Stránka 1 z 2

Rychlé zakarbonování motor. oleje

Napsal: pon říj 29, 2012 15:04
od NOP
Dobrý den. Paní si nedávno pořídila auto s motorem 1,6 HDi, 68 kW. Vzápětí přišel syn s tím, že v nějakém motoristickém časopise četl, že tyto motory a rovněž podobný motor od Fordu 1,6 tdci způsobují rychlejší zakarbonování motor. oleje, než je běžné a že to pro motor časem může mít celkově neblahé důsledky. Motor má DPF (bohužel), předepsaný olej je 5w30, B5, C2. Mne by zajímalo, jaké ty důsledky to mohou být, jak jim předcházet a čím je tento stav u těchto motorů nebo i obecně, způsoben. Čistě laicky bych to asi řešil častější výměnou oleje (maximálně 10 tis. km), vliv bude mít asi i kvalita nafty, takže minimálně její aditivace, snad i kvalita motor. oleje. Jenom předesílám, že modlit se neumím, ale z dostupných zdrojů jsem slyšel, že to údajně moc nepomáhá. Děkuji za Vaše příspěvky.

Re: Rychlé zakarbonování motor. oleje

Napsal: pon říj 29, 2012 15:08
od skodovkar
V podstatě jste si odpověděl sám, ještě bych dodal kvalitní olejový filtr a také nezanedbávat výměnu vzduchového filtru. Nic lepšího se asi nedá vymyslet.

Re: Rychlé zakarbonování motor. oleje

Napsal: pon říj 29, 2012 17:21
od Colommbo
Ono obecně všechno, co se píše v motoristickém časopise, nemusí být tak úplně směroplatné, někdy si říkám, že bych jim mohl jít dělat redaktora pomalu zfleku... :twisted: A zase kdysi kdesi (a ve vícero zdrojích) jsem četl, že francouzské 1.6HDI jsou i přes svůj relativně nevelký objem hodně dobré a vděčné motory... :wink: Takže jak píše škodovkář - nebát se a jezdit, dopřát motoru co potřebuje a nezanedbávat pravidelnou údržbu (radši dřív než později)... 8)

Re: Rychlé zakarbonování motor. oleje

Napsal: pon říj 29, 2012 17:24
od Slavo
O rýchle znečistenie motorového oleja v "nafťákoch" sa postarajú naftové sadze (uhlík), ktoré sú veľmi dobrým farbivom. Je to normálny jav a olej sa sfarbí prakticky hneď po výmene. Hojnou mierou tomu napomáha aj systém recirkulácie výfukových plynov pomocou EGR ventilu. Usadzovanie sadzí ( a iných produktov nedokonalého spaľovania) v motore môže nastať pri pravidelne zanedbávanej výmene oleja, alebo poruche motora. Pri používaní správneho oleja, t.j. podľa špecifikácie výrobcu a jeho včasnej výmene (podľa spôsobu prevádzkovania vozidla) si myslím, že žiaden problém nehrozí. Dokonca sa dá povedať, že ak olej po výmene rýchlo sčerná, je to známkou správne fungujúceho oleja.

Re: Rychlé zakarbonování motor. oleje

Napsal: pon říj 29, 2012 17:54
od NOP
Colommbo píše:Ono obecně všechno, co se píše v motoristickém časopise, nemusí být tak úplně směroplatné, někdy si říkám, že bych jim mohl jít dělat redaktora pomalu zfleku... :twisted: A zase kdysi kdesi (a ve vícero zdrojích) jsem četl, že francouzské 1.6HDI jsou i přes svůj relativně nevelký objem hodně dobré a vděčné motory... :wink: Takže jak píše škodovkář - nebát se a jezdit, dopřát motoru co potřebuje a nezanedbávat pravidelnou údržbu (radši dřív než později)... 8)
Já jsem založením také optimista, zvlášť pokud můj syn ani neví, kde to četl a také je otázka jeho interpretace onoho článku, navíc, papír snese všechno. Ale to víš, člověka to jaksi nahlodá, zvlášť pokud té problematice zrovna moc nerozumí, jako já.

Re: Rychlé zakarbonování motor. oleje

Napsal: pon říj 29, 2012 18:17
od NOP
Slavo píše:O rýchle znečistenie motorového oleja v "nafťákoch" sa postarajú naftové sadze (uhlík), ktoré sú veľmi dobrým farbivom. Je to normálny jav a olej sa sfarbí prakticky hneď po výmene. Hojnou mierou tomu napomáha aj systém recirkulácie výfukových plynov pomocou EGR ventilu. Usadzovanie sadzí ( a iných produktov nedokonalého spaľovania) v motore môže nastať pri pravidelne zanedbávanej výmene oleja, alebo poruche motora. Pri používaní správneho oleja, t.j. podľa špecifikácie výrobcu a jeho včasnej výmene (podľa spôsobu prevádzkovania vozidla) si myslím, že žiaden problém nehrozí. Dokonca sa dá povedať, že ak olej po výmene rýchlo sčerná, je to známkou správne fungujúceho oleja.
No, já mám takový pocit, že něco na těch skutečnostech, uvedených v článku může být pravdivé. Oleje si ve většině případů měním sám, takže vídím, co z motoru vyteče a posledních cca 5 let jsem zkrátil interval výměny na 10 tis. km bez ohledu na typ oleje, longlife, nelonglife. Oba jezdíme mimo jiné i dost krátkých tras. Ale když porovnám, jak vypadal olej z motoru 1,4 HDi (předcházející motor v autě mojí paní) a olej z mého auta - Toyota dvoulitr 93 kW, tak ten rozdíl byl opravdu zásadní. Já jsem to přisuzoval tomu, že olejová náplň té Toyoty je výrazně větší (cca 6 l) oproti cca 3,8 l v té jednačtyřce. Oba motory bez DPF. Ale i obsah a výkon těch motorů je dost rozdílny. Měnilo se vždy ve stejném, shora uvedeném intervalu a pokud se týká olejů, tak já svoje auta doslova hýčkám (alespoň si to myslím), takže Total, Mobil 1, Shell ultra extra, Q8 a Millers Oils - jiné oleje tam za ty roky nešly.

Re: Rychlé zakarbonování motor. oleje

Napsal: pon říj 29, 2012 18:35
od Colommbo
Není to žádný objev Ameriky, ale zase obecně a laicky: (správný) olej má v motoru čtyři základní fukce: mazací, těsnící, chladící a čistící a pevné zplodiny hoření paliva vždy v jistém (a různě velkém) množství zůstávají v motoru. A jestliže je olej po uplynutí výměnného intervalu po vypuštění "čistý", znamená to co? Že je motor zcela v pořádku, palivo se spaluje prakticky bez pevných zplodin hoření či všechny odcházejí výfukovým systémem anebo má olej nedostatečné čistící schopnosti splavovat saze do oleje a všechen sajrajt zůstává v motoru...? :? Osobně zastávám názor, že po vypuštění má mít správně fungující olej hnědočernou či černohnědou barvu (i na pohled zcela černý olej bude mezi prsty mít odstín hnědé), má charakteristickou "vůni" a hlavně nesmí být cítit spáleninou. Radši nepoužívat všelijaké "čističe motoru a odstraňovače karbonu" přidávané před výměnou do oleje a bude-li olej po vypuštění z 1.6HDI "černý jako bota", hlavu vzhůru, nechat pořádně vykapat, našroubovat nový filtr, nalít nový olej a opět vyrazit vstříc novým zítřkům! :wink:

Re: Rychlé zakarbonování motor. oleje

Napsal: pon říj 29, 2012 19:22
od e-panolin.cz
Jak již bylo řečeno základem je pravidelná a předepsaná údržba. Ovšem pokud paní jezdí s naftou jenom "couračky" po městě, tak je lépe zkrátit servisní intervaly oleje i filtrů na max. 1 rok.

Re: Rychlé zakarbonování motor. oleje

Napsal: pon říj 29, 2012 19:24
od skodovkar
Někde jsem tu četl, že HDI mívají sítko před vstupem oleje do turba, nelze vyloučit, že by náhle uvolněný karbon mohl sítko ucpat.

Re: Rychlé zakarbonování motor. oleje

Napsal: pon říj 29, 2012 19:59
od Jezevcik
Colommbo píše: a bude-li olej po vypuštění z 1.6HDI "černý jako bota", hlavu vzhůru, nechat pořádně vykapat, našroubovat nový filtr, nalít nový olej a opět vyrazit vstříc novým zítřkům! :wink:
To"nechat pořádně vykapat"bych Ti s dovolením ještě třikrát podtrhl.Mám vyzkoušeno,že na objemu náplně 4,5 litru je rozdíl mezi běžným vypuštěním,jaké se patrně praktikuje ve všech servisech a vypuštěním s dopomocí přibližně 3,5 deci.Stačí auto přizvednout heverem ve vhodném směru a z kapiček,které by už nikdo neřešil,se stane plynulý čůrek.Další,co pomůže,je několikeré protočení motoru naprázdno bez nastartování.Jeden člověk u klíčku a druhý u výpustného šroubu s uřízlou PETkou-další zdroj tekoucího humusu.V ideálním případě je to nejlepší nechat stát na heveru přes noc.S ani jedním z těch třech věcí se servis babrat nebude-to je jasné.Ale když už si to člověk dělá sám a má na to prostor,tak proč si s tím nevyhrát.
Z motoru se všechen olej stejně nedostane,ale proč ten nový zbytečně"kontaminovat"tím,co ještě má snahu jít ven.

Re: Rychlé zakarbonování motor. oleje

Napsal: pon říj 29, 2012 21:42
od Pitris
Víc není co dodat - kvalitní naftu i olej, včasné výměny náplní a filtrů, a (alespoň) občas ten motor pořádně prohřát (a "protáhnout").

Re: Rychlé zakarbonování motor. oleje

Napsal: úte říj 30, 2012 6:25
od NOP
e-panolin.cz píše:Jak již bylo řečeno základem je pravidelná a předepsaná údržba. Ovšem pokud paní jezdí s naftou jenom "couračky" po městě, tak je lépe zkrátit servisní intervaly oleje i filtrů na max. 1 rok.
Pitris píše:Víc není co dodat - kvalitní naftu i olej, včasné výměny náplní a filtrů, a (alespoň) občas ten motor pořádně prohřát (a "protáhnout").
Způsob, jakým moje paní tu 1,4 HDi provozovala bude určitě jedním z důvodů, proč ten motor. olej vypadal, jak vypadal. Konečně na technickou, tedy i emise jsem s tím autem jezdil já, vždy to prošlo ale také vždy jsem byl upozorněn na to, že je to potřeba občas pořádně vytočit, prostě ten technik poznal, jak to auto je provozováno. Když jsem mu řekl, že to je mojí paní, tak mi sdělil, že ženské diesel do rukou vůbec nepatří. Při tom se nedá říci, že by jezdila úplně krátké trasy, do práce cca 20 km, z toho 1/3 okreska, 1/3 dálnice a 1/3 město (bydlíme za Brnem). Ukazoval jsem jí, jak na to, po zahřátí dvojka, trojka a na chvíli tomu naložit, že nemusí zrovna jet 160 po dálnici. Řekla mi, že je jí toho motoru líto. Co na to říci.
Ale 1,4 HDi je pryč, i když zůstala v rodině a mně šlo primárně o to, že motory 1,6 HDi (i 1,6 tdci ve Fordu) by měly způsobovat rychlejší zakarbonování motor. oleje, výrazně více, než je běžné, zda je to nějaká jejich vlastnost daná například již konstrukcí těch motorů a na co to časem může mít negativní vliv.

Re: Rychlé zakarbonování motor. oleje

Napsal: úte říj 30, 2012 6:38
od NOP
Jezevcik píše:
Colommbo píše: a bude-li olej po vypuštění z 1.6HDI "černý jako bota", hlavu vzhůru, nechat pořádně vykapat, našroubovat nový filtr, nalít nový olej a opět vyrazit vstříc novým zítřkům! :wink:
To"nechat pořádně vykapat"bych Ti s dovolením ještě třikrát podtrhl.Mám vyzkoušeno,že na objemu náplně 4,5 litru je rozdíl mezi běžným vypuštěním,jaké se patrně praktikuje ve všech servisech a vypuštěním s dopomocí přibližně 3,5 deci.Stačí auto přizvednout heverem ve vhodném směru a z kapiček,které by už nikdo neřešil,se stane plynulý čůrek.Další,co pomůže,je několikeré protočení motoru naprázdno bez nastartování.Jeden člověk u klíčku a druhý u výpustného šroubu s uřízlou PETkou-další zdroj tekoucího humusu.V ideálním případě je to nejlepší nechat stát na heveru přes noc.S ani jedním z těch třech věcí se servis babrat nebude-to je jasné.Ale když už si to člověk dělá sám a má na to prostor,tak proč si s tím nevyhrát.
Z motoru se všechen olej stejně nedostane,ale proč ten nový zbytečně"kontaminovat"tím,co ještě má snahu jít ven.
Výměnu oleje dělám v garáži a pokud je čas, a ten většinou je, tak to nechávám přes noc na heveru vykapat. Ale s tím protočením motoru, to já nemám odvahu. Já se totiž na toto fórum již několik roků zpátky chodím "vzdělávat" a tak jsem již ledacos pochytil. Osobně velmi oceňuji, že sem ve většině případů přispívají lidé s praxí, žádní teoretici, kteří bývají k vidění v motoristických časopisech nebo internet. portálech. A zkušenosti, ty prostě ničím nenahradíš. Je dobře, že toto fórum existuje a doufám, že to tak i zůstane.

Re: Rychlé zakarbonování motor. oleje

Napsal: úte říj 30, 2012 7:02
od bjukemen
..uz sa to raz riesilo,zakarbonovanie motora je danne hlavne zlou konstrukciou motora teda zlou nieje spravny vyraz ale je to tak, oleje pri jazde v mest emenit po 10 000km ale jazda 20 km nieje couracka cize tam by som problem nevidel, horsie je to z pretahovanim vymeny na tychto agregatoch..preto treba menit pravidelne a pouzivat kvalitu (total)

..ombreho metodu odporucam, z motora vytecie este dost oleja

Re: Rychlé zakarbonování motor. oleje

Napsal: úte říj 30, 2012 8:56
od Jezevcik
bjukemen píše: ..ombreho metodu odporucam, z motora vytecie este dost oleja
Mám pocit,že NOP asi netuší,co je ombreho metoda.