Benzin E10 vs. auta

Diskuze o palivech

Moderátor: Colommbo

Odpovědět
Uživatelský avatar
PavelRS
Příspěvky: 655
Registrován: ned lis 27, 2016 22:17

Re: Benzin E10 vs. auta

Příspěvek od PavelRS »

U KM Prona jsem N98 nikdy nebral, ale bude taky na bázi ETBE

Napsat přímo jim, měli by odpověděť.

Případně si vyžádat u obsluhy stačeci listy.
Octavia RS 1.8T 132 kW AUQ - Ravenol HVT 5W-50; Purflux LS324
Octavia 2.0 MPI 85 kW AZJ - Ravenol VSI 5W-40; Purflux LS324
Uživatelský avatar
Colommbo
Příspěvky: 9956
Registrován: pon led 23, 2012 20:46
Bydliště: kutnohorsko-kolínské pohraničí

Re: Benzin E10 vs. auta

Příspěvek od Colommbo »

Píšou dnes na netu, že N95 u stanic EO bude od nového roku taky E-desítkový.
W124 E320 Coupé R6 162kW 1994, 5Q man. Getrag "psí noha",
Shell HU 5W40,
přev. Ravenol ATF Fluid, dif. Castrol Axle Z Limited Slip 90
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27535
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: Benzin E10 vs. auta

Příspěvek od Pitris »

Uvidíme (a doufajme že) EO bude dál aspoň někde mít k dispozici N95 bez bio jak doteď.
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Uživatelský avatar
PavelRS
Příspěvky: 655
Registrován: ned lis 27, 2016 22:17

Re: Benzin E10 vs. auta

Příspěvek od PavelRS »

Když vezmeme cenu na ONO za N98 vs N95, tak ten rozdíl není kritický - 2 Kč. Což si myslím není tak hrozné.

S velkou pravděpodobností N95 jako E10 podraží vůči E5. Každopádně jak bude N95 jako E10 budu Vás informovat jaké je složení. u Benziny, dnes již Orlenu a MOLu bych neměl mít problém zjistit konkretní info, jako jsem již pár let zpět informoval. Uvidíme.

Nicméně, byť jsem zastáncem toho být v EU, tak tenhle "zelený magorismus" se mi ani trochu nelíbí. Stejně jako desítky, možná stovky dalších věcí a rozhodnutí. To je ale na úplně jinou diskuzi...
Octavia RS 1.8T 132 kW AUQ - Ravenol HVT 5W-50; Purflux LS324
Octavia 2.0 MPI 85 kW AZJ - Ravenol VSI 5W-40; Purflux LS324
Uživatelský avatar
memartin
Příspěvky: 42
Registrován: ned zář 24, 2023 22:42

Re: Benzin E10 vs. auta

Příspěvek od memartin »

Je to tak dva týdny zpět co jsem tankoval na své oblíbené Benzině, a paní z obsluhy mi sdělila, že do vervy budou teď nově dávat ETBE. Já se řídil dle slov Vaculíka a měl jsem za to, že už to v tom dávno je. Takže jsem v létě tankoval E10 v dobré vůli delší skladovatelnosti v nádrži (hlavní pohon lpg) zbytečně :lol: . Kolem září jsem však přešel na E5 N98 z Ono + vif cca 1:1000 a rozdíl nepoznám (možná pro to, že 50koňovka starší konstrukce nic víc než 95 nevyužije :lol: :lol: ). Stejně jsem tankoval benzín na každou druhou nádrž plynu, častěj jsem přepínal.
edit: v létě mi to po studeném startu vynechávalo jeden válec, proto jsem do toho zkoušel lít něco lepšího. Pomohlo to, už mě to netrápí.
polo 1.0 mpi LPG :twisted: valvoline maxlife
106 1.0i: mannol 10w40 :P
punto 1.3 jtd: Eurol Super Lite 5w-40
b6 2.0 tfsi mannol extreme 5w-40
Uživatelský avatar
PavelRS
Příspěvky: 655
Registrován: ned lis 27, 2016 22:17

Re: Benzin E10 vs. auta

Příspěvek od PavelRS »

Verva 100 je s ETBE už kolik let.
Paní z obsluhy evidentně nemá o palivech ani ponětí.
Octavia RS 1.8T 132 kW AUQ - Ravenol HVT 5W-50; Purflux LS324
Octavia 2.0 MPI 85 kW AZJ - Ravenol VSI 5W-40; Purflux LS324
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27535
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: ADITIVA DO BENZINU

Příspěvek od Pitris »

Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
emge
Příspěvky: 375
Registrován: pon bře 12, 2012 22:33

Re: Benzin E10 vs. auta

Příspěvek od emge »

Obávam sa, že žiadne aditívum neodstráni negatívne vlastnosti etanolu. Hlavne silnú hygroskopickosť, vďaka ktorej na seba viaže vodu.
Keď sa na Slovensku zaviedli benzíny E10, prešiel som na "prémiové" s ETBE. Najskôr som tankoval EVO 100+ od Slovnaftu (E5), neskôr, keď v mojom okolí pribudla čerpacia stanica Orlen, som prešiel na Vervu 100. S Vervou som spokojný. Spokojnejší, ako s EVO od Slovnaftu. S EVO išiel motor raz veľmi dobre, inokedy strácal výkon. Výsledok bol premenlivý. Ale príčinou mohla (nemusela) byť čerpačka, nie samotný benzín. S Vervou je to stabilné, motor ide stále dobre. Aj krovinorez v lete bol s Vervou spokojný.
Takže nevadí, že je to E10. Podstatné je, že tam nie je etanol :!: Etanol je problém.
Verva 100 E10 je kvalitný benzín.

Všimol som si zaujímavý článok, ktorý sa týka ČR:
https://www.topspeed.sk/novinky/slovnaf ... akov/24148
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27535
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: Benzin E10 vs. auta

Příspěvek od Pitris »

emge píše: sob pro 02, 2023 10:24 Obávam sa, že žiadne aditívum neodstráni negatívne vlastnosti etanolu. Hlavne silnú hygroskopickosť, vďaka ktorej na seba viaže vodu....
No ono to že etanol váže vodu nemusí být vždycky negativum.
Ale já ty aditiva nemyslel ani tak pro starý karburátorový motory kde ta biosložka "umí" zalepit trysky i rozežrat těsnění (ale asi podle výrobce auta co použil tehdy za materiál - leč viděl jsem to na vlastní oči) a kde by asi nejlepším řešením byl N98, jako spíš pro novější auta kde E5/E10 být může ale člověk by si ten "ekobenzin" 🤢 chtěl vylepšit 👍👍
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
emge
Příspěvky: 375
Registrován: pon bře 12, 2012 22:33

Re: Benzin E10 vs. auta

Příspěvek od emge »

Niekedy sme si etanol kupovali a pridávali do nádrže pod označením Velfobin :)
Ale to bol čistý etanol v uzavretej a zapečatenej nádobe, ktorý sa pridal do nádrže len raz za čas.

Problém je, že etanol je tak hygroskopický, že na seba naviaže aj vodu zo vzdušnej vlhkosti. Takže ten benzín si majiteľ auta už natankuje s pridanou vodou. A následne sa mu v nádrži ďalej "obohacuje". Navyše je nestabilný, v nádrži sa rýchlejšie rozkladá a benzín časom degraduje. Voda podporuje aj koróziu v palivovej sústave.

Aj keď auto umožňuje jazdiť na benzín s etanolom, neprospieva mu to. A problém narastá, ak s ním majiteľ jazdí menej často. Samotný etanol motoru vadiť nemusí. Voda na neho naviazaná však vadiť bude.

Netýka sa to len motorov s karburátorom. Felicia má vstrekovanie a tiež sa do nej benzín s etanolom neodporúča. Navyše je to auto, v ktorom aj malý problém s benzínom spoznám. Aj malý úbytok výkonu je cítiť. V minulosti som riešil "problémy s motorom", keď som tankoval na Shell a oni zavádzali "novinku" Fuel Save. Až neskôr som sa dozvedel, že tou "novinkou" bolo experimentovanie s etanolom. Vyriešil som to vtedy prechodom ku konkurencii a od vtedy som na Shell zanevrel.
Uživatelský avatar
Colommbo
Příspěvky: 9956
Registrován: pon led 23, 2012 20:46
Bydliště: kutnohorsko-kolínské pohraničí

Re: Benzin E10 vs. auta

Příspěvek od Colommbo »

Ano, Velfobin se stále prodává. A kdysi jsem četl, že jelikož je v N95 (bio)líh již přítomen, není přidávání Velfobinu před zimou už třeba... :)
W124 E320 Coupé R6 162kW 1994, 5Q man. Getrag "psí noha",
Shell HU 5W40,
přev. Ravenol ATF Fluid, dif. Castrol Axle Z Limited Slip 90
emge
Příspěvky: 375
Registrován: pon bře 12, 2012 22:33

Re: Benzin E10 vs. auta

Příspěvek od emge »

Lenže ten Velfobin nie je "aditivovaný" vodou. Takže môže mať stále svoj prínos.

Všimli ste si ten odkaz na článok? Z toho môže byť poriadny prúser. A zdražovanie PHM v ČR aj v s SR.
Slovnaft môže ďalej vyrábať PHM z ruskej ropy (reálnu alternatívu nemá). Len od budúceho roka už nesme takéto produkty vyvážať. Ak mu EÚ nepredĺži "výnimku".
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27535
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: Benzin E10 vs. auta

Příspěvek od Pitris »

No uvidíme jak to dopadne....
Kdyžtak teď vzít do plna a pak? Pak třeba N98 u ONO, který by měl být od rakušáků.
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Uživatelský avatar
Pitris JUNIOR
Příspěvky: 1815
Registrován: pát kvě 23, 2014 17:10
Bydliště: Brno

Re: Benzin E10 vs. auta

Příspěvek od Pitris JUNIOR »

Myslím si, že N98 zažije solidní boom. Někteří lidé, neználci a šetřílci to řešit nebudou a pojedou N95 E10 bez aditiva a bude jim to volný, ale dost lidí za mě přejde na N98, takže ONO, EO a zatím RobinOil budou mít podle mě znásobenou výtoč N98.
Kia CEED 1.6 GDI 99kW N98 + Mannol 9950
Amsoil EU Car Formula 5w40
Následuje - Millers Oils CFS NanoDrive 5W40
Kumho Ecsta HS52 205/55 R 16 XL 94 V
Vredestein Snowtrac 5 205/55-R16
Uživatelský avatar
rousini
Příspěvky: 1889
Registrován: čtv lis 29, 2012 11:24
Bydliště: ... cestička jako mlat.

Re: Benzin E10 vs. auta

Příspěvek od rousini »

S rostoucí teplotou vzduchu roste jeho schopnost obsahovat větší množství vodní páry (zaokrouhleně):
0˚C ~ 5 g/m3
15˚C ~ 15 g/m3
30˚C ~ 30 g/m3
Při málo natankované nádrži s volným objemem vzduchu 50 l je možné zkondenzování 1,5 ml vodní páry za předpokladu vniknutí vzduchu do nádrže o teplotě 30°a 100% relativní vlhkosti. V reálu a v zimě je to mnohem méně... Vlastně nádrží projde tolik vzduchu za rok, kolik paliva za rok natankujete, přesněji projedete.
Tady u motorů se vstřikováním problém nevidím.
Mě to sere z principu (jidášká politika, obhajování formou lží, zkurvenej grýndýl). Pak k tomu namelou sračky o zvyšování OČ (který nikdo nepotřebuje a ničemu nepomůže). To, že jde do kytek výhřevnost, výkon a roste spotřeba je realita, i když je to jen v jednotkách %.
Mondeo combi 2.0TDCi 103kW "vraník" Mondeo combi 2.2TDCi 129kW "indián"
Valvoline All Climate 5W-40
Shiver 900 Shell Advance Ultra 4T 15W-50,
Versys 650 Motul 5100 5W-40
Odpovědět