tomxass píše:Ahoj, vždy som dával olej po vrch rysky pri výmene, kolega mi ale odporúča dat v zime menej oleja na spodok rysky, menej oleja sa skôr ohreje.
Vas názor?
počul a čítal som už v živote rôzne rady, názory odporúčania v rôznych témach/oblastiach života.. ale táto patrí medzi tie dosť, a napíšem to mierne, pre reálny prínos bezvýznamné.
Radšej mať v motore/vani dostatok oleja aj s určitou bezpečnou rezervou niekde tesne nad polovicou medzi ryskami, než nejaký možný prínos v hypoteticky o chlp rýchlejšom zahriatí oleja na prevádzkové hodnoty (možno 1 minúta ..aj o tom dosť pochybujem).
zkusím selský rozum : rozdíl 1 litru oleje je hmotnost 1kg, váha motoru je např 70kg. Takže je to 1,5%. Vím že se neohřívá celý motor na stejnou teplotu ale jednotlivé části ho stále ochlazují dokud se neohřejí. Pokud k ohřátí oleje dojde za 15", tak nárůst o 1,5% je prodloužení o 13 vteřin.
U mého motoru je mezi ryskami údajně 1,5 l oleje. Nevidím sebemenší důvod držet hladinu uprostřed a nechávat ho bez 0,75 l oleje. Při výměně se vejde cca 3,9-3,95 l a mít o 0,75 l méně by bylo 3,2 l.
Takže 2-3 mm pod horní a je to.
Jde o motor bez spotřeby oleje a přibývaní benzinu.
abc: Ahoj! Tvůj názor zcela chápu a u motoru s olejovou náplní čtyři litry má své opodstatnění. Má-li (můj) motor náplň 7,5 litru (po horní rysku, mezi ryskami dva litry), je to něco trochu jiného...
Ano, jezdím tak. Ne proto, že bych chtěl, aby se olej dřív ohříval, spíš s ohledem na názor/doporučení (s nímž jsem se v minulosti nejednou setkal), že při úrovni hladiny zhruba v polovině mezi ryskami je spotřeba oleje nejnižší...
P.S. Věř tomu nebo nee, motoru jako takovému je úplně jedno, má-li olej na horní nebo spodní rysce. Komu to tak jedno nebude, je olej samotný, ale při objemu 6,5-7,5 litru na tom fakt nezáleží.
Colommbo píše:Ano, jezdím tak. Ne proto, že bych chtěl, aby se olej dřív ohříval, spíš s ohledem na názor/doporučení (s nímž jsem se v minulosti nejednou setkal), že při úrovni hladiny zhruba v polovině mezi ryskami je spotřeba oleje nejnižší...
Zatím žádnou spotřebu oleje nemám, takže nemohu přemýšlet v tomto směru.
Tož to je jedině dobře a já ti to přeju! Však taky máš pět let mladé auto. Já měl za výměnný interval cca 12tis.km spotřebu oleje zhruba litr, teď po GO hlavy (m.j. s novými ventilovými gufery) jsem zvědav, co bude...
Z předchozí 2.6 V6 Omegy mám zkušenost, že stará ventilová gufera (24ks) dokázala "udělat" spotřebu oleje i sedm deci na tisíc km, po jejich výměně klesla spotřeba oleje na necelé jedno deci. Současné eMBéčko má najeto 212tis.km a teď v pondělí oslavilo 28. narozeniny.
Po cca 7.000km som sa rozhodol,že vymením olej v Civicu. Už som nemal tak dobrý pocit z motora jak keď bola Dynamax 5W40-ka nová Spomenul som si na tauľku Ing. Černého ktorá ukazuje jak rýchlo padá viskozita oleja spomínanej SAE triedy. Kúpil som Divinol za pár kačiek,nalial a zase mám z motora lepší pocit Niekedy stačí človeku tak málo ku šťastiu
Dnes ráno prvá jazda po výmene oleja opeť na sae 20...to sa hneď pozná
Písal som že budem meniť až koncom mesiaca ale keď som včera zistil že mám na dxg-čku nalietané už cez 8tkm šlo hneď von a šup zimný shell štandardne ako vždy s filtrom od nipparts
Toyota Corolla XI gen. 1.6 valvematic - Shell HU Prof. AF 5w30/ Ravenol MTF-3