Výměnné lhůty olejů - diskuse

Fórum o automobilových mazivech

Moderátor: Colommbo

Odpovědět
František Smíšek
Příspěvky: 125
Registrován: čtv črc 24, 2008 13:17
Bydliště: Praha

Re: Výměnné lhůty olejů - diskuse

Příspěvek od František Smíšek »

To Durex: Velmi hezky napsáno, naprostý souhlas, ale já se tady celou dobu snažím popsat přístup výrobce nebo profesionálního uživatele k tomuto problému a současně poněkud relativizovat nekritický přístup k závěrům p. Ing. Černého.
Franta
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27480
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: Výměnné lhůty olejů - diskuse

Příspěvek od Pitris »

Jenomže kdo se tady na fóru ptá na olej pro své auto, tak je mu na dvě věci doporučení (snad) vhodná pro profipark a firemní auta....
František Smíšek píše:Předpokládám, že soudný čtenář mého článku pochopil, že závěry z něj plynoucí platí naprosto všeobecně, počínaje mazáním řetězu u dětské tříkolky.....
Já totiž doufám, že soudný čtenář vidí (na rozdíl od FS) rozdíl mezi mazáním motoru náklaďáku který najede za rok 100 tkm a má v motoru 40 litrů oleje, a osobákem co ujede ročně 10 tkm a potřebuje 4 litry oleje. Kromě toho by mne zajímalo, co má mazání řetězu u dětské tříkolky společného s motorem v autě. Pane Smíšek, čím dál víc ujíždíte....
A když už tu zpochybňujete výsledky měření ing. Černého, tak byste alespoň mohl odpovědět na dotaz:
Pedro píše:Z textu je citit, ze praktickych zkusenosti, co by jste si ohmatal na vlastni oci a hlavne ruce, mate nemnoho. Kolik jste kuchal vydrenych lagru, obrousenych vacek ohc, vlozenych válců....
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Shi
Příspěvky: 1333
Registrován: úte úno 19, 2008 23:31

Re: Výměnné lhůty olejů - diskuse

Příspěvek od Shi »

František Smíšek píše: Takže další otázka do pléna: Myslíte si, že má p. Ing.Černý pro vyhodnocení výsledků svých nepochybně přesných analýz k dispozici relevantní limitní hodnoty naměřených parametrů, získané přímo od výrobců zkoumaných motorů?
Vzhledem ke škále motorů na trhu je tento dotaz spíš argumentační klam, než dotaz. Obecně se uznává doporučení měnit olej v okamžiku, když se hodnoty TBN a TAN protnou, přičemž tam kde jako alkalická rezerva slouží aditiva na hořčíku, namísto vápníku, tak je prý schopnost neutralizovat kyselé produkty slabší, než by samotné TBN naznačovalo. Podle kritéria protnutí TAN/TBN dorazilo do pražského značkového servisu jen jedno z 19 aut včas, ostatní pozdě. Takže nemám pocit, že by se oleje měnily předčasně, spíš naopak.

V zájmu zvýšení spolehlivosti systémů se používá jejich předimenzování a výměna olejů před tím, než je olej efektivně K.O. k tomu předimenzování patří. Přijde mi lehce šílené spolehlivost snižovat honbou za optimalizací TCO, když vy nejspíš máte k dispozici stejně málo hodnot naměřených parametrů, získaných přímo od výrobců zkoumaných motorů, jako ing. Černý.

Mimochodem, já jsme na svém autě sluchem poznal, že po 6000 km toho měl olej 0w-20 dost a přestal zvládat letní provoz s plynem na podlaze. Výrobce mi předepisuje interval 20 000km (a poloviční při zvýšené zátěži), takže opravdu nemám pocit, že by to výrobce se svým doporučením přeháněl ve smyslu měnit příliš brzy. Spíš naopak.
abc
Příspěvky: 1072
Registrován: pon led 01, 2018 18:13
Bydliště: Brno

Re: Výměnné lhůty olejů - diskuse

Příspěvek od abc »

Když si spočítám že mě výměna oleje stoji jak půl nádrže benzínu tak je pro mně tato diskuze zbytečná.
V zimě najezdím cca 5-6 kkm (12 km tam a 12 zpět do práce) a myslím si že olej toho bude mít plné zuby.
Jsou to prostě ztížené podmínky.
Důvod proč ho nevyměnit nevidím a pan FS mě nepřesvědči.
Držím se dvou výměn, asi jsem zPedrovatěl :idea: :?: :!:

termín "zPedrovatěl" byl použít v dobrém slova smyslu. :)
Naposledy upravil(a) abc dne pon led 13, 2020 11:01, celkem upraveno 1 x.
Corolla 1,6 2017
Aygo 2022
Mazda 2 1,3 2011
Bramborak3
Příspěvky: 1245
Registrován: ned zář 24, 2017 8:08

Re: Výměnné lhůty olejů - diskuse

Příspěvek od Bramborak3 »

Durex: Krásně psané. Jen dodám, že náš konzumní styl života, jen pořád vydělávat víc a víc naši zemi zabije...Až nebude co pít a jíst, a dýchat ( miliardy lesu hoří a bohatý svině pošlou miliardy na posranej francouskej NOTRE DAM, ale pro svuj kyslík udělají hovno...Nemáme tu právo už žít. Potom budou lidem peníze na nic až vše spotřebujem. Země si dá velký restart :wink:
Jerry3
Příspěvky: 10755
Registrován: úte říj 18, 2005 19:58
Bydliště: Praha

Re: Výměnné lhůty olejů - diskuse

Příspěvek od Jerry3 »

Ad výměnné lhůty oleje: u služební Oct.01 2,0 MPI s proměnným intervalem posílal PP na výměnu oleje každých cca 8 tis. km, tak se to nechalo přeprogramovat na pevný interval 15 tis. km.

Ad TCO: u Oct.02 2,0 FSI o několik let přetažená časová lhůta výměny rozvodového řemene, jenže proti tomu argument "vždyť to jezdí a kilometry to ještě nemá".
František Smíšek
Příspěvky: 125
Registrován: čtv črc 24, 2008 13:17
Bydliště: Praha

Re: Výměnné lhůty olejů - diskuse

Příspěvek od František Smíšek »

(dokončení)
Je mi zde značnou částí diskutující neustále podsouváno, že je přesvědčuji o tom, že je zbytečné měnit olej, takže opakuji (již po čtvrté a naposledy) – nikomu nic neradím, nedoporučuji ani nezpochybňuji něčí názor, ale snažím se přiblížit, jakým myšlenkovým pochodem dochází výrobce ke svému předpisu výměnných lhůt.
Shi píše: Obecně se uznává doporučení měnit olej v okamžiku, když se hodnoty TBN a TAN....
„Obecně se uznává.....“ - to je právě to, co jsem chtěl naznačit: Ví někdo přesně ( a né obecně), co udělá nedodržení tohoto kriteria u konkrétního motoru, co to udělá s jeho životností? Klesne o hodně a nebo je to zanedbatelné a u daného motoru s návrhovou životností např. 160 tis. km si to mohu dovolit? Mimo to, je to přesně kriterium vhodné pro hodnocení olejů ve velkých motorech, s dlouhými životnostmi, což je mi tady opakovaně vytýkáno jako nevhodný příklad.

Jak tedy výrobce dospěl ke svému plánu servisních intervalů?

1.Již na začátku vývoje vozidla je určena jeho „návrhová životnost“, které by mělo dosáhnout nejméně 90% vyrobených vozidel. Tato životnost se pohybuje od 160 tis. km (věrohodný údaj ze Škody Auto pro Fabii) až po možná 300 tis. km u vozů vyšší střední třídy. Jak je vidět, tento údaj určitě nepotěší většinu uživatelů a jasně vede užití celoživotních náplní u některých agregátů.
2.Výrobce má data z dlouhodobých zkoušek (i když si, tak jako Durex, nedělám iluze o délce těchto zkoušek) svých vozů, údaje ze smluvních servisů a z provozu flotily svých služebních aut. Při návrhu servisních intervalů počítá tak, že minimalizuje TCO pro danou návrhovou životnost při cenách servisu své servisní sítě – viz můj hypotetický příklad se sekačkami
3.Poslední ránu z milosti návrhu servisních intervalů dá obchodní a marketingové oddělení, protože konkurence musí být nejen dostižena, ale i předstižena.

Závěr

Je nezpochybnitelné, že častější výměnou oleje zvýším životnost agregátů, pokud se mi to povede levněji (tedy např. vlastnoručně), i ušetřím, je to jen otázka vlastní kalkulace. Pochopitelně je nutné udržovat všechny části vozidla ve stejné kondici, což znamená i vhodnou doplňkovou protikorozní ochranu a dovedeno ad absurdum vyměnit mazivo i v servopohonech klimatizace. Bohužel jsou ale uzly, jejichž únavovou životnost lze celkem přesně predikovat (např. valivá ložiska, ozubená kola, homokinetické klouby apod.), pokud jsou tedy navrženy na určitou životnost, tak ani častější mazání nepomůže.
Franta
Shi
Příspěvky: 1333
Registrován: úte úno 19, 2008 23:31

Re: Výměnné lhůty olejů - diskuse

Příspěvek od Shi »

František Smíšek píše:Ví někdo přesně ( a né obecně), co udělá nedodržení tohoto kriteria u konkrétního motoru, co to udělá s jeho životností?
Vtip je v tom, že PŘESNĚ to dnes nejspíš neví ani ten výrobce, ale všichni tak nějak tušíme, že koroze není něco, co by motoru dělalo dobře. A nedodržení kritéria způsobí, že prudce roste riziko zahájení korozních procesů.

Výrobce má taky nějakou záruční lhůtu a v jeho zájmu je, aby se minimum vozů porouchalo v záruce, případně v době, kdy je vozidlo ještě relativně nové. Ovšem co bude s vozidlem, jakmile jeho věk překoná cca 5 let, je výrobci dost jedno, protože zákazník je pro něj ten, kdo kupuje nová auta.
Svým způsobem je pro výrobce dokonce nevýhodné, pokud jeho produkty (nejen auta, ale i bílá technika, spotřební elektornika, ...) fungují příliš dlouho.

Dlouhé výměnné intervaly pro oleje jsou podle mě způsob, jak životnost motoru (auta) nenápadně zkrátit, přičemž pro prvomajitele, který auto plánuje do pěti let prodat, jsou dlouhé intervaly ekonomická výhoda.
Uživatelský avatar
rousini
Příspěvky: 1888
Registrován: čtv lis 29, 2012 11:24
Bydliště: ... cestička jako mlat.

Re: Výměnné lhůty olejů - diskuse

Příspěvek od rousini »

Shi píše:
František Smíšek píše:Ví někdo přesně ( a né obecně), co udělá nedodržení tohoto kriteria u konkrétního motoru, co to udělá s jeho životností?
Dlouhé výměnné intervaly pro oleje jsou podle mě způsob, jak životnost motoru (auta) nenápadně zkrátit, přičemž pro prvomajitele, který auto plánuje do pěti let prodat, jsou dlouhé intervaly ekonomická výhoda.
Aneb naše vozy nejsou ojeté, jsou jen dobře zajeté - operativní leasing Škoda :mrgreen:
Mondeo combi 2.0TDCi 103kW "vraník" Mondeo combi 2.2TDCi 129kW "indián"
Valvoline All Climate 5W-40
Shiver 900 Shell Advance Ultra 4T 15W-50,
Versys 650 Motul 5100 5W-40
tomula
Příspěvky: 42
Registrován: sob říj 03, 2015 8:16

Re: Výměnné lhůty olejů - diskuse

Příspěvek od tomula »

Po přečtení interpelací pana Smíška budu reagovat. Rozbor mého oleje prokázal po najetí osmi tisíc km..podotýkám v zimním období a převážně krátké trasy výraznou degradaci s téměř nulovou rezervou. A to prosím plnotučný olej Mobil FS 0W-40. Ford přitom předepisuje výměnný interval 20 tisíc u oleje 5W-20 A5 který aplikuje automobilka. Nechci ani domýšlet jak by vypadaly testy tohoto oleje po stanoveném intervalu výměny.
Takže pro pana Smíška..mě nezajímají učené řeči, nezajímají mě příručky z roku 83 ani kamionová doprava. Pro mě je důležité že mám své auto rád a dvakrát do roka mu dopřeji nový olej. A představte si že si ho měním sám u sebe v garáži, koupím ho z oficiální distribuce na netu a výměna mě tedy nestojí víc než cca 1000Kč. U toho vypijeme flašku slivovice a příjemně a užitečně strávíme večer. Takže pane Smíšku..jako odborníka v dané problematice beru pana Černého a některé místní přispívatele. Vás ne..:-)
Jerry3
Příspěvky: 10755
Registrován: úte říj 18, 2005 19:58
Bydliště: Praha

Re: Výměnné lhůty olejů - diskuse

Příspěvek od Jerry3 »

tomula píše:...Rozbor mého oleje prokázal po najetí osmi tisíc km..podotýkám v zimním období a převážně krátké trasy výraznou degradaci s téměř nulovou rezervou.
Jerry3 píše:Ad výměnné lhůty oleje: u služební Oct.01 2,0 MPI s proměnným intervalem posílal PP na výměnu oleje každých cca 8 tis. km...
jarson1
Příspěvky: 2088
Registrován: pon zář 01, 2014 8:39
Bydliště: RV ( SK)

Re: Výměnné lhůty olejů - diskuse

Příspěvek od jarson1 »

..ako malé deti.
velmi často ma tu na fore prenasleduje jedna myslienka: prečo, ak niekto vie písať, nevie zároveň aj čítať? To by ma kujva zaujmalo.
Naposledy upravil(a) jarson1 dne pon led 13, 2020 23:26, celkem upraveno 2 x.
Toyota Carina E 1.6 Xli LB 1992 Japan
Obrázek
Ex.Toyota Carina E 1.8 GLI LB. 1996 GB
HONDA Civic 8G 4D 1.8 2006 Turkey
Obrázek
Uživatelský avatar
kornel
Příspěvky: 1754
Registrován: čtv led 28, 2010 17:55

Re: Výměnné lhůty olejů - diskuse

Příspěvek od kornel »

a ty si tu čo? ..pani vychovávateľka v školskej družine? :lol:
Uživatelský avatar
tonny
Příspěvky: 2268
Registrován: pon úno 29, 2016 13:40
Bydliště: Břeclav

Re: Výměnné lhůty olejů - diskuse

Příspěvek od tonny »

jarson1 píše: velmi často ma tu na fore prenasleduje jedna myslienka: prečo, ak niekto vie písať, nevie zároveň aj čítať? To by ma kujva zaujmalo.
:wink:
Takže jsme se vlastně nic nového nedozvěděli, Františku. :evil:
Ford Explorer V6 4.0 lpg 1998, Shell HU 5W-30 SL ATF MaxLife
Toyota Corolla Verso 1,8 2006 Ravenol SSL 0W-40 Castrol Syntrans 75W-90
Toyota SiennaV6 3,5 2007 Rowe RS 0W-40 ATF MaxLife
Ford Maverick 2,3i 2004 MaxLife 5W-40
bjukemen
Příspěvky: 4876
Registrován: sob bře 29, 2008 17:09

Re: Výměnné lhůty olejů - diskuse

Příspěvek od bjukemen »

po 5000km ako dakedy uz nemenim,teraz mam olej v motore 14 mesiacov a 8000km,menit sa bude najskorej okolo marca takze + - 15 mesiacov,10w-40, no stress

ps: do marca najazdi auto max 1000km
chevrolet cruze 2.0 vcdi 120kw

Alfa Romeo 156 SW 2,4 JTD 110kw @ 142,3kw
Odpovědět