PHiLiPZ píše:Viskoznejsi olej ma iba negativum, ze pri kratkych jazdach moze o pol deci na sto km zvysit spotrebu.
Prepac, ale mam trochu iný názor.
To , že ma motor pri kratkych jazdach vyššiu spotrebu, nie je ani tak vinou "studenej" viskozity, ako studeného motora. A studený motor proste spotrebuje viac paliva. Ale to je nepodstatné, fakt ide o nejaké tie decky ...
ovela podstatnejsí je bezpečné mazanie . A to nie len nábeh - každému jasné , že ako rýchlo po štarte je motor premazaný...to ani tak podstatné nie je. Dost sa to precenuje ( pokial autom jazdíš denne, tj nestojí týždeň, dva...tak nejaká tá vrstva oleja na dieloch vždy zostane)
Je tu iná vsak vec o ktorej skoro nikto nehovorí a pritom je podla mna ovela podstatnejsia než pár deci paliva - tlak , potažmo filtracia a obtokový ventil vo filtri. On aj hustý olej sa vdaka obtoku vo filtri tiež dostane "včas " tam kde treba mazat a zabráni poskodeniu napríklad panví na kluke ( kde treba proste hydrodynamický klin, inak to nejde).
Lenže sem príde obtokom mimo fitracnu vložku, ktorou priliš viskozny olej jednoduco dost rýchlo neprechádza a teda neprefiltrovaný. A tu je rozdiel medzi viskozitami. V tom ako casto sa bude obtok otvárat. Toto je ten dovod preco sa nemá so studeným motorom jazdit na zbytocne vysokých otáčkach.
Mimochodom vedeli ste , že tento ventil sa otvára aj pri horúcom oleji? Typicky pri prudkej akcelerácii napríklad ...proste vždy ked nastane prudká zmena tlaku v systéme ( ako vieme mení sa s otáčkami ) , tak kým sa nevyrovná ide oil cez obtok. OK, na to tam predsa je. Lenže zbytočne viskozny olej ho nuti otvarat sa zbytočne často. Nopak s menej viskoznym sa tlaky vyrovnaju ovela rýchlejšie.
Jedno či studený alebo teplý. A nefiltrovaný olej v systéme predsa nechceme.