Oleje.cz

 

Rozdílné teploty olejů na stejné trase

Fórum o automobilových mazivech

Moderátoři: Pitris, Demo

Rozdílné teploty olejů na stejné trase

Příspěvekod Matěj » pát úno 14, 2020 8:28

Dobrý den,

chci se zeptat na Váš názor když ….
Několik výměn ( cca 5 – 7 ) jsem používal vždy motorový olej Yacco LUBE DE 5W30
Nyní jsem před cca 800 kilometry tento olej vyměnil za olej Mobil 1 ESP 5W30

Denně jezdím stále stejnou trasu do práce a z práce. 37 kilometrů tam a 37 kilometrů zpět.
Letošní zima je mírná, dá se říct, že ranní teploty jsou stále stejné +/- 0° C až 5°C.
No a jak jezdím stále tu stejnou trasu, tak už mám nasledované, že po ujetí 10 kilometrů ( k jedné křižovatce ) jsem při oleji Yacco LUBE DE 5W30 měl vždy na display teplotu oleje 70°C +/- 1°C.
Teď, když je tam ten Mobil 1 ESP 5W30, tak mám každý den na té samé odbočce, aniž by se ráno změnily venkovní teploty, na display teplotu oleje vždy o 5 °C vyšší.
A to samé je, když přijedu odpoledne domů, tak před vraty jsem míval vždy olej kolem 95°C a nyní je stabilně 99°C až 101°C.
No a tak se chci zeptat, jestli tohle může být opravdu změnou oleje, pokud ano, jestli je to na závadu ?
A pokud to olejem být nemůže, kde hledat příčinu ?

Děkuji
Matěj
 
Příspěvky: 120
Registrován: čtv zář 22, 2005 11:46

Re: Rozdílné teploty olejů na stejné trase

Příspěvekod Pitris » pát úno 14, 2020 11:29

Osobně si myslím že do teploty motoru -> potažmo oleje "kecá" tolik proměnných, že byť se zdá že je všechno stejné, tak to tak není. A rozdíl 5-ti stupňů páně Celsia je při běžných jízdách asi nepodstatných.
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC 148kW - v motoru Repsol Competicion 5w40, na zimu Ravenol SSL 0w40, v převodovce Ravenol MTF-2
Honda CBR 929 Fireblade 109kW - Ravenol 4T Ester 10w50
Obrázek
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
 
Příspěvky: 23670
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: Rozdílné teploty olejů na stejné trase

Příspěvekod jarson1 » pát úno 14, 2020 12:45

skor ako toto, resp vo ztahu k tomuto, by ta malo zaujmat kde ma ktorý oil hranicu tepelnej degradácie.
Teda kolko vydrží kým sa zacne "prepalovat". Niečo napovie technický list, aj ked teda tam nie je uplne vsetko k tomuto.
Ak sa zamyslíme na fyzikou , tak v princípe chladenie je tu zavisle ( samozrejme okrem x dalších veci) na rýchlosti tecenie tekutiny - oleja . Teda redší oil by sa rýchlejšie odvádzal z exponovaných miest a teda celkovo mal lepšiu cirkulácia a teda mal menšie riziko prepalovanie.
To , že su oboje jedne visk. triedy neznamená , že tieto parametre maju zhodné. Aj v rámci triedy sú tieto hodnoty samozrejme v rozsahoch od - do.
Ale to je len teoria. Nemyslím , že v tomto prípade je dôvod na paniku. A ako bolo napisane ...je x premenných co to môžu ovplyvnit.

vid:
Teplotná degradácia

Na rozdiel od oxidácie, teplotná degradácia nevyžaduje kyslík pre jej vznik. Teplotná degradácia vzniká, keď olej prichádza do styku s horúcim povrchom vo vnútri stroja, ako je spaľovací priestor, alebo výfukové priestory, alebo keď prichádza do kontaktu so stlačenými bublinkami, aké sú napr. v hydraulických systémoch. Teplotné poškodenie je výsledkom straty vodíka, odchodom karbónových častíc v tvare kalov a nečistôt. Teplotným poškodením sa netvoria kyslé látky, hoci sa tvoria nečistoty, ktoré ovplyvňujú výkonové vlastnosti oleja. V niektorých prípadoch však uhlíkové reťazce sa narušujú, krakujú na menšie substancie, znižujú priemernú molekulovú váhu a tým aj viskozitu oleja.

Teplota

Teplota je najväčším nepriateľom maziva. Oxidačný život maziva sa riadi všeobecným zákonom (Arrheniov zákon), že hodnota chemickej reakcie narastá exponenciálne s absolútnou teplotou. Platí palcové pravidlo, že oxidačný život oleja je polovičný pre každých 10 °C nárastu teploty. Napr., ak oxidačný život maziva je 10 000 prevádzkových hodín pri prevádzkovej teplote oleja 70 °C potom skutočná životnosť maziva pri teplote 80 °C je len 5 000 prevádzkových hodín. Z toho vyplýva, že riadenie teploty je veľmi kritické k dosiahnutiu správnej životnosti maziva. Teplota oleja v nádrži teda ovplyvňuje priebeh, hodnotu oxidácie maziva.
Toyota Carina E 1.6 Xli LB 1992 Japan
Obrázek
Toyota Carina E 1.8 GLI LB. 1996 GB ( v kóme )
Obrázek
HONDA Civic 8G 4D 1.8 2006 Turkey
Obrázek
Uživatelský avatar
jarson1
 
Příspěvky: 801
Registrován: pon zář 01, 2014 8:39
Bydliště: RV ( SK)

Re: Rozdílné teploty olejů na stejné trase

Příspěvekod Shi » pát úno 14, 2020 13:30

Motor je chlazen olejem, takže pokud je průtok oleje nebo odvod tepla olejem jiný, bude jiná i teplota. S olejem se asi měnil i filtr, takže i to může být důvod menšího průtoku oleje.

Stabilní teplota blízká 100 stupňům je naprosto v pořádku, ale kdyby vám ty teploty dál rostly, tak je to důvod k zamyšlení zda je olejové hospodářství (filtr, čerpadlo) v pořádku. Jinak Mobil1 ESP 5w-30 je jeden z nej olejů na trhu, takže bych byl v klidu.
Shi
 
Příspěvky: 971
Registrován: úte úno 19, 2008 23:31

Re: Rozdílné teploty olejů na stejné trase

Příspěvekod pepoh » pát úno 14, 2020 17:25

jarson1 píše:

problem je ze teplota oleja neni v ramci motora konstantna. piest atd tam mozno aj trochu olej zadymi. (v extremnych pripadoch)
Dyk to táhne vocpoda. Sara 1,8 8V kovadlina 66kW R.I.P. ~6,8L/100 Obrázek10W-40
LPG grill 60kW Obrázek Obrázek 8100 X-CESS 5W-40 Obrázek ?
Uživatelský avatar
pepoh
 
Příspěvky: 1897
Registrován: sob črc 29, 2017 10:06

Re: Rozdílné teploty olejů na stejné trase

Příspěvekod jarson1 » pát úno 14, 2020 22:52

pepoh: vsak práve to je kamen úrazu. Na urcitých miestach v motore je teplota krátkodobo extrémne vyssia, než je tá meraná cidlom. A práve v tom je to nebezpecenstvo. Preto sa môže zdat , že nameraná je stále bezpečná, co ale nemusí byt pravda, práve na tých exponovaných miestach. ...Ale to je stále teoria. Dôležitá, priam životne pre motor , ale teoria. Proste všeobecné tvrdenie , sice pravdivé, ale bez konkretnych hodnot. Lebo tie ma každý motor zrejme iné. Vplýva na to privela faktorov , než aby sa dalo vseobecne povedat že taka a taká teplota jebezpečná a taká už nie.
Ak sa bavíme o konkretnom prípade asi nie je namieste panika. Ten olej - jeden aj druhý , by mal mat stále este nejakú rezervu , než zacne "koksovatiet".
Nakoniec ako bolo povedané - motor je chladený olejom - ano, to je pravda , ale hlavne chladiacou kvapalinou. A tá - potažmo celý systém chladenia - by mala byt zodpovedajuco nadimenzovaná, aby to vsetko udržala v určitých , pre motor bezpečných medziach. Ak to nestačí býva ako vieme este prídavný chladic oleja - ja mám na toyote . Pri honde ani neviem ci tam je...Väčšina aut aj tak dnes ani nemá možnost vidiet ani len teplotu vody , nie to este oleja . Je pomaly frajerina, ked má vôbec ukazetel teploty a nie iba dve svetielka modré a cervené , ktoré mi dá len strohé info "som studený/ varím sa " .Keby to nebolo u tohoto auta, ani nevie , že k nejakej zmene doslo a jazdil by s kludom v duši veselo dalej.
Možno, este ma napadlo, ak teda chceme vo veci vôbec nieco dalej riešit, by bolo vhodné zkontrolovat , ci chladenie ako také , funguje ako má. Znížený výkon chladenia nie je nic neobvyklé - zenesené chladice, poruchy cidla ventilátoru, alebo ventilátoru samotného a samozrejme termostat.
nemám s tým priamu skúsenost, ale viem , že sa to dá zkontrolovat ( u aut co nemaju priamo ukazovatel danej hodnoty - žial dnes skoro vsetky - cez obyčajný pár korunový ELM327 OBD , alebo aj iný diagnostický zázrak. Aj ked , pokial nemás dielenský manuál, resp. výrobcom stanovené hodnoty, ani tak vlastne nevies posudit ci si este v norme alebo nie. Zistís len kolko stupnov má voda, kolko olej...ale zase s mnohými sú priamo dodávané protokoly s týmito hodnotami, takže pokial to nebude nejaký exot, ktorý nie je podporovaný, možno to aj najdes priamo vo väčšine aplikácií k týmto diagnostikám.
Toyota Carina E 1.6 Xli LB 1992 Japan
Obrázek
Toyota Carina E 1.8 GLI LB. 1996 GB ( v kóme )
Obrázek
HONDA Civic 8G 4D 1.8 2006 Turkey
Obrázek
Uživatelský avatar
jarson1
 
Příspěvky: 801
Registrován: pon zář 01, 2014 8:39
Bydliště: RV ( SK)


Zpět na Automobilová maziva

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: dko a 1 návštěvník