pjotr píše:....chápu že po 26k příspěvcích ho přestalo těšit radit joudům jako jsem já.
To by bylo to poslední. A ani několikaletá sisyfovská práce s vysvětlováním "
jaký olej" mi nevadila. Jenže víc a víc se díky dnešní ekodobě a nízkoviskózním "olejům" a jejich zastáncům začalo toto měnit na činnost spíš donkichotskou, bo už (jim) nejde o dobré mazání a ochranu motoru, ale o pseudosnahu jak ušetřit.
A navíc došlo ke změně i v osobní rovině....
A není potřeba žádné sáhodlouhé psaní, to "
jaký olej" (a jak k motoru a autu) se dá shrnout do několika vět.
Olej vybrat podle jízdních podmínek, a stavu (a typu) motoru. A je lepší i levnější olej měněný brzo než tam přejíždět superolej. Vybíral bych ze značek (třeba) Elf, Eni, Eurol, Liqui Moly, Mobil, Motul, Petronas, Petro-Canada, Q8, Ravenol, Shell, Valvoline, Yacco.
Do každého motoru může olej s normální HTHS,
jen do některých s HTHS sníženou.
A když už olej se sníženou HTHS, tak jen na kratší jízdy a necpat ho vždy a všude jenom proto že je to dnes in. Ale pod 0w30 bych (já osobně, a mimo hybrid) nešel.
Vykašlat se na longlife intervaly a měnit olej při delších klidných jízdách do max. 15-ti tkm nebo při kratších či ostřejších do max. 10-ti tkm, nebo po 1 roce. A čím kratší jízdy, tím častější výměna.
Nezapomínat ani na další kapaliny v autě - olej převodový v automatu tak 60 tkm / manuál tak 120 tkm / nebo 5 let max. Zde raději neexperimentovat a vybrat origoolej (nebo dodržet předpis výrobce).
Chladicí kapalina taky NENÍ celoživotní a po 5-6-ti letech chce vyměnit - nemíchat barvy, brzdovka (může být i v ovládání spojky) do 3 let a v autě jsou i filtry.
Po startu jet aspoň prvních 7 - 8 km (podle počasí) rozumně.
Tankovat kvalitní palivo a neposlouchat "rádce řazení". Benziňák netrápit pod 2 t.ot. (naftu tak pod 1700), nepodtáčet motor (jak psával Harry > motor se musí točit lehce), a při potřebě rychlejší akcelerace si podřadit a (po prohřátí) se nebát motor vytočit k červenýmu na otáčkoměru. A před vypnutím (důležité po delší jízdě) ho nechat pár chvil "vydejchat" na volnoběh (hlavně s turbem).
Mějte se hezky, ale já tady už ne. Jednou to skončit muselo, a to jak si zde někteří "nízkoviskózní" vysvětlili ten test olejů 5w40, to jen urychlilo.