Stránka 1 z 2
SAE 5W-40, ztráta viskozity
Napsal: sob led 27, 2018 11:58
od rousini
Ahoj, chtěl bych poprosit ctěné oleomágy i oleomagory o názor k mému dilematu.
Rozhodl jsem se se svým ročním nájezdem 15 kkm, měnit olej 2x ročně svépomocí cca v
máji a auguste. Kilometrově to vychází asi na půl. Chci na letní sezónu čerstvý olej a právě zde začíná jádro problému zvaného vyčerpání aditivačního balíčku dosahované viskozity olejů 5W-40.
Viděl jsem jakýsi graf, kde už po 4 kkm olej nemá SAE 40 a po 7kkm dosahuje pouhých SAE30. Pro 40 jsem se rozhodl z důvodu tahání karavanu a nechtěl bych to v létě absolvovat s "vyčerpaným" olejem.
Dočetl jsem se, že oleje SAE 0W-40 dosahují deklarovanou viskozitu použitím kvalitnějšího základového oleje a tím by odpadla moje přehnaná starost o motorové ústrojí. Našel jsem za akceptovatelnou cenu Castrol Edge 0W-40, C3 a Mobil 1 ESP 0W-40, C3. Nicméně netuším, jestli je tam skutečně lepší základ než v př. Yacco v podpisu.
Jinak ta jízda s karavanem je myslím i pro motor na pohodu, povolená rychlost je 80, 90 nepřekračuju. Šmrdlám to na IV. a občas na rovince V. Jde spiš jen o nějaké výjezdy třeba červenohorské sedlo. kdy je potřeba nechat II. - III. a šlápnout do plynu.
Poprosil bych o vyjádření k problému nebo zkušenostmi s uvedenými oleji. Dík.
Re: SAE 5W-40, ztráta viskozity
Napsal: sob led 27, 2018 12:13
od jerome
1. Motor umaze bez obav aj postupne menejviskozna 5W40
2. Moznost jazdit zima 5W40 leto 10W40
3. Moznost pouzit v lete 5W50 ktora bude mat visk.hodnoty pri vymene cca W40-ky
Re: SAE 5W-40, ztráta viskozity
Napsal: sob led 27, 2018 12:29
od Pitris
Má tam (asi) DPF. Potřebuje C3. Těch v 10w40 нет☺
Takže 5w40, nebo i 0w40.... A k tomu
obrázku se ztrátou střihové stability a viskozity po určitých km:
Já osobně si myslím že ta ztráta viskozity u 5w40 je zapříčiněna základovým olejem; když u SAE 0w40 (na plněsyntetickém základu) tak rychlá není. A to proto, že u SAE 5w40 bylo tehdy uvažováno že tyto HC - hydrokrak. Když se použije 5w40 s plněsyntetickým základovým olejem - třeba to Yacco VW 1000 FAP - tak ta ztráta viskozity nebude tak rychlá, a úplně klidně ji tam můžeš 8tkm (i 10tkm) nechat....
PS: A vezmi si, že u těch motorů je povolena i snížená HTHS, takže jestli máš olej s normální HTHS, tak i kdyby viskozita "spadla ke třicítce", tak pořád ještě pohoda....
Re: SAE 5W-40, ztráta viskozity
Napsal: sob led 27, 2018 17:01
od jerome
Pitris píše:Má tam (asi) DPF. Potřebuje C3. Těch v 10w40 нет☺
Ups... cez mobil mi neukazuje podpis
jedine co som vedel na 100% ze nema
Re: SAE 5W-40, ztráta viskozity
Napsal: sob led 27, 2018 18:57
od rousini
Zatím to po očku sleduji... jestli se někdo nepřidá... než si vytvořím názor...
Re: SAE 5W-40, ztráta viskozity
Napsal: sob led 27, 2018 19:11
od lefort
Taky bych se toho nebál. U nafty není zatížení oleje tak velké.
Re: SAE 5W-40, ztráta viskozity
Napsal: sob led 27, 2018 19:19
od Pedro
Dal jsem pred vanocema do Sediciho 5-40 c3 Total,170/kc a hotovo. Bude tam max 10tkm,nebo dva roky. Moc s nim nejezdim,tak co nastane driv. Sem tam do ValMezu k rodine,po Phe vyjmecne.
Myslim,ze je spokojen,prvni leta jezdil na 5-30 se snizenou,pak normalni 5-30.
Re: SAE 5W-40, ztráta viskozity
Napsal: sob led 27, 2018 22:45
od bio
Zůstal bych u jednoho oleje, problém je v ročním / malém / nájezdu u dýzla, a měnil častěji - třeba léto/zima. Debata o tom který, nemá smysl neb toto rozlouskne jen rozbor oleje v konkrétním motoru za daných podmínek.
Re: SAE 5W-40, ztráta viskozity
Napsal: ned led 28, 2018 9:40
od jerome
Osobne mením olej tiež 2x ročne tj po cca 5.000km. Keď sa blížim k tejto méte už cítim že klasická 5W40 má toho za sebou dosť. V tomto prípade je lepší olej kvôli krátkym jazdám blbosť dávať. V prípade dlhších intervalov výmien/dlhšie trasy je lepšie zvoliť olej s kvalitnejším zákl.olejom (napr.spomínaný Mobil 1 ESP 0W-40), alebo keď už nejaký tuctový tak radšej v SAE 5W30. Je stabilnejší
Re: SAE 5W-40, ztráta viskozity
Napsal: ned led 28, 2018 10:12
od Pedro
jerome píše:Osobne mením olej tiež 2x ročne tj po cca 5.000km. Keď sa blížim k tejto méte už cítim že klasická 5W40 má toho za sebou dosť.
No to je smele tvrzeni. Vysvetli oillaikovi jako jsem ja,JAK se to pozna.
Re: SAE 5W-40, ztráta viskozity
Napsal: ned led 28, 2018 10:35
od NOVON
Pedro píše:jerome píše:Osobne mením olej tiež 2x ročne tj po cca 5.000km. Keď sa blížim k tejto méte už cítim že klasická 5W40 má toho za sebou dosť.
No to je smele tvrzeni. Vysvetli oillaikovi jako jsem ja,JAK se to pozna.
Třeba za tepla pocvakavaji hydra.
Re: SAE 5W-40, ztráta viskozity
Napsal: ned led 28, 2018 10:44
od jerome
rousini spomínal tabuľku priebehu viskozity od p.Černeho. Už som spomínal slabšie odhlučnenie motora mojej
a hlavne v lete keď je olej viac prehriaty je to počuť.
Re: SAE 5W-40, ztráta viskozity
Napsal: ned led 28, 2018 10:50
od Pedro
1.4 is hydra? I kdyby,trochu malo km. Po 10tkm mozna...,preci jen je to univerzal kockopes.
Re: SAE 5W-40, ztráta viskozity
Napsal: ned led 28, 2018 10:59
od Pitris
Honda tehdy hydra ne, a já rozdíl ve zvukovém projevu motoru nepoznal. Ani u Civica, ani u Accorda. Ale já zima 5w40 a mimo zimu 10w40(50).... A těch 10tkm u mě v motoru olej nenajede. (Zima max. 5).
Re: SAE 5W-40, ztráta viskozity
Napsal: ned led 28, 2018 11:09
od Pedro
Vim ze hydra nema. Proto otaznik,jako prekvapeni.
Chci vysvetlit,jak to Jerome pozna. A i kdyby nekde jinde hydra byly,tak v 5tkm,...,nedovedu si predstavit,jak by se motor musel pouzivat,aby se oil degradoval tolik,aby...,podle me pitchovina. Poznal jsem za zivot hodne hlucnejch motoru a tepla,oso nakl i bus. Co mely oleje za limitem,vycerpane,prepalene...,jo tam mechanicka hlucnost byla. Ale po 5tkm v osobaku