Stránka 4 z 4

Re: Topení

Napsal: sob říj 19, 2019 14:46
od jarson1
vsak ja viem , že tam su , aj to naco tam su...ja len , že z Hombreho príspevku akoby plynulo, že sa to týka nejakých historických termostatov a že dnes už tam nie su. Tak ma to trochu zarazilo. Žil som v tom , že ta dirka tam proste vždy musí byt a aj musí byt pri montáži vzdy hore (logicky).
A kedže je to príspevok priamo od velitela výrobcov termostatov všetkých značiek, dufal som , že sa dozviem nejaku novinu v tomto smere.

Re: Topení

Napsal: ned říj 20, 2019 23:27
od Jerry3
jarson1 píše:Žil som v tom , že ta dirka tam proste vždy musí byt a aj musí byt pri montáži vzdy hore (logicky).
Viděl jsem dost termostatů bez dírky, ale i takové, jejichž fyzická poloha při montáži byla přesně daná, ovšem dírku v této poloze neměly nahoře. Důvody neznám.

Re: Topení

Napsal: stř říj 23, 2019 23:10
od Hombre
Žádné odvzdušnění, představte si, že je termostat zavřený a nastartujete motor. Ten termostat dělá špunt, tím pádem se k němu nedostává teplá voda aby se mohl otevřít. Proto je tam malá dírka, přes kterou protéká, spíše odstraňuje špunt studené vody u termostatu. Kdyby tam dírka nebyla, motor bude vřít a termostat se stejně neotevře. Až teprve po ohřátí těla termostatu od hlavy, přes materiál, by k otevření došlo.
Termostaty jsou dělány v dnešní době vícekomorové, místo dírek mohou být obtoky v těle termostatu. Dále nefunguje topení, až od určité teploty, řízeno el.ventilem z ŘJ. To samé je řízen boční ventil akcelerace, kdy ŘJ vyhodnotí hodnoty z potenciometru pedálů plynu - prudčí sešlápnutí. To znamená že motor přichází při akceleraci na větší výkon a tím i teplotu, tak se otevře ventilem další zvýšený průtok termostatu dříve, než motor stačí vyšší teplotu vyprodukovat.

Re: Topení

Napsal: čtv říj 24, 2019 4:52
od Jerry3
Tahle funkce oné dírky mne napadla taky. Ono dost záleží na tom, kde má motor umístěnu komoru termostatu a v jaké poloze je "termočlen" samotného termostatu. A zrovna třeba na motoru 2,0 100 kW u Mazdy 626 je to udělané úplně blbě.

Re: Topení

Napsal: čtv říj 24, 2019 8:08
od torro
Hombre píše:Žádné odvzdušnění, představte si, že je termostat zavřený a nastartujete motor. Ten termostat dělá špunt, .........
Tohle se učilo již před padesáti lety v autoškole.

Re: Topení

Napsal: čtv říj 24, 2019 8:17
od Jerry3
torro píše:před padesáti lety
lety bývala komora termostatu obvykle přímo na hlavě motoru a teplotní člen (tehdy ještě vlnovec naplněný těkavou látkou s velkou tepelnou roztažností - tzv. voskové termostaty přišly až později) termostatu býval zastrčen do prostoru v hlavě motoru, pročež předmětný problém s "obtokovou" funkcí oné dírky nenastával. To spíše s tím odvzdušněním...

Re: Topení

Napsal: čtv říj 24, 2019 9:49
od jarson1
dik hombre. Pravdepodobne som sa to ucil aj ja , ale , žial, asi rokmi blbnem. Teraz to je jasné, učel tej dirky. Ja som ju mal zatial vždy hore, niekto povie - odvzdušnenie, a fáma je na svete...
...trochu ma zmiatol ten tvoj výraz že " v počiatkoch" , znelo to tak skoro , že v historických autách...ono to asi bude v tom, že to moje "nové" auto, je asi nové akurát tak pre mna. No, rok 2006 :D . Ja mám este aj na tej Honde dirku v termostate.

Re: Topení

Napsal: čtv říj 24, 2019 9:57
od Jerry3
S tím odvzdušněním se nejedná o žádnou fámu. Tak zrovna před zmíněnými 50+ lety tu ještě byly staré oktávky, jejichž řidiči v zimě pravidelně vypouštěli po jízdě vodu z chlad. systému, aby ji tam třeba hned druhý den ráno před jízdou zase nalili. A bez dírky (v termostatu) by se ta voda kvůli uzavřenému termostatu vůbec nedostala k jeho vlnovci, tudíž by se v rámci zahřívání hlavy motoru neotevřel. :idea:

Re: Topení

Napsal: čtv říj 24, 2019 10:03
od NO HITS
Jerry: v tom jejich schématu je to trochu nepřesný, ano tam je topení přímo na malým okruhu ale ve většině aut je paralelně viz moje schémata a popis ;-)

Re: Topení

Napsal: čtv říj 24, 2019 10:07
od Jerry3
NO HITS píše:...ve většině aut je paralelně...
Tohle platívalo naposledy před cca 20 lety, když ještě dožívali poslední mohykáni s ventilem u radiátorku topení. Odstranění onoho ventilu totiž přineslo i zjednodušení chlad. systému tím, že zcela odpadl obtok, tebou nazývaný malým okruhem.

Re: Topení

Napsal: čtv říj 24, 2019 10:15
od Hombre
Jerry3 píše:Tahle funkce oné dírky mne napadla taky. Ono dost záleží na tom, kde má motor umístěnu komoru termostatu a v jaké poloze je "termočlen" samotného termostatu. A zrovna třeba na motoru 2,0 100 kW u Mazdy 626 je to udělané úplně blbě.
Ten motor je i 2.0L Mondeu, termostat je řešen tak, že je nerozdělatelný, za 2000 Kč komplet celé tělo regulace i s termostatem.