Správné oleje pro mazání čtyřdobých motorů motocyklů jsou sice podobné automobilovým motorovým olejům, ale nejsou stejné! Pro posouzení kvality olejů pro supervýkonné vysokootáčkové motocyklové motory nestačí obvyklé srovnání jejich druhu, viskozity a výkonnosti. Někteří výrobci proto již vyvinuli speciální oleje, které odpovídají odlišným požadavkům na mazání motocyklových motorů.
Moderní motocyklové čtyřdobé motory jsou vysokootáčkové motory s velkým
litrovým výkonem mají malé olejové náplně, a navíc mají ve většině
případů společnou náplň pro mazání motoru i převodů. Navíc se u
motocyklů vyskytují konstrukční prvky, které jsou u automobilů naprosto
neznámé: mokrá spojka, mokrá volnoběžka startéru. Tyto skupiny, které
běží v lázni motorového oleje kladou protichůdné požadavky na motorový
olej - jeho základním úkolem je snižovat tření, ale na určitých plochách
musí být jistá hodnota tření zachována. Z principu je tedy vyloučeno
použití moderních automobilových olejů, které jsou za účelem úspory
paliva tzv. "friction modified", tedy upraveny pro minimalizaci tření.
Pro motocyklové motory jsou vyžadována maziva s velkou zatížitelností,
vysokou tepelnou stabilitou a dobrou odolností vůči střihovému namáhání.
Tento parametr, nezbytný pro spolehlivou funkci a životnost převodovky,
představuje odolnost olejového filmu proti jeho přerušení na zubech
ozubených kol. Je definován tzv. indexem střihové stability (SSI - Shear
Stability Index). Jeho nízká hodnota, okolo SSI = 20, označuje výbornou
stabilitu. Typický automobilový motorový olej má tuto hodnotu mezi 30 a
50. Naproti tomu špičkový závodní motocyklový olej má SSI = 5, což je
naprosto výjimečná hodnota.
Na úvod trochu rekapitulace: Třída oleje je dána jeho viskozitou při
určité teplotě a je vykazována jako číslo třídy SAE (např. SAE 15 je
olej s nižší viskozitou než SAE 50). V minulosti výrobci motorů
vyžadovali (a zřídka tak ještě předepisují) použití olejů s nižší
viskozitou v zimě a s vyšší viskozitou v létě, kdy viskozita olejů se
stoupající teplotou klesá. Zavedení vícerozsahových olejů umožnilo
používání stejného oleje po celou sezónu. Například olej SAE 15W-50 se
při studeném startu v zimě chová jako SAE 15W a při provozu v letním
vedru jako SAE 50.
Schopnost oleje chovat se tímto způsobem je v recepturách na základě
minerálních olejů zajišťována aditivací modifikovanými polymery - tato
aditiva se nazývají zvyšovače viskozitního indexu (VII - Viscosity Index
Improvers). Negativní vlastností všech VII je ale jejich postupná
degradace a ztráta účinnosti způsobená zejména střihovým namáháním,
které je v motocyklových pohonných jednotkách velmi výrazné. Na druhé
straně, některé syntetické základové oleje (zejména syntetické estery,
ale i jiné,nové typy syntetických olejů) vykazují přirozené
vícerozsahové vlastnosti a aditivaci pomocí VII nevyžadují.
Vedle odolnosti proti opotřebení, snižování tření a antikorozních
vlastností je kvalita vícerozsahového motorového oleje dána také tím,
jak si olej svoji viskozitu zachovává během výměnného intervalu. Výrobci
motocyklových olejů proto věnovali značný čas a vývojové úsilí, aby
jejich vícerozsahové oleje pro čtyřdobé motory motocyklů vykazovaly
vynikající vlastnosti stability ("stay-in-grade").
Minerální oleje jsou dostačující pro mazání většiny starších motorů i
pro nové stroje s nižším měrným výkonem, ale po zavedení kategorie
závodních motocyklů Superbike (1988) se stal nezbytným naprosto nový
přístup k problematice mazání motocyklových motorů. Bylo sice dosaženo
značných zlepšení ve vývoji konvenčních olejů na minerální bázi, ale
navzdory velkému úsilí autorů receptur nedosahují úrovně ochrany
potřebné pro nejnovější vysoce zatěžované motory. Tato omezení způsobuje
základní chemické složení těchto produktů.
Moderní motory motocyklů potřebují moderní mazání, a to vyžaduje krok k
technologii syntetických maziv. Někteří výrobci zde profitují ze svého
vývoje syntetických olejů pro letectví, kde bylo nutné zavedení těchto
high-tech kapalin daleko dříve, než v mazání motorů silničních vozidel.
Proto se v jejich sortimentu setkáváme s motocyklovými oleji různých
výkonových úrovní - od plně syntetických přes oleje na syntetické bázi,
polosyntetické, k olejům synteticky posíleným.
V recepturách motorových olejů pro čtyřdobé motocykly se vyskytují jako základové oleje jednak syntetické uhlovodíkové oleje PAO, tak syntetické estery, ale i hydrokrakované minerální oleje HC. Všechny tyto oleje, posílené vhodnými aditivy, vykazují celou řadu vynikajících vlastností. Mají vyníkající mazací vlastnosti a dlouhou životnost, proto výborně chrání všechny součástky proti opotřebení, a to navíc při nízkých i vysokých teplotách.
Vlastnost |
Esterový |
PAO |
HC |
Ropný |
Životnost oleje |
velmi dobrá |
velmi dobrá |
velmi dobrá |
průměrná |
Tepelná stabilita |
vynikající |
velmi dobrá |
velmi dobrá |
dobrá |
Nízkoteplotní vlastnosti |
vynikající |
vynikající |
velmi dobré |
dobré |
Vysokoteplotní vlastnosti (bez zlepšovacích přísad) |
dobré |
dobré |
dobré |
průměrné |
Vysokoteplotní vlastnosti (se zlepšovacími přísadami) |
vynikající |
velmi dobré |
velmi dobré |
dobré |
Mazání / redukce tření |
vynikající |
dobré |
velmi dobré |
dobré |
Během studených startů motoru dochází k nejméně 50% jeho celkového
opotřebení, protože všechny součásti nejsou v této době správně mazány.
Při každém odstavení motoru olej stéká do olejové vany a po několika
hodinách jsou některé součásti již bez potřebné ochrany. V několika
prvních vteřinách po opětovném uvedení do chodu, než je dosažen plný
průtok oleje všemi mazanými místy, trpí některé součásti motoru, jako
např. pístní kroužky, ložiska, vačky a zdvihátka přímým kontaktem
kovových ploch, na kterých dochází k nevratnému poškození povrchu. Také
přísady proti opotřebení, používané v běžných motorových olejích
nedosahují své plné účinnosti, dokud teplota olejového filmu, a tedy
celého motoru, není 50 - 60 °C. Pokud je vozidlo provozováno na krátké
vzdálenosti s delšími přestávkami, olej se nezahřeje na provozní teplotu
a výsledkem je nadměrné opotřebení např. rozvodového mechanismu.
Výhodou motorových olejů posílených syntetickými estery nebo na bázi
syntetických esterů je skutečnost, že vytvářejí dlouhodobě trvanlivý
ochranný film na všech součástech motoru, které jsou takto chráněny od
okamžiku startu.
Syntetické estery se vlivem opačné elektrické polarity svých molekul doslova přilepí ke kovovým povrchům součástí motoru a zajistí tím odolný, dokonale chránící film, který na nich zůstává i poté, kdy je motor mimo provoz a olej není dopravován na mazaná místa. Velmi významně snižují opotřebení motoru při startu a poskytují vynikající ochranu motoru v celém rozsahu provozních teplot.
Pro řadu čtenářů bude asi překvapením, že nejvyšší výkonový standard
podle API pro motocyklové motory byl donedávna SG. Oleje s klasifikací
vyšší než SG jsou totiž orientovány na parametry úspory paliva a
lehkoběžnosti v automobilových motorech a pro použití v motocyklových
agregátech nejsou většinou vhodné. Posuzování výkonnosti motocyklového
oleje laickým uživatelem podle klasifikace API není reálné, protože v
podstatě všechny produkty zmíněnou třídu SG (někdy i vyšší) splňují. To ovšem rozhodně neznamená, že každý olej splňující API SG či vyšší je vhodný pro mazání motocyklů!
Evropská klasifikace motorových olejů ACEA je pro hodnocení olejů pro
motocykly naprosto nepoužitelná, v jejích hodnotících kritériích je
kladen ještě větší důraz na úspory paliva.
Absence vhodné normy pro posuzování výkonnosti motocyklových olejů byla
pociťována již delší dobu. V roce 1999 vešla zásluhou tzv. Velké čtyřky
(Honda, Kawasaki, Suzuki, Yamaha) v platnost nová specifikace JASO pro
hodnocení olejů pro čtyřdobé motory motocyklů. Důležitou součástí
testovacích procedur podle této normy je právě test tření na mokré
spojce. Zatím jsou platné dvě třídy dle JASO - MA a MB.
Za předpokladu, že viskozitní třída nabízeného oleje odpovídá předpisu výrobce Vašeho motoru, zaměřte se na zjištění skutečnosti, zda držíte v ruce opravdu motocyklový olej. Označení třídy API SH, SJ, nebo dokonce SL Vám prozradí, olej sice splňuje požadavky na úsporu paliva v moderních automobilových motorech, ale nemusí být nutně vhodný pro mazání motoru motocyklu. Takový olej samozřejmě může vyhovět v případě, že Váš motocykl je třeba klasický BMW, Moto Guzzi, Harley Davidson (ne V-Rod), tedy stroj, který nemá výše uvedené konstrukční prvky a je z hlediska mazání podobný automobilovému agregátu. Majitelé motocyklů se společnou olejovou náplní pro motor i převodovku a s vysokým měrným výkonem motoru by se ale rozhodně měli pídit po označení JASO MA, popř. MB na obalu oleje. Dále je dobré důvěřovat značce výrobce, který se na vývoj a výrobu motocyklových maziv (nejlépe i závodních) specializuje.