňují možnost změny podle klimatických podmínek. Zřejmě proto tam (autorizáky ve Švýcarsku a posléze zde) dosud tuto viskositu dávaly. Přidaný odstavec o přeplňovaných motorech jsem nahoře citoval, tam řeč o změně viskosity není. Ostatně, já se stejně k vyššímu hornímu číslu chci posunout, tedy zde problém není. Nebo chcete naznačit, že v kombinaci turbo+LPG bych měl přemýšlet dokonce o 5w50? Nějaké drobné zvýšení spotřeby bych snadno akceptoval.

A za 3/ syntetický olej, to bude jádro mého problému. Poznám nějak (třeba podle dalších specifikací), který výrobce lže? Nebo existuje nějaký "interní" přehled podle zkušeností zdejších odborníků, které oleje opravdu jsou full synthetic?

Jinak ještě jednou díky za rady, chystám se je respektovat. Ostatně,sám jsem už o posunu hustoty i intervalu mluvil. Jen mi trochu nejde pod fousy "prostě Mobil a nic neřeš", přestože nejste první, kdo mi to říká. Je mi jasné, že se za týdem nestanu odborníkrm, ale chci se rozhodnout aspoň s vhledem do problematiky.
modelář

Příspěvek od modelář »

Začnu od konce:

- Mobil1 (ta jednička tam musí být!) je zřejmě jeden z posledních olejů na trhu v přijatelné cenové hladině, který "ještě je" syntetický. Ostatně proto se tu bavíme právě o něm! Plné syntetiky lze najít také např. u Motulu, ale tam už je to o jiné ceně.

- Jestli výrobce výslovně upozorňuje, že do benzínového turbomotoru nelze použít olej v ACEA A1, tj. se sníženou HTHS viskozitou, byť pro nepřeplňované motory ho připouští, pak nejspíše počítá s vyšším tepelným zatížením takového motoru, což by i u oleje v ACEA A3, tj. s normální HTHS viskozitou, logicky vyžadovalo spíše horní "40", než "30". Moje úvaha se ubírala právě tímto směrem, nic víc, nic míň.

- Když k tomu ovšem připočtu provoz na LPG znamenající vyšší teplotu spalování a tím pádem i výfukových plynů a tím také i vyšší tepelné zatížení tubodmychladla, vyjde mi z toho těch "40" vcelku jednoznačně. Kromě toho jsem si na 100% jistý, že motor byl na LPG představěn až dodatečně, nikoli v zemi, kde to auto původně jezdilo, tj. ve Švýcarsku. Tam by těch horních "30" bylo ještě jakž takž přijatelných, pokud by se ovšem jezdilo převážně po švýcarských dálnicích (limit 120 km/h) a ne v horách.

- Výrobce doporučuje "zkrátit výměnnou lhůtu", avšak nevím, z jaké hodnoty. Před 13 lety byla "normou" u benzínových motorů na švýcarském trhu lhůta 15 tis. km/1 rok, u turbomotorů pak POLOVIČNÍ! Když vezmu v úvahu smíšený provoz na LPG a rovněž krátké trasy, což obojí zatěžuje hlavně alkalickou rezervu motorového oleje, pak je těch mnou doporučených 10 tis. km spíše "limitní horní hranicí" opírající se o ověřené kvality Mobilu1.

- Pokud si pamatuji, tak na počátku šla řeč o životnosti motoru, nikoli o životnosti celého auta. Proto jsem napsal, co jsem napsal. Turbo k motoru patří a jeho havárie může způsobit totálku motoru, což se může stát klidně zítra, a to bez ohledu na skutečnost, že motor je jinak nejspíše v dobré kondici. To, že někomu turbo vydrží bez problémů mnohem déle ještě nevylučuje, že někomu nevydrželo ani tu projektovanou životnost. A zvláště opatrný bych byl v odhadech perspektivy životnosti celého agregátu v případě, že vůbec nevím, jak bylo s autem zacházeno předtím, než jsem si ho pořídil, což nejspíše platí i zde.
Návštěvník

Příspěvek od Návštěvník »

Dobře, tak "já už budu hodný".
Jen ještě, který olej máš na mysli konkrétně? Ptám se jako blbec z tohoto prostého důvodu: Jak koukám po netu, ten pravý Mobil s jedničkou se asi ve viskositě 5w40 už nedělá. 5w40 už jen bez jedničky, s jedničkou potom 5w50.Možná doprodej, ale to bych celý problém jen o trochu posunul. Takže 5w50?
Díky!
modelář

Příspěvek od modelář »

Mobil1 5W-40 ACEA A3/B3/B4 API SJ/SL/SM se zcela určitě ještě dělá, otázka jeho dostupnosti v ČR je však jinou záležitostí. V tom případě bych tedy volil 5W-50 anebo něco z těch Motulů, ale v nich se nevyznám.

P.S.: Nebo o dovolené ve Francii nakoupit ten Mobil1 5W-40 do zásoby - ceny jsou ve srovnání s ČR bezmála poloviční!
Návštěvník

Příspěvek od Návštěvník »

Výborně, ještě jednou díky, i za ten typ. Shodou okolností, cca za 10 dnů budu mít cestu. To o čem píšeš jsou ceny u benzinek anebo nějaké specializované firmy?
modelář

Příspěvek od modelář »

Výhradně hypermarkety, nejlépe LeClerc (běžně 36 EUR/5 l, nikoli v akci!), Cora, Auchan, Carrefour... V akci se dají koupit 5+2 litry za těsně nad 30 EUR. Dále specializované obchody s náhradními díly (Auto Distribution apod.). Cenově následují "obecné" obchody pro motoristy (Feu Vert, Norauto, Speedy...) a bezkonkurečně nejdražší jsou benzínové pumpy.
Návštěvník

Příspěvek od Návštěvník »

Jasný, díky.
Nezlob se, jestli ještě jednou využiju tvou ochotu odpovídat:
Je pravda, že že Total 9000 5W40 je taky plně syntetický?
Ne že chci ušetřit každou desetikorunu, ale odrážím se od vyjádření, že interval 10 tis je "limitní horní hranicí" a chci ještě jednou prověřit svou původní myšlenku: Kdybych nedával 300,- za litr, snáž by se mi rozhodovalo o ještě razantnejším snížení intervalu, třeba na těch 7500, které jsi taky zmiňoval.
modelář

Příspěvek od modelář »

Total 9000 5W-40 je 100% HC olej, tedy žádný PAO. Navíc je k mání už jen v API SM, proto jsem ho sám přestal používat. To bych raději použil Total 7000 10W-40 ještě v API SJ/SL (na ten jsem sám přešel a zkrátil výměnnou lhůtu, ale používám i jiné oleje, nemám ovšem turbomotor).
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27495
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Příspěvek od Pitris »

V podstatě všechno napsal modelář - 5w40 určitě, můžeš i 5w50, a opravdu těch 10tkm by mělo být maximum. Total Quartz 5w40 býval PAO olej, ale nyní už asi není. Co vím, tak kromě Mobilu1 (s jedničkou) je PAO olej Motul řady 300V, některé Agip-y, Liqui Moly, a býval i Esso Ultron, ale ten je už špatně k sehnání. Ten Mobil1 Rally Formula 5w50 je ale "top" olej, je určený pro výkonné (turbo) motory, ale pokud použiješ olej 5w40 renomované značky, a budeš měnit dřív, neměl bys mít s mazáním žádný problém.
Návštěvník

Příspěvek od Návštěvník »

Ještě jednou Vám oběma děkuji, myslím že chápu. Přesto si ale neodpustím poslední tečku. Teď si pořídím Mobil ve Francii, asi i s nějakou zásobou. OK - ale nejezdím tam každé 4 měsíce. Takže zpět k obecnému řešení:
Když vynechám Motul (kvůli ceně) a Agipy (kvůli tomu "některé"), přichází tedy v úvahu mimo favorita (Mobil1) ještě Liqui Moly Synthoil HighTech 5W/40 HD.
A teď se vracím ke zkrácení intervalu výměny. Za úplně stejné peníze pořídím
Mobil1.....á 10 tis km
zmíněný LM.....á 7500 km
(aritmeticky dokonce jen 7000, ale zohledňuji taky častější výměnu filtru).
Co tomu motoru udělá lépe? Co byste volili sami s takovým motorem?
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27495
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: benzinový turbomotor

Příspěvek od Pitris »

Anonymous píše:.....provoz je velmi smíšený, typicky jsou zastoupeny cesty 1, 12, 50, 150 a 1000 km......
Pokud jsou tam delší i dlouhé jízdní doby, těch 10tkm na výměnu je v pohodě, zvláště, pokud by si zvolil ten Mobil1 5w50, který je na výkon turbomotoru "lépe vybaven" - tou "padesátkou". Výměna po 7 nebo 7,5tkm by bylo na místě, pokud by auto jezdilo jen ty krátké vzdálenosti. Ale do benzinového přeplňovaného motoru bych já osobně dal - pokud bude olej plnit předpis výrobce motoru - tu 5w50.
Uživatelský avatar
NOVON
Příspěvky: 2968
Registrován: pát říj 16, 2009 11:01

Příspěvek od NOVON »

ANONYMNÍ: Mno VOLVO moc svých motorů ani nemá,většina je od Renaultu a konkrétně motor,o kterém píšeš je původně z dílen AUDI... :P :P
VW Touran 1.6 MPI 75kw+LPG
VW Touran Freestyle 1.6 MPI 75kw
Odpovědět