Výměnné lhůty olejů - diskuse
Moderátor: Colommbo
-
- Příspěvky: 125
- Registrován: čtv črc 24, 2008 13:17
- Bydliště: Praha
Re: Výměnné lhůty olejů - diskuse
To Durex: Velmi hezky napsáno, naprostý souhlas, ale já se tady celou dobu snažím popsat přístup výrobce nebo profesionálního uživatele k tomuto problému a současně poněkud relativizovat nekritický přístup k závěrům p. Ing. Černého.
Franta
Re: Výměnné lhůty olejů - diskuse
Jenomže kdo se tady na fóru ptá na olej pro své auto, tak je mu na dvě věci doporučení (snad) vhodná pro profipark a firemní auta....
A když už tu zpochybňujete výsledky měření ing. Černého, tak byste alespoň mohl odpovědět na dotaz:
Já totiž doufám, že soudný čtenář vidí (na rozdíl od FS) rozdíl mezi mazáním motoru náklaďáku který najede za rok 100 tkm a má v motoru 40 litrů oleje, a osobákem co ujede ročně 10 tkm a potřebuje 4 litry oleje. Kromě toho by mne zajímalo, co má mazání řetězu u dětské tříkolky společného s motorem v autě. Pane Smíšek, čím dál víc ujíždíte....František Smíšek píše:Předpokládám, že soudný čtenář mého článku pochopil, že závěry z něj plynoucí platí naprosto všeobecně, počínaje mazáním řetězu u dětské tříkolky.....
A když už tu zpochybňujete výsledky měření ing. Černého, tak byste alespoň mohl odpovědět na dotaz:
Pedro píše:Z textu je citit, ze praktickych zkusenosti, co by jste si ohmatal na vlastni oci a hlavne ruce, mate nemnoho. Kolik jste kuchal vydrenych lagru, obrousenych vacek ohc, vlozenych válců....
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.
Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Re: Výměnné lhůty olejů - diskuse
Vzhledem ke škále motorů na trhu je tento dotaz spíš argumentační klam, než dotaz. Obecně se uznává doporučení měnit olej v okamžiku, když se hodnoty TBN a TAN protnou, přičemž tam kde jako alkalická rezerva slouží aditiva na hořčíku, namísto vápníku, tak je prý schopnost neutralizovat kyselé produkty slabší, než by samotné TBN naznačovalo. Podle kritéria protnutí TAN/TBN dorazilo do pražského značkového servisu jen jedno z 19 aut včas, ostatní pozdě. Takže nemám pocit, že by se oleje měnily předčasně, spíš naopak.František Smíšek píše: Takže další otázka do pléna: Myslíte si, že má p. Ing.Černý pro vyhodnocení výsledků svých nepochybně přesných analýz k dispozici relevantní limitní hodnoty naměřených parametrů, získané přímo od výrobců zkoumaných motorů?
V zájmu zvýšení spolehlivosti systémů se používá jejich předimenzování a výměna olejů před tím, než je olej efektivně K.O. k tomu předimenzování patří. Přijde mi lehce šílené spolehlivost snižovat honbou za optimalizací TCO, když vy nejspíš máte k dispozici stejně málo hodnot naměřených parametrů, získaných přímo od výrobců zkoumaných motorů, jako ing. Černý.
Mimochodem, já jsme na svém autě sluchem poznal, že po 6000 km toho měl olej 0w-20 dost a přestal zvládat letní provoz s plynem na podlaze. Výrobce mi předepisuje interval 20 000km (a poloviční při zvýšené zátěži), takže opravdu nemám pocit, že by to výrobce se svým doporučením přeháněl ve smyslu měnit příliš brzy. Spíš naopak.
Re: Výměnné lhůty olejů - diskuse
Když si spočítám že mě výměna oleje stoji jak půl nádrže benzínu tak je pro mně tato diskuze zbytečná.
V zimě najezdím cca 5-6 kkm (12 km tam a 12 zpět do práce) a myslím si že olej toho bude mít plné zuby.
Jsou to prostě ztížené podmínky.
Důvod proč ho nevyměnit nevidím a pan FS mě nepřesvědči.
Držím se dvou výměn, asi jsem zPedrovatěl
termín "zPedrovatěl" byl použít v dobrém slova smyslu.
V zimě najezdím cca 5-6 kkm (12 km tam a 12 zpět do práce) a myslím si že olej toho bude mít plné zuby.
Jsou to prostě ztížené podmínky.
Důvod proč ho nevyměnit nevidím a pan FS mě nepřesvědči.
Držím se dvou výměn, asi jsem zPedrovatěl
termín "zPedrovatěl" byl použít v dobrém slova smyslu.
Naposledy upravil(a) abc dne pon led 13, 2020 11:01, celkem upraveno 1 x.
Corolla 1,6 2017
Aygo 2022
Mazda 2 1,3 2011
Aygo 2022
Mazda 2 1,3 2011
-
- Příspěvky: 1245
- Registrován: ned zář 24, 2017 8:08
Re: Výměnné lhůty olejů - diskuse
Durex: Krásně psané. Jen dodám, že náš konzumní styl života, jen pořád vydělávat víc a víc naši zemi zabije...Až nebude co pít a jíst, a dýchat ( miliardy lesu hoří a bohatý svině pošlou miliardy na posranej francouskej NOTRE DAM, ale pro svuj kyslík udělají hovno...Nemáme tu právo už žít. Potom budou lidem peníze na nic až vše spotřebujem. Země si dá velký restart
Re: Výměnné lhůty olejů - diskuse
Ad výměnné lhůty oleje: u služební Oct.01 2,0 MPI s proměnným intervalem posílal PP na výměnu oleje každých cca 8 tis. km, tak se to nechalo přeprogramovat na pevný interval 15 tis. km.
Ad TCO: u Oct.02 2,0 FSI o několik let přetažená časová lhůta výměny rozvodového řemene, jenže proti tomu argument "vždyť to jezdí a kilometry to ještě nemá".
Ad TCO: u Oct.02 2,0 FSI o několik let přetažená časová lhůta výměny rozvodového řemene, jenže proti tomu argument "vždyť to jezdí a kilometry to ještě nemá".
-
- Příspěvky: 125
- Registrován: čtv črc 24, 2008 13:17
- Bydliště: Praha
Re: Výměnné lhůty olejů - diskuse
(dokončení)
Je mi zde značnou částí diskutující neustále podsouváno, že je přesvědčuji o tom, že je zbytečné měnit olej, takže opakuji (již po čtvrté a naposledy) – nikomu nic neradím, nedoporučuji ani nezpochybňuji něčí názor, ale snažím se přiblížit, jakým myšlenkovým pochodem dochází výrobce ke svému předpisu výměnných lhůt.
Jak tedy výrobce dospěl ke svému plánu servisních intervalů?
1.Již na začátku vývoje vozidla je určena jeho „návrhová životnost“, které by mělo dosáhnout nejméně 90% vyrobených vozidel. Tato životnost se pohybuje od 160 tis. km (věrohodný údaj ze Škody Auto pro Fabii) až po možná 300 tis. km u vozů vyšší střední třídy. Jak je vidět, tento údaj určitě nepotěší většinu uživatelů a jasně vede užití celoživotních náplní u některých agregátů.
2.Výrobce má data z dlouhodobých zkoušek (i když si, tak jako Durex, nedělám iluze o délce těchto zkoušek) svých vozů, údaje ze smluvních servisů a z provozu flotily svých služebních aut. Při návrhu servisních intervalů počítá tak, že minimalizuje TCO pro danou návrhovou životnost při cenách servisu své servisní sítě – viz můj hypotetický příklad se sekačkami
3.Poslední ránu z milosti návrhu servisních intervalů dá obchodní a marketingové oddělení, protože konkurence musí být nejen dostižena, ale i předstižena.
Závěr
Je nezpochybnitelné, že častější výměnou oleje zvýším životnost agregátů, pokud se mi to povede levněji (tedy např. vlastnoručně), i ušetřím, je to jen otázka vlastní kalkulace. Pochopitelně je nutné udržovat všechny části vozidla ve stejné kondici, což znamená i vhodnou doplňkovou protikorozní ochranu a dovedeno ad absurdum vyměnit mazivo i v servopohonech klimatizace. Bohužel jsou ale uzly, jejichž únavovou životnost lze celkem přesně predikovat (např. valivá ložiska, ozubená kola, homokinetické klouby apod.), pokud jsou tedy navrženy na určitou životnost, tak ani častější mazání nepomůže.
Je mi zde značnou částí diskutující neustále podsouváno, že je přesvědčuji o tom, že je zbytečné měnit olej, takže opakuji (již po čtvrté a naposledy) – nikomu nic neradím, nedoporučuji ani nezpochybňuji něčí názor, ale snažím se přiblížit, jakým myšlenkovým pochodem dochází výrobce ke svému předpisu výměnných lhůt.
„Obecně se uznává.....“ - to je právě to, co jsem chtěl naznačit: Ví někdo přesně ( a né obecně), co udělá nedodržení tohoto kriteria u konkrétního motoru, co to udělá s jeho životností? Klesne o hodně a nebo je to zanedbatelné a u daného motoru s návrhovou životností např. 160 tis. km si to mohu dovolit? Mimo to, je to přesně kriterium vhodné pro hodnocení olejů ve velkých motorech, s dlouhými životnostmi, což je mi tady opakovaně vytýkáno jako nevhodný příklad.Shi píše: Obecně se uznává doporučení měnit olej v okamžiku, když se hodnoty TBN a TAN....
Jak tedy výrobce dospěl ke svému plánu servisních intervalů?
1.Již na začátku vývoje vozidla je určena jeho „návrhová životnost“, které by mělo dosáhnout nejméně 90% vyrobených vozidel. Tato životnost se pohybuje od 160 tis. km (věrohodný údaj ze Škody Auto pro Fabii) až po možná 300 tis. km u vozů vyšší střední třídy. Jak je vidět, tento údaj určitě nepotěší většinu uživatelů a jasně vede užití celoživotních náplní u některých agregátů.
2.Výrobce má data z dlouhodobých zkoušek (i když si, tak jako Durex, nedělám iluze o délce těchto zkoušek) svých vozů, údaje ze smluvních servisů a z provozu flotily svých služebních aut. Při návrhu servisních intervalů počítá tak, že minimalizuje TCO pro danou návrhovou životnost při cenách servisu své servisní sítě – viz můj hypotetický příklad se sekačkami
3.Poslední ránu z milosti návrhu servisních intervalů dá obchodní a marketingové oddělení, protože konkurence musí být nejen dostižena, ale i předstižena.
Závěr
Je nezpochybnitelné, že častější výměnou oleje zvýším životnost agregátů, pokud se mi to povede levněji (tedy např. vlastnoručně), i ušetřím, je to jen otázka vlastní kalkulace. Pochopitelně je nutné udržovat všechny části vozidla ve stejné kondici, což znamená i vhodnou doplňkovou protikorozní ochranu a dovedeno ad absurdum vyměnit mazivo i v servopohonech klimatizace. Bohužel jsou ale uzly, jejichž únavovou životnost lze celkem přesně predikovat (např. valivá ložiska, ozubená kola, homokinetické klouby apod.), pokud jsou tedy navrženy na určitou životnost, tak ani častější mazání nepomůže.
Franta
Re: Výměnné lhůty olejů - diskuse
Vtip je v tom, že PŘESNĚ to dnes nejspíš neví ani ten výrobce, ale všichni tak nějak tušíme, že koroze není něco, co by motoru dělalo dobře. A nedodržení kritéria způsobí, že prudce roste riziko zahájení korozních procesů.František Smíšek píše:Ví někdo přesně ( a né obecně), co udělá nedodržení tohoto kriteria u konkrétního motoru, co to udělá s jeho životností?
Výrobce má taky nějakou záruční lhůtu a v jeho zájmu je, aby se minimum vozů porouchalo v záruce, případně v době, kdy je vozidlo ještě relativně nové. Ovšem co bude s vozidlem, jakmile jeho věk překoná cca 5 let, je výrobci dost jedno, protože zákazník je pro něj ten, kdo kupuje nová auta.
Svým způsobem je pro výrobce dokonce nevýhodné, pokud jeho produkty (nejen auta, ale i bílá technika, spotřební elektornika, ...) fungují příliš dlouho.
Dlouhé výměnné intervaly pro oleje jsou podle mě způsob, jak životnost motoru (auta) nenápadně zkrátit, přičemž pro prvomajitele, který auto plánuje do pěti let prodat, jsou dlouhé intervaly ekonomická výhoda.
Re: Výměnné lhůty olejů - diskuse
Aneb naše vozy nejsou ojeté, jsou jen dobře zajeté - operativní leasing ŠkodaShi píše:Dlouhé výměnné intervaly pro oleje jsou podle mě způsob, jak životnost motoru (auta) nenápadně zkrátit, přičemž pro prvomajitele, který auto plánuje do pěti let prodat, jsou dlouhé intervaly ekonomická výhoda.František Smíšek píše:Ví někdo přesně ( a né obecně), co udělá nedodržení tohoto kriteria u konkrétního motoru, co to udělá s jeho životností?
Mondeo combi 2.0TDCi 103kW "vraník" Mondeo combi 2.2TDCi 129kW "indián"
Valvoline All Climate 5W-40
Shiver 900 Shell Advance Ultra 4T 15W-50,
Versys 650 Motul 5100 5W-40
Valvoline All Climate 5W-40
Shiver 900 Shell Advance Ultra 4T 15W-50,
Versys 650 Motul 5100 5W-40
Re: Výměnné lhůty olejů - diskuse
Po přečtení interpelací pana Smíška budu reagovat. Rozbor mého oleje prokázal po najetí osmi tisíc km..podotýkám v zimním období a převážně krátké trasy výraznou degradaci s téměř nulovou rezervou. A to prosím plnotučný olej Mobil FS 0W-40. Ford přitom předepisuje výměnný interval 20 tisíc u oleje 5W-20 A5 který aplikuje automobilka. Nechci ani domýšlet jak by vypadaly testy tohoto oleje po stanoveném intervalu výměny.
Takže pro pana Smíška..mě nezajímají učené řeči, nezajímají mě příručky z roku 83 ani kamionová doprava. Pro mě je důležité že mám své auto rád a dvakrát do roka mu dopřeji nový olej. A představte si že si ho měním sám u sebe v garáži, koupím ho z oficiální distribuce na netu a výměna mě tedy nestojí víc než cca 1000Kč. U toho vypijeme flašku slivovice a příjemně a užitečně strávíme večer. Takže pane Smíšku..jako odborníka v dané problematice beru pana Černého a některé místní přispívatele. Vás ne..
Takže pro pana Smíška..mě nezajímají učené řeči, nezajímají mě příručky z roku 83 ani kamionová doprava. Pro mě je důležité že mám své auto rád a dvakrát do roka mu dopřeji nový olej. A představte si že si ho měním sám u sebe v garáži, koupím ho z oficiální distribuce na netu a výměna mě tedy nestojí víc než cca 1000Kč. U toho vypijeme flašku slivovice a příjemně a užitečně strávíme večer. Takže pane Smíšku..jako odborníka v dané problematice beru pana Černého a některé místní přispívatele. Vás ne..
Re: Výměnné lhůty olejů - diskuse
tomula píše:...Rozbor mého oleje prokázal po najetí osmi tisíc km..podotýkám v zimním období a převážně krátké trasy výraznou degradaci s téměř nulovou rezervou.
Jerry3 píše:Ad výměnné lhůty oleje: u služební Oct.01 2,0 MPI s proměnným intervalem posílal PP na výměnu oleje každých cca 8 tis. km...
Re: Výměnné lhůty olejů - diskuse
..ako malé deti.
velmi často ma tu na fore prenasleduje jedna myslienka: prečo, ak niekto vie písať, nevie zároveň aj čítať? To by ma kujva zaujmalo.
velmi často ma tu na fore prenasleduje jedna myslienka: prečo, ak niekto vie písať, nevie zároveň aj čítať? To by ma kujva zaujmalo.
Naposledy upravil(a) jarson1 dne pon led 13, 2020 23:26, celkem upraveno 2 x.
Toyota Carina E 1.6 Xli LB 1992 Japan
Ex.Toyota Carina E 1.8 GLI LB. 1996 GB
HONDA Civic 8G 4D 1.8 2006 Turkey
Ex.Toyota Carina E 1.8 GLI LB. 1996 GB
HONDA Civic 8G 4D 1.8 2006 Turkey
Re: Výměnné lhůty olejů - diskuse
a ty si tu čo? ..pani vychovávateľka v školskej družine?
Re: Výměnné lhůty olejů - diskuse
jarson1 píše: velmi často ma tu na fore prenasleduje jedna myslienka: prečo, ak niekto vie písať, nevie zároveň aj čítať? To by ma kujva zaujmalo.
Takže jsme se vlastně nic nového nedozvěděli, Františku.
Ford Explorer V6 4.0 lpg 1998, Shell HU 5W-30 SL ATF MaxLife
Toyota Corolla Verso 1,8 2006 Ravenol SSL 0W-40 Castrol Syntrans 75W-90
Toyota SiennaV6 3,5 2007 Rowe RS 0W-40 ATF MaxLife
Ford Maverick 2,3i 2004 MaxLife 5W-40
Toyota Corolla Verso 1,8 2006 Ravenol SSL 0W-40 Castrol Syntrans 75W-90
Toyota SiennaV6 3,5 2007 Rowe RS 0W-40 ATF MaxLife
Ford Maverick 2,3i 2004 MaxLife 5W-40
Re: Výměnné lhůty olejů - diskuse
po 5000km ako dakedy uz nemenim,teraz mam olej v motore 14 mesiacov a 8000km,menit sa bude najskorej okolo marca takze + - 15 mesiacov,10w-40, no stress
ps: do marca najazdi auto max 1000km
ps: do marca najazdi auto max 1000km
chevrolet cruze 2.0 vcdi 120kw
Alfa Romeo 156 SW 2,4 JTD 110kw @ 142,3kw
Alfa Romeo 156 SW 2,4 JTD 110kw @ 142,3kw