Stránka 1 z 1

teplota motora

Napsal: stř led 16, 2019 17:21
od rtsax
Mam otazku asi zvlastnu a viem ze je tu kopec olejarov ktory to hravo rozlusknu .
Motoru je jedno ci ma 5w30 / 5w40 / 5w50 svoju prevadzkovu teplotu dosiahne stale rovnako ?

Ak to sem nepatri prosim admina nech to prehodi do ostatnych .

Re: teplota motora

Napsal: stř led 16, 2019 17:41
od Jerry3
Kdysi se to tu již probíralo.

Re: teplota motora

Napsal: stř led 16, 2019 17:54
od Pitris
Osobně si myslím že s 5w50 se ohřeje o trošičku dřív než s 5w30. Olej je "hustější" - klade větší odpor.

Re: teplota motora

Napsal: stř led 16, 2019 19:22
od rtsax
dik za presun ja som si myslel ze ten olej aj trosku chladi ten motor tak som mysmlel ze ta 5/50 bude motoru dlsie trvat sa dostat do prevadzovej teploty . ale zas nadruhej stane ako pises je hustejs tak tak asi skor . dik za odpoved . Pitris

PS: Jerry3 a Pitris s VW vlaknom si nic nerobte to tu budete mat asi stale to je uz diagnoza . :wink:

Re: teplota motora

Napsal: stř led 16, 2019 19:30
od kornel
Jerry3 píše:Kdysi se to tu již probíralo.
tuším, že sme sa kedysi o túto tému mierne obtreli aj v "pandorinoj" vlákne.. ale dobre zvážiť prípadne znovu-otvorenie pandorinej skrinky.

Re: teplota motora

Napsal: čtv led 17, 2019 10:33
od Shi
rtsax píše:Mam otazku asi zvlastnu a viem ze je tu kopec olejarov ktory to hravo rozlusknu .
Motoru je jedno ci ma 5w30 / 5w40 / 5w50 svoju prevadzkovu teplotu dosiahne stale rovnako ?
Dejme tomu, že je provozní teplota s xw-40 je 100 stupňů. S řidším olejem (dejme tomu x-w30) je větší průtok oleje motorem a také menší třecí ztráty, takže motor je lépe chlazen a generuje méně tepla. Provozní teplota bude o trochu nižší (dejme tomu 95 stupňů) a ten řidší olej se z důvodu nižší provozní teploty svou viskozitou při teplotě 95 přibližuje viskozitě, kterou by měl olej xw-40 při teplotě 100 stupňů.

A s olejem xw-50 to je naopak - menší průtok, vyšší tření, o něco vyšší provozní teplota (dejme tomu 105 stupňů) a tím pádem olej vyšší teplotou trochu zřídne.

Jestli má olej v místě sensoru 95 nebo 105 stupňů je celkem jedno, zajímavější údaj než teplota oleje je z hlediska mazání tlak oleje.