Stránka 3 z 4
Re: Topení
Napsal: pon říj 07, 2019 7:50
od Misojogi
jerome píše:Keby len Favorit
Favorit ma specialny okruh na ohrievanie
sacieho potrubia
Re: Topení
Napsal: pon říj 07, 2019 9:39
od Jerry3
NO HITS píše:Zkus to logicky odvodit, k čemu by sloužil obtokový, když hlavní (malý) je pořád průchozí - musí, jinak by se motor přehřál. Jestli tím obtokovým mysleli okruh topení, tak je to přinejmenším pojmenováno matoucím názvem.
Právě že ne. Z mobilu se mi nechce složitě řešit citaci vlastních slov, proto to napíšu znovu: aby byl zajištěn alespoň minimální průtok chlad. kapaliny hlavou motoru v době, kdy ještě není otevřen termostat, tj. přes velký chlad. okruh, a v malém chlad. okruhu se nachází ventil topení, který je momentálně uzavřený, musí tam být ještě i další, obtokový okruh.
Např. chlazení motoru Mitsubishi 2,4 GDI si v zimním období, pokud se jezdí na pohodu, úplně vystačí s malým chlad. okruhem, tj. hadice k chladiči zůstávají studené.
Re: Topení
Napsal: pon říj 07, 2019 9:47
od Jerry3
Misojogi píše:Favorit ma specialny okruh na ohrievanie sacieho potrubia
Kdyby jenom Favorit!
Dokonce si dovolím napsat, že neznám žádné moderní auto (přesněji motor), které by v případě, že nemá sání na stejné straně hlavy motoru jako výfuk, nemělo nějak řešeno (třeba i elektricky) vyhřívání "kostky" škrt. klapky.
A proč? Ten, kdo někdy jezdil s F125P za tužších mrazů, už ví...
Re: Topení
Napsal: stř říj 09, 2019 22:20
od NO HITS
Jerry3 píše:...aby byl zajištěn alespoň minimální průtok chlad. kapaliny hlavou motoru v době, kdy ještě není otevřen termostat, tj. přes velký chlad. okruh, a v malém chlad. okruhu se nachází ventil topení, který je momentálně uzavřený, musí tam být ještě i další, obtokový okruh...
Já už asi vím proč si nerozumíme.
To co chápeš jako
obtok, je právě ten
malej okruh (HLAVNÍ) schovanej z velké části v motoru většinou s jednou vnější propojovací hadicí. V malým okruhu nejsou (ani nesmí!) být ventily, termostat nebo uzávěry.
To co chápeš jako
malej okruh, je ve skutečnosti
vedlejší/paralelní okruh topení, na kterým chlazení motoru NENÍ závislé (slouží pro využití tepla z vody - topení, výhřev klapky atd...)
Dnes u většiny aut tento okruh nemá ventil u topení zřejmě kvůli jednoduchosti automatiky a pro případ selhání termostatu (neotevře se), aby se motor mohl trochu nouzově ochladit (předpokládám proceduru provádí už sama automatika), ale znovu připomínám, není to primární funkce tohoto okruhu
(barvy viz moje schéma na předchozí stránce)
Re: Topení
Napsal: čtv říj 10, 2019 2:45
od Jerry3
Řekl bych, že si stále nerozumíme, a to ani terminologicky, ani substantivně. Tak např. tepelná bilance toho "mého obtokového" okruhu se do celkové tepelné kapacity chlad. soustavy nezapočítává, zatímco tepelná bilance "mého malého" okruhu určitě ano. A proč? Inu proto, že kromě velkého chladiče je ten malý, radiátorek topení, zapojený do systému chlazení permanentně a ničím neomezovaný co do průtoku chlad. kapaliny (samozřejmě pokud na něm není ventil topení) druhým největším "spotřebičem" tepla, dokonce i když zrovna netopí do interiéru vozu.
Re: Topení
Napsal: čtv říj 10, 2019 5:18
od NO HITS
Ach jo, s Tebou to není lehký
Re: Topení
Napsal: čtv říj 10, 2019 6:32
od Jerry3
A jak by sis to přál?
Re: Topení
Napsal: čtv říj 17, 2019 2:19
od Jerry3
Třeba takhle?
https://eluc.kr-olomoucky.cz/verejne/lekce/1461
"je-li termostat uzavřen, vrací se kapalina zpět k čerpadlu a cirkuluje v tzv. malém okruhu, jehož součástí je i radiátor topení vozidla"
Akorát jim tam chybí bližší vysvětlení k "přítomnosti/nepřítomnosti" ventilu topení.
Re: Topení
Napsal: pát říj 18, 2019 0:00
od Hombre
A proto v počátcích v autech byla 3mm díra v těle termostatu. Topení bylo napojeno na přímo, bez termostatu, kdo měl zapnuto topení cestou do práce, ručička teploty se ani nepohla. Velel jsem směně, kde se vyráběly " termostaty" do všemožných značek. Nejsložitější byl pro Renault, vypadal jak chobotnice s třema teplotníma čidlama a ventilama, a v motoru se na něj připojovalo šest hadic.
Re: Topení
Napsal: pát říj 18, 2019 1:23
od Jerry3
Systém "pavouk". Renault si na to v určitých modelech potrpěl.
Re: Topení
Napsal: pát říj 18, 2019 18:20
od jarson1
ktoré počiatky myslíš?
ja mám dirku v termostate aj na novej Honde.
Re: Topení
Napsal: pát říj 18, 2019 18:21
od jarson1
Vlastne som termostat bez nej ani nevidel ( ale zase je pravda, že som videl dokopy v živote asi 5 termostatov
)
Re: Topení
Napsal: pát říj 18, 2019 20:43
od Jerry3
Ta dírka je tam ale jenom kvůli snadnějšímu odvzdušnění. Může tam být, ale také nemusí.
Re: Topení
Napsal: pát říj 18, 2019 20:53
od Pedro
Dirky jsou na odvzusneni, ano...
Re: Topení
Napsal: pát říj 18, 2019 20:55
od Jerry3
Mám rád, když tam jsou. Samozřejmě že právě kvůli tomu odvzdušnění...