Mám takový obecný dotaz k plastickým mazivům pro valivé a kluzné ložiska. Dá se někde vyčíst nebo dle nějaké normy zjistit, zda je konkrétní vazelína kompatibilní s gumovým těsněním, že nenapadá o-kroužky a jiné těsnění (guma nenabobtná). Z bezpečnostních listů se to nedá vyčíst.
Obecně se dá říct, že většina lithiových vazelín napadá gumové těsnění, mimo materiály typu FPM, NBR už nabobtná?
Jak jsou na tom vazelíny s vápenatým mýdlem? Jsou kompatibilní s běžnou pryží/gumou?
Vím, že se dá sehnat silikonová vazelína, ale ta zase není vhodná do valivých a kluzných ložisek.
Vlastnosti plastických maziv (vazelín)
Moderátor: Colommbo
Re: Vlastnosti plastických maziv (vazelín)
Ahoj.
Neviem či ti to pomôže ale z praxe môžem napísať že takýto problém/dilema ťa trápiť nemusí pokiaľ použiješ odolné fluórkaučukové materiály ako je FKM,FPM či u nás najčastejšie použitý Viton. Pri použití mazív s lítiovým či hliníkovým spevňovadlom sme nikdy nezaznamenali problémy s tesneniami ani pri použití maziva s obsahom sírnika molybdénu či obsahom grafitu atď. Na druhú stranu ani pri použití NBR na domácom trhu pri použití spomenutých mazív nebol problém...problém sme videli skôr v teplote ktorá pôsobí negatívne na tesnivo...
Dlhoročne spolupracujeme so spoločnosťou Lubocons-chemicals kde pracuje Pán Gazda ktorý nám vždy ochotne poradil...( viď kontakty)
https://www.lubocons-chemicals.sk/plasticke-maziva
možno keby si bol konkrétnejší o čo sa jedná dalo by sa napísať viac...
Neviem či ti to pomôže ale z praxe môžem napísať že takýto problém/dilema ťa trápiť nemusí pokiaľ použiješ odolné fluórkaučukové materiály ako je FKM,FPM či u nás najčastejšie použitý Viton. Pri použití mazív s lítiovým či hliníkovým spevňovadlom sme nikdy nezaznamenali problémy s tesneniami ani pri použití maziva s obsahom sírnika molybdénu či obsahom grafitu atď. Na druhú stranu ani pri použití NBR na domácom trhu pri použití spomenutých mazív nebol problém...problém sme videli skôr v teplote ktorá pôsobí negatívne na tesnivo...
Dlhoročne spolupracujeme so spoločnosťou Lubocons-chemicals kde pracuje Pán Gazda ktorý nám vždy ochotne poradil...( viď kontakty)
https://www.lubocons-chemicals.sk/plasticke-maziva
možno keby si bol konkrétnejší o čo sa jedná dalo by sa napísať viac...
Toyota Corolla XI gen. 1.6 valvematic - Shell HU Prof. AF 5w30/ Ravenol MTF-3
Re: Vlastnosti plastických maziv (vazelín)
Takmer rovnaku dilemu som riesil u maziva na vodiace capy plavajucich strmenom brzd. Su na jich totiz gumove manzety a s niektorymi mazivami bol presne ten problem, ze nabobtnali. Iste, asi nie je mozne porovnat s klznym alebo valivym loziskom. Tu ide iba o kratky pohyb. Pri tomto skumani som ale v popisoch maziv sem urcenych nasiel aj info , ze niektore boli vhodne aj pre taketo aplikacie.
Ja som kazdopadne ake skoncil ( ovsem pre toto uvadzane pouzitie ) u vazeliny silikonovej. Konkretne textar hydratec.Pre hondu mam originalne ich mazivo molykote 77.
Ja som kazdopadne ake skoncil ( ovsem pre toto uvadzane pouzitie ) u vazeliny silikonovej. Konkretne textar hydratec.Pre hondu mam originalne ich mazivo molykote 77.
Toyota Carina E 1.6 Xli LB 1992 Japan

Ex.Toyota Carina E 1.8 GLI LB. 1996 GB
HONDA Civic 8G 4D 1.8 2006 Turkey


Ex.Toyota Carina E 1.8 GLI LB. 1996 GB
HONDA Civic 8G 4D 1.8 2006 Turkey

Re: Vlastnosti plastických maziv (vazelín)
Všeobecný dotaz, hmmm. Tak zkusím všeobecnou odpověď. Výrobce ložiska předepsal mazací tuk, proč vápenaté mazivo? Voda ? Všeobecně pryže "bobtnají" při styku s oleji/ mazivy. Jde jen o to, o kolik. Moc málo i hodně je špatně.
Malá nápověda: DIN 51825
https://www.astm.org/d1414-15.html
VDI Richtline 2202
ČSN 029404 a další ......
Malá nápověda: DIN 51825
https://www.astm.org/d1414-15.html
VDI Richtline 2202
ČSN 029404 a další ......
Re: Vlastnosti plastických maziv (vazelín)
bio píše:Výrobce ložiska předepsal mazací tuk, proč vápenaté mazivo?
To právě nevím (výrobce ložiska nespecifikuje mazivo), proto se ptám, zda je vápenaté mazivo lepší, resp. nenapadá pryž?
znamená to, že když bude u vazelíny v popisu tahle norma, tak je vazelína kompatibilní s pryží, o-kroužky ...?bio píše:Malá nápověda: DIN 51825
Hledám vazelínu, která umaže valivé i kluzné ložiska (u motorky, drahého kola) a zároveň nenapadá pryžové těsnění (různé náboje kol (přenos tepla do ložisek od brzd), čepy uchycení tlumiče jsou utěsněné o-kroužky ...)
např. Autol Top 2000 je splňuje požadavky? Je to dobré mazivo?
https://www.autodily-pema.cz/plasticke- ... PgQAvD_BwE
Re: Vlastnosti plastických maziv (vazelín)
Pokud je to kolo, motorka, auto, stroj - určitě je dán plán údržby - mazání. Tam jsou popsány mazací tuky a intervaly mazání. Nevím jestli je tady nějaký masochista, který originál uzavřené ložisko otevírá, odstraňuje původní mazivo a plní jiným mazacím tukem.
V běžném použití to bude úplně jedno na motorce i kole, ten ENI TOP 2000 taky používám, sice do strojů problémy jsem nezaznamenal / ani s pryží, ani s ložisky/ .
Pro podrobnější zkoumání by byla potřeba definovat pryže, provozní podmínky, teploty a řadu dalších parametrů.
V běžném použití to bude úplně jedno na motorce i kole, ten ENI TOP 2000 taky používám, sice do strojů problémy jsem nezaznamenal / ani s pryží, ani s ložisky/ .
Pro podrobnější zkoumání by byla potřeba definovat pryže, provozní podmínky, teploty a řadu dalších parametrů.
- Durex
- Příspěvky: 3825
- Registrován: stř říj 20, 2010 9:17
- Bydliště: Třebechovice p/O
- Kontaktovat uživatele:
Re: Vlastnosti plastických maziv (vazelín)
Proč by to musel být masochista a proč by musel něco otevírat? Standardně se používají ložiska krytá jen z jedné strany případně nekrytá a pak tam jsou prachovky (gufera), která se musí mazat a do kterých přijdou rozpěrky...
Suzuki GSX 1300R Hayabusa, Suzuki GSXR 750W, Honda CBR 400RR, Honda CBR 600F3, KTM EXC 300 2T, Honda VFR 750,Suzuki Inazuma 750, Kawasaki ZX7R -2x, Kawasaki GPZ 900, Suzuki GSXR 750 K1,Citroen Jumper 2.2 HDI, Fiat Ducato 2.3 JTD
Moto-Emergency motoservis
Moto-Emergency motoservis
Re: Vlastnosti plastických maziv (vazelín)
Jsem ten masochista
Některé ložiska (s dobrým přístupem), v rámci posezonní údržby, otevírám. Prachovka se dá opatrně, bez poškození oddělat, ložisko se vyčistí, dostatečně namaže novou vazelínou a zpět zakrytuje. Ono, když jedno ložisko stojí 400Kč a víc (a potřebuji jich 8ks na kyvku), tak se tímto způsobem dá jejich životnost prodloužit).
Třeba tady (prachovku sice oddělává drsně, ale je jen jako ilustrace) https://www.youtube.com/shorts/Od6B6buaYt4
A potom je tady i ten druhý případ, jak popisuje Durex

Některé ložiska (s dobrým přístupem), v rámci posezonní údržby, otevírám. Prachovka se dá opatrně, bez poškození oddělat, ložisko se vyčistí, dostatečně namaže novou vazelínou a zpět zakrytuje. Ono, když jedno ložisko stojí 400Kč a víc (a potřebuji jich 8ks na kyvku), tak se tímto způsobem dá jejich životnost prodloužit).
Třeba tady (prachovku sice oddělává drsně, ale je jen jako ilustrace) https://www.youtube.com/shorts/Od6B6buaYt4
A potom je tady i ten druhý případ, jak popisuje Durex
- Durex
- Příspěvky: 3825
- Registrován: stř říj 20, 2010 9:17
- Bydliště: Třebechovice p/O
- Kontaktovat uživatele:
Re: Vlastnosti plastických maziv (vazelín)
Tak to je opravdu masochismus a rozhodně nedoporučuju otevírat ložiska krytá továrně. Jednak už se nedají zpět správně zakrytovat a pak pokud je vše v pořádku,tak standardní životnost ložisek na tovární náplň je dostačující. Ložiska v krku je ale jiná kapitola. To platí i o jehlách v kyvce
Suzuki GSX 1300R Hayabusa, Suzuki GSXR 750W, Honda CBR 400RR, Honda CBR 600F3, KTM EXC 300 2T, Honda VFR 750,Suzuki Inazuma 750, Kawasaki ZX7R -2x, Kawasaki GPZ 900, Suzuki GSXR 750 K1,Citroen Jumper 2.2 HDI, Fiat Ducato 2.3 JTD
Moto-Emergency motoservis
Moto-Emergency motoservis