Výměnné lhůty olejů - diskuse

Fórum o automobilových mazivech

Moderátor: Colommbo

Odpovědět
František Smíšek
Příspěvky: 125
Registrován: čtv črc 24, 2008 13:17
Bydliště: Praha

Výměnné lhůty olejů - diskuse

Příspěvek od František Smíšek »

Založil jsem toto vlákno, abych v něm vysvětlil své, pro toto forum poněkud nekonformní, postoje k výměnám olejů a pokusil se objasnit, na jakých základech výrobci stanovují svoje doporučené výměnné lhůty. Je mi jasné, že vstupuji na tenký led a naprostá většina pravidelných přispěvatelů fora bude přesvědčena, že jsem jim rozšlapal bábovičky. Z tohoto důvodu se budu snažit nic nedoporučovat a pouze konstatovat fakta, nechťsi každý udělá obrázek sám a do svého vozu si leje co chce a kdy chce. Předpokládám také, že se opět stanu předmětem dezinformačních kampaní a za kvalifikované příspěvky typu „….Smíšek chce zrušit rafinerie, tvrdí, že měnit olej je zcela zbytečné…“ předem děkuji.
Rovněž upozorňuji na to, že v mém přístupu k vozidlům nemají místo city a vzhledem k tomu, že pořízení vozidla vyžadovalo nějakou investici, tak já naopak po něm požaduji alespoň částečnou návratnost této investice.
Celá problematika docela komplikovaná, pro objasnění postoje výrobců k výměnám olejů je potřeba vysvětlit princip optimalizace výměnných lhůt (resp. minimalizace TCO – nákladů životního cyklu), což v ideálním případě vyžaduje alespoň elementární znalosti teorie funkcí více proměnných, základů diferenciálního počtu, statistiky a základních ekonomických pojmů (odpisy, režijní náklady apod.). Nedělám si tedy iluze o tom, že budu pochopen v celé šíři problému.
S ohledem na to, že nemám tolik času, abych celé téma popsal najednou a zároveň považuji za vhodné, aby byly jednotlivé části příspěvku okamžitě prodiskutovány, budu psát na pokračování.

Je možné zadřít motor tím, že včas nevyměním olej?
Pro ilustraci uvedu několik příběhů, které jsem buďto sám zažil nebo je mám od hodnověrných svědků:
Příběh č. 1
V letech 1988 – 1990 jsem absolvoval postgraduální kurs „Technologie údržby a oprav mobilních strojů“ na Mechanizační fakultě Vysoké školy zemědělské v Praze. V té době tam působil na katedře Spolehlivosti strojů doc. Kovář, velký průkopník tribodiagnostiky, řízených výměn olejů, ferrografie a podobných atrakcí. Protože při sledování vlivu olejů na opotřebení motorů zjistil, že vlastně nikdo neví, co se stane s motorem, ve kterém se olej vůbec nevymění, navrhnul experiment spočívající v tom, že do zánovního motoru se nalije nová náplň oleje a motor se bude provozovat s touto náplní o až do zadření, přičemž se budou v intervalech předepsaných výrobcem pouze měnit olejové filtry. Pokus byl proveden v nějakém JZD, tuším na Lounsku, s vozem Š120, se kterým jezdil agronom družstva. Vůz byl krátce po GO motoru, při experimentu byl po každých 10 000 km vyměněn olejový filtr, olej byl doléván průběžně. sledována jeho spotřeba i spotřeba paliva. Detaily ani výsledek nevím, v době, kdy jsem kurs končil, nebyla závěrečná zpráva ani zdaleka hotova. Vůz totiž už najezdil s „původním“ olejem asi 90 000 km, údajně se netvářil, se že se zadře a nikoho z asistentů ten pokus už nebavil. Pochopitelně to nejde aplikovat na dnešní auta, běžný provoz atd., už vidím ty příspěvky „... co nám to vykládá, je to magor....“, ale určitou vypovídací hodnotu to má, nemluvě o tom, že to nebyl soukromý experiment, ale angažovala se v tom vysoká škola a navíc v tom nebyly žádné snadno zpochybnitelné teorie.
(pokračování příště)
Franta
Uživatelský avatar
rousini
Příspěvky: 1888
Registrován: čtv lis 29, 2012 11:24
Bydliště: ... cestička jako mlat.

Re: Výměnné lhůty olejů - diskuse

Příspěvek od rousini »

Já nejsem vůbec odborník a ani nemám důvod zpochybňovat experimenty. Ba naopak, zajímají mě zdánlivě slepé uličky...
Jen dodám první myšlenku, co mě napadla u toho dlouhodobého provozu bez výměny oleje:
1. je hrozně důležité, jak moc motor žral olej. Např. 0,4l/1000km = co 10 000km nová náplň
2. byl to velice jednoduchý motor a kromě toho, že náplň nějak mazala, tak už asi o dost hůře dovedla čistit motor. A kolik je dnes v motoru příslušenství a s jakými tolerancemi jsou vyrobeny, aby jim zakarbonování a postupné zanášení kaly a fermežemi nevadilo?

Osobně si taky myslím, že to s výměnami oleje přeháním, ale když uvádíš provozní náklady, zakalkuluj do pořizovací ceny, pojistek, paliva, oprav jednou ročně extra 1000Kč na výměnu oleje. Jak to pohne s koeficientem???
A tohle je můj pohled - relativně nic to nestojí a ničemu to neublíží. Případná oprava z důvodu zanedbané (tady říkáme LL údržby :mrgreen: ) násobně převýší ty naše kolotoče vypusť - vyměň filtr - nalej...

Ale jinak máš palec nahoru za otevření tématu, vnesení nových poznatků a odvaze netáhnout s mainstreamem :wink:
Mondeo combi 2.0TDCi 103kW "vraník" Mondeo combi 2.2TDCi 129kW "indián"
Valvoline All Climate 5W-40
Shiver 900 Shell Advance Ultra 4T 15W-50,
Versys 650 Motul 5100 5W-40
Uživatelský avatar
Durex
Příspěvky: 3946
Registrován: stř říj 20, 2010 9:17
Bydliště: Třebechovice p/O
Kontaktovat uživatele:

Re: Výměnné lhůty olejů - diskuse

Příspěvek od Durex »

Já vím,co vede k prodlužování výměnných intervalů. A ani jedno není o maximální životnosti motoru. Pokud je tvůj pohled na věc jen ten,že buď motor běží a nebo se zadřel,tak ano,olej se měnit nemusí.
František Smíšek píše:při experimentu byl po každých 10 000 km vyměněn olejový filtr, olej byl doléván průběžně
Tohle je taky takový nicneříkající ... Když ten olej dolévám a měním filtry,tak vlastně tu náplň držím pořád v bojeschopném stavu. A že 120 si dokázala vzít olej. Takže to pro mě nemá moc vypovídající hodnotu.

Myslím,že na netu najdeš dost videí ze servisů,kde z motoru dolují neměněný olej.

A ze své praxe vím,že krátký výměnný interval není všemohoucí,ale dost pomůže. Vlastně o tolik, o co uškodí interval značně natažený ...

A ještě doplním,že onen dlouhý interval to dává v ideálním případě. Pořád teplý motor, takže žádná kondenzace vody a žádné ředění palivem. A motor v dobré kondici a stále dobrý vzduch. filtr popřípadě provoz bez prachu. Ale jakmile se mi jedna věc z této rovnice pozmění,tak rázem sem už někde jinde. A proto je důležité ten interval stanovit podle jízdních podmínek. Kdybych všechno měřil jedním metrem, protože výrobce říká 30 000 km na olej,tak ona ta pravda vyjde rychle napovrch ...

Na druhou stranu jsme dneska už tak daleko díky LSPI a přímému vstřiku,že ten motor kolikrát nepřežije ani 60 000 km,což by ta jedna náplň dala ...
Suzuki GSX 1300R Hayabusa, Suzuki GSXR 750W, Honda CBR 400RR, Honda CBR 600F3, KTM EXC 300 2T, Honda VFR 750,Suzuki Inazuma 750, Kawasaki ZX7R -2x, Kawasaki GPZ 900, Suzuki GSXR 750 K1,Suzuki SV 650, Fiat Ducato 2.3 JTD

Moto-Emergency motoservis
Uživatelský avatar
PHiLiPZ
Příspěvky: 148
Registrován: čtv úno 04, 2016 12:14
Bydliště: PK, SVK

Re: Výměnné lhůty olejů - diskuse

Příspěvek od PHiLiPZ »

V podstate je asi optimum menit olej tak, aby sa motor nezadrel. Rocnako ako sa ucit na skusku za 3 pripadne E. Cokolvek navyse je plytvanie zdrojmi.
Podla mna je jedno aj druhe velky hazard. Ak ma auto niekde necha, musim platit odtah plus servis a mozno aj noclah, idealne v zahranici. Z toho dovodu preventivne menim olej, davam kvalitny benzin, casto nabijam/udrziavam akumulator, sviecky menim aj ked este zapaluju zmes. Dokonca menim brzdovu kvapalinu, aj ked ta povodna na brzdenie asi staci. Z mojho pohladu minimalne naklady na prevenciu stoja za mensiu pravdepodobnost poruchy. Ale v optimalnom pripade mi iba zvysuju TCO. Rovnako ako havarijne poistenie.
Suzuki Ignis 2005 1.3L benzin - na zaciatku 2017 dosiahol Ignac 333 tisic km najazd a stale jazdi
Mazda6 Skyactiv 2016 2.5L benzin + MO CFS 5w-40 NT+ + MO Petrol Power ECOMAX
https://www.spritmonitor.de/en/detail/769867.html
Uživatelský avatar
Durex
Příspěvky: 3946
Registrován: stř říj 20, 2010 9:17
Bydliště: Třebechovice p/O
Kontaktovat uživatele:

Re: Výměnné lhůty olejů - diskuse

Příspěvek od Durex »

Ono je možné provozovat přidřený nebo i zadřený motor. Stejně tak jako motor totálně bez tlaků. A pořád se bude točit. To,že výkon těžko hledat zato jen velkou spotřebu paliva a oleje asi není třeba připomínat. A přesto se bude točit.

Proto nechápu to tvrzení,že dokud se motor nezadře (natvrdo), tak je to v pohodě. To přece nemůže nikdo myslet vážně ...

A ještě jen doplním,že výměnný interval ať už krátký a nebo dlouhý mi nezaručí dlouhou a nebo krátkou životnost motoru jako celku. Můžu měnit olej třeba co 1000 km a může mi unavená svíčka spadnout do válce. Může se podpálit ventil. Můžu si oddělat těsnění pod hlavou,když tomu naložím za studena a nebo když nebudu měnit chladící kapalinu. Může se mi protrhnout vzduchový filtr,protože sem ho neměnil a můžu to zadřít díky křemíku. Může se stát cokoliv. Proto jen bazírování na nejlepším oleji a krátkých intervalech bez všeho ostatního je stejný výkřik do tmy,jako prohlásit, že LL interval je ok
Suzuki GSX 1300R Hayabusa, Suzuki GSXR 750W, Honda CBR 400RR, Honda CBR 600F3, KTM EXC 300 2T, Honda VFR 750,Suzuki Inazuma 750, Kawasaki ZX7R -2x, Kawasaki GPZ 900, Suzuki GSXR 750 K1,Suzuki SV 650, Fiat Ducato 2.3 JTD

Moto-Emergency motoservis
Uživatelský avatar
kornel
Příspěvky: 1754
Registrován: čtv led 28, 2010 17:55

Re: Výměnné lhůty olejů - diskuse

Příspěvek od kornel »

Milý František..
zatiaľ si mi uvedeným tú "moju bábovčičku" akosi nerozšlapal.
Shi
Příspěvky: 1333
Registrován: úte úno 19, 2008 23:31

Re: Výměnné lhůty olejů - diskuse

Příspěvek od Shi »

Výrobní tolerance jsou dnes asi také někde úplně jinde nž v době Š120, v rámci honby za snížením tření se zmenšuje styční plocha pístních kroužků a tím roste teplota pístů (jsou hůře chlazeny), písty mnoha aut jsou chlazeny ostřikem oleje. Jak moc asi stříká olej, který už ani neteče?

Lze tušit, že co snesl motor, který měl tolerance téměř kovářské a konstrukci primitivní, to nesnese motor moderní. Leckterý moderní motor měl problém předejítelný předčasnou výměnou oleje i pokud se dodržely intervaly výrobce.

Pak tu máme potenciálně chemickou korozi - v pražském autorizovaného servisu jen jedno z cca 20 aut s proměnlivými servisními intervaly přijelo na výměnu včas - pokud jako včas bereme okamžik, kdy ještě fungovala alkalická rezerva oleje jako protikorozní ochrana.

Optimum olej měnit jen tak často, aby se motior nezadřel, jaksi pomíjí náklady na výměnu oleje a náklady na to, když se motor nečekaně zadře. Pokud se mi motor zadře (nebo neprojde emisema na STK) ve 200 000 km díky tomu, že jsem ušetřil 15x4000 Kč = 60 000 Kč, tak mi to nepřijde jako výhodný obchod zejména v situaci, kdy má normálně servisované auto s nájezdem 200 000 km stále ještě cenu nad 100 000 Kč a podle všeho ještě dalších 100 000km najezdí. Kolik stojí motor a jeho výměna ? A je někdo, kdo si není schopen vyměnit olej, schopen vyměnit si motor ? A chci vůbec riskovat, že v zimě uvíznu někde na cestách se zadřeným motorem a pořídím si díky tomu třeba zápal plic?

Když už chci šetřit a nemůžu si olej a filtr měnit sám normálním způsobem, tak si aspoň pořádám odsávačku (300 Kč) a průměrné náklady na výměnu oleje a občasnou výměnu filtru někde v servise stáhnu z 4000 Kč pod 1000 Kč.
bio
Příspěvky: 934
Registrován: čtv bře 06, 2008 22:15

Re: Výměnné lhůty olejů - diskuse

Příspěvek od bio »

Všeobecně není problém s dlouhými intervaly výměn / za předpokladu správného technického přístupu a ne tupého dodržování návodu k obsluze /, ale s přístupem majitelů / uživatelů, kteří nejsou technicky vzdělaní a ti tady na forum převážně chodí pro rady. Proto naše doporučení ohledně krátkých intervalů, hlavně při malém ročním nájezdu. Není problém najet na jednu náplň / včetně spotřeby oleje/ na kamionech klidně 500 000km, ve stavebních strojích řádově tisíce motohodin, hydraulické systémy se dají provozovat prakticky s jednou celoživotní náplní. Ovšem to představuje jiný tribotechnický přístup. Ale to jsme už asi hodně v technikáliích.
jarson1
Příspěvky: 2088
Registrován: pon zář 01, 2014 8:39
Bydliště: RV ( SK)

Re: Výměnné lhůty olejů - diskuse

Příspěvek od jarson1 »

Potvrdzujem zistené fakty spomínaného JZD a S120.
Osobná skúsenosť. neslo o experiment, proste som mal vtedy iné priority než údržbu vozidla, ktoré sa , aj vzhladom k iným skutočnostiam, ktoré sprevádzali jeho biedny život v mojom vlastníctve, javilo ako nesmrtelné.Celkovo bolo auto používané velmi tvrdo. Volali sme ho "stíhací traktor". nebál sa dialkových ciest do zahraničia a poradil si aj s jazdami do miest , kde pred ním presiel iba LKT. Za 11 rokov používania a 120tkm bolo na servis preinvestovaných celkom 1200 starých korún!!! A v tejto sume je prosím 300 korún za opravu /výmenu hrdzavých zadných falcov a 2x výfuk za 250 korún. Pneu v tom teda nie su. Ale kupoval sa výhradne nemecký "smetiskový " import.
Realne som bez výmeny oleja najazdil na mojej skodovke cca, 70tkm. A priznám sa, že ani fitre ( tam ešte vložka) som nemenil. Len sa občas dolialo, aj to minimálne. Zpravidla pred STK, ked ma pochytila istá zodpovednosť voči tomuto "otrokovi" mojich rozmarov.
Oil bol vymeneý pri udržbe po nákupe vozidla a po tých 70 tkm, ked sa zadrel "klavír" na ventily. Tento bol vymenený z iného motora , ktorý sa povaloval na kope šrotu za kôlňou môjho vtedajšieho " mechanika" a šlapalo to dalej ešte dalších 50tkm. potom bolo auto zošrotované. Podotýkam, že dôvodom nebolo zlyhanie motora.

Co z toho vyplýva mne?
Asi len tolko, že S120 nebude príliš relevantná vzorka pre nejaké všeobecné závery použitelné pre dnešný autopark. Toto bolo totiž "iné" auto.
Naposledy upravil(a) jarson1 dne pon led 06, 2020 21:38, celkem upraveno 1 x.
Toyota Carina E 1.6 Xli LB 1992 Japan
Obrázek
Ex.Toyota Carina E 1.8 GLI LB. 1996 GB
HONDA Civic 8G 4D 1.8 2006 Turkey
Obrázek
Uživatelský avatar
pepoh
Příspěvky: 2652
Registrován: sob črc 29, 2017 10:06

Re: Výměnné lhůty olejů - diskuse

Příspěvek od pepoh »

na bitog foru sa robia vo vacsich objemoch olejove analyzy, a toho vysla jedna globalna studia, ze prilis skora vymena ~5000km bola v neprospech. tieto vzorky casto mali zvysene oterove kovy. ako pri dlhsich intervaloch, 10-15k.
dalsia studia jedneho olejara poprela mytus ze vysoke zdp=maly oter. na vzorkach nebola ziadna korelacia.
LPGObrázek Obrázek X-CESS :| Obrázek VST 8)
MOBIL SUPER 3000 X1 8) Eurol Engine Oil Treat 8) LQ-Molygen :wink: TOTAL INEO 0W30 :x
Jerry3
Příspěvky: 10755
Registrován: úte říj 18, 2005 19:58
Bydliště: Praha

Re: Výměnné lhůty olejů - diskuse

Příspěvek od Jerry3 »

Nedávno tu v souvislosti s LPG proběhla diskuse o "měkkých ventilových sedlech". Viděl jsem mnoho podpálených ventilů, ale ještě žádné poškozené ventilové sedlo ze spékaného kovu.

Ale kvůli tomu to teď nepíšu. Vzpomenu jeden z těch ještě poctivých motorů, totiž mazďácký benzínový dvoulitr. Původně měl hydroštely, díky čemuž sice dobře snášel přestavbu na LPG, ale naopak nesnášel větší přetahování výměnných lhůt oleje, poněvadž ta hydra šla do kytek. Jejich náhradou za klasická hrníčková zdvihátka ventilů s velmi nákladným případným seřízením ventilové vůle se onen problém úplně vyřešil (rovněž vím o jednom takovém motoru, v němž je olej již přes 70 tis. km a motor stále šlape bez problémů), na druhou stranu nesnáší přestavbu na LPG. To jen abych trochu spojil to, co se sebou vzájemně souvisí.
Uživatelský avatar
jerome
Příspěvky: 5787
Registrován: ned bře 13, 2011 12:37

Re: Výměnné lhůty olejů - diskuse

Příspěvek od jerome »

Debata mierne povedané o ničom... František máš úplne iný pohľad na túto tématiku,ako väčšina tu prítomných užívateľov. V skratke. Niekto je každý deň na mol,iný chodí po privátoch za kurvami, my sa tu tešíme z ročnej (niektorí z polročnej) :) výmene oleja vo svojom tátošovi,ale všetci spoločne si tieto "zábavky" užívame ;) A o tom je život. Špekulovať nad tým jak prestať chlastať,súložiť či meniť olej je cesta do psychickej záhuby :lol:
Popravde,rozmýšlať Tvojim štýlom jak čo najviac ušetriť peňazí sa mi osobne nepozdáva a asi by som sa z toho zbláznil :D
Inak k tej 120-ne. Jak píšu chalani vyššie. Kto vie či by prežila bez toho dolievania oleja... ? :idea:
Čo tam máš ďalej :mrgreen:
Honda Civic 1.4iS 66kw => ELF Evolution 700 STI 10W40
Honda Civic 1.6 i-Dtec 88kw => Motul 8100 ECO-clean 0W30
Uživatelský avatar
tonny
Příspěvky: 2268
Registrován: pon úno 29, 2016 13:40
Bydliště: Břeclav

Re: Výměnné lhůty olejů - diskuse

Příspěvek od tonny »

Franto. Tvých občasných příspěvků jsem si vždy vážil, jako od starého praktika. Rozhodně nejsem odborník co by mohl v tribotechnice radit, prostě jen z různých důvodů sleduji a přispívám na tomto fóru, i pro zábavu. Proto jsem se těšil, že se opět něco nového dozvím od "mazáka" v oboru. Asi jsem moc očekával, nebo jsi začal hodně blbě.

Ano, auta jsou věc a mají sloužit nám, ne my jim. Já tedy patřím do skupiny uživatelů, kteří auta mají rádi. Auta používám jako živnostník, vím co jsou odpisy i když nevyužívám. Rozhodně mne jejich údržba nezrujnuje, utratím daleko víc peněz jinde. U firem je to jinak, tam i ušetřený halíř znamená v objemu velký peníz. Tam vztah k autům je úplně jiný. Auto jim prostě 3-5 let vydrží a další.

Nedávno v rámci zisků a reklamy, jak mají výrobci kvalitní výrobky - auta, se prodloužil servisní interval na oněch 20-30 až 50tkm. Ano. Auta to vydržela, vždyť plánovaná životnost byla 150tkm a tam nebyl problém. Proč tedy se znovu vrací k intervalu výměn oleje v motoru max. 15tkm? Nebo že by to byla zkušenost zaplacená zákazníky a výrobce se z toho tahu poučil? Jsou samozřejmě různí výrobci (lidé ve vedení), ne všichni přiznají chybu.

Píši sám za sebe, kdybych nebyl pochopen, rozhodně neurážím, jen píši svůj subjektivní názor.
Ford Explorer V6 4.0 lpg 1998, Shell HU 5W-30 SL ATF MaxLife
Toyota Corolla Verso 1,8 2006 Ravenol SSL 0W-40 Castrol Syntrans 75W-90
Toyota SiennaV6 3,5 2007 Rowe RS 0W-40 ATF MaxLife
Ford Maverick 2,3i 2004 MaxLife 5W-40
Bramborak3
Příspěvky: 1245
Registrován: ned zář 24, 2017 8:08

Re: Výměnné lhůty olejů - diskuse

Příspěvek od Bramborak3 »

To ja jsem v klidu. Najedu 8 tis km a během toho doliju do motoru cca 3-3.5 l oleje. Náplň se občerství a při výměně tam dám 6.6 L...Takže u tohoto množství oleje je degradace ne tak rychlá jak u náplně 3,5 l...Je rozdíl najet 30 tis km s náplní 3.5 l a nebo 6.6 l..Celková nápln dokonce 7.5 L...Ale všechno se při výměně nevypusti ze
Jerry3
Příspěvky: 10755
Registrován: úte říj 18, 2005 19:58
Bydliště: Praha

Re: Výměnné lhůty olejů - diskuse

Příspěvek od Jerry3 »

Takhle to ale nefunguje: starý olej způsobuje rychlou degradaci toho nově dolitého.
Odpovědět