Automatická nabíjačka bosch

Další nezařaditelná témata

Moderátor: Colommbo

Odpovědět
FF

Re: Automatická nabíjačka bosch

Příspěvek od FF »

...to je len prechodné - napätie ďalej klesá a až pri hodnote 12,8V sa znova zopne nabíjanie. Takýmto spôsobom môže byť akumulátor pripojený ľubovolne dlho a je vždy "ready".
Autoxxxrady

Re: Automatická nabíjačka bosch

Příspěvek od Autoxxxrady »

Je to jak píše FF. U charaktersitiky I se nabíječ nepřepne po skončení nabíjení na tzv. plovoucí nabíjení(udržovací napětí zhruba 13.6V při pokojové teplotě) a toto napětí drží. Zároveň drží malý proud a kompenzuje, tak samovybíjení akumulátoru. Takovéto udržovací napětí poskytují přístroje s charakteristikou IU.
U nabíječe s charakteristikou jako má ten z Lidlu se nabíječ přepne do udržovacícho nabíjení a ne do plovoucího (udržovacího napětí). Udržovací nabíjení sleduje stav akumulátoru a když napětí klesne na 12.8V tak zvýší nabíjecí proud a při dosažení 14.4V zase proud sníží a takhle pořád dokola.
Autoxxxrady

Re: Automatická nabíjačka bosch

Příspěvek od Autoxxxrady »

skodovkar píše:Udržovací napětí Lidl nabíječky je 13,5V a baterka i přesto šumí :|
Udržovací napětí opravdu nemá. Má udržovací nabíjení. Udržovací napětí se drží na konstatní hodnotě a kompenzuje samovybíjení. Udržovací nabíjení ma rozptyl napětí a v tom rozptylu se drží. Když klesne napětí na spodní mez zvýší proud když vystoupá napětí na horní mez sníží proud. A pořád dokola. Nabíječka z lidlu nepracuje s charakteristikou U tak nemůže držet konstatní napětí. Ona pracuje s konstatním proudem a ten mění podle napětí. Nejsem učitel, takže to už o moc líp nevysvětlim kdo nevidí rozdíl.
Buď máte udržovací napětí na hodnotě zhruba 13.6V a nebo udržovací nabíjení které má hodnotu napětí v nějákém intervalu.
Nabíječe s charakteristikou I1, I2 atd. změna I dle napětí mají udržovací nabíjení.
Autoxxxrady

Re: Automatická nabíjačka bosch

Příspěvek od Autoxxxrady »

Tyhle invertorové automatické nabíječe (tyto malé krabičky) jsem viděl v podstatě jen s charakteristkou I v postupných změnách velikosti proudu. Je to ta Lidl, Bosch a Gys france. a Zbytek TecMate, CTEK a Deca používají kombinaci IU.

Lidl, Bosch a Gysfrance přejdou do udržovacího nabíjení (napětí udržují v intervalu 12.8 až 14.4V)
TecMate, CTEK a Deca přejdou na plovoucí (udržovací) napětí zhruba 13.6V

Co jsem zjistil, tak nejčastěji se pro VRLA akumulátory doporučuje kombinace IU ale ani I1, I2 atd. není špatné. Žádný problém uveden nebyl při této charakteristice. Výhodu má I1, I2 v rychlosti nabití na plnou kapacitu akumulátoru při stejně výkonných nabíječích.
Pro VRLA akumulátory je podstatné, aby se napřekročilo napětí plynování a tím nedošlo k jejich zničení. Nejsou tak odolné vůči přebíjení jako akumulátory s tekutým elektrolytem. Nebezpečí by bylo kdyby jste s těmahle nabíječi bez teplotní kompenzace nabíjely VRLA akumulátor při teplotě 30°C a více tam se plynovací napětí snižuje a nabíječ je pevně nastaven na hodnotu 14.4V. Pak by akumulátor přebíjel a ničil.
VRLA buď Gelové ty mají plynovací napětí nižší max, kolem těch 14.4V a pak AGM technologie a ta má 14.7V většinou. Těch 14.4V co jsou nabíječe většinou nastaveny +- pár desetin je kompromis pro všechny olověné akumulátory. Dneska je skoro včechno AGM technologie z VRLA akumulátorů. Gel se moc nedělá. Ale většina má klasiku s tekutym eletrolytem. Ať už bez zátek nebo se zátkami.
Naposledy upravil(a) Autoxxxrady dne pát led 18, 2013 16:21, celkem upraveno 2 x.
Autoxxxrady

Re: Automatická nabíjačka bosch

Příspěvek od Autoxxxrady »

skodovkar píše:Udržovací napětí Lidl nabíječky je 13,5V a baterka i přesto šumí :|
Těch 13.5V tam naměřit můžeš. Ale neni to tak,že by ho nabíječ konstatně udržoval. Pohybuje se od 12.8V do 14.4V.
Dosáhne 14.4V sníží proud. Nechá napětí klesnout na 12.8V a zvýší proud a nechá vystoupat napětí na 14.4V a zase sníží proud. A tak to je pořád dokola. Napětí neustále stoupá a klesá v nastaveném intervalu. Prostě na grafu to je vlna nahoru a dolu a pořád dokola
skodovkar
Příspěvky: 6272
Registrován: pon pro 29, 2008 16:40

Re: Automatická nabíjačka bosch

Příspěvek od skodovkar »

Mám akumulátor i s nabíječkou tak dva metry od sebe. Nyní jej vybíjím a budu jej znovu nabíjet. Připojím, nechám to nabít a jakmile to spadne, tak budu měřit pouze napětí na baterii, řekněme v občasných intervalech.
Pokud jsem po indikaci zelené diody naměřil na baterii po dlouhém čase stabilní napětí cca 13,5V, tak po odpojení nabíječky napětí okamžitě pozvolna začalo klesat. Z tohoto důvodu provedu slíbené měření. Mám totiž pocit, že to nabíječka pořád udržuje na oněch 13,5V. Nechám to přes noc a dopoledne podám report :idea:
Autoxxxrady

Re: Automatická nabíjačka bosch

Příspěvek od Autoxxxrady »

Vyzkoušej si to a uvidíš. Ale neměla by to stabilně udržovat. Samozřejmě to nebude padat jako když ji odpojíš, protože proud neustále dodává, ale malý a pak ho zvětší, když napětí poklesne na 12.8V a zase proud zmenší když napětí vystoupá na 14.4V. Neměla by držet 13.5V ale napětí by se mělo měnit v intervalu od 12.8 do 14.4V

Když odpojíš nabíječ, tak napětí samozřejmě okamžitě spadne. Protože ona v tom udržovacím nabíjení dodává stabilní proud do akumulátoru, ale nedrží stabilní napětí.
Stabilní napětí drží ty s charakteristikou U. Ta z Lidlu má I
Autoxxxrady

Re: Automatická nabíjačka bosch

Příspěvek od Autoxxxrady »

Ono to může trvat delší dobu než to napětí klesne pod 13.5V když tam jde pořád malý proud. Když ji tam necháš dost dlouho, tak určitě budeš měřit různá napětí. Nečekej, že se to napětí bude měnit nahoru a dolů rychle.
Jestli máš nabíječ z Lidlu nebo Bosch C3 nebo Gystech. Protě ten co má charakteristiku I. U tohohle nabíječe prostě neni možný, aby držel konstatní napětí z podstaty jeho konstrukce. Ale to napětí může klesat delší dobu. Třeba to vydrží na 13.5V 4hodiny a pak klesne na 13.4V a zase 4 hodiny. Nevim jak rychle ti to bude klesat. Když odpojíš tak klesne hned, protože tam přestane jít proud, který tam nabíječ dodává konstatní ten drží na stejné hodnotě.
Naposledy upravil(a) Autoxxxrady dne pát led 18, 2013 18:51, celkem upraveno 2 x.
Autoxxxrady

Re: Automatická nabíjačka bosch

Příspěvek od Autoxxxrady »

Škodovkář: A máš nabíječ z Lidlu ten model Ultimate speed ULG 3.8 A1? A proč ho vybíjíš? Jsi to měl zapnout normálně nemusíš ho vybíjet. By se nabil a přešel do toho udržovacího nabíjení. Nebo ty cheš zkoušet měřit napětí i při nabíjení normálním?
skodovkar
Příspěvky: 6272
Registrován: pon pro 29, 2008 16:40

Re: Automatická nabíjačka bosch

Příspěvek od skodovkar »

Jo už se dívám, baterie se dobila a napětí pomalu klesá. Aktuálně je na 13,33V. Vybíjím ji, protože baterie by měla pracovat alespoň jednou za čas. Do auta půjde nejdříve někdy v květnu.
Mám nabíječku ULG 3.8 A1 přesně hento http://www.youtube.com/watch?v=d7ObLz4gvXs
PS.: v druhé minutě to fakt zmiňuje, že tam sice cosi dává, ale čeká až to spadne a začne znovu nabíjet
Autoxxxrady

Re: Automatická nabíjačka bosch

Příspěvek od Autoxxxrady »

Pro akumulátor je nejlepší na skladování teplota kolem 20°C stupňů a držet ho nabitý. Neni potřeba aby pracoval. Tím mu ubíráš cykly. Je mu nejlíp, když je plně nabitý a nepracuje. Teplota kolem 20°C je vhodná protože, nabíječe jsou nastaveny parametry právě na tuto teplotu +-. A tyhle levnější nemají teplotní kompenzaci. Nemusíš mit přesně 20°C ale, aby zas nebyl někde v mrazu nebo horku. Dejme tomu od 10°C do 20°C a držet nabitý, tak zajistíš jeho optimální skladování. Menší teplota nevadí, ale u vyšší teploty se snižuje napětí plynování u akumulátoru a hlavně u VRLA akumulátorů by mohlo dojít k poškození. Nabíjením a vybíjením mu ubíráš cykly.

Nejlepší na skladování je právě držet konstatní plovoucí (udržovací) napětí a on nepracuje, protože se kompenzuje samovybíjení malým proudem. Teplota zhruba 20°C a napětí 13.6V. Tak zajistíš jeho maximální dobu skladovatelnosti. Vybíjet a nabíjet neni potřeba to je cyklický zatěžování a to mu ubírá životnost. Držet ho při udržovacím napětí neni cyklické zatěžování. Právě proto se tahle charakteristika doporučuje IU protože je optimální na skladování. Ta I v krocích pořád s napětím hýbe ale je to maličko, takže životnost to ovlivní minimálně. Ale optimum je právě to plovoucí napětí, aby neprobíhaly cykly. Myslím optimum na delší skladování.
Naposledy upravil(a) Autoxxxrady dne pát led 18, 2013 21:15, celkem upraveno 2 x.
Autoxxxrady

Re: Automatická nabíjačka bosch

Příspěvek od Autoxxxrady »

Čím hlubší vybíjení tím míň cyklů vydrží. Čím je vybíjení menší tím víc cyklů vydrží. Proto je potřeba nevybíjet hluboce akumulátor a držet ho co nejvíce nabitý. Ale na skladování je optimální cyklické zatěžování nedělat. Aby akumulátor nepracoval. A právě proto jen kompenzovat samovybíjení. Všechno ostatní je už horší způsob skladování.
Ale držet ho v nabitém stavu a pravidelně dobíjet je taky dobrý způsob skladování.
Naposledy upravil(a) Autoxxxrady dne pát led 18, 2013 21:17, celkem upraveno 1 x.
Quido

Re: Automatická nabíjačka bosch

Příspěvek od Quido »

skodovkar píše:Jo už se dívám, baterie se dobila a napětí pomalu klesá. Aktuálně je na 13,33V. Vybíjím ji, protože baterie by měla pracovat alespoň jednou za čas. Do auta půjde nejdříve někdy v květnu.
Mám nabíječku ULG 3.8 A1 přesně hento http://www.youtube.com/watch?v=d7ObLz4gvXs
PS.: v druhé minutě to fakt zmiňuje, že tam sice cosi dává, ale čeká až to spadne a začne znovu nabíjet

S vybíjením dobře děláš. Jestli baterie při 13,5 V plynuje, je velmi pravděpodobně zasulfatovaná a sulfataci je potřeba odstanit. A s nabíječkou z Lídlu jinou možnost nemáš.
Autoxxxrady

Re: Automatická nabíjačka bosch

Příspěvek od Autoxxxrady »

Škodovkář: Tak pak napiš co jsi vysledoval. Ale měl bys vysledovat, že se to napětí mění v intervalu.
FF

Re: Automatická nabíjačka bosch

Příspěvek od FF »

Tých 13,5V po odpojení a následnom klesaní napätia na akumulátore a za svitu zelenej diódy sa dá úplne ľahko vysvetliť: nabíjačka pred malou chvíľou začala cyklus po minimálne jednom predchádzajúcom už dokončenom a išla napätím pomaly znova hore, keď si ju náhle odpojil a napätie akumulátora sa začalo vraciať ku kľudovému.
Odpovědět