Stránka 3 z 4

Re: Topení

Napsal: pon říj 07, 2019 7:50
od Misojogi
jerome píše:Keby len Favorit :lol:
Favorit ma specialny okruh na ohrievanie sacieho potrubia

Re: Topení

Napsal: pon říj 07, 2019 9:39
od Jerry3
NO HITS píše:Zkus to logicky odvodit, k čemu by sloužil obtokový, když hlavní (malý) je pořád průchozí - musí, jinak by se motor přehřál. Jestli tím obtokovým mysleli okruh topení, tak je to přinejmenším pojmenováno matoucím názvem. :?
Právě že ne. Z mobilu se mi nechce složitě řešit citaci vlastních slov, proto to napíšu znovu: aby byl zajištěn alespoň minimální průtok chlad. kapaliny hlavou motoru v době, kdy ještě není otevřen termostat, tj. přes velký chlad. okruh, a v malém chlad. okruhu se nachází ventil topení, který je momentálně uzavřený, musí tam být ještě i další, obtokový okruh.
Např. chlazení motoru Mitsubishi 2,4 GDI si v zimním období, pokud se jezdí na pohodu, úplně vystačí s malým chlad. okruhem, tj. hadice k chladiči zůstávají studené.

Re: Topení

Napsal: pon říj 07, 2019 9:47
od Jerry3
Misojogi píše:Favorit ma specialny okruh na ohrievanie sacieho potrubia
Kdyby jenom Favorit! :twisted: Dokonce si dovolím napsat, že neznám žádné moderní auto (přesněji motor), které by v případě, že nemá sání na stejné straně hlavy motoru jako výfuk, nemělo nějak řešeno (třeba i elektricky) vyhřívání "kostky" škrt. klapky.
A proč? Ten, kdo někdy jezdil s F125P za tužších mrazů, už ví... :lol:

Re: Topení

Napsal: stř říj 09, 2019 22:20
od NO HITS
Jerry3 píše:...aby byl zajištěn alespoň minimální průtok chlad. kapaliny hlavou motoru v době, kdy ještě není otevřen termostat, tj. přes velký chlad. okruh, a v malém chlad. okruhu se nachází ventil topení, který je momentálně uzavřený, musí tam být ještě i další, obtokový okruh...
Já už asi vím proč si nerozumíme.
To co chápeš jako obtok, je právě ten malej okruh (HLAVNÍ) schovanej z velké části v motoru většinou s jednou vnější propojovací hadicí. V malým okruhu nejsou (ani nesmí!) být ventily, termostat nebo uzávěry.
To co chápeš jako malej okruh, je ve skutečnosti vedlejší/paralelní okruh topení, na kterým chlazení motoru NENÍ závislé (slouží pro využití tepla z vody - topení, výhřev klapky atd...)

Dnes u většiny aut tento okruh nemá ventil u topení zřejmě kvůli jednoduchosti automatiky a pro případ selhání termostatu (neotevře se), aby se motor mohl trochu nouzově ochladit (předpokládám proceduru provádí už sama automatika), ale znovu připomínám, není to primární funkce tohoto okruhu ;-)

(barvy viz moje schéma na předchozí stránce)

Re: Topení

Napsal: čtv říj 10, 2019 2:45
od Jerry3
Řekl bych, že si stále nerozumíme, a to ani terminologicky, ani substantivně. Tak např. tepelná bilance toho "mého obtokového" okruhu se do celkové tepelné kapacity chlad. soustavy nezapočítává, zatímco tepelná bilance "mého malého" okruhu určitě ano. A proč? Inu proto, že kromě velkého chladiče je ten malý, radiátorek topení, zapojený do systému chlazení permanentně a ničím neomezovaný co do průtoku chlad. kapaliny (samozřejmě pokud na něm není ventil topení) druhým největším "spotřebičem" tepla, dokonce i když zrovna netopí do interiéru vozu.

Re: Topení

Napsal: čtv říj 10, 2019 5:18
od NO HITS
Ach jo, s Tebou to není lehký :D

Re: Topení

Napsal: čtv říj 10, 2019 6:32
od Jerry3
A jak by sis to přál? 8)

Re: Topení

Napsal: čtv říj 17, 2019 2:19
od Jerry3
Třeba takhle? :lol:

https://eluc.kr-olomoucky.cz/verejne/lekce/1461

"je-li termostat uzavřen, vrací se kapalina zpět k čerpadlu a cirkuluje v tzv. malém okruhu, jehož součástí je i radiátor topení vozidla"

Akorát jim tam chybí bližší vysvětlení k "přítomnosti/nepřítomnosti" ventilu topení.

Re: Topení

Napsal: pát říj 18, 2019 0:00
od Hombre
A proto v počátcích v autech byla 3mm díra v těle termostatu. Topení bylo napojeno na přímo, bez termostatu, kdo měl zapnuto topení cestou do práce, ručička teploty se ani nepohla. Velel jsem směně, kde se vyráběly " termostaty" do všemožných značek. Nejsložitější byl pro Renault, vypadal jak chobotnice s třema teplotníma čidlama a ventilama, a v motoru se na něj připojovalo šest hadic.

Re: Topení

Napsal: pát říj 18, 2019 1:23
od Jerry3
Systém "pavouk". Renault si na to v určitých modelech potrpěl.

Re: Topení

Napsal: pát říj 18, 2019 18:20
od jarson1
ktoré počiatky myslíš?
ja mám dirku v termostate aj na novej Honde.

Re: Topení

Napsal: pát říj 18, 2019 18:21
od jarson1
Vlastne som termostat bez nej ani nevidel ( ale zase je pravda, že som videl dokopy v živote asi 5 termostatov :D )

Re: Topení

Napsal: pát říj 18, 2019 20:43
od Jerry3
Ta dírka je tam ale jenom kvůli snadnějšímu odvzdušnění. Může tam být, ale také nemusí.

Re: Topení

Napsal: pát říj 18, 2019 20:53
od Pedro
Dirky jsou na odvzusneni, ano... :D

Re: Topení

Napsal: pát říj 18, 2019 20:55
od Jerry3
Mám rád, když tam jsou. Samozřejmě že právě kvůli tomu odvzdušnění... :mrgreen: