Stránka 1 z 4

Mazací schopnost rostlinného oleje

Napsal: sob srp 12, 2006 23:18
od Návštěvník
Ahoj lidi,chci se zeptat jestli má rostlinný olej lepší nebo horší mazací schopnosti a popřípadě jaké schopnosti mazání mají když se smíchají?Provozujeme v rodině auto na směs rostlinného oleje s naftou a mám pocit že to již hůře startuje za studena nežli jindy když jsme tam tu směs lily čerstvě!Zajímalo by mě jestli je to třeba způsobeno tím že tato směs tolik nemaže a tudíž se vyběhalo vstříkovací čerpadlo které již nemá takové tlaky a motor startuje hůře nebo jestli je to něčím jiným??!!

Jedná se o vůz Citroen Saxo 1.5 D najeto 81000 km.
Dekuji předem za odpovědi!!

Napsal: ned srp 13, 2006 18:48
od Luboš T.
V mazacích vlastnostech to nebude. Obecně lze říci, že rostlinné oleje mají lepší mazací schopnosti než minerání.
Jestli přidáváte do nafty čístý rostlinný olej a ne alespoň jeho metylester, pak hrozí postupné zalepení palivového systému, hlavně jeho teplých částí, včetně trysek, vlivem polymerace oleje, rychlá degradace mazacího oleje a poškození pryžových hadic a tesnění, která přichází s touto směsí do styku.
Jezdit sice budete levněji, ale ne dlouho.

Napsal: pon srp 14, 2006 13:23
od Návštěvník
Luboš T. píše:V mazacích vlastnostech to nebude. Obecně lze říci, že rostlinné oleje mají lepší mazací schopnosti než minerání.
Jestli přidáváte do nafty čístý rostlinný olej a ne alespoň jeho metylester, pak hrozí postupné zalepení palivového systému, hlavně jeho teplých částí, včetně trysek, vlivem polymerace oleje, rychlá degradace mazacího oleje a poškození pryžových hadic a tesnění, která přichází s touto směsí do styku.
Jezdit sice budete levněji, ale ne dlouho.
No již na to jezdíme asi 15000 km tak nevím ale pořád mi nejde do hlavy proč i v relativním teplu ten motor startuje hůře,zalepením trysek to asi nebude to se nám stalo jen jednou u motoru HDi a ten nešel vůbec nastartovat a bylo to zpusobeno tím že ráno bylo chladněji a odpoledne to již startovalo.tak nevím možná to ty trysky budou možná ne......

úprava na olej

Napsal: ned říj 01, 2006 8:28
od dvorky1
pokud nemáš upravu motoru ( el. předehřev směsi před startem a nebo dvounádržový systém - než to chcípneš propláchneš to naftou ) tak ti to bude v zimně moc špatně startovat s ohledem na poměr ředení nafty a oleje. Doporučil bych vyjet nádrž do mrtě natankovat čistou naftu a přidat tam nějakej čistič vstřikovacího systému a pok to odzkoušej. Občas by to holt chtělo všechno pročistit. Já jezdím na poměr 10 l bionafty a 30 l oleje a taky to hůř chytá, ale mám to trochu upravený + nezbytný předehřev paliva. Aby to prošlo přes palivový filtr a pak dobře se rozprašovalo ve vstřikovačích. Doporučuje se ohřát na 80 °C :wink:

Napsal: ned říj 01, 2006 13:12
od Návštěvník
Ve firmě jsme používali výhradně Seta Diesel ve kterém bylo podle technickýcj listů 30% meřa bez předehřevu a jiných zařízení pouze před přechodem na toto palivo došlo k výměně palivových filtrů a pontrole těsnosti pal. soustavy v zimě se palivo běžně aditivovalo dieselexem a bez problémů vozidla byla denně v provozu a malá čerpací stanice (bez míchání)cca 5000 l se průběžně vybírala skoro do dna cca 2x za měsíc.Žádné problémy ani separace složek paliva nebyly nikdy zaznamenány pouze za auty to smrdělo jako když smažíš bramboráky.

Napsal: sob říj 14, 2006 10:53
od Sopta
Zdravim,
chci ted jet se starym mercedesem do Spanelska a resim jet na olej, ale informace se tezko shaneji........
Lze jezdit i na sojovy olej nebo jen na repkovy a jestli nekdo nemate typ na levny olej, ja sehnal zatim za 19kc v penny repkovy........
Budu ted delat pred cestou (6000km) vymenu oleje, mam jeste radeji udelat nejakou rychlou upravu ? a nebo to zatim pojede i bez predehrevu.....
Diky...........kdyztak mi prosim pisnete na soptas@gmail.com

Mazací vlast. RO, pryžové části paliv. systému, stud. starty

Napsal: pát úno 23, 2007 14:37
od Martin Čop
Co se týče lubrikačních vlastností RO, je správný názor Luboše T. Lubrikační vlastnosti RO jsou mírně lepší než u nafty, což znamená i mírný vzestup výkonu.
Avšak zmíněná agresivita RO vůči pryžovým dílům palivového systému je dezinformace. Je to naopak metylester řepk. oleje, která má tyto vlastnosti.
Pak zde zazněly názory ke studeným startům a zde lze souhlasit s doporučením "vyjet směs" do mrtě a po té napustit čistou naftu, která pročistí vstřiky a palivový filtr, čili rozpustí polymerizovaný RO, který vstřiky a filltr ucpává. Podobný účel by splnil MEŘO avšak s výše zmíněným rizikem (které při sporadickém použití není tak markantní a navíc to u nás s bionaftou není tak horké, protože bionafta dnes znamená směsnou naftu MEŘO+nafta).
Nejlepší rešení, a to už zde také zaznělo, je pro plné a bezproblémové nasazení RO v naftových motorech dvounádržový systém zahrnující instalaci konverzní sady.
Pro bližší informace se obraťe na RapidOil, která je první a vedoucí firmou na českém trhu, která se profesionálně zabývá přestavbou os. automobilů, kamionů, autobusů, traktorů a jiných zemědělských a průmyslových strojů na pohon RO. S pozdravem ing. Čop 737 711 595.

nemáte na naftu či co?:)

Napsal: sob úno 24, 2007 10:20
od x-t-r-a-c-k
Zadřete si čerpadla,ale o to vám přece jde,ne?Když nemáte na naftu tak aspon na ty čerpadla :wink:

Tak lozte pěšky a nestěžujte si :D

Z některých borců mi zůstává rozum stát...jako tady se řeší jaké palivo benzín či nafta je kvalitnější a jaký je "nejlepčí" olej a pak někdo bečí že když leje do auta fritovací olej tak po 15tkm mu hůř startuje :D
Jdu do kolen pánové :D
Ale smích po ránu je zdravý :D

Napsal: sob úno 24, 2007 11:20
od Luboš T.
Jen několik poznámek k používání čistího řepkového oleje v motorech.

1. automobil zatím nelze oficiálně v ČR provozovat, neboť nesplňuje požadavky na provoz motorového vozidla z hlediska provozu na pozemních komunikacích, a to ani po zaplacení spotřební daně (v případě podnikatele též silniční daně);

2. provozovat motor bez konstrukčních úprav může v konečném důsledku znamenat nikoli úsporu, ale značné potíže (v SRN stojí přestavba až 1/3 nového motoru);

3. odborně přestavěné motory startují zásadně na naftu a teprve po zahřátí přepínají na olej, což je nezbytné z důvodu celoroční správné funkce motoru; navíc dle typu motoru může vyžadovat přidání nějakého speciálního aditiva.

Na řepkový olej (obecně rostlinný olej) jsou kladeny stejně přísné požadavky na dodržení kvality jako na další pohonné hmoty. Vzhledem k heterogenní struktuře lisoven řepkového oleje je nutné posoudit jejich schopnost dodržování určitých kvalitativních parametrů. Garantovat bezporuchovou činnost přestavěných motorů je možné pouze tehdy, pokud zůstanou zachovány potřebné vlastnosti řepkového oleje, zejména možnost použití při nízké teplotě, dodržení nejmenšího obsahu mechanických nečistot, obsahu fosforu a vody, dále oxidační a skladovací stabilita. Tyto vlastnosti musí být definovány v normě, parametry musí být měřitelné a výsledky opakovatelné. Na znění normy se musejí dohodnout výrobci řepkového oleje, podniky zabývající se přestavbou motorů a také výrobci motorů (automobilů, traktorů a pracovních strojů). Tato norma musí stanovit požadavky na palivo, ale zároveň musí vycházet z technických požadavků motorů a bude rovněž vodítkem při stanovení právně zaručených vzájemných náhrad, pokud by nedostatky v kvalitě motorového paliva, či instalace olejové palivové soustavy vedly ke škodám na motoru. Zatím je montáž možná pouze na vlastní riziko. V SRN ukázaly výsledky státem podporovaného „Programu 100 traktorů přestavěných na řepkový olej“ prostřednictvím několika firem a zveřejněné v roce 2003, že jsou časté technické nedostatky provedených úprav motorů a velmi rozdílná kvalita řepkového oleje jako paliva.
Provoz spalovacího motoru na čistý olej má ještě mnoho dalších negativních aspektů, jako je rychlá degradace motorového oleje-gelovatění, znečistění motoru a hlavně nebezpečí polymerace na horkých částech motoru(vstřiky, trysky, čerpadlo atd.), která nelze lehce odstranit pouhým propláchnutím naftou při provozu! Je jisté, ža motor nějakou dobu pojede bez problémů, ale ty se časem určitě dostaví a nebudou levné.

Porovnání typických vlastností řepkového oleje, MEŘO a motorové nafty:
Vlastnosti Měrné jednotky, Řepkový olej, MEŘO, Mot. nafta
Hustota při 15°C kg.m-3 915, 880, 840
Kinematická viskozita při 20°C mm2.s-1 98, 7,5, 6,5
Bod vzplanutí °C 300, 130, 75
Cetanové číslo 40, 52, 50
Filtrovatelnost °C +15, -10, -20
Výhřevnost MJ.kg-1 36, 37,1, 42,5

Napsal: pát čer 29, 2007 17:03
od noha77@seznam.cz
Tak jsem si precetl vsechny prispevky a musim reagovat,protoze ani jeden neni zcela presny na rostlinny olej provozuji jiz 5 let BMW 525 TDS za tu dobu najel na olej 100000 km a nesmysli typu zadrete si cerpadla jsou opravdu zcestne,zrovna tak leptani pryzovych soucasti je nesmysl za tu dobu jsem nic takoveho nepozoroval a co se tyka zimniho startu za mrazu tak s tim maji problem pouze 4 valcove motory 6 valce jako je BMW takovy problem nema a nepotrebuje ani zadne predehrivani proste to tam jen nalejete misto nafty.A co se tyka oleju a jejich tuhnuti tak pro zimni provoz je zcela nevhodny sojovy olej stuhne na maslo.Jinak mam zkusenost i s olejem z restavraci a jidelen :lol: je potreba mit filtracni zarizeni aby jsme si do nadrze nenalili hranolku a jezdite zadarmo protoze to je odpad,ale toto bych doporucoval pouze v lete.Takze auto ktere ma vic nez 4 valce a nikdo nas nezastavi.MUj kontakt 737253377 :wink:

Re: Mazací vlast. RO, pryžové části paliv. systému, stud. st

Napsal: sob čer 30, 2007 11:45
od Návštěvník
Martin Čop píše: Co se týče lubrikačních vlastností RO, je správný názor Luboše T. Lubrikační vlastnosti RO jsou mírně lepší než u nafty, což znamená i mírný vzestup výkonu.
Avšak zmíněná agresivita RO vůči pryžovým dílům palivového systému je dezinformace. Je to naopak metylester řepk. oleje, která má tyto vlastnosti.
Pak zde zazněly názory ke studeným startům a zde lze souhlasit s doporučením "vyjet směs" do mrtě a po té napustit čistou naftu, která pročistí vstřiky a palivový filtr, čili rozpustí polymerizovaný RO, který vstřiky a filltr ucpává. Podobný účel by splnil MEŘO avšak s výše zmíněným rizikem (které při sporadickém použití není tak markantní a navíc to u nás s bionaftou není tak horké, protože bionafta dnes znamená směsnou naftu MEŘO+nafta).
Nejlepší rešení, a to už zde také zaznělo, je pro plné a bezproblémové nasazení RO v naftových motorech dvounádržový systém zahrnující instalaci konverzní sady.
Pro bližší informace se obraťe na RapidOil, která je první a vedoucí firmou na českém trhu, která se profesionálně zabývá přestavbou os. automobilů, kamionů, autobusů, traktorů a jiných zemědělských a průmyslových strojů na pohon RO. S pozdravem ing. Čop 737 711 595.
Ze začátku trocha dezinformací (zejména druhá věta), poté navazuje self-promotion. Kolikrát už to tady bylo? :(

oleje

Napsal: stř srp 08, 2007 23:09
od wessel@seznam.cz
Čerpadla se nezadřou, ale může se šprajcnout hranolka ve vstřiku pokud nepoužíváte olej nový.

Napsal: čtv srp 09, 2007 8:50
od Brembo
Dlhodobe skusenosti z SRN hovoria o tom,ze bez upravi palivovej sustavi na pouzivanie rastlinnych olejov zvacsa dochadza k poskodeniu okrem ineho i vstrekovacieho cerpadla,predovsetkym vdaka vyssim tlakom(vyssia viskozita) a necistotam. Takze kludne jazdite na olej,ked mate poruke zopar cerpadiel a trysiek,nie je coho sa obavat.

Re: oleje

Napsal: čtv srp 09, 2007 9:15
od Matěj
wessel@seznam.cz píše:Čerpadla se nezadřou, ale může se šprajcnout hranolka ve vstřiku pokud nepoužíváte olej nový.
No některá, ( poměrně velké mnořství ) čerpadla se tedy zadřou !!

Napsal: úte pro 11, 2007 22:06
od Návštěvník
Proč tady hňápete o něčem čemu vůbec nerozumíte. Až budeš mít vlastní ( čti pozorně znovu VLASTNÍ ) minimálně tříleté zkušenosti s provozem na rostlinný olej tak to zveřejni.