Automatická nabíjačka bosch

Další nezařaditelná témata

Moderátor: Colommbo

Odpovědět
Autoxxxrady

Re: Automatická nabíjačka bosch

Příspěvek od Autoxxxrady »

v.vilik píše:Nechci vám kazit radost z "výhodného" nákupu nabíječky v Lidlu, ale neměla by ta nabíječka mít trochu jiné parametry? Třeba nabíjecí proud 1/10 kapacity akumulátoru, například?
nabíjecí proud 1/10 je klasika. Je to charakteristika nabíjení I. Od začátku do konce konstantním proudem. Moderní nabíječky využívají jiné charakteristiky nabíjení. Většinou charakteristiky kombinují.
Konstatní proud má nevýhodu v pomalosti nabíjení a v nebezpečí přebíjení akumulátoru, když neni proces automaticky ukončen.
Takže metoda konstatního proudu1/10 kapacity akumulátoru je fajn. Nic s tím nezkazíš, ale jsou i trošku sofistikovanější způsoby :wink:
Kvalitní mikroprocesorem řízená nabíječka má několik charakteristik a v každé fázi nabíjení využívá jinou. Takže když chceš nabíjet kvalitně, tak si kup kvalitní nabíječku. Moderní nabíječky mají malé zvlnění proudu atd. A když chceš nabíjet rychle, tak musíš koupit nabíječku s dostatečným nabíjecím proudem. Každá nabíječka má udaný maximální nabíjecí proud. Když si koupíš 2A a budeš nabíjet 60Ah autobaterii, tak to bude trvat déle,než když si koupíš např. nabíječku s 10A to pak nabíjí rychleji. Zas nabíječky s velkým proudem neni dobré používat na baterie s malou kapacitou. Ta z Lidlu má myslim 3,8A což neni žádný zázrak na akumulátory 60Ah a výš. Ale nabíječky s vyšším proudem jsou dražší a běžnému uživateli se to nevyplatí. Ten radši snese delší dobu nabíjení. :wink:
A opravdu kvalitní nabíječky mají čidla teploty, aby mohly nabíjecí proces automaticky upravovat podle teploty okolí :wink:
Ještě můžete kompenzovat úbytek napětí na kabelech, ale to se používá jen tam, kde jsou větší vzdálenosti např. 10m. nabíjčeky od akumulátoru. To jen tak na doplnění

A pro fajnšmejkry a uznávače 1/10 kapacity akumulátoru přesný vzorec je 0,12xC. Takže u 60Ah místo 6A zvolíte 7,2A 8)
Naposledy upravil(a) Autoxxxrady dne pát pro 28, 2012 15:03, celkem upraveno 2 x.
Autoxxxrady

Re: Automatická nabíjačka bosch

Příspěvek od Autoxxxrady »

Malý příklad. Dva typy nabíječek od jednoho výrobce. Jedna maximální nabíjecí proud 5A a druhá 25A.
Čaš potřebný k nabití vybitého akumulátoru na 80% kapacity.
Kapacita akumulátoru
110Ah nabíječkou s max. 5A čas je 26 hodin
100Ah nabíječkou s max. 25A čas je 3 hodiny.

40Ah nabíječkou s max. 5A čas je 8hodin
40Ah nabíječkou s max 25A čas je 1,5hodiny

Platí pro hodně vybitý akumulátor. Když nabíjíte akumulátor, který neni hodně vybitý časy jsou podstatně kratší. Proto stačí i méně výkonná nabíječka na obyčejné dobíjení.
FF

Re: Automatická nabíjačka bosch

Příspěvek od FF »

v.vilik píše:Nechci vám kazit radost z "výhodného" nákupu nabíječky v Lidlu, ale neměla by ta nabíječka mít trochu jiné parametry? Třeba nabíjecí proud 1/10 kapacity akumulátoru, například?
...tá 1/10 "kapacitoprúdu" je ešte z čias, keď neboli elektronické nabíjačky a nabíjačky sa odvtedy zmenili - niektoré hlavy, ale nie... :roll:
FF

Re: Automatická nabíjačka bosch

Příspěvek od FF »

...v praxi to tak vôbec nie je!!!
...lebo:
-znížená kapacita
-znížená teplota
-zvýšená teplota
-plynovanie
-nabíjanie priamo vo vozidle
-aby bola jedna z veličín konštantná (I/U), musí byť druhá premenlivá
-...atď!
...a hlavne - v praxi takmer nikto nenabíja "úplne" vybitý štarovací akumulátor...
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27494
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: Automatická nabíjačka bosch

Příspěvek od Pitris »

Autoxxxrady píše:....nabíjecí proud 1/10 je klasika.....
Jsem asi už staromódní, ale není externí nabíjení proudem, který je roven desetině kapacity baterky, stejně nakonec to nejlepší..... :?: :wink: A co se týče "moto"baterek, tak přes zimu je dvakrát dobíjím zhruba 12 hodin dvacetinovým proudem. Možná je něco lepšího, ale mě to takhle doteď funguje.....
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Autoxxxrady

Re: Automatická nabíjačka bosch

Příspěvek od Autoxxxrady »

Pitris píše:
Autoxxxrady píše:....nabíjecí proud 1/10 je klasika.....
Jsem asi už staromódní, ale není externí nabíjení proudem, který je roven desetině kapacity baterky, stejně nakonec to nejlepší..... :?: :wink: A co se týče "moto"baterek, tak přes zimu je dvakrát dobíjím zhruba 12 hodin dvacetinovým proudem. Možná je něco lepšího, ale mě to takhle doteď funguje.....
Neni to 0,1xC, ale 0,12xC takže můžeš volit i trošku vyšší. Jo nic tim nezkazíš. :wink: Špatně to určitě není. Já to myslel tak, že dneska jsou i jiný možnosti.

V 1/10 žádný problém není.
Naposledy upravil(a) Autoxxxrady dne pát pro 28, 2012 16:00, celkem upraveno 3 x.
Autoxxxrady

Re: Automatická nabíjačka bosch

Příspěvek od Autoxxxrady »

FF píše:...v praxi to tak vôbec nie je!!!
...lebo:
-znížená kapacita
-znížená teplota
-zvýšená teplota
-plynovanie
-nabíjanie priamo vo vozidle
-aby bola jedna z veličín konštantná (I/U), musí byť druhá premenlivá
-...atď!
...a hlavne - v praxi takmer nikto nenabíja "úplne" vybitý štarovací akumulátor...
To byl příklad. Jako, že výkon nabíjecího proudu ovlivní rychlost nabíjení. Za stejných podmínek a se stejnym akumulátorem. To je logické.
Teplota, kapacita atd. je jasný, že jsou různý. Časy se liší dle aktuálních podmínek. Že je jedna z veličin konstatní druhá proměnná to je zřetelný už z charakteristik samotného nabíjení konstatním proudem nebo konstatním napětím. Uplně vybitý, že už neotočí motorem těch je dost v zimě. Nemyslel jsem uplně vybitý, který se už rozkládá. Hodně lidí se o akumulátor stará až když nenastartuje. Každý opravdu těmto věcem neholduje a automobil má jen jako prostředek na dopravu.
v.vilik

Re: Automatická nabíjačka bosch

Příspěvek od v.vilik »

Autoxxxrady

Díky za vyčerpávající odpověď. O nabíjení jsem přečetl dost a dost. Vyrobil jsem tolik nabíječek, že je ani nespočítám. Byly jednoduché, s charakteristikou nabíjení I. Před nějakým časem mě to přeslo a koupil jsem si postupně 2, spínané s automatem, s charakteristikou nabíjení W. Jedna 12 A a druhá 20 A. V každém případě, možná proto že jsem stará konzerva, něco jako Pitris, bych si nabíječku s maximálním nabíjecím proudem 3,8 A pro svoje auta nekoupil (baterie 95 Ah). Tady u těch svých mám totiž jistotu, že ta nabíječka je schopna dát té baterii to co skutečně potřebuje. U těch Lídlovských, s deklarovaným, ale nejspíše úplně jiným nabíjecím proudem, bych na to nevsadil ani zlámanou grešli. :D
Autoxxxrady

Re: Automatická nabíjačka bosch

Příspěvek od Autoxxxrady »

Ti bohatě stačí charakteristika I a můžeš být vysmátej. Nebo W jako máš ty. Nabíječka 20A charakteristika W to máš už profi strojek 8) s tim už se nabíjí krásně. Ale takový nabíječky nejsou za 500kč.
v.vilik píše:Nechci vám kazit radost z "výhodného" nákupu nabíječky v Lidlu, ale neměla by ta nabíječka mít trochu jiné parametry? Třeba nabíjecí proud 1/10 kapacity akumulátoru, například?
Já jen psal tu odpověď na to, že tyhle nabíječky napracují s 1/10.
A ta z Lidlu, tam toho o parametrech moc nemá. To neznamená, že je to šunt. Můžou to od někoho koupit a jen přebalit. Nebude to super strojovna, ale špatná být nemusí.
Koliesko

Re: Automatická nabíjačka bosch

Příspěvek od Koliesko »

ja mam a doporucujem tuto nabijacku:
http://www.astip.cz/nabijecky-autobaterii/
FF

Re: Automatická nabíjačka bosch

Příspěvek od FF »

v.vilik píše:...bych si nabíječku s maximálním nabíjecím proudem 3,8 A pro svoje auta nekoupil (baterie 95 Ah). Tady u těch svých mám totiž jistotu, že ta nabíječka je schopna dát té baterii to co skutečně potřebuje. U těch Lídlovských, s deklarovaným, ale nejspíše úplně jiným nabíjecím proudem, bych na to nevsadil ani zlámanou grešli. :D
...budeš sa diviť, ale podchladený akumulátor s prúdom 3,8A a neprekročením plynovacieho napätia, čo je pri nabíjaní bez odpojenia od palubnej siete nutné, nenabiješ (bude ti to nabíjať pár sekúnd a ohlási koniec). To prúd povedzme 0,8A (pri tom 95Ah bude štartovací prúd síce niekde inde, tak to môže byť kľudne aj do 2A) je už iná liga a nabiješ, resp. dobiješ do plna ako víno, ale s veľkými prúdmi si skrátka nepomôžeš - teda ani 9A ani 20A - vypočítaj si aké by muselo byť v tomto prípade napätie, možno aj niekde nad 50V!
P. S.: na tú nabíjačku z Lidlu sa môžeš s tými parametrami spoľahnúť: http://lomcovak.cz/wp_cze/dilna/2011/10 ... #more-3197

...a dokonca to nejakí maníci merali aj osciloskopom a keďže sa jedná o spínaný zdroj, je jednosmerný prúd dasahovaný pulzáciou (bežné je to už v každom spotrebiči) a tá činí cca 12,5KHz, čo má s vysokou pravdepodobnosťou aj desulfatačný efekt!
skodovkar
Příspěvky: 6272
Registrován: pon pro 29, 2008 16:40

Re: Automatická nabíjačka bosch

Příspěvek od skodovkar »

Díky za skvělý odkaz! :wink:
Autoxxxrady

Re: Automatická nabíjačka bosch

Příspěvek od Autoxxxrady »

FF píše:
v.vilik píše:...bych si nabíječku s maximálním nabíjecím proudem 3,8 A pro svoje auta nekoupil (baterie 95 Ah). Tady u těch svých mám totiž jistotu, že ta nabíječka je schopna dát té baterii to co skutečně potřebuje. U těch Lídlovských, s deklarovaným, ale nejspíše úplně jiným nabíjecím proudem, bych na to nevsadil ani zlámanou grešli. :D
...budeš sa diviť, ale podchladený akumulátor s prúdom 3,8A a neprekročením plynovacieho napätia, čo je pri nabíjaní bez odpojenia od palubnej siete nutné, nenabiješ (bude ti to nabíjať pár sekúnd a ohlási koniec). To prúd povedzme 0,8A (pri tom 95Ah bude štartovací prúd síce niekde inde, tak to môže byť kľudne aj do 2A) je už iná liga a nabiješ, resp. dobiješ do plna ako víno, ale s veľkými prúdmi si skrátka nepomôžeš - teda ani 9A ani 20A - vypočítaj si aké by muselo byť v tomto prípade napätie, možno aj niekde nad 50V!
P. S.: na tú nabíjačku z Lidlu sa môžeš s tými parametrami spoľahnúť: http://lomcovak.cz/wp_cze/dilna/2011/10 ... #more-3197

...a dokonca to nejakí maníci merali aj osciloskopom a keďže sa jedná o spínaný zdroj, je jednosmerný prúd dasahovaný pulzáciou (bežné je to už v každom spotrebiči) a tá činí cca 12,5KHz, čo má s vysokou pravdepodobnosťou aj desulfatačný efekt!
Čas nabíjení je přímo úměrný velikosti nabíjecího proudu. A 3.8A neni na 60Ah akumulátor nic moc. Když ten akumulátor chceš nabíjet z vybitého stavu. Dejme tomu, když je na vybit 25% kapacity. Musíš nabíjet zbytečně dlouho. Do 60Ah akumulátoru můžeš bez problémů pustit 7,2A. Běžnýmu uživateli to nevadí, že musí čekat delší dobu.
Když nabíjíš za extrémních teplot jako je podchlazený akumulátor atd. tak bys měl napětí kompenzovat v závislosti na teplotě a to ta nabíječka z Lidlu neumí. Jako hobby nabíječka je to fajn. Ale na vybitý akumulátory a s větší kapacitou potřebuješ výkonnější nabíječky, aby ti nabíjení netrvalo neúměrně dlouho. Na dobíjení akumulátoru např. 60Ah když je vybita na 85% ti stačí i 3.8A :wink:
A nabíjet podchlazený akumulátor je celkem zbytečný. Teplotu při nabíjení zruba od 5°C do 25°C, když je to možný. Na skladování akumulátoru se uvádí 5°C až 15°C.
Quido

Re: Automatická nabíjačka bosch

Příspěvek od Quido »

Autoxxxrady píše:......

Čas nabíjení je přímo úměrný velikosti nabíjecího proudu. A 3.8A neni na 60Ah akumulátor nic moc. Když ten akumulátor chceš nabíjet z vybitého stavu. Dejme tomu, když je na vybit 25% kapacity. Musíš nabíjet zbytečně dlouho. Běžnýmu uživateli to nevadí. Když nabíjíš za extrémních teplot jako je podchlazený akumulátor atd. tak bys měl napětí kompenzovat v závislosti na teplotě a to ta nabíječka z Lidlu neumí. Jako hobby nabíječka je to fajn. Ale na vybitý akumulátory a s větší kapacitou potřebuješ výkonnější nabíječky, aby ti nabíjení netrvalo neúměrně dlouho. Na dobíjení akumulátoru např. 60Ah když je vybita na 85% ti stačí i 3.8A :wink:
A nabíjet podchlazený akumulátor je celkem zbytečný. Teplotu při nabíjení zruba od 5°C do 25°C, když je to možný.


Já když připojím k baterii kondiční nabiječku, která dává max. 0,2 A a 14,4 V, tak mi baterku nabije z 12,5 V na těch 14,4 V i ve vymrzlé garáži. Trvá to třeba dva dny, ale jde to.
Autoxxxrady

Re: Automatická nabíjačka bosch

Příspěvek od Autoxxxrady »

Quido píše:
Autoxxxrady píše:......

Čas nabíjení je přímo úměrný velikosti nabíjecího proudu. A 3.8A neni na 60Ah akumulátor nic moc. Když ten akumulátor chceš nabíjet z vybitého stavu. Dejme tomu, když je na vybit 25% kapacity. Musíš nabíjet zbytečně dlouho. Běžnýmu uživateli to nevadí. Když nabíjíš za extrémních teplot jako je podchlazený akumulátor atd. tak bys měl napětí kompenzovat v závislosti na teplotě a to ta nabíječka z Lidlu neumí. Jako hobby nabíječka je to fajn. Ale na vybitý akumulátory a s větší kapacitou potřebuješ výkonnější nabíječky, aby ti nabíjení netrvalo neúměrně dlouho. Na dobíjení akumulátoru např. 60Ah když je vybita na 85% ti stačí i 3.8A :wink:
A nabíjet podchlazený akumulátor je celkem zbytečný. Teplotu při nabíjení zruba od 5°C do 25°C, když je to možný.


Já když připojím k baterii kondiční nabiječku, která dává max. 0,2 A a 14,4 V, tak mi baterku nabije z 12,5 V na těch 14,4 V i ve vymrzlé garáži. Trvá to třeba dva dny, ale jde to.
12,5V to myslíš klidový napětí akumulátoru? To je akumlátor vybit málo. A trvá ti to dva dny. Při nabíjení akumulátorů, které nejsou příliš vybity ti menší dobíjecí proud nabíječky tolik nevadí. Jen musíš počítat se delší dobou nabíjení. A když je akumulátor vybit, tak pak se s méně výkonnou nabíječkou doba nabíjení naúměrně protahuje. Jsem jen reagoval na to, že s velkými proudy si nepomůžeš. Pomůžeš si s něma. Můžeš pak využívat i rychlonabíjení, když je potřeba. Myslim to tak, že 3,8A neni žádný zázrak na autobaterie, které mají kapacitu od nějákých 40Ah až přes 100Ah. Na autobaterie to chce výkon alespoň 5A spíš 10A. Ale s 3,8A to taky nabiješ a bez problémů. Jen za delší dobu.
To prúd povedzme 0,8A (pri tom 95Ah bude štartovací prúd síce niekde inde, tak to môže byť kľudne aj do 2A) je už iná liga a nabiješ, resp. dobiješ do plna ako víno, ale s veľkými prúdmi si skrátka nepomôžeš - teda ani 9A ani 20A
Jsem reagoval na FF, že s velkými proudy si nepmůžeš. To neni pravda, že si s nimi nepomůžeš. Jestli nechceš nabíjet neúměrně dlouho, tak na větší kapacity potřebuješ větší proudy :wink:
Ale opakuji, že to vyjde najevo u vybitých akumulátorů. Když je akumulátor vybit např. z 20% neni doba nabíjení ani s méně výkonnou nabíječkou, tak dlouhá. Ale když bude akumulátor vybit z 80%, tak pak méně výkonnou nabíječku pocítíme v dlouhé době nabíjení. Akumulátor by se měl udržovat nabitý, takže by se měl dobíjet pravidelně, když jezdíme kratší jízdy. A pak nám stačí i méně výkonná nabíječka, protože akumulátor nenecháme vybít.
Naposledy upravil(a) Autoxxxrady dne sob pro 29, 2012 22:36, celkem upraveno 6 x.
Odpovědět