Ahojte,
všimol som si túto tému o oleji a nedá mi nepodeliť sa:
V lete som na BXku (archaický turbodiesel, čerpadlo Bosch) spravil z dlhej chvíle experiment s olejom. Postupne som začal do nafty pridávať repkáč z obchodu, pričom som skončil až na koncentrácií 100% repkového.
Ekonomický aspekt tohto paliva nezavážil, chcel som to jednoducho skúsiť. (k vypálenému prístup nemám, pri MO cenách bola úspora oproti nafte rádovo v pár centoch)
Čo sa stalo?
- Jazdné vlastnosti - bez zmeny k lepšiemu alebo horšiemu, motor ťahal celkom pekne, pri plnom knedlíku už nešiel z výfuku čierny hustý dym, čo mi prišlo celkom ako plus
- Štartovateľnosť - bola trochu horšia, ale neprisudzoval som tomu veľký význam, ono to štartuje horšie aj na naftu, keďže mám nefunkčný bimetal, čo ťahá za lanko od "sýtiča"
Až jedného dňa...
Pod autom som začal nachádzať mláčky, čo ma zarazilo, pretože na jar som robil kompletnú výmenu prepadových hadičiek k hydraulike a tak (na BXko) výnimočne nič neunikalo.
Zistil som, že začalo púšťať palivové čerpadlo - na čerpadle sú zospodu dva otvory so závitmi, na ktoré nie je nič pripojené (na internete sa mi nepodarilo nájsť, akú majú funkciu). Po vyjazdení cca. troch nádrží oleja to unikalo cca. kvapka/sekundu!
Hneď ma napadla prasácka oprava - vyrobiť na tie otvory medzikus priviesť unikajúcu naftu späť do nádrže. To sa mi však počas leta nepodarilo zrealizovať, vzhľadom na totálne blbý prístup a veľa inej roboty som sa na to vyprdol.
Asi 2 týždne dozadu som sa k tomu opäť dostal... výsledok...
Od zvyšného oleja pekne zapchatý palivový filter. Po výmene a naštartovaní takéto prejavy: Motor išiel nepravidelne, najprv ako keby vynechával niektorý z valcov. Motor sa na voľnobehu nedal vytočiť cez 3000rpm. Časom sa to trochu rozjazdilo, momentálne výkon pri jazde do kopca ako preťažená ávia. Dymové efekty zostávajú. Dotankoval som do plna nafty (takže momentálne oleja cca.30%), ale nepomohlo to tomu. Po dotankovaní nafty sa dym opäť zmenil na čierny
... Ako bonus - čerpadlo kvapká 3x toľko, skoro prúdom.
Toľko k môjmu experimentu. BXko je auto na hranie, takže mi to žily netrhá, ale pri min. úspore som si privodil pomerne vážne technické problémy. A poznám min. jedného ďalšieho človeka, ktorý to kedysi skúšal a začalo mu tiecť vstrekovacie čerpadlo (rovnaké BX) ... to všetko na starom "nezničiteľnom" turbodiesli
(Problémy s výkonom a dymivosťou sú pravdepodobne spôsobené tým, že to auto dlho stálo, boli nižšie teploty a z oleja sa povylučovali kadejaké sajrajty čo pripchali trysky. - Dajú sa v domácich podmienkach nejako "zregenerovať"?)
Prosím vyjadrite sa...
P.S.: Nesúvisí to s touto témou, ale na tečenie čerpadla mám smolu, nedávno som aplikoval STP "anti smoke" aj do AXka (hladký, čerpadlo Rotodiesel) a začalo takisto kvapkať (podotýkam že má najazdené 100 tis. a vždy jazdilo len na naftu + občas som aplikoval VIF, alebo Castrol aditívum) -- narozdiel od BXka toto zverím nejakej firme špecializujúcej sa na čerpadlá.