Olej s Ford normou

Fórum o automobilových mazivech

Moderátor: Colommbo

Odpovědět
abc
Příspěvky: 1072
Registrován: pon led 01, 2018 18:13
Bydliště: Brno

Re: Olej s Ford normou

Příspěvek od abc »

olaf píše: stř bře 27, 2024 20:05
Normy jsou tam celkem tři tedy ale nemám páru která z nich přišla třeba spolu se zavedením filtru pevných částic u benzínů a jestli se dá říct že je pro ně kritická
Tak to si musíš zjistit sám. :D
Corolla 1,6 2017
Aygo 2022
Mazda 2 1,3 2011
Fahrer
Příspěvky: 433
Registrován: ned led 05, 2014 19:59

Re: Olej s Ford normou

Příspěvek od Fahrer »

Není výhodnější zachovat původní sestavu chladičů olej :vzduch? Předpokládám, že voda pomůže rychleji prohřát olej.
Uživatelský avatar
Colommbo
Příspěvky: 9935
Registrován: pon led 23, 2012 20:46
Bydliště: kutnohorsko-kolínské pohraničí

Re: Olej s Ford normou

Příspěvek od Colommbo »

Viděl bych to podobně - nebude to v pravém slova smyslu chladič oleje, je to výměník voda/olej se dvěma funkcemi - rychleji se zahřívající chladící kapalina pomáhá zahřát olejovou náplň a při zvýšené teplotě oleje pak chladící kapalina jeho teplotu naopak snižuje... :)
W124 E320 Coupé R6 162kW 1994, 5Q man. Getrag "psí noha",
Shell HU 5W40,
přev. Ravenol ATF Fluid, dif. Castrol Axle Z Limited Slip 90
olaf
Příspěvky: 8
Registrován: stř bře 27, 2024 12:08

Re: Olej s Ford normou

Příspěvek od olaf »

Fahrer píše: stř bře 27, 2024 22:06 Není výhodnější zachovat původní sestavu chladičů olej :vzduch? Předpokládám, že voda pomůže rychleji prohřát olej.
Je tam termostat takže olej se ohřeje dostatečně rychle, přijde mi že je to dost podobný jako když to bylo v sérii. Ten vzduch výměník je poměrně velkej a bezproblému to zvládá uchladit i když je venku 30 stupňů.
Uživatelský avatar
Colommbo
Příspěvky: 9935
Registrován: pon led 23, 2012 20:46
Bydliště: kutnohorsko-kolínské pohraničí

Re: Olej s Ford normou

Příspěvek od Colommbo »

Pak je to klasický olejový chladič fungující prakticky pouze náporem při jízdě optimálním tempem, zatímco výměníkem voda/olej protéká chladící kapalina stále. Tvé pohnutky k výměně však chápu, prošel jsem si tím sám, když mi u předchozího V6 motoru začal z výměníku mezi hlavami válců prolínat olej do chladící kapaliny. Ne moc, ale vybíral jsem bláto z expanzky a výměník byl na výměnu. :)
W124 E320 Coupé R6 162kW 1994, 5Q man. Getrag "psí noha",
Shell HU 5W40,
přev. Ravenol ATF Fluid, dif. Castrol Axle Z Limited Slip 90
olaf
Příspěvky: 8
Registrován: stř bře 27, 2024 12:08

Re: Olej s Ford normou

Příspěvek od olaf »

Ano náporem je chlazení zásadně účinnější, nelze ale říct že při velikosti výměníku/chladiče který tam je by nedocházelo k ochlazování oleje i když auto stojí.
Přeci jen tam bude rozdíl teplot dejme tomu 100°C oleje v motoru a 50° teplota okolního vzduchu výměníku, teplotu výměníku si chci schválně změřit ale ještě jsem se k tomu nedostal.
Pořád tedy i bez náporu vzduchu dojde k tzv. přirozenému chlazení.

Obrázek
Uživatelský avatar
Colommbo
Příspěvky: 9935
Registrován: pon led 23, 2012 20:46
Bydliště: kutnohorsko-kolínské pohraničí

Re: Olej s Ford normou

Příspěvek od Colommbo »

Jasan, dokud to člověk neodsleduje a exaktně neodměří, pohybuje se pořád na úrovni úvah, dohadů a pomluv... :D
W124 E320 Coupé R6 162kW 1994, 5Q man. Getrag "psí noha",
Shell HU 5W40,
přev. Ravenol ATF Fluid, dif. Castrol Axle Z Limited Slip 90
anonymius
Příspěvky: 5
Registrován: pon kvě 01, 2023 18:05

Re: Olej s Ford normou

Příspěvek od anonymius »

Klidne pouzij to co maj v USA, 5W20 WSS-M2C960-A1 , 5W30 WSS-M2C960-A1 ty maj vyssi HTHS viskozitu
olaf
Příspěvky: 8
Registrován: stř bře 27, 2024 12:08

Re: Olej s Ford normou

Příspěvek od olaf »

na tu normu WSS-M2C960-A1 kouknu

jeste jsem "objevil" EE PERFORMANCE ECO 5w30 kterej na WSS-M2C913-D ma HTHS 3.0 https://www.millersoils.cz/ee-performan ... 5w30?c=658

Yacco Lube F 5W-30 má také na WSS-M2C913-D HTHS 2.91 -https://www.yacco.com/upload/media/defa ... eadce2.pdf

RAVENOL FO SAE 5W-30 WSS-M2C913-D HTHS 3.08 https://www.ravenol.de/en/product/motor ... -sae-5w-30

RAVENOL FDS SAE 5W-30 WSS-M2C913-D HTHS 3.0 https://www.ravenol.de/en/product/motor ... -sae-5w-30

vubec ale netusim jestli rozdíl mezi hodnotami 2.91, 3.0 a 3.08 nějak extra řešit když normální viskozita je až od 3.5, jasně je to lepší než 2.6 u 5W20.
Uživatelský avatar
kornel
Příspěvky: 1758
Registrován: čtv led 28, 2010 17:55

Re: Olej s Ford normou

Příspěvek od kornel »

trochu teoretických kecov...
HTHS je dôležitá hodnota, no veľmi braná zo široka.. nakoľko táto sa uplaňuje/prejavuje "v ochrane" (ak to tak zjednodušene mám vyjadriť) naozaj pri vysokom zaťažení v tvrdých podmienkach (teplota-tlak) medzi párovými dielmi.
Je nemenej podstatné čo tú hodnotu HTHS konkrétneho oleja vytvára (aký podiel na tom majú viskozitné modifikátory a aký samotné vlastnosti základového oleja).. Práve tie viskozitu a VI upravujúce modifikátory v tých tvrdých podmienkach pomerne ľahko deformujú a degradujú, čím lokálne následkom toho v danom zaťaženom mieste majú tendenciu znižovať aktuálnu dynamickú viskozitu a tým aj HTHS a tým logicky aj ochranu a môže to byť až dramaticky.. Úplne zlé je, ak je to zaťaženie tak vysoké a použité VI modifikátory sú tak "slabé" pre dané podmienky, že sú týmto poškodené nenávratne a nedokážu sa po stlačení/deformácii vrátiť nazad do pôvodneho tvaru , prípadne sú až roztrhané :arrow: Takýchto viskozitne "nestabilných" olejov je na trhu mraky.
olaf
Příspěvky: 8
Registrován: stř bře 27, 2024 12:08

Re: Olej s Ford normou

Příspěvek od olaf »

tak asi uz mam favorita Yacco LUBE GDI - SAE 5W30 - https://www.yacco.com/en/our-products/a ... e-5w30-318

jen sehnat do patku 5l
Odpovědět