Stránka 1 z 11

Vypínání válců

Napsal: pát črc 25, 2014 8:40
od Fahrer
feroF píše:Nerad by som vyvolal zbytocne emocie, ale alfi ma pravdu v tom, ked pise, ze:
- Ford Mustang s velkoobjemovým motorem a s nápisem na víčku oleje Only 5W-20 mi jako hybrid nepřijde a v Kalifornii je v létě určitě víc než 25°C....
Oni olej 5W20 používají i soudobé motory 5,7 Hemi. A u amíků jsem se dočetl, že při použití jiného oleje nefunguje MDS(odpojování válců). Takže mi připadá "blbé", že u tak výkonného motoru nemůžu použít např.olej 5W40. :cry:

Re: Vypínání válců

Napsal: pát črc 25, 2014 19:21
od skodovkar
Jenomže amíci mění olej snad v 6000km.

Re: Vypínání válců

Napsal: pát črc 25, 2014 22:05
od Fahrer
To už asi neplatí a týkalo se to spíš starších motorů. Zkusil jsem mazací plán LQ i Mobilu a u Chrysleru 300C i Dodge Ram 1500 s motory 5,7hemi my vyšla výměna po max.13 000km.
Spíš mi ale šlo o to, proč nezkonstruují vypínaná těch válců např. pro olej 5W40. Až si říkám, jestli v tom motoru nemůže být nějaký jiný zakopaný pes.

Re: Vypínání válců

Napsal: sob črc 26, 2014 6:47
od Hombre
Vzato selským rozumem, vypínání a zapínání válců nemůže být založeno na oleji, jehož parametry se provozem mění. To samé jako u klímy, ŘJ vyhodnotí dle polohy plynového pedálu, že nastává zvýšená akcelerace, tak během ní odpojí klímu pro lepší zrychlení. A toto je řízeno elektronicky, tato samá vazba bude určitě i v tom odpojování válců. Olejem však může být odpojována sací a výfuková vačka /ventily zůstanou zavřený/u odpojených válců. Tím nastává u nefunkčních válců podtlak, který eliminuje případný odpor pro funkční válce na klice zbytečnou kompresí.

Re: Vypínání válců

Napsal: sob črc 26, 2014 7:24
od Návštěvník
Hombre píše:Vzato selským rozumem, vypínání a zapínání válců nemůže být založeno na oleji, jehož parametry se provozem mění. ...
Jsem stejného mínění!

Re: Vypínání válců

Napsal: sob črc 26, 2014 20:39
od Fahrer
Koukám že by to skoro stálo za založení samostatného vlákna. :) To že pokyn k odstavení dává ŘJ je samozřejmě. Olej je pak vykonavatelem, který od jednotky dostane. Jak to pak celé pracuje je vidět na tomhle videu https://www.youtube.com/watch?v=W4JDi0K8htY. Info, v jaké poloze jsou ventily na odpojených válcích se mi nikde dohledat nepodařilo. Očekával jsem ale spíš, že zůstanou v nějaké mírně pootevřené poloze. Právě aby se tam zbytečně nevytvářel podtlak.

Re: Vypínání válců

Napsal: sob črc 26, 2014 21:30
od Návštěvník
Podle té animace zůstávají ventily v "odpojených" válcích zavřené, což je z hlediska odporů naprosto v pořádku.

Re: Vypínání válců

Napsal: ned črc 27, 2014 7:47
od Hombre
Kdyby zůstaly otevřené, tak budou pumpovat do sání a zhorší plnění zbývajících válců. Naopak vzniklý podtlak zavřených obou nebude dělat odpor těm pracujícím válcům.

Re: Vypínání válců

Napsal: ned črc 27, 2014 11:21
od Pitris
Hombre píše:Vzato selským rozumem, vypínání a zapínání válců nemůže být založeno na oleji, jehož parametry se provozem mění....
Na viskozitní třídě oleje taky podle mě nezáleží - tam to bude ovládáno tlakem oleje, který je závislý na otáčkách, zatížení a teplotě, ale jen málo na viskozitní třídě oleje.
Řekl bych, že podstata ovládání bude obdobná jako u systému VTEC....

Re: Vypínání válců

Napsal: ned črc 27, 2014 21:17
od Fahrer
V okamžiku změny viskozní třídy s tím mají amící problém. A jiný důvod, proč tam musí být 5w20 si představit neumím. Stejně jako se mi příčí letět s tímhle olejem v létě přes půl Evropy. Proto se snažím přijít na to, jaký jiný důvod by mohli mít pro volbu téhle viskozity.

Re: Vypínání válců

Napsal: pon črc 28, 2014 6:05
od Návštěvník
V USA je už dlouho nejběžnější viskozitou 5W-30. No a "lepší" tedy logicky musí být 5W-20. :mrgreen: Právě v tom vidím onen důvod.

Re: Vypínání válců

Napsal: pon črc 28, 2014 8:18
od Pitris
Fahrer píše:V okamžiku změny viskozní třídy s tím mají amící problém....
Tak amíci možná, ty motory určitě ne :mrgreen: Když budu uvažovat že tak jako v jakémkoliv jiném motoru kolísá teplota oleje v závislosti na zátěži, tak nemůže mít SAE vliv na správnou funkci (rostlináře :P ) vypínání válců. Protože např. když bude mít olej 5w20 90°C, bude jeho kinematická viskozita stejná jako olej 5w30 při 100°C a když bude v motoru olej 5w20, bude mít viskozitu jinou při 90-ti a 100°C.

Re: Vypínání válců

Napsal: pon črc 28, 2014 8:36
od Návštěvník
Ledaže by to vypínání válců bylo závislé na teplotě oleje, a tedy i na viskozitě oleje. Ovšem konstruovat to právě takto... :shock: :?

Re: Vypínání válců

Napsal: čtv črc 31, 2014 13:04
od Fahrer
Pitris píše:
Fahrer píše:V okamžiku změny viskozní třídy s tím mají amící problém....
Tak amíci možná, ty motory určitě ne :mrgreen: Když budu uvažovat že tak jako v jakémkoliv jiném motoru kolísá teplota oleje v závislosti na zátěži, tak nemůže mít SAE vliv na správnou funkci (rostlináře :P ) vypínání válců. Protože např. když bude mít olej 5w20 90°C, bude jeho kinematická viskozita stejná jako olej 5w30 při 100°C a když bude v motoru olej 5w20, bude mít viskozitu jinou při 90-ti a 100°C.
Zřejmě jsem to moc zjednodušil. Myslel jsem pochopitelně amíky se svými motory Hemi. Motory do těch diskuzí většinou nepřispívají. :roll:
Jinak s tebou s těmi teplotami plně souhlasím a proto jsem z toho tak zmaten. Pak bych uvažoval, jestli třeba teplota oleje (a tím i viskozita) není jen jednou z podmínek, které musí ŘJ vyhodnotit, aby odpojila 4 válce.
Nicméně, jak tady píší, byla k oleji vydána i dvě TSB, kde na tom oleji trvají. http://www.allpar.com/mopar/new-mopar-hemi.html
O MDS se zajímám proto, že si ten motor+LPG, chci pořídit.

Re: Vypínání válců

Napsal: čtv črc 31, 2014 14:39
od Colommbo
Kolega z oplího klubu má Dodge Magnum s tímhle motorem (a taky s funkčním MDS), tož jsem mu psal, aby mi vyjevil sladké tajemství, jaký že do motoru lije olej... :idea: Až budu vědět, dám sem vědět... :)