Oleje.cz

 

Olej pre 1.4 T-gdi // LSPI

Fórum o automobilových mazivech

Moderátoři: Pitris, Demo

Re: Olej pre 1.4 T-gdi // LSPI

Příspěvekod petrak » čtv bře 07, 2019 23:49

Zdravím, tak sem to celý pročetl a nejen tady a jde mi z toho hlava kolem :shock:
Jsem nově majitelem Zafiry výroba 2015, modelový rok 2016 s motorem 1.4T B14NET, není to přímý vstřik. Za určitých okolností a na druhý stupeň se pod 2000 ot. samozřejmě dostanu (kruháče, křižovatky atd.), ale to problém snad nebude, hlavně když nemám plyn až na podlaze. Křižovatky dojíždím na neutrál. Jinak jezdím v otáčkách, řadím mezi 2,5-3t ot. a podřazuji abych udržel minimálně ty 2000 ot. většinou mám pořád těch 2,5 -3t. S plynem až na podlaze nejezdím nikdy. Nikdy sem teda ani auto neprohnal třeba k těm 5t ot. jak tu radíte. Chystám se na výměnu oleje po prvním majiteli. Ten měnil jen v opl servise po cca 12t km a dávali mu dexos1 gen2. Chápu tedy dobře, že je lepší zvolit jiný olej s tim ACEA A3/B4 (at´ už to znamená cokoliv :) ) a není třeba se bát LSPI? Se zafirou bude jezdit někdy i žena a ženský prostě většinou jezdí otřesně, čest vyjímkám. No snažím se ju učit můj styl jízdy, ale.... :lol: Ročně najedu něco mezi 8-12t km, jezdím více kratší vzdálenosti + město, po dálnici minimálně (2x za rok cca 300km + dovolená chorvatsko). Olej měním vždy po roce. Měl sem vybranej olej Ravenol kvůli LSPI:
http://www.ravenol.cz/katalog/113-ravenol-dxg-5w-30
No tet´sem ale na vážkách, jestli se opravdu držet toho oleje proti LSPI, nebo je to jen nějakej trik marketingu a zvolit něco jinýho. Třeba:
http://www.sunoco.cz/upload/technicke-listy/TL_SYNTURO_GOLD_5W40.pdf nebo
https://www.mobil.com/English-GB/Passenger-Vehicle-Lube/pds/GLXXMobil-1-New-Life-0W40
Sunoco nemá žádnou specifikaci oplu a nevím jak moc to teda vadí, ale prej má minimum vápniku, což je lepší s ohledem na LSPI? Zůstat při 5w30, nebo s ohledem na léto a to chorvatsko přejit na Xw40?
petrak
 
Příspěvky: 3
Registrován: úte bře 05, 2019 17:52

Re: Olej pre 1.4 T-gdi // LSPI

Příspěvekod Pitris » pát bře 08, 2019 7:58

Zkusím to po částech....
1) Pokud nepřímý vstřik, tak LSPI není zas takový problém.
2) Pokud nepodtáčíš - jako že podle toho co píšeš tak ne, tak taky dobře, jen bych to občas prohřáté k těm 5-ti t.ot. opravdu podívat nechal.
3) Je velmi vhodné používat aditivované palivo, nebo přidávat aditiva (třeba VIF, Millers, Wynn's).
4) Výměna oleje po 12-ti tkm je při Tebou psaných jízdách (kdy jsou sice většinou krátké, ale aspoň občas jedeš dál) tak akorát, ale ještě se jako "strop" dá, zvlášť jestli nebude v motoru ekoolej C"x".
5) Ten origoolej - resp. s předepsanou GM normou se taky dá; právě proto že převažují kratší jízdy, byť by asi fakt byl vhodnější olej A3. V podstatě je jedno co od 0w30 do 5w40 (s normální HTHS). To je dnes u moderních motorů celkem jedno, ale 0w je asi zbytečná, ovšem normálně použitelná a 5w40 bude "lepší" první půlku intervalu, 5w30 spíš druhou. (Střihová stabilita).

Takže prevence proti LSPI je nepodtáčet motor, kvalitní palivo a včas měnit olej. Ale LSPI je problém hlavně u přímého vstřiku a u těch co jezdí podle "rádce" řazení :roll:
Honda ACCORD 2.0 i-VTEC 114kW - zima Ravenol VSI 5w40, léto Millers oils CFS 10w40, v převodovce Ravenol MTF-2
Honda CBR 929 RR Fireblade 109kW - Elf SPORT 4 campione 4T 10w60
Obrázek
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
 
Příspěvky: 21724
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: Olej pre 1.4 T-gdi // LSPI

Příspěvekod petrak » pát bře 08, 2019 9:48

Pitris díky a co je normální HTHS? To sunoco i Mobil mají stejný. Mobil má aspoň nějakou specifikaci GM a kdybych teda zkrátil výměny na 8t km tak by to jen prospělo?
petrak
 
Příspěvky: 3
Registrován: úte bře 05, 2019 17:52

Re: Olej pre 1.4 T-gdi // LSPI

Příspěvekod Pitris » pát bře 08, 2019 11:01

Hodnota HTHS je jeden z nejdůležitějších parametrů oleje. Značí ji i norma ACEA.
Sníženou HTHS viskozitu mají oleje zavedené primárně pro úsporu paliva. ACEA A1/A5/C1/C2. Dají se při krátkých jízdách; při nich se ale brzo vyčerpá TBN.
Normální HTHS mají oleje které lépe mažou i chrání motor při zátěži. Ty jsou A3/C3. A aby to bylo ještě "zamotanější" tak oleje ACEA C"x" jsou hlavně pro filtry pevných částic. Mají mj. nižší ono TBN.
Normální HTHS (nad 3.5 mPa.s.) mají některé xw/30 a všechny xw/40 a výš.
A když nepřímý vstřik u benzin. Opelu, hledal bych olej A3 (C3) SAE 0w30 do 5w40. A když bude i GM-LL-A-025 tak dobře, ale důležitější je včas vyměnit. Jestli máš možnost koupit ještě Mobil1 0w40 NewLife, ber. Nebo např. Valvoline SynPower 5w30 nebo Ravenol SSO 0w30 nebo v 5w40 třeba to Sunoco Gold nebo Yacco VX 1000 FAP.
Honda ACCORD 2.0 i-VTEC 114kW - zima Ravenol VSI 5w40, léto Millers oils CFS 10w40, v převodovce Ravenol MTF-2
Honda CBR 929 RR Fireblade 109kW - Elf SPORT 4 campione 4T 10w60
Obrázek
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
 
Příspěvky: 21724
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: Olej pre 1.4 T-gdi // LSPI

Příspěvekod petrak » pát bře 08, 2019 15:11

OK a ještě dvě otázky, opravdu v tom plavu :oops:
Na těch 5t ot. to mám prohnat na jak dlouho? Stačí 1km, nebo 5, nebo pár minut?
V místě kde bydlím, mám možnost tankovat jen MaxxMotion 95, Optimal95 a efekta95. To už by měli být aditivovaná paliva. Je dobrý tam ještě přilit VIF, nebo není třeba?
Děkuji.
petrak
 
Příspěvky: 3
Registrován: úte bře 05, 2019 17:52

Re: Olej pre 1.4 T-gdi // LSPI

Příspěvekod Pitris » pát bře 08, 2019 16:18

Řekl bych že když jezdíš (a správně) někde od 2500 do 3000 ot. tak úplně stačí při delší jízdě občas (třeba) při rozjíždění vytočit dvojku nebo trojku. Aby na to ten motor "nezapomněl". Já říkám "vyhnat pavouky" :P Prospěje mu to :wink:
Jinak OMV MM, Eurooil Optimal i Benzina Efecta již balíček čistících a mazacích aditiv obsahuje. Mělo by to stačit (a asi i stačí), i když já (pokud beru tyto) tam drcnu VIFu v polovičním poměru 1 : 2000.
Honda ACCORD 2.0 i-VTEC 114kW - zima Ravenol VSI 5w40, léto Millers oils CFS 10w40, v převodovce Ravenol MTF-2
Honda CBR 929 RR Fireblade 109kW - Elf SPORT 4 campione 4T 10w60
Obrázek
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
 
Příspěvky: 21724
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: Olej pre 1.4 T-gdi // LSPI

Příspěvekod kornel » sob kvě 25, 2019 14:49

pepoh píše:podla dostupnych informacii, lspi je hlave u tych co na sleduju radcu radenia- cize ~1500 ot a hop cihla na pedal. :mrgreen: ono aj tie antiwear aditiva (zddp) sa aktivuju pri vysokom zatazeni, takze vyhanat pavuky je nutnost.

..možno to už bolo niekde spomenuté.. Pravdepodobnosť vzniku LSPI účinne potláčajú (zmierňuju pravdepodobnosť vzniku) práve ZDDP aditíva (zinok, fosfor) + aj molybdén; tzn. čím vyšší obsah zddp + molybdénu :arrow: tým nižšia náchylnosť k LSPI.. a to dokonca aj v prípadoch olejov s vyšším obsahom vápnika. Závislosť je vidieť v článku (viď. odkaz nižšie).
Takže v otázke LSPI orientovať sa a reflektovať len na obsah vápnika a nič ostatné nezohľadňovať, nie je dobré.. (je to zjavne značne komplexný fenoném). Nízky obsah Ca a naopak zvýšenie náhrad totiž so sebou nesie zároveň aj iné nežiadúce skutočnosti (niekde na fóre už o tom tuším bolo v krátkosti spomenuté..).

https://www.infineuminsight.com/insight/nov-2016/quenching-low-speed-pre-ignition
HONDA Civic TypeR FK2 - Ravenol SSO 0w-30
SEAT Leon FR 1P 2.0TSi - MillerOils CFS NT+ 5w-40
Uživatelský avatar
kornel
 
Příspěvky: 1161
Registrován: čtv led 28, 2010 17:55

Re: Olej pre 1.4 T-gdi // LSPI

Příspěvekod Pitris » ned kvě 26, 2019 13:12

Trošku potíž je v tom že čím víc je olej eko, tím méně je v něm ZDDP aditiv. A když se navíc v dnešní době uvádí i pro benziňáky olej ACEA C"něco" a pro "rádce řazení" je zapovězeno pásmo nad 2 t.ot., je na problém s LSPI solidně zaděláno :roll:
Honda ACCORD 2.0 i-VTEC 114kW - zima Ravenol VSI 5w40, léto Millers oils CFS 10w40, v převodovce Ravenol MTF-2
Honda CBR 929 RR Fireblade 109kW - Elf SPORT 4 campione 4T 10w60
Obrázek
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
 
Příspěvky: 21724
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: Olej pre 1.4 T-gdi // LSPI

Příspěvekod kornel » pon kvě 27, 2019 12:36

posledné dni som sa v tejto (LSPI) problematike snažil zistiť čo najviac kde to len šlo.. vo výsledku mi to celé pripadá ako hľadanie niečoho čo dokáže tento jav eliminovať, pričom vinníka tohto javu = primárneho spúšťača, sa pokiaľ možno nedotknúť a toho nechať "na pokoji".. Je to choré, pretože poukazuje sa viacmenej hlavne na aditíva na báze vápnika, ako zvyšovača rizika vzniku lspi (za určitých podmienok), no znižovanie jeho obsahu v oleji dosiaľ ničím adektávne nenahradili, a tým čím to nahradzujú prináša iné negatíva v ochrane, opotrebovaní a čistote mazaných častí.
Drvivá väčšina olejov ktoré vraj teda reflektujú na tento jav, sú svojim zložením dosť chabé.. jediné čo som vypozoroval že v nich významne znížili obsah Ca a zvýšili Mg.., ZDDP (z dôvodu "eko") stále nízke, aj molybdén viacmenej len stopové množstvá.. A vraj pritom vôbec nejde len o samotný Ca, významnejší vplyv má vraj v kombinácii so sodíkom, ktorý s ním pôsobí synergicky.
Nerozumiem k čomu mi má byť olej, ktorý síce za určitých (klobúkových akože na spotrebu) prevádzkových podmienok dokáže znížiť pravdepodobnosť LSPI, no má zníženú schopnosť neutralizovať niektoré kyseliny, má zníženú čistiacu schopnosť, oproti full ZDDP olejom má nižšiu ochranu pred opotrebením, a Mg náhrada miesto Ca tam časom vytvorí ešte aj brúsnu pastu.
HONDA Civic TypeR FK2 - Ravenol SSO 0w-30
SEAT Leon FR 1P 2.0TSi - MillerOils CFS NT+ 5w-40
Uživatelský avatar
kornel
 
Příspěvky: 1161
Registrován: čtv led 28, 2010 17:55

Re: Olej pre 1.4 T-gdi // LSPI

Příspěvekod Pitris » pon kvě 27, 2019 12:51

kornel píše:Nerozumiem k čomu....

Protože euro 7+, Brusel a zelení magoři :evil:

Protože kdyby se jezdilo jak má a motor se držel okolo 2 a půl tisíce ot. a výš, tak netřeba řešit LSPI, bo žádné nebude....:idea:
Jenže ono je dnes moderní jezdit v otáčkách těsně nad volnoběhem :roll:
Honda ACCORD 2.0 i-VTEC 114kW - zima Ravenol VSI 5w40, léto Millers oils CFS 10w40, v převodovce Ravenol MTF-2
Honda CBR 929 RR Fireblade 109kW - Elf SPORT 4 campione 4T 10w60
Obrázek
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
 
Příspěvky: 21724
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: Olej pre 1.4 T-gdi // LSPI

Příspěvekod pepoh » pon kvě 27, 2019 16:05

spadli do spiraly ekoteroru, a nevedia sa z toho vyhrabat..
Dyk móre, to táhne vocpoda / Sara1,8 8V 66kW R.I.P. _Total 10W-40
C3 III LPG 1,2 12V 60(55)kW Obrázek Motul 8100 X-CESS 5W-40 /B4
Uživatelský avatar
pepoh
 
Příspěvky: 1051
Registrován: sob črc 29, 2017 10:06

Re: Olej pre 1.4 T-gdi // LSPI

Příspěvekod Pitris » ned čer 02, 2019 15:58

Dokud budou EU řídit zelení, tak se ze spirály ekoteroru nevyhrabem nikdy :evil:
Honda ACCORD 2.0 i-VTEC 114kW - zima Ravenol VSI 5w40, léto Millers oils CFS 10w40, v převodovce Ravenol MTF-2
Honda CBR 929 RR Fireblade 109kW - Elf SPORT 4 campione 4T 10w60
Obrázek
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
 
Příspěvky: 21724
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: Olej pre 1.4 T-gdi // LSPI

Příspěvekod bio » ned čer 09, 2019 17:19

bio
 
Příspěvky: 657
Registrován: čtv bře 06, 2008 22:15

Re: Olej pre 1.4 T-gdi // LSPI

Příspěvekod michal84 » úte črc 09, 2019 14:59

Ahojte, tak sa mi už asi prejavuje LSPI na mojej i30, už sa mi par krát stalo keď som razantne pridal plyn že na chvílu zakolísal výkon a ozval sa taký cinkavý zvuk od motoru ... predpokladam že to je LSPI.

Divné mi príde že sa to deje (cca 4-5 krát) keď prudko pridám na 2500 otáčkach a ten výkon klesne a motor zacinká keď je na otáčkomere cca 3000 otáčok. A teda vždy sa mi to stalo na 3. prevodovom stupni. Príde mi že tie otáčky už sú relatívne vysoké na LSPI alebo a mýlim? Nikde som nedohladal informaci kolko otáčok je málo resp. pri akých otáčkach to LSPI vzniká.

Popravde ale ak je zrýchlovanie na 2500 špatné to už mi príde celkom naprd pretože to znamena ešte na 60km/h radiť na dvojku ...

Čo si o tom myslíte? Alebo sa takto može prejavovať aj iný problém?
michal84
 
Příspěvky: 21
Registrován: ned lis 18, 2018 16:34

Re: Olej pre 1.4 T-gdi // LSPI

Příspěvekod Jerry3 » úte črc 09, 2019 15:10

LSPI je trochu jiný problém než dřívější "cinkání ventilů", tj. detonační spalování vlivem příliš vysokého (pro danou situaci) předstihu zážehu. Tady může jít o detonační spalování při vysokých otáčkách, navzdory "low speed" v názvu jevu.
Jerry3
 
Příspěvky: 8193
Registrován: úte říj 18, 2005 19:58
Bydliště: Praha

PředchozíDalší

Zpět na Automobilová maziva

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků