Jedna velká koko*ina z onoho článku....
Oleje ACEA A1/B1 tak jsou určeny pro klasický krátký nebo spíše pevný servisní interval. Naopak A3/B3 jsou oleje určené pro prodloužené nebo také variabilní servisní intervaly.
A další "nepřesnost"....
Čím vyšší je pak číslo u písmenka (třeba A1, A2 nebo A3), tím má olej vyšší hodnotu viskosity HTHS.
A1/B1 má sice sníženou HTHS viskozitu - to je v pořádku,
ALE tady je potřeba zmínit že tento olej je možné použít JEN TAM, KDE TO VÝROBCE MOTORU POVOLUJE
NELZE POUŽÍT OLEJ A1/B1 DO MOTORU KDE JE PŘEDEPSÁN A3/B3
(nebo A2/B2)
A2/B2 se už většinou nepoužívá, tyto oleje ale byly s normální HTHS viskozitou; ovšem byly nižší výkonnosti dle jiných norem.
A3/B3
(může být i A3/B3/B4) olej s normální HTHS viskozitou a vysoké výkonnosti - ovšem většinou jen pro pevný interval výměny. Pro ochranu motoru nejlepší a použitelný v drtivé většině motorů podle vhodně zvolené SAE
*)
A chybí tam zmínka o A5/B5. Oleje vysoké výkonnosti a pro prodloužené intervaly výměn (pro motor horší varianta), ale použitelné JEN TAM, KDE TO VÝROBCE MOTORU POVOLUJE
protože jako A1/B1 mají A5/B5 oleje většinou sníženou HTHS viskozitu
Takže NE že čím vyšší číslo, tím má olej vyšší hodnotu viskozity HTHS.
*) Píše tam: SAE
vypadá takto: XW-Y. Písmenko „X“ popisuje vlastnost oleje při nízkých teplotách, písmenko „Y“ při vysokých. Platí že čím je číslice „X“ nižší tím má olej lepší mazací schopnosti při nízkých teplotách. Nejlepší je tedy 0W. Druhý údaj (tedy „Y“) je přesně opačný. Čím je číslo vyšší, tím motor lépe maže za vysokých teplot. Nejřidší běžně se vyskytující oleje tak mají SAE 0W-20, naopak nejhustší 10W-60....
Budiž, ovšem je potřeba upřesnit, že 0w20 a 10w60 jsou NE běžně se vyskytující oleje, ale "pravá a levá čára" (ano, ještě se dá "za obrubník" na 0w16 a 10w70, ale to je už opravdu extrémní extrém), a na tyto oleje (resp. viskozity) MUSÍ být motor uzpůsoben a měly by k tomu být i odpovídající jízdní a klimatické podmínky. BĚŽNĚ se používají SAE třídy 5w30, 5w40, 10w40,
(15w40) a našemu klimatickému pásmu odpovídají.... A pokud chce někdo vyšší ochranu motoru nebo provozuje auto ve specifičtějších podmínkách, může volit i 0w30, 0w40, 5w50, 10w50, 15w50....
A byť se zmiňuje i o nepřetahování intervalů výměn předepsaných výrobcem motoru, tak tam chybí že platí jak kilometrový tak i časový údaj (podle toho který nastane dřív), a že 90% motorů je provozováno v podmínkách, u kterých je vhodné ten kilometrový interval zkrátit - i až o třetinu (krátké jízdy, časté starty, jízdy v kolonách, letní dovolená u moře, časté tahání přívesů, již opotřebovanější motor)....