Znacenie olejov + olej do Corolla 1.6 97kw

Fórum o automobilových mazivech

Moderátor: Colommbo

wezyx
Příspěvky: 4
Registrován: úte lis 08, 2022 12:41

Znacenie olejov + olej do Corolla 1.6 97kw

Příspěvek od wezyx »

Zdravim. Precital som tu mnozstvo prispevkov a clankov ale stale mi niesu jasne niektore veci ohladom olejov.

Pride mi, ze najviac sa riesi viskozita, resp. znazenie xW-yz:

- napr. pre moje auto(Corolla benzin) je odporucane 0W-20, pripadne 5W-30. Z diskusii mi vyplyva, ze najpouzivanejsi je zrejme prave ten 5W-30, co vzhladom k tomu, ze sa tym uvadza teplota dava zmysel.
- prve cislo znaci teplotu za studena(cim nizsie tym lepsie pre starty v zime), druhe cislo teplotu za tepla(cim vyssie, tym lepsie pre starty v lete), aspon tak tomu chapem
- ked som volal do autorizovaneho servisu a spytal sa, ci mozem pouzit aj 5W-40, technik povedal, ze to by radsej nerobil, ale nevedel mi povedat preco.
- moja prva otazka teda je, preco sa vsade nepouziva napr. 0W-40 alebo 5W-50, 5W-40(proste take aby bolo prve cislo co najmensie a druhe co najvacsie), ked by teoreticky mali byt najuniverzalnejsie, resp. co sa motoru moze stat ked pouzijem takyto typ oleja? Aky je dovod pouzit radsej napr. 5W-30 oproti 0W-40?
Naposledy upravil(a) wezyx dne stř lis 09, 2022 13:36, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27404
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: Znacenie olejov

Příspěvek od Pitris »

Sorry, ale autooleje jsou pro Tebe španělská vesnice, co?
Nic ve zlém, ale velice zjednodušeně bo zabíhat do detailů zřejmě nemá smysl....
Hodnota SAE je pouze jeden z mnoha údajů jak konkretizovat ten který olej. A nemyslím pak plná, polo nebo minerál, ale třeba API, ACEA, ILSAC nebo firemní normy, a dále pak třeba (a možná hlavně) viskozita HTHS.
Dále je potřeba použitý / plánovaný olej přizpůsobit podmínkám v motoru, typu jízd, normě EURO, intervalu výměn bo ne každý olej je vhodný (nebo i použitelný) v tom kterém motoru pro ty které jízdní podmínky.
Píšeš proč nepoužívat 0w40 když je (podle Tebe) na všechno. Je, ale i není. Ono totiž čím dál jsou od sebe ta čísla, tím je olej viskozitně a střihově míň stabilní. Dál třeba tam kde nemrzne je 0w zbytečná, a na druhou stranu za polárním kruhem je zase zbytečná ta 40. A to jsou i oleje 20w60 nebo i 10w70, ale to už je pouze pro specifické motory a podmínky. A stejně tak i naopak - oleje 0w20, 0w16 nebo 5w20 se vždy použít taky nedají.
Když však odhlédnu od všeho ostatního, tak ale ano, ty SAE 0w30, 5w30 nebo i 0w40 či 5w40 jsou u nás (v našem klimatickém pásmu) dosti používané. Pozor ale na oleje xw30, bo jsou mezi nimi obrovské rozdily v použitelnosti u části motorů, bo ty xw20 a xw30 mají HTHS viskozitu sníženou, které do určitých motorů nesmějí, a ty co jsou xw30, xw40 (a víc) mají HTHS normální a mohou se dát (až na vyjímky) všude. Jenže jsou viskóznější (hustší), a to má vliv na lehký běh motoru, potažmo (a o to jde v dnešní blbé ekodobě bohužel nejvíc) o nižší emise. Dále navíc - hranice SAE (potažmo použitelnosti oleje) se překrývají, takže je možné dobře použít více SAE. Ovšem znovu zdůrazním že jsem odhlédl od ostatních věcí, které do výběru oleje promlouvají taky.

Píšeš Toyota a benziňák - tady je výběr vcelku jednoduchý, bo asiaté povolují i sníženou HTHS, a filtr pevných částic tam (snad) nemáš, takže defakto fatální chybu udělat nemůžeš, ale ta 5w40 by byla vhodná jen třeba na tahání karavanu nebo letní dovolenou v Chorvatsku. Úplně v pohodé vyhoví 0w30 nebo 5w30. Ale zas - tam jsou dvoje oleje. A nejčastěji je ten rozdíl značen normou ACEA. Oleje A1 nebo A5 jsou se sníženou, a A3 s normalní HTHS viskozitou. A3 je vhodnější na vyšší teplotní zatížení, ty A1/A5 spíš na kratší jizdy (kdy to občasný výlet do vyšších teplotních a výkonových sfér přežije). O ekoolejích 0w20 (a níž) si myslim svoje a doporučovat je nebudu.
A krom toho - stejně důležitá (a možná i víc než ta nebo ta z doporučeníhodných SAE) je včasná vyměna oleje, a v tomto je předpis výrobce motoru téměř vždy MOC a je velmi vhodné ho zkrátit. Hlavně při krátkých jizdách. Ale o tom toho tady bylo taky už napsano dost. Takže zjednodušeně asi tak.
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
tato3
Příspěvky: 86
Registrován: pon zář 12, 2016 22:27

Re: Znacenie olejov

Příspěvek od tato3 »

naša Toyota na 0w20 225 000km, kľudne ti ju doporučím, ak chceš silne 5W30 kľudne, možno ak by si drvil dialnice na čo corolka ale nie je stavaná....
Naopak vyhni sa vyšším viskozitách, ono je to niekedy kontraproduktívne.
Skôr by som riešil výmenný interval - držal by som sa maxima 10 000km. Hlavne ak máš nejaký priamovstrekový motor alebo kombo priamy-nepriamy vstrek.
Mirec 29
Příspěvky: 1099
Registrován: čtv črc 11, 2019 17:43

Re: Znacenie olejov

Příspěvek od Mirec 29 »

Zdravím.
Neviem čo máš za motor (možno by si mohol konkretizovať) ale podstatné je že japonec nemá problém s olejmi sae 20. Osobne ich pravidelne a bez problémov používam na zimný interval a na leto dávam 5w30 avšak A5 čo je dosť aj na letné horúčavy. Nemôžem súhlasiť že sae 40 do každého motora pretože nie každý motor je rovnaký ( konštrukcia).
Ak použiješ sae 40 prípadne viac nemusí sa nutne nič stať ale motor bude trpieť najmä v zime.... čo sa leta týka nadmerná viskozita ti neprinesie nadmernú ochranu to isto nie naopak ak sa to preženie očakával by som mierny pokles účinnosti (osobne som zaznamenal na sae 40 v zime ) pretože rastie odpor rastie povrchové napätie pretože sa motor musí biť s hrubým olejom ... rásť bude aj teplota v ložiskách rásť bude tlak oleja a naopak klesne prietok ktorý je dôležitý atď...toto všetko nebude fatálne ale v každom prípade zbytočné a tak trošku "bolestivé" pre motor...
Toto všetko platí pre moderného japonca...pre motor kde sa povolenie začína sae 30 A3 je to iné čo však ale nie je tvoj prípad :wink:
Toyota Corolla XI gen. 1.6 valvematic - Shell HU Prof. AF 5w30/ Ravenol MTF-3
Uživatelský avatar
jerome
Příspěvky: 5779
Registrován: ned bře 13, 2011 12:37

Re: Znacenie olejov

Příspěvek od jerome »

wezyx píše:pre moje auto(Corolla benzin) je odporucane 0W-20, pripadne 5W-30
Lej 5W30,zvoľ najvhodnejší interval výmeny, podľa typu jázd (dlhé/krátke) a Corolla bude happy :wink:
wezyx píše:... preco sa vsade nepouziva napr. 0W-40 alebo 5W-50, 5W-40
Preto,lebo postupne sa mení technológia výroby motorov a aj olejov a novodobé motory jednoducho umažú aj oleje s nižšou SAE triedou (tvoj prípad)
wezyx píše:Aky je dovod pouzit radsej napr. 5W-30 oproti 0W-40?
Menší rozdiel medzi číslami znamená,že olej je stabilnejší,tj sa dá použiť na dlhší interval výmeny, preto sú LL oleje zväčša 5W30. Ak dáš 0W40 nič sa nestane,akurát osobne by som tento olej vymenil skôr aj pri dlhých jazdách. Teda ja by som vymenil aj tú 5W30 skôr pre pokoj na duši :mrgreen: Ty si s tým ale nemusíš lámať hlavu,pretože výrobca ti dal na výber, takže netreba špekulovať :wink:
Honda Civic 1.4iS 66kw => ELF Evolution 700 STI 10W40
Honda Civic 1.6 i-Dtec 88kw => Motul 8100 ECO-clean 0W30
wezyx
Příspěvky: 4
Registrován: úte lis 08, 2022 12:41

Re: Znacenie olejov

Příspěvek od wezyx »

Dakujem vam za odpovede.

Olejom sa vobec nerozumiem a nikdy som sa o to ani nezaujimal. Venujem sa tomu velmi obmedzene posledny tyzden, pretoze ma caka pravidelna prehliadka po 5 rokoch a pozrel som si cennik tej prehliadky - najvacsia polozka je prave 4,2 litre oleju, za ktore chcu v servise vyse 100 EUR(minule roky som polozkovy cennik nepozeral, proste som zaplatil za celok a neriesil). Chcel som teda len pochopit nejake uplne zaklady aby som vedel co kupit - ked som pozeral ceny, tak som si isty ze sa budem zmestit do 50 EUR za 5L, takze to bude o minimalne polovicu lacnejsie ako v servise(povedali mi, ze si mozem doniest vlastny olej).

Zo servisu mi zaroven poslali info z ich prirucky pre moj motor, kde je uvedene:
pro 1NR-FE, 12R-FAE, 12R-FE a 2ZR-FE
0W-20, 5W-20, 5W-30 a 10W-30:
Univerzálni motorovy olej třídy SL "Energy Conserving"
SM "Energy Conserving", SN "Resource Conserving"
nobo ILSAC*4 podle API
Motor mam benzin 1.6 97 KW, olej menim pravidelne vramci spominanej prehliadky a jazdim velmi malo, mozno 8 000 km rocne, primarne dlhsie trasy.

Z tej specifikacie mi pride, ze v Toyote pouzivaju znacenie API a nie ACEA. Podla diskusii mi prisli dobre znacky napr. Mobil1 alebo Shell, v podstate mi na tom nezalezi.
Bol by teda vhodny napr. MOBIL 1 ESP 5W-30 - 5l?
Pripadne aky je rozdiel medzi jednotlivymi olejmi tu, ked vsetky splnaju API SN a cenovo stoja takmer rovnako?
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27404
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: Znacenie olejov

Příspěvek od Pitris »

wezyx píše: napr. MOBIL 1 ESP 5W-30....
Byť je to olej (i) pro DPF, pro Tvoje jízdy se použít dá, a byla by to i dobrá volba :wink:
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
tato3
Příspěvky: 86
Registrován: pon zář 12, 2016 22:27

Re: Znacenie olejov

Příspěvek od tato3 »

Uživatelský avatar
jerome
Příspěvky: 5779
Registrován: ned bře 13, 2011 12:37

Re: Znacenie olejov

Příspěvek od jerome »

wezyx píše:Bol by teda vhodny napr. MOBIL 1 ESP 5W-30 - 5l?
Dobrý výber :wink:
Honda Civic 1.4iS 66kw => ELF Evolution 700 STI 10W40
Honda Civic 1.6 i-Dtec 88kw => Motul 8100 ECO-clean 0W30
Shi
Příspěvky: 1314
Registrován: úte úno 19, 2008 23:31

Re: Znacenie olejov

Příspěvek od Shi »

wezyx píše: Z tej specifikacie mi pride, ze v Toyote pouzivaju znacenie API a nie ACEA. Podla diskusii mi prisli dobre znacky napr. Mobil1 alebo Shell, v podstate mi na tom nezalezi.
Bol by teda vhodny napr. MOBIL 1 ESP 5W-30 - 5l?
Pripadne aky je rozdiel medzi jednotlivymi olejmi tu, ked vsetky splnaju API SN a cenovo stoja takmer rovnako?
Toyoty nejsou na olej háklivé. V dnešní době mý smysl orientovat se na oleje, které mají API SN nebo ještě lépe API SP, které je novější a plně nahrazuje API SN. Olejům, kde je uvedeno pouze API SM bych se vyhnul.

S Mobil1 ESP 5w-30 neuděláš chybu, je to dlouhodobě jeden z nejlepších běžně dostupných olejů na trhu. Obzvlášť pokud auto jezdí delší trasy tak je naprosto zbytečné uvažovat o 0W-30 a 0w-40.

Rozdíly mezi uvedenými oleji Shell samozřejmě nějaké jsou, ale pro použití v uvedené Toyotě ty rozdíly nejsou příliš významné. Řada Shell Helix Ultra je vyšší řada, než Shell Helix HX8, takže onen Shell Helix Ultra Professional AG 5W-30 mi přijde jako výhodná koupě. Shell Rimula je určený pro nákladní auta (nízkootáčkový naftový motor) ale ikdybyste ho ve vaší Toyotě použil, tak se nic hrozného nestane, ale z logiky věci pro vysokootáčkový benzínový motor to zcela ideální nebude.
tato3
Příspěvky: 86
Registrován: pon zář 12, 2016 22:27

Re: Znacenie olejov

Příspěvek od tato3 »

4.2litrov sa zmestí alebo je to hodnota z knihy? ak reálne len 4.0 litra postačí ti menšie balenie....
wezyx
Příspěvky: 4
Registrován: úte lis 08, 2022 12:41

Re: Znacenie olejov

Příspěvek od wezyx »

Dakujem za napomocne odpovede. Upravim nazov temy, aby mohol pomoct aj dalsim do buducna s tymto autom. Pojdem teda asi do toho Mobil1.

Co sa tyka objemu vezmem radsej 5l, nieco tam ostane a dalsi rok dokupim 4l.
Shi
Příspěvky: 1314
Registrován: úte úno 19, 2008 23:31

Re: Znacenie olejov + olej do Corolla 1.6 97kw

Příspěvek od Shi »

Kolik oleje potřebujete najdete v návodu k autu - vzadu mezi technickými údaji.
Já mám v návodu pro svůj motor toto:
při výměně oleje bez výměny filtru doplnit 3,5 litru
při výměně oleje i filtru je potřeba 3,7 litru.

(V motoru celkem 4,5 litru oleje, ale to je pro případ, že se motor rozebere a zase složí).
Uvedené objemy znamenají, že ve všech případech bude olej na maximum. Obvykle je mezi horní a dolní ryskou cca 1 litr (případně 1quart tj cca 946ml). Je proto dost pravděpodobné, že 4L balení vám opravdu bude stačit. Navíc s nájezdem 8000 km/rok oleje v motoru významně neubude a nebude potřeba dolévat.

Obecně je prý rozumné nalét studený olej ne na maximum, ale pouze do 1/2 rysky nebo jen mírně nad (což u vás bude tak 3,5 až 3,8 litru). Rozhodně je lepší být v polovině mezi ryskami, než být 0,5 litru nad horní ryskou. U některých aut je prý dosat podstatný rozdíl mezi hladinou za studena a za tepla z důvodu teplotní roztažnosti a není dobré být nad ryskou ani za tepla (jak jsem koupil, tak prodávám).

Navíc se 4l kanystrem se vám nestane, že toho nalijete moc - s 5l už se mi to povedlo - pořád to bylo málo a najednou už to bylo moc ...

Záleží na konstrukci motoru nakolik mu hladina nad ryskou vadí a nakolik to nevadí. A v návodu máte nejspíš napsáno, že hladinu oleje máte měřit cca 3 až 5 minut po zastavení (a ne po 12 hodinách když je vše ledové), tzn předepsaná je hladina za tepla. Jestli je skutečně zásadní rozdíl mezi hladinou za tepla nebo za studena jsem si zatím nikdy neověřoval.
Naposledy upravil(a) Shi dne stř lis 09, 2022 14:15, celkem upraveno 1 x.
wezyx
Příspěvky: 4
Registrován: úte lis 08, 2022 12:41

Re: Znacenie olejov + olej do Corolla 1.6 97kw

Příspěvek od wezyx »

Co som nasiel, tak 4,2l je objem ktory sa meni. Celkovy objem je 4,7l.
Ten olej nebudem menit ja, nemam ani tusenie ako by som to robil ani kde sa vypusta. Kde sa dolieva by som asi nasiel :D
Auto zanesiem na 5rocnu prehliadku kde je jeden z ukonov vymena oleja. Akurat im dam olej ktory si donesiem a nekupim ich, ktory je predrazeny(mam od nich potvrdene, ze si mozem doniest vlastny), samotna vymena bude na nich vramci prehliadky.
abc
Příspěvky: 1069
Registrován: pon led 01, 2018 18:13
Bydliště: Brno

Re: Znacenie olejov + olej do Corolla 1.6 97kw

Příspěvek od abc »

wezyx mám stejné auto se stejným motorem a 4 l i s výměnou filtru bohatě stačí. :)
Mě kapánek i zůstane a to dávám 1-2 mm pod horní rysku. Jelikož auto olej ne spotřebuje není důvod kupovat 5 l balení. :D
Corolla 1,6 2017
Aygo 2022
Mazda 2 1,3 2011
Odpovědět