Změna oleje 5w-30 vs. 5w-40

Fórum o automobilových mazivech

Moderátor: Colommbo

Odpovědět
dany01
Příspěvky: 359
Registrován: pon čer 26, 2017 14:05

Re: Změna oleje z 5w-30 na 5w-40

Příspěvek od dany01 »

Čo viem, donedávna požívali aj 5w40, tiež Shell-pýtal som sa nato, mali ho aj vo vytrine ako vzor. Na nie LL interval, či bol C3 ,už neviem.Potom prešli na jeden olej do všetkého, alebo zákazníkom prinesený,čo aj uviedli do záznamu.
No v odpovedi bude to čo Ti tu napísali- "musíte použiť co odporúča výrobca....na veky - vekov....bla-bla-bla"
Však uvidis.
abc
Příspěvky: 1072
Registrován: pon led 01, 2018 18:13
Bydliště: Brno

Re: Změna oleje z 5w-30 na 5w-40

Příspěvek od abc »

Problém v dnešní době je že servis chce mít jeden olej pro všechno, takže když mají 5w30 většinou je v Acea C2 a nazdar. Pro benzín blby. Kdybych měl používat olej s Cx jednoznačně by to byl Mobil 1 ESP 5w30 jako jeden z top oleju. :)
Corolla 1,6 2017
Aygo 2022
Mazda 2 1,3 2011
Uživatelský avatar
PHiLiPZ
Příspěvky: 148
Registrován: čtv úno 04, 2016 12:14
Bydliště: PK, SVK

Re: Změna oleje z 5w-30 na 5w-40

Příspěvek od PHiLiPZ »

Pre tych, ktorym olej vobec nemizne - ze je hladina na rovnakej urovni nemusi vzdy znamenat, ze je to vsetko olej. Mazda mala nedavno problem s dizlami, ktore fungovali bez AdBlue a na vypalenie DPF filtra davali viac nafty. Ked sa proces regeneracie prerusil, stiekla nespalena nafta do oleja, z ktoreho sa na rozdiel od benzinu uz neodparila. Spolu s urcitou spotrebou oleja to moze budit dojem, ze motor vobec nezerie olej.
Suzuki Ignis 2005 1.3L benzin - na zaciatku 2017 dosiahol Ignac 333 tisic km najazd a stale jazdi
Mazda6 Skyactiv 2016 2.5L benzin + MO CFS 5w-40 NT+ + MO Petrol Power ECOMAX
https://www.spritmonitor.de/en/detail/769867.html
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27486
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: Změna oleje z 5w-30 na 5w-40

Příspěvek od Pitris »

Jen pro doplnění:
1) Ravenol (z tady ve vlákně zmíněných) je buď 5w30 VMS, nebo 5w40 VMO.
2) Při skládání motoru se sejdou díly s různou tolerancí. A byť je to řádově v setinách milimetru, když se to sečte, tak jeden motor může mít vyšší a druhý nižší spotřebu oleje. A taky - a hodně - záleží na zajetí toho motoru.
3) U olejů 5w30 (a 0w30) pozor na HTHS viskozitu, která je u nich různá. A může být snížená (ekooleje) 2,9 - 3,5 mPa.s. nebo normální - nad 3,5 mPa.s. Takže v těchto SAE třídách můžou být jak oleje (pokud zůstanu u těch pro DPF) s ACEA C2, nebo C3. A byť mají stejnou SAE, je v nich sakra velkej rozdíl. A byť je třeba ta snížená HTHS povolena, nemusí být pro motor to nejlepší. A na dlouhé jízdy ani není - protože může "zřídnout" už moc, což by mělo za následek přerušování olejového filmu.
4) Takže když zůstaneme u těch C3 (s normální HTHS), tak je celkem jedno jestli 5w30 nebo 5w40, ale ta "40" přece jen o trošku lépe zvládne vyšší zatížení (rychlé dálnice, karavan) a dotěsnění vůlí v motoru....
5) On je pak i velký rozdíl z čeho a jak je ten který olej vyroben, a od toho je odvislá (ovšem nejen) jeho viskozitní (ne)stálost vs. ujeté kilometry, ale to bych už zabíhal zbytečně do detailů, když jsou tu zmíněny už přímo jednotlivé oleje....
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Amater
Příspěvky: 28
Registrován: sob úno 22, 2020 17:07

Re: Změna oleje z 5w-30 na 5w-40

Příspěvek od Amater »

@Pitris
Pomaly si dávam dohromady 2 a 2. Chápu to správně, že existuje přímá vazba mezi ACEA a hodnotou HTHS? Tj. například, jak jsi zmiňoval ACEA C3 - znamená to, že olej 5w30 ACEA C3 jakéhokoliv výrobce by měl mít NEsníženou hodnotu HTHS?
Ale předpokládám, že v konkrétní hodnotě budou i tady rozdíly, co?
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27486
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: Změna oleje z 5w-30 na 5w-40

Příspěvek od Pitris »

Amater píše:existuje přímá vazba mezi ACEA a hodnotou HTHS?
Ano
Amater píše:olej 5w30 ACEA C3 jakéhokoliv výrobce by měl mít NEsníženou hodnotu HTHS?
Ano
Amater píše:předpokládám, že v konkrétní hodnotě budou i tady rozdíly, co?
Ano

A ještě dodám, že existují i oleje s C2/C3. Není to špatně, bo C2 má požadavek od 2,9 výš, a lze tak i C2/C3 kde je HTHS nad 3,5....
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
abc
Příspěvky: 1072
Registrován: pon led 01, 2018 18:13
Bydliště: Brno

Re: Změna oleje z 5w-30 na 5w-40

Příspěvek od abc »

Amater :arrow: já bych to nějak uzavřel a moc nekomplikoval. :)
Jestli netaháš přivěs v zimě tak asi nejlepší rada je co napsal Pitris , v zimě 5w30 C3 a v létě s přívěsem 5w40 C3 a je to. :D
Corolla 1,6 2017
Aygo 2022
Mazda 2 1,3 2011
Amater
Příspěvky: 28
Registrován: sob úno 22, 2020 17:07

Re: Změna oleje z 5w-30 na 5w-40

Příspěvek od Amater »

Já to už nijak nekomplikuji, mám rady, za to děkuji, podle nich se i zachovám. To mám (za mně) uzavřené.

Akorát mně problematika olejů celkem pohltila a zajímá mně jak to "funguje" a rád bych tomu úplne porozumněl.
Jerry3
Příspěvky: 10755
Registrován: úte říj 18, 2005 19:58
Bydliště: Praha

Re: Změna oleje z 5w-30 na 5w-40

Příspěvek od Jerry3 »

To my taky! :lol:
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27486
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: Změna oleje z 5w-30 na 5w-40

Příspěvek od Pitris »

Amater píše:Akorát mně problematika olejů celkem pohltila a zajímá mně jak to "funguje" a rád bych tomu úplne porozumněl.
Sice je (asi už) po zimě, ale tady tedy máš čtení na dlouhé zimní večery :)
https://www.oleje.cz/obsah/komentare_odborniku Začni odspodu....
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
dany01
Příspěvky: 359
Registrován: pon čer 26, 2017 14:05

Re: Změna oleje z 5w-30 na 5w-40

Příspěvek od dany01 »

To Philipz: pravdu máš, CX5 v dieselu 4 roky a 110tis. km - zničená vačka (ohoblovana),pánko zakrvacal dosť veľkú sumu a to ešte nevedel ze pri 120 tis. umrie turbo , čo si pamätám dosť cez 1000 e. Keď išli s technikom po dvore servisu, stalo tam niekoľko pokazených dieselov ,spýtal sa ,čo je tym autám, a technik -" to iste ako Vy " , nafta v oleji ,čo poškodila diely.....
Už si nepamätám či ma Mazda LL a ako menil olej-chodil do autorizaku, tak predpokladám "ako výrobca velí " ale možno ak by menil po 10 tis. tak by viac zachránil.
Keď boli chytené tieto diely, ktovie ako boli na tom ostatne kluka, ložiska...
Spýtam sa ho ,jak s tym neskor pochodil.
Jerry3
Příspěvky: 10755
Registrován: úte říj 18, 2005 19:58
Bydliště: Praha

Re: Změna oleje z 5w-30 na 5w-40

Příspěvek od Jerry3 »

Je vidět, že tvá schopnost jít do hloubky, resp. nezůstat na povrchu, je silně limitována. A vidím v tom účel...
dany01
Příspěvky: 359
Registrován: pon čer 26, 2017 14:05

Re: Změna oleje z 5w-30 na 5w-40

Příspěvek od dany01 »

to jerry: svoju psycho rozborku k tomu ,čo som napísal si nechaj pre seba a kamosov pri pive...
Ja som podal len konkretnu informáciu-skúsenosť známeho...nič viac a nič menej....,ako si si to Ty vysvetlil- za to už nemôžem.
Nechcel som, ale napíšem - zabudol si dodať, "ze moj príspevok je typicky prejav koncernaka, VAGistu, bohvie čoho ešte...."
Jerry3
Příspěvky: 10755
Registrován: úte říj 18, 2005 19:58
Bydliště: Praha

Re: Změna oleje z 5w-30 na 5w-40

Příspěvek od Jerry3 »

Ano, VAGinisti jsou technicky plonkoví, slušně řečeno.
Amater
Příspěvky: 28
Registrován: sob úno 22, 2020 17:07

Re: Změna oleje z 5w-30 na 5w-40

Příspěvek od Amater »

Jen tak pro info (nic to nemeni na mem rozhodnuti skusit jiny olej), ale kdyz se uz o tom tady bavime a narazil jsem na tuto informaci, tak proc to nezminit: zda sa, ze "ten muj doporuceny olej od shell-u" , co do parametru kin. viskozity, nebude se svoji hodnotou 12,1 na tom az tak spatne - dokonce i v porovnani s tim Ravenolem (12,3).

Viz specifikace: http://www.epc.shell.com/docs/

--> To mi pak spis dava smysl uz rovnou prejit na ten 5w40 (a ne jak jsem chtel nejdriv zkouset hustejsi 5w30).
Odpovědět