VW, Audi, Škoda a Seat - nejen JAKÝ OLEJ ?

Fórum o automobilových mazivech

Moderátor: Colommbo

Odpovědět
Pepa1957
Příspěvky: 4
Registrován: stř lis 04, 2020 9:48

Re: VW, Audi, Škoda a Seat - nejen JAKÝ OLEJ ?

Příspěvek od Pepa1957 »

Zdarec pánové - měl bych dotaz . Ale abych vysvětlil přesně o co mi jde. Samozřejmě znám normu API, ACEA. Ale nikde jsem nenašel třebas tabulku, či srovnání která norma API odpovídá které normě ACEA.
Propč se ptám - tak když vím, že : C3 je pro nafťáky s filtrem pevných částic , A5 benzinový motor . Když si přečtu, že výrobce doporučuje olej API SN (benziňák ) a na oleji najdu specifikaci, že splňuje API SN a ACEA C3 tak jsem z toho puk. Nerozumím tomu, je někdo ochoten mi to vysvětlit ? dík
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27480
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: VW, Audi, Škoda a Seat - nejen JAKÝ OLEJ ?

Příspěvek od Pitris »

Ono srovnat normy API a ACEA sice lze, ale každá hovoři tak trošku o něčem jiném. A navíc API je americká, a ACEA evropská norma.
Obecně lze říct že olej API SM odpovidal / plnil obdobné požadavky jako ACEA Cx-04, a API SN jako ACEA Cx-10. Ono se totiž u API uvádí nejen Sx (benzin), ale i Cx (nafta). A tady POZOR - API Cx NENÍ totéž co ACEA Cx. (U API je za C pismeno, u ACEA číslo).... A byť je pravda že američtí a asijští výrobci preferují / doporučují olej většinou dle API a evropští podle ACEA, tak oleje obyčejně plní oboje normy. Ta ACEA je podrobnější a řeší i třeba hodnotu HTHS viskozity, kterou američani a asiaté neřeší (či spíše už min. 20 let jsou jejich motory konstrukčně uzpůsobovány i na oleje se sníženou HTHS viskozitou, na které ovšem nékteré evropské značky jezdit nesmí). Jedním dechem je ale třeba dodat, ze byť tam kde to lze, se sice oleje se sníženou HTHS použít dají, tak ve velkém procentu jízdních podminek jsou i tam vhodnější oleje s HTHS normalní....
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Pepa1957
Příspěvky: 4
Registrován: stř lis 04, 2020 9:48

Re: VW, Audi, Škoda a Seat - nejen JAKÝ OLEJ ?

Příspěvek od Pepa1957 »

to všechno mi je jasné, ale konkrétně .Manuál mi píše : Olej API SN nebo API SP a nebo ACEA A5 - je to benzin
A vezmu olej - různých značek a dovím se že tento olej splňuje API SN , ACEA C3 .... jak to ? API SN je pro benzin a C3 pro DPFko, jak je to možné ?

Jak může olej CASTROL splňovat normu C3 (ACEA) a současně A5/B5 ? Jak může TOTAL splňovat C3 a současně SN , SM , Sl ?
Kde se dozvím co je SP a SN plus ?
Jsem asi blbé, ale nenašel jsem odpověď.
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27480
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: VW, Audi, Škoda a Seat - nejen JAKÝ OLEJ ?

Příspěvek od Pitris »

A5/B5 a C3 dohromady asi nelze. Co to je za Castrol (resp. odkud onen údaj)?
Ale C3 a SN? Proč ne? To se nevylučuje, bo za SN bude (asi) i CF. Stejně tak lze zároveň SN, SM a SL, protože nová SN nahrazuje ty starší SM a SL.
API SP (byť už teoreticky existuje), rozšířené zatím není, ale info o něm (a stejně tak i o SN+ a dalších) lze najít u strýčka Googla.
Pepa1957 píše:Manuál mi píše : Olej API SN nebo API SP a nebo ACEA A5 - je to benzin
A vezmu olej - různých značek a dovím se že tento olej splňuje API SN , ACEA C3 .... jak to ? API SN je pro benzin a C3 pro DPFko....
A co tak vzít olej API SN a ACEA A5?
Co máš za auto / motor?

A navíc - v poslední době, kdy je už u některých benziňáků filtr pevných častic taky, tak i pro ně je olej ACEA Cx....
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Pepa1957
Příspěvky: 4
Registrován: stř lis 04, 2020 9:48

Re: VW, Audi, Škoda a Seat - nejen JAKÝ OLEJ ?

Příspěvek od Pepa1957 »

už jsem to s tím castrolem vypnul, ale https://www.total.cz/sites/g/files/womp ... atalog.pdf je to samé u totalu .
Motor mám 1,5 T-GDI , 118 kW kód motoru G4LH a v manuálu nabízí olej API SN Plus nebo SP a nebo A5 .
Popravdě nevím, jestli mám filtr pevných částic .
Info jsem u strýčka googla hledal, našel jsem odkaz a v odkaze nebylo po PLUS a nebo SP ani zmínka
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27480
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: VW, Audi, Škoda a Seat - nejen JAKÝ OLEJ ?

Příspěvek od Pitris »

Pepa1957 píše:Popravdě nevím, jestli mám filtr pevných částic....
To je ale důležité. Pokud ne, tak olej API SN a ACEA A5, jestli ano tak API SN a ACEA C2 (ekvivalent k A5 pro GPF).
A není pro ten olej uvedena i firemní norma?
Pepa1957 píše:1,5 T-GDI , 118 kW kód motoru G4LH
To je něco od VW?
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Pepa1957
Příspěvky: 4
Registrován: stř lis 04, 2020 9:48

Re: VW, Audi, Škoda a Seat - nejen JAKÝ OLEJ ?

Příspěvek od Pepa1957 »

Takže filtr pevných částic tam je - ale i tak v manuálu píší :
Olej API SN Plus nebo SP - případně ACEA A5.


Jenže když je tam filtr pevných částic, tak by tam A5 neměla co dělat, tak to chápu já, ale asi blbě.
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27480
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: VW, Audi, Škoda a Seat - nejen JAKÝ OLEJ ?

Příspěvek od Pitris »

Pepa1957 píše:Jenže když je tam filtr pevných částic, tak by tam A5 neměla co dělat, tak to chápu já....
Já taky. API SN a ACEA C2 (nebo při delších jízdách C3). A zřejmě 0w30 nebo 5w30.

Ani oleje API SN+ zatím rozšířeny nejsou ale něco o tom je třeba tady: https://www.castrol.com/en_cr/ccsa/home ... tions.html
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Uživatelský avatar
BigBang
Příspěvky: 1861
Registrován: ned zář 15, 2013 21:30
Bydliště: Dux & Kladno
Kontaktovat uživatele:

Re: VW, Audi, Škoda a Seat - nejen JAKÝ OLEJ ?

Příspěvek od BigBang »

Pitris píše:
Pepa1957 píše:1,5 T-GDI , 118 kW kód motoru G4LH
To je něco od VW?
Ne, není. Je to Hyu/Kia. Nevím tedy proč se tazatel usídlil ve VAGovském tématu, ale to je vedlejší.

Aby olej splňoval ACEA A3/B4 a zároveň třeba C3 jsme už debatovali a v zásadě to je nesmysl. Stačí se dost často podívat do tech. listu např. na hodnotu TBN. Vím, že jsem narazil na to, že olej hlásal výše zmíněné, ale už z podstaty jak jsou napsané specifikace, tu A3/B4 splnit nemohl, protože měl TBN 7 mKOH a A3/B4 požaduje min. 10. Bohužel takhle výrobci olejů občas klamou a nerozumím tomu proč tohle ACEA jako instituce nehlídá.

To, že splňuje olej API SN a ACEA C3 se nevylučuje. Jak už Pitris zmínil, když plní SN, tak bude plnit i CF, CH, CI, tedy naftovou normu. Úplně nevidím do specifikací API, ale co vím tak je krom „mazání“ kladen důraz zejména na „ekologičnost“, detergentní schopnosti, schopnosti udržovat nečistoty ve vznosu, ale vůbec neřeší třeba dynamickou viskozitu, TBN apod. Na rozdíl od ACEA, která má přesně daný hodnoty viskozit, TBN, TAN aj. Plus ACEA předepisuje motory, na kterých se tyto oleje zkouší apod.

ACEA a API se vzájemně nevylučují. Proto taky, zejména zde, dostaneš radu, která bude obsahovat jak ACEA tak API specifikaci a třeba i SAE. Dalo by se říct, že tyto tři specifikace se navzájem doplňují.

Zajímavý je, že výrobce si nechrání zadek předpisem ACEA Cněco, když to má GPF. Nicméně není první kdo něco takového dovoluje. Ono teoreticky to problém není za předpokladu, že motor olej nespotřebovává/spotřebovává zanedbatelné množství. Oleje Aněco/Bněco prostě jen obsahují více přísad, které nelze spálit, a tak v případě spotřeby oleje se tyto přísady usazují v GPF/DPF, odkud nejdou vypálit.
A2 1.4TDI - Rav VMO
T5 2.5TDI - Cas Edge FST LL2 0W30
Fabia 1.2TSI - Rav SSL
KLE500 - Rep MotoSint 10w40
TnT899 - Rep MotoR 15W50
MX-5 - HPR 10w50, Technyx 75w85, Yac BVX 75w90
vyjeto: Rep El 505.01TDI 5w40, MO XF 5w40, XF, XFS 5w50, XF 0w40, EE 5w40
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27480
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: VW, Audi, Škoda a Seat - nejen JAKÝ OLEJ ?

Příspěvek od Pitris »

Pepa1957 píše:1,5 T-GDI , 118 kW kód motoru G4LH
Pitris píše:To je něco od VW?
BigBang píše: Ne, není. Je to Hyu/Kia....
No proto jsem se ptal.... Nějak mě to ve VW vlákně neštymovalo :idea: Kdo ví, proč sem....:?
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27480
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: VW, Audi, Škoda a Seat - nejen JAKÝ OLEJ ?

Příspěvek od Pitris »

BigBang píše:Aby olej splňoval ACEA A3/B4 a zároveň třeba C3 jsme už debatovali a v zásadě to je nesmysl. Stačí se dost často podívat do tech. listu např. na hodnotu TBN. Vím, že jsem narazil na to, že olej hlásal výše zmíněné, ale už z podstaty jak jsou napsané specifikace, tu A3/B4 splnit nemohl, protože měl TBN 7 mKOH a A3/B4 požaduje min. 10. Bohužel takhle výrobci olejů občas klamou a nerozumím tomu proč tohle ACEA jako instituce nehlídá.
Taky si myslím že značení A3/B4/C3 je takto dohromady zmatečné a chybné :(
A řekl bych, že úplně stejné to bude i v případě A5/B5 a C2.
Ale když jako plně syntetické oleje mohou být označovány i ty, které plně syntetické nejsou, tak se vlastné ani moc nedivím :roll:
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Mirec 29
Příspěvky: 1099
Registrován: čtv črc 11, 2019 17:43

Re: VW, Audi, Škoda a Seat - nejen JAKÝ OLEJ ?

Příspěvek od Mirec 29 »

chlapi osobne si myslím že ak je na oleji označenie C3 a A3/B4 ide buď za a: olej C3-10 (a vyšší) a A3/B4-08 v prípade že TBN je nad hodnotou 8. alebo za b: olej C3-10 ( a vyšší) a A3/B4- 04 pokiaľ ide o olej s hodnotou TBN pod 8. V žiadnom prípade nemôže ísť o olej A3/B4-10 ktorý požaduje TBN 10 a viac. Ono totiž je fakt že oleje s C3-10 a vyššie prevyšujú oleje A3/B4 ale len do roku 2008. Toľko moje zistenia keď som sa zaujímal a podobnú problematiku
Toyota Corolla XI gen. 1.6 valvematic - Shell HU Prof. AF 5w30/ Ravenol MTF-3
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27480
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: VW, Audi, Škoda a Seat - nejen JAKÝ OLEJ ?

Příspěvek od Pitris »

Tady jde ale o to, že i podle poslední (2020) revize ACEA mají oleje A3/B4 hodnotu TBN min. 10 mg KOH/g. Té však C3 nedosahují.
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Mirec 29
Příspěvky: 1099
Registrován: čtv črc 11, 2019 17:43

Re: VW, Audi, Škoda a Seat - nejen JAKÝ OLEJ ?

Příspěvek od Mirec 29 »

Áno to je pravda o Tom niet debaty. Ale ja som reagoval na fakt že na obaloch nájdeme c3 a zároveň a3b4. Nie každý výrobca vynakladá úsilie a financie na to aby vždy pri zmene revízie u acea dal pretestovať svoje doterajšie výrobky... A možno len preto aby zablbol a nalákal čo najviac zákazníkov dá na obal čo najviac schválení okrem iného aj spomínanú kombináciu napr. C3 aby produkt kúpili všetci čo majú autá s filtrom pevných častíc a zároveň aj A3/b4 aby po oleji siahli aj majitelia áut bez filtrov pevných častíc...lenže ako som už písal toto môže byť uvedené len pokiaľ sa jedná o olej ktorý prešiel testovaním (schvaľovaním) a dosahuje vykonostnú úroveň C3-10(12/16/20) a A3/b4 Max 08. Takže ak kúpim olej s touto kombináciou viem že jeho TBN je pod hodnotou 10. To ale nič neznamená :)
Toyota Corolla XI gen. 1.6 valvematic - Shell HU Prof. AF 5w30/ Ravenol MTF-3
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27480
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: VW, Audi, Škoda a Seat - nejen JAKÝ OLEJ ?

Příspěvek od Pitris »

Mirec 29 píše:Áno to je pravda o Tom niet debaty. Ale ja som reagoval na fakt že na obaloch nájdeme c3 a zároveň a3b4....
Však ale já taky....
Pitris píše:Tady jde ale o to, že i podle poslední (2020) revize ACEA mají oleje A3/B4 hodnotu TBN min. 10 mg KOH/g. Té však C3 nedosahují.
Nechápu, jak může být na oleji C3 uvedeno i A3/B4, když ad1) je jeho TBN někde u 7, bo ad2) u A3/B4 má být TBN minimálně 10.

Je to volaké čudné :shock:
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Odpovědět