Stránka 1 z 2

SAE 5W-40, ztráta viskozity

Napsal: sob led 27, 2018 11:58
od rousini
Ahoj, chtěl bych poprosit ctěné oleomágy i oleomagory o názor k mému dilematu.

Rozhodl jsem se se svým ročním nájezdem 15 kkm, měnit olej 2x ročně svépomocí cca v
máji a auguste. Kilometrově to vychází asi na půl. Chci na letní sezónu čerstvý olej a právě zde začíná jádro problému zvaného vyčerpání aditivačního balíčku dosahované viskozity olejů 5W-40.
Viděl jsem jakýsi graf, kde už po 4 kkm olej nemá SAE 40 a po 7kkm dosahuje pouhých SAE30. Pro 40 jsem se rozhodl z důvodu tahání karavanu a nechtěl bych to v létě absolvovat s "vyčerpaným" olejem.

Dočetl jsem se, že oleje SAE 0W-40 dosahují deklarovanou viskozitu použitím kvalitnějšího základového oleje a tím by odpadla moje přehnaná starost o motorové ústrojí. Našel jsem za akceptovatelnou cenu Castrol Edge 0W-40, C3 a Mobil 1 ESP 0W-40, C3. Nicméně netuším, jestli je tam skutečně lepší základ než v př. Yacco v podpisu.

Jinak ta jízda s karavanem je myslím i pro motor na pohodu, povolená rychlost je 80, 90 nepřekračuju. Šmrdlám to na IV. a občas na rovince V. Jde spiš jen o nějaké výjezdy třeba červenohorské sedlo. kdy je potřeba nechat II. - III. a šlápnout do plynu.

Poprosil bych o vyjádření k problému nebo zkušenostmi s uvedenými oleji. Dík.

Re: SAE 5W-40, ztráta viskozity

Napsal: sob led 27, 2018 12:13
od jerome
1. Motor umaze bez obav aj postupne menejviskozna 5W40
2. Moznost jazdit zima 5W40 leto 10W40
3. Moznost pouzit v lete 5W50 ktora bude mat visk.hodnoty pri vymene cca W40-ky

Re: SAE 5W-40, ztráta viskozity

Napsal: sob led 27, 2018 12:29
od Pitris
Má tam (asi) DPF. Potřebuje C3. Těch v 10w40 нет☺
Takže 5w40, nebo i 0w40.... A k tomu obrázku se ztrátou střihové stability a viskozity po určitých km:
Já osobně si myslím že ta ztráta viskozity u 5w40 je zapříčiněna základovým olejem; když u SAE 0w40 (na plněsyntetickém základu) tak rychlá není. A to proto, že u SAE 5w40 bylo tehdy uvažováno že tyto HC - hydrokrak. Když se použije 5w40 s plněsyntetickým základovým olejem - třeba to Yacco VW 1000 FAP - tak ta ztráta viskozity nebude tak rychlá, a úplně klidně ji tam můžeš 8tkm (i 10tkm) nechat....
PS: A vezmi si, že u těch motorů je povolena i snížená HTHS, takže jestli máš olej s normální HTHS, tak i kdyby viskozita "spadla ke třicítce", tak pořád ještě pohoda....

Re: SAE 5W-40, ztráta viskozity

Napsal: sob led 27, 2018 17:01
od jerome
Pitris píše:Má tam (asi) DPF. Potřebuje C3. Těch v 10w40 нет☺
Ups... cez mobil mi neukazuje podpis :oops: jedine co som vedel na 100% ze nema Obrázek :mrgreen:

Re: SAE 5W-40, ztráta viskozity

Napsal: sob led 27, 2018 18:57
od rousini
Zatím to po očku sleduji... jestli se někdo nepřidá... než si vytvořím názor...

Re: SAE 5W-40, ztráta viskozity

Napsal: sob led 27, 2018 19:11
od lefort
Taky bych se toho nebál. U nafty není zatížení oleje tak velké.

Re: SAE 5W-40, ztráta viskozity

Napsal: sob led 27, 2018 19:19
od Pedro
Dal jsem pred vanocema do Sediciho 5-40 c3 Total,170/kc a hotovo. Bude tam max 10tkm,nebo dva roky. Moc s nim nejezdim,tak co nastane driv. Sem tam do ValMezu k rodine,po Phe vyjmecne.
Myslim,ze je spokojen,prvni leta jezdil na 5-30 se snizenou,pak normalni 5-30.

Re: SAE 5W-40, ztráta viskozity

Napsal: sob led 27, 2018 22:45
od bio
Zůstal bych u jednoho oleje, problém je v ročním / malém / nájezdu u dýzla, a měnil častěji - třeba léto/zima. Debata o tom který, nemá smysl neb toto rozlouskne jen rozbor oleje v konkrétním motoru za daných podmínek.

Re: SAE 5W-40, ztráta viskozity

Napsal: ned led 28, 2018 9:40
od jerome
Osobne mením olej tiež 2x ročne tj po cca 5.000km. Keď sa blížim k tejto méte už cítim že klasická 5W40 má toho za sebou dosť. V tomto prípade je lepší olej kvôli krátkym jazdám blbosť dávať. V prípade dlhších intervalov výmien/dlhšie trasy je lepšie zvoliť olej s kvalitnejším zákl.olejom (napr.spomínaný Mobil 1 ESP 0W-40), alebo keď už nejaký tuctový tak radšej v SAE 5W30. Je stabilnejší :wink:

Re: SAE 5W-40, ztráta viskozity

Napsal: ned led 28, 2018 10:12
od Pedro
jerome píše:Osobne mením olej tiež 2x ročne tj po cca 5.000km. Keď sa blížim k tejto méte už cítim že klasická 5W40 má toho za sebou dosť.
:shock:
No to je smele tvrzeni. Vysvetli oillaikovi jako jsem ja,JAK se to pozna.

Re: SAE 5W-40, ztráta viskozity

Napsal: ned led 28, 2018 10:35
od NOVON
Pedro píše:
jerome píše:Osobne mením olej tiež 2x ročne tj po cca 5.000km. Keď sa blížim k tejto méte už cítim že klasická 5W40 má toho za sebou dosť.
:shock:
No to je smele tvrzeni. Vysvetli oillaikovi jako jsem ja,JAK se to pozna.
Třeba za tepla pocvakavaji hydra.

Re: SAE 5W-40, ztráta viskozity

Napsal: ned led 28, 2018 10:44
od jerome
rousini spomínal tabuľku priebehu viskozity od p.Černeho. Už som spomínal slabšie odhlučnenie motora mojej Obrázek a hlavne v lete keď je olej viac prehriaty je to počuť.

Re: SAE 5W-40, ztráta viskozity

Napsal: ned led 28, 2018 10:50
od Pedro
1.4 is hydra? I kdyby,trochu malo km. Po 10tkm mozna...,preci jen je to univerzal kockopes.

Re: SAE 5W-40, ztráta viskozity

Napsal: ned led 28, 2018 10:59
od Pitris
Honda tehdy hydra ne, a já rozdíl ve zvukovém projevu motoru nepoznal. Ani u Civica, ani u Accorda. Ale já zima 5w40 a mimo zimu 10w40(50).... A těch 10tkm u mě v motoru olej nenajede. (Zima max. 5).

Re: SAE 5W-40, ztráta viskozity

Napsal: ned led 28, 2018 11:09
od Pedro
Vim ze hydra nema. Proto otaznik,jako prekvapeni.
Chci vysvetlit,jak to Jerome pozna. A i kdyby nekde jinde hydra byly,tak v 5tkm,...,nedovedu si predstavit,jak by se motor musel pouzivat,aby se oil degradoval tolik,aby...,podle me pitchovina. Poznal jsem za zivot hodne hlucnejch motoru a tepla,oso nakl i bus. Co mely oleje za limitem,vycerpane,prepalene...,jo tam mechanicka hlucnost byla. Ale po 5tkm v osobaku :?: