Změny ACEA a API specifikací

Fórum o automobilových mazivech

Moderátor: Colommbo

Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27402
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Změny ACEA a API specifikací

Příspěvek od Pitris »

ACEA 2010 představila minimální hodnoty Sulfátového popela ≥ 0.9% pro oleje A3/B3 a ≥ 1.0 % pro oleje A3/B4, zatímco dosud byl stanoven pouze maximální level, stejně tak jako pro ACEA C oleje. To tedy znamená, že hodnota sulfátového popela nutná pro plnění A3/B3 a A3/B4 je nyní přes limit ACEA Cx olejů. Tím pádem aktuálně nejmodernější oleje ACEA A3/B3-10 a A3/B4-10 již nemohou najednou uvádět a plnit i nejmodernější ACEA Cx-10.

Změny hodnoty popela taký zasáhly starší VW specifikace pro naftové agregáty, tedy 505.00. Od roku 2000 byla 505.00 často nahrazována s 505.01 nebo 507.00. Hodnoty popela požadované pro 505.00 jsou ale také příliš veliké pro plnění ACEA Cx !! Tím pádem od prosince 2012 může být VW 502.00/505.00 vyráběno pouze jako olej typu "high SAPS" (bez ACEA C3) a pouze 502.00/505.01 nebo 504.00/507.00 mohou být moderně vyráběny uváděny jako "lower SAPS" oleje.

Jen pro připomenutí, máme čtyři kategorie "high SAPS (vysoký obsah sulfátového popela, síry a fosforu)" pro benzínové a lehké naftové agregáty (A1/B1, A3/B3, A3/B4, A5/B5) a čtyři kategorie Cx (C1, C2, C3 a C4) s nižším obsahem tedy "lower SAPS" pro vozy vybavené moderními výfukovými systémy, zejména DPF. S těchto čtyřech Cx jsou pouze C1 a C4 skutečné LOW SAPS, protože mají limity síry ≤ 0.2% a sulfátového popela ≤ 0.5%.

Zatímco velmi často jsou i oleje ACEA C2 a C3 popisovány jako LOW SAPS, správně by měly a mohly být označovány jako "MID SAPS", tedy se středním obsahem sulfátového popela, síry a fosforu protože limity síry i sulf.popela jsou zde benevolentnější a to ≤ 0.3% resp. ≤ 0.8% což je více než u skupin ACEA C1 a C4.

Změny v ACEA specifikacích by měly znamenat, že všichni výrobci olejů by se měli těmito pravidly řídit při jejich interpretaci a při sestavování svých retailových produktů - finálních motorových olejů. Ovšem reálná interpretace nových ACEA pravidel je vždy jak je možno vidět jiná a nejednotná, proto se nadále na trhu setkáváme a budeme setkávat se špatnými a již reálně výrobně nemožnými specifikacemi, které jednoduše řečeno "nejdou dohromady" (Třeba populární ACEA C3 + VW502.00 / 505.00 / VW505.01 je již nemožné).
Zdroj: Millers oils

bio píše:API specifikace
https://www.oilspecifications.org/api_eolcs.php

nové API CK - 4 ,a nová kategorie FA-4
Naposledy upravil(a) Pitris dne pon lis 26, 2018 6:11, celkem upraveno 1 x.
Důvod: Doplnění specifikace API
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
e-panolin.cz

Re: Změny ACEA specifikací

Příspěvek od e-panolin.cz »

Uživatelský avatar
Millers Oils
Příspěvky: 74
Registrován: pon bře 02, 2009 13:22
Kontaktovat uživatele:

Re: Změny ACEA specifikací

Příspěvek od Millers Oils »

Hezký den,

pro rok je 2016 plánováno zavedení nové MID-SAPS kategorie ACEA C5 pro oleje SAE 0w20 a 5w20. Dále se v rámci ACEA 16 zcela odstraní kategorie A1/B1 a bude se diskutovat další redukce ve výkonové kategorizaci.
bjukemen
Příspěvky: 4867
Registrován: sob bře 29, 2008 17:09

Re: Změny ACEA specifikací

Příspěvek od bjukemen »

koli comu sa ma odstranit kategoria A1/B1.?
chevrolet cruze 2.0 vcdi 120kw

Alfa Romeo 156 SW 2,4 JTD 110kw @ 142,3kw
Uživatelský avatar
Millers Oils
Příspěvky: 74
Registrován: pon bře 02, 2009 13:22
Kontaktovat uživatele:

Re: Změny ACEA specifikací

Příspěvek od Millers Oils »

Zůstane jen A5/B5, která A1/B1 pokrývá a v některých ukazatelích dokonce převyšuje
(oxidativní zhušťování a úsady na pístech)
bio
Příspěvky: 934
Registrován: čtv bře 06, 2008 22:15

Re: Změny ACEA specifikací

Příspěvek od bio »

Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27402
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: Změny ACEA specifikací

Příspěvek od Pitris »

BigBang píše:....rozdíl mezi A3/B3 a A3/B4 je v TBN. První jmenovaný musí mít minimálně 8 mgKOH/g, kdežto u druhého to je minimálně 10 mgKOH/g.
BigBang píše:U C3, 4, 5 je minimální požadavek 6 mgKOH/g, u C1, 2 není TBN specifikováno....
BigBang píše:....dostaly se mi pod ruku „ACEA EUROPEAN OIL SEQUENCES“....
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27402
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: Změny ACEA specifikací

Příspěvek od Pitris »

Millers Oils píše:Hezký den,

pro rok je 2016 plánováno zavedení nové MID-SAPS kategorie ACEA C5 pro oleje SAE 0w20 a 5w20. Dále se v rámci ACEA 16 zcela odstraní kategorie A1/B1 a bude se diskutovat další redukce ve výkonové kategorizaci.
Už je to tady :? Good Bye A1/B1, Welcome C5
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Uživatelský avatar
Libor
Příspěvky: 1625
Registrován: stř srp 24, 2016 19:21
Bydliště: Bohumín

Re: Změny ACEA specifikací

Příspěvek od Libor »

Technická angličtina je pro mě španělská vesnice. Hodil jsem to, s dovolením, do překladače:

ACEA 2016: Sbohem A1 / B1, Vítejte C5

Evropská asociace výrobců automobilů (ACEA) představila své nové ropné posloupnosti 1. prosince 2016. Nové specifikace průmyslu byly dlouho v očekávání, protože mezi sekvencemi ACEA 2012 a ACEA 2016 existovaly 4 dlouhé roky. Hlavní změny z poslední série jsou náhrada zastaralých testů, odstranění A1 / B1 a zavedení kategorie C5.

Nové testy

ACEA se rozhodla nahradit některé zastaralé testy novými, které jsou aktuálně relevantnější než ty, které byly dříve používány. Jedním z nových testů je nový test s vysokou teplotou a vysokou střihovou hodnotou, HTHS100, který testuje dynamickou viskozitu při střihu 100 stupňů Celsia @ 106 s-1. Důvodem je, že tato teplota je důležitější z pohledu spotřeby paliva než HTHS měřeno při 150 stupních Celsia. Mezi další nové testy patří test CEC L-104 (zkouška čistoty pístu za přítomnosti bionafty), CEC L-106 (zvýšení viskozity a čistota pístu), CEC L-109 (oxidační test), CEC L-112 Mack T-8E (nahrazuje Mack T-11) atd.

ACEA C5

Při vývoji motorových olejů v posledních letech byla potřeba specifikace, kompatibilní s dodatečným zpracováním, která by pokrývala nové oleje 0W20 a 5W20. Tyto oleje mají typicky HTHS viskozity nižší než 2,9 mPa * s, takže kategorie C1 - C4 jsou nevhodné. C5 vyžaduje střední SAPS olej - protože má stejné limity SAPS jako C2 a C3 - ale viskozitu HTHS mezi 2,6 a 2,9 mPa * s. Úspora paliva C5 vyžaduje o 2% lepší spotřebu paliva než C3.

ACEA A1 / B1 odstraněn

Specifikace A1 / B1 již není požadována, protože nová specifikace C5 pokrývá příslušné oleje s nízkým obsahem HTHS a také zajišťuje kompatibilitu s následnou úpravou. Proto specifikace ACEA A1 / B1 již není součástí olejových sekvencí ACEA.
DOHC VTEC TURBO 243kW HGO 0W20
SOHC 16V 66kW MAX LIFE 5W40
DOHC PARALLEL-TWIN 52 kW MOTUL 300V 10W40
bio
Příspěvky: 934
Registrován: čtv bře 06, 2008 22:15

Re: Změny ACEA a API specifikací

Příspěvek od bio »

API specifikace tady nemáme, možná Jarek založí
https://www.oilspecifications.org/api_eolcs.php

nové API CK - 4 ,a nová kategorie FA-4
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27402
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: Změny ACEA a API specifikací

Příspěvek od Pitris »

Bio dík. Dal jsem to sem i nahoru a mírně upravil nadpis :)
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
bio
Příspěvky: 934
Registrován: čtv bře 06, 2008 22:15

Re: Změny ACEA a API specifikací

Příspěvek od bio »

Uživatelský avatar
pepoh
Příspěvky: 2652
Registrován: sob črc 29, 2017 10:06

Re: Změny ACEA a API specifikací

Příspěvek od pepoh »

LPGObrázek Obrázek X-CESS :| Obrázek VST 8)
MOBIL SUPER 3000 X1 8) Eurol Engine Oil Treat 8) LQ-Molygen :wink: TOTAL INEO 0W30 :x
francjin
Příspěvky: 21
Registrován: úte pro 25, 2018 11:31

Re: Změny ACEA a API specifikací

Příspěvek od francjin »

Ahoj, dovolte dotaz. Všiml jsem si, že někteří členové fóra preferují oleje API SL před API SM (SN).
Vybírám oleje pro náš Forester i Lancer, a toto je poslední věc, ve které bych chtěl mít jasno.
V čem je API SL lepší, než normy novější ? Myslím z praktického hlediska. Ve výběru mám oleje ACEA A3, full SAPS.
Za odpověď díky,
jf
Subaru Forester 2,0
Mitsibishi Lancer 1,6
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27402
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: Změny ACEA a API specifikací

Příspěvek od Pitris »

API je americká norma výkonnosti oleje, a S"x" je pro benzinové motory. A jako téměř u všeho dnes, i tady jde o emise.... Trochu zjednodušeně:
API SJ a SL byly nejlepší oleje co šlo o mazání. API SM byla zavedena v r. 2004 i kvůli ekologii, jenže tehdejší 'eko'aditiva nevydržely předepsané intervaly výměn a olej ke konci - kdo ho (vy)jezdil až k té předepsané hranici, nebo i víc - už neplnil dobře svoje kyselé prostředí v motoru eliminující schopnosti. V roce 2010 byla zavedena API SN, kde jsou již použitá aditiva novější / výkonnější a o něco kilometrově "odolnější". Každopádně výrobcem motoru uvedený kilometrový interval výměny je nutno brát jako maximální a jen při ideálních podmínkách (tj. minimum startů a delší klidné jízdy). Kdo často startuje, poskakuje po městě nebo často využívá potenciál motoru, ten by měl interval zkrátit - o třetinu i o polovinu - protože je olej daleko víc namáhán a chemicky dřív u konce (při studených jízdách ho "ředí" nespálené palivo a zkondenzovaná vlhkost, při vysokých teplotách zase rychle oxiduje). Oleje API SM se použít dají, ale je lepší je měnit dřív jak oleje SL nebo SN :!:
Ono je to obdobné jako normy ACEA - tam kde není filtr pevných částic, je olej ACEA Ax/Bx vhodnější než olej ACEA Cx, bo Cx má kvůli tomu DPF (např.) sníženou alkalickou rezervu a látky 'saps'. Motory je potřebují, ty ale pak ke konci intervalu už v oleji chybí.
Nicméně v dnešní době - kdy už bio je součást paliva a API SN je přizpůsobeno alternativním palivům, bych se nebál olejů SN, a když volit pořadí, tak SN, SL a SM nakonec....
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Odpovědět