Stránka 1 z 3

Články, mýty, novinářské kachny

Napsal: pát pro 09, 2016 19:36
od bio
Založím sekci článků, mýtů, novinářských kachen -
http://www.auto.cz/motorove-oleje-sae-a ... lej-101192

hned první, autor si nedal tu práci ani najít aktuální normy, plete si pojmy, ani si článek po sobě nepřečte - prý máme v oleji "sýru"....
Spíš více škodí ten článek....

Re: Články, mýty, novinářské kachny

Napsal: pát pro 09, 2016 20:15
od Pitris
Jedna velká koko*ina z onoho článku....:evil:
Oleje ACEA A1/B1 tak jsou určeny pro klasický krátký nebo spíše pevný servisní interval. Naopak A3/B3 jsou oleje určené pro prodloužené nebo také variabilní servisní intervaly.

A další "nepřesnost".... :cry:
Čím vyšší je pak číslo u písmenka (třeba A1, A2 nebo A3), tím má olej vyšší hodnotu viskosity HTHS.
A1/B1 má sice sníženou HTHS viskozitu - to je v pořádku, ALE tady je potřeba zmínit že tento olej je možné použít JEN TAM, KDE TO VÝROBCE MOTORU POVOLUJE :!: :!: :!:
NELZE POUŽÍT OLEJ A1/B1 DO MOTORU KDE JE PŘEDEPSÁN A3/B3 (nebo A2/B2) :!:
A2/B2 se už většinou nepoužívá, tyto oleje ale byly s normální HTHS viskozitou; ovšem byly nižší výkonnosti dle jiných norem.
A3/B3 (může být i A3/B3/B4) olej s normální HTHS viskozitou a vysoké výkonnosti - ovšem většinou jen pro pevný interval výměny. Pro ochranu motoru nejlepší a použitelný v drtivé většině motorů podle vhodně zvolené SAE *)
A chybí tam zmínka o A5/B5. Oleje vysoké výkonnosti a pro prodloužené intervaly výměn (pro motor horší varianta), ale použitelné JEN TAM, KDE TO VÝROBCE MOTORU POVOLUJE :!: :!: :!: protože jako A1/B1 mají A5/B5 oleje většinou sníženou HTHS viskozitu :? Takže NE že čím vyšší číslo, tím má olej vyšší hodnotu viskozity HTHS.

*) Píše tam: SAE vypadá takto: XW-Y. Písmenko „X“ popisuje vlastnost oleje při nízkých teplotách, písmenko „Y“ při vysokých. Platí že čím je číslice „X“ nižší tím má olej lepší mazací schopnosti při nízkých teplotách. Nejlepší je tedy 0W. Druhý údaj (tedy „Y“) je přesně opačný. Čím je číslo vyšší, tím motor lépe maže za vysokých teplot. Nejřidší běžně se vyskytující oleje tak mají SAE 0W-20, naopak nejhustší 10W-60....
Budiž, ovšem je potřeba upřesnit, že 0w20 a 10w60 jsou NE běžně se vyskytující oleje, ale "pravá a levá čára" (ano, ještě se dá "za obrubník" na 0w16 a 10w70, ale to je už opravdu extrémní extrém), a na tyto oleje (resp. viskozity) MUSÍ být motor uzpůsoben a měly by k tomu být i odpovídající jízdní a klimatické podmínky. BĚŽNĚ se používají SAE třídy 5w30, 5w40, 10w40, (15w40) a našemu klimatickému pásmu odpovídají.... A pokud chce někdo vyšší ochranu motoru nebo provozuje auto ve specifičtějších podmínkách, může volit i 0w30, 0w40, 5w50, 10w50, 15w50....
A byť se zmiňuje i o nepřetahování intervalů výměn předepsaných výrobcem motoru, tak tam chybí že platí jak kilometrový tak i časový údaj (podle toho který nastane dřív), a že 90% motorů je provozováno v podmínkách, u kterých je vhodné ten kilometrový interval zkrátit - i až o třetinu (krátké jízdy, časté starty, jízdy v kolonách, letní dovolená u moře, časté tahání přívesů, již opotřebovanější motor).... :shock:

Re: Články, mýty, novinářské kachny

Napsal: pát pro 09, 2016 21:29
od Libor
Jestli se těch "zaručených" rad z toho článku chytí nedej Bože nějaký domácí kutil, co považuje AUTO.CZ za modlu, tak potěš koště :-(

Re: Články, mýty, novinářské kachny

Napsal: pát pro 09, 2016 22:15
od Pitris
No, možná potěší koště :) ale zkur*í motor....:(

Re: Články, mýty, novinářské kachny

Napsal: sob pro 10, 2016 8:00
od Jerry3
Libor píše:...domácí kutil, co považuje AUTO.CZ za modlu, tak potěš koště :-(
Zjevnou cílovou skupinou jsou koncerňáci. Proto v momentě, kdy ten původní server převzal Axel Springer Verlag, bylo nutno okamžitě zaříznout diskusní fórum cafe.auto.cz: ubíralo se totiž příliš fundovaným směrem... :evil:

Re: Články, mýty, novinářské kachny

Napsal: sob pro 10, 2016 8:10
od Jerry3
Dovolím si napsat, že jsem v českém motoristickém periodiku nečetl už ani nepamatuji nic obšírnějšího (tím chci vyloučit "jednomyšlenkové noticky"), s čím bych se mohl úplně ztotožnit.

Re: Články, mýty, novinářské kachny

Napsal: sob pro 10, 2016 11:16
od bio
v API normách taky gůláš .................

Re: Články, mýty, novinářské kachny

Napsal: sob pro 10, 2016 15:01
od Návštěvník22
Jerry3 píše:
Libor píše:...domácí kutil, co považuje AUTO.CZ za modlu, tak potěš koště :-(
Zjevnou cílovou skupinou jsou koncerňáci. Proto v momentě, kdy ten původní server převzal Axel Springer Verlag, bylo nutno okamžitě zaříznout diskusní fórum cafe.auto.cz: ubíralo se totiž příliš fundovaným směrem... :evil:
A jak jste na to přišel, Vaše Jasnozřivosti?

Re: Články, mýty, novinářské kachny

Napsal: sob pro 10, 2016 15:04
od Jezevcik
Že by to Čumil nevydržel a zaregistroval se?

Re: Články, mýty, novinářské kachny

Napsal: sob pro 10, 2016 19:19
od Jerry3
Návštěvník22 píše:
Jerry3 píše:Zjevnou cílovou skupinou jsou koncerňáci. Proto v momentě, kdy ten původní server převzal Axel Springer Verlag, bylo nutno okamžitě zaříznout diskusní fórum cafe.auto.cz: ubíralo se totiž příliš fundovaným směrem... :evil:
A jak jste na to přišel, Vaše Jasnozřivosti?
Jednoduše, byl jsem tehdy u toho (konce nejlepšího motoristického diskusního fóra v Čechách).

Re: Články, mýty, novinářské kachny

Napsal: ned pro 11, 2016 15:59
od bio
opět další perly z pera TD " Olejový okruh motoru: Kudy všude motorem putuje? A co všechno maže?"
ani nechci dávat odkaz, aby neměli o sobě velké mínění jak jim ty články fungujou ............
doporučuji ctěnému čtenářstvu k prohlédnutí

Re: Články, mýty, novinářské kachny

Napsal: stř úno 21, 2018 19:34
od Pitris
A další pitchovina a nejen že blbosti, ale vyloženě věc která může zadřít motor :evil: https://www.autoweb.cz/jak-vybrat-a-nep ... -internetu
Tohle je ta blbost: :arrow: Třeba je-li doporučeno užití oleje 5W-40, jeho nahrazení třídou 0W-40 může mít za následek trhání mazacího filmu a způsobit tak například přidření ložisek na klikové hřídeli :arrow:
A toto je na zadření (některých) motorů: :arrow: Označení ACEA A1/B1 popisuje standardní olej s běžnými intervaly výměny (písmeno „A“ znamená, že lze použít pro benzinové motory, „B“ pro dieselové). Značení ACEA A3/B3 se používá pro oleje vhodné pro vysokou zátěž a prodloužený interval výměny :arrow:
Psal to tribotechnický ANALFABET :evil:

Re: Články, mýty, novinářské kachny

Napsal: stř úno 21, 2018 19:50
od Libor
Fajné jak cyp :-) ;-) To i laikovi (mě) bije do očí.

Re: Články, mýty, novinářské kachny

Napsal: ned úno 25, 2018 2:41
od Misojogi
Třeba je-li doporučeno užití oleje 5W-40, jeho nahrazení třídou 0W-40 může mít za následek trhání mazacího filmu a způsobit tak například přidření ložisek na klikové hřídeli
tiez mi to tvrdili mnohi ale mne to krasne na Matizovi funguje - pouzivam 0W40 dlhodobo a som spokojny

Re: Články, mýty, novinářské kachny

Napsal: ned úno 25, 2018 17:43
od Pitris
Třeba je-li doporučeno užití oleje 5W-40, jeho nahrazení třídou 0W-40 může mít za následek trhání mazacího filmu a způsobit tak například přidření ložisek na klikové hřídeli
Ano, je to stejná ko*otina jako že 5w50 je blbost protože olej bude jako med :roll: Nebo že okolní teplota v podstatě nemá při výběru oleje vliv, protože provozní teplota oleje je ve finále pořád stejná :shock: Jo, to jsou perly :evil: Jenže pokud to je uvedeno v motoristických periodikách nebo to tvrdí prodejci těch olejů, tak je něco shnilého ve státě dánském a patřilo by jim (aspoň) zavřít krám a nakopat je do zadele....:x