Úpravy (a opravy) motorů

Další nezařaditelná témata

Moderátor: Colommbo

Uživatelský avatar
Colommbo
Příspěvky: 10545
Registrován: pon led 23, 2012 20:46
Bydliště: kutnohorsko-kolínské pohraničí

Re: Jaké auto?

Příspěvek od Colommbo »

NO HITS píše: pát led 17, 2025 12:54...vrchol výkonu mnohem níž? Vrchol je v 6000 omezovač byl 6300 teď je v 7...
Navážu trošku na kolegu kornela - výkon/točivý moment motoru od určitých otáček už dál nestoupá (naopak může mírně klesat) a je-li maximální dejmetomu v těch 6000/min., posunutí omezovače ten pokles oddálí či mu zcela zamezí...? Pokud ano, je to v pořádku, a pokud nee, proč točit motor výš, než plánoval výrobce, když to nepřináší výsledek v oblasti výkonu/točivého momentu...? :)
W124 E320 Coupé R6 162kW 1994, 5Q man. Getrag "psí noha",
Shell HU 5W40,
přev. Ravenol ATF Fluid, dif. Castrol Axle Z Limited Slip 90
jarson1
Příspěvky: 2555
Registrován: pon zář 01, 2014 8:39
Bydliště: RV ( SK)

Re: Jaké auto?

Příspěvek od jarson1 »

Teoreticky - mozno ten isty motor v dvoch odlisnych modeloch auta moze byt z nejakeho dovodu "nastaveny" inak. Obvykle softverovo . Teda technicky by pre oba tieto motory bola vyssia hranica max otacok bezpecna. A ak by sa pouzili aj dalsie parametre softveru motora s tym vyssim udajom omezovaca, tak predpokladam , ze sa umerne posunie aj krivka vykonu.
Myslim take ako palivova mapa atd...hovorim v tom sa az tak nevyznam. Proste vsetko co s tym suvisi, nie iba max rpm.
Totiz asi len takto to dava zmysel. Nevyznam sa v tom detailne ale predpokladajme ,ze hardwer je rovnaký. Teda veci ako sanie, zotrvacnik atd nie su problemom. Ak funguju v tom motore ktory je nastaveny na ten vyssi obmedzovac uz v serii, bude takmer s istotou aj v tom "softwarovo priskrtenom". Vlastne len to priskrtenie odstranite touto upravou. Ta vsak bude musiet byt zrejme komplexnejsia - len posunutie max rpm by asi naozaj nic neprinieslo.
Takze si myslim , ze je to proste takto. Softwer priskrtil motor z nejakého dovodu ( emisie, legislatíva, spotreba ....co ja viem co este ) a úpravca toto priskrtenie odstrani.
Nic nove pod slnkom .
Aj stare cariny mali viac verzii RJ a aj vykonove paranwtre, pricom kotory boli navlas rovnake.
Naposledy upravil(a) jarson1 dne pát led 17, 2025 15:41, celkem upraveno 1 x.
Toyota Carina E 1.6 Xli LB 1992 Japan
Obrázek
Ex.Toyota Carina E 1.8 GLI LB. 1996 GB
HONDA Civic 8G 4D 1.8 2006 Turkey
Obrázek
Uživatelský avatar
Colommbo
Příspěvky: 10545
Registrován: pon led 23, 2012 20:46
Bydliště: kutnohorsko-kolínské pohraničí

Re: Jaké auto?

Příspěvek od Colommbo »

Ano, v těchto souvislostech (a zřejmě jen a pouze v nich) by to dávalo smysl - jeden a týž motor (HW) poštelovaný (SW) na trebárs tři výkonové verze, zásahem do SW pak lze docílit postupu do (nej)vyššího levelu. To je vcelku známá věc. :)
W124 E320 Coupé R6 162kW 1994, 5Q man. Getrag "psí noha",
Shell HU 5W40,
přev. Ravenol ATF Fluid, dif. Castrol Axle Z Limited Slip 90
Uživatelský avatar
kornel
Příspěvky: 2073
Registrován: čtv led 28, 2010 17:55

Re: Jaké auto?

Příspěvek od kornel »

ak je na výkonovej krivke max výkonu 5800-6000ot. a dalej výkon od tejto úrovne sa už len plynulo prirodzene znižuje , tak je jasné že daný hardware nemá viac kapacitu nielen že udržať výkon ale už vôbec nie ho navyšovať dalej,. pretože adekvátne s rastom otáčok ďalej už nie je schopný cez sacie ventily dostať viac vzduchu do valcov (schopnosť dodať palivo je len časť rovnice)..

Aby bolo možné s ďalším nárastom otáčok zvyšovať aj výkon, je proste potrebné dodať viac kyslíka a to skrze časovanie sacích ventilov resp. priamo použit ostrejšie vačky ( no len s ostrejšími vačkami a bez variabilného časovania je to kompromis - posunie to výkon vyššie no na úkor spodku a stredného pásma).
Tento atmosfericky motor ale ak som správne pochopil nemá ani variabilitu na sacích ventiloch len výfukových.. takže tu nie je absolútne žiaden nástroj ako ovplyvniť "umelo" plnenie valcov
Naposledy upravil(a) kornel dne pát led 17, 2025 16:32, celkem upraveno 2 x.
jarson1
Příspěvky: 2555
Registrován: pon zář 01, 2014 8:39
Bydliště: RV ( SK)

Re: Jaké auto?

Příspěvek od jarson1 »

Nuz moja uvaha bola teoreticka. K tejto konkretnej aplikacii sa bude vedieť vyjadrit iba ten kto ju ma " v ruke" a ma moznost tie parametre nejak " zmerat"
My ostatni takto mozeme naozaj iba teoretizovat.
Ale poznam pripad kde bol naozaj iba nezmyselne softweovo nastaveny obmedzovac .
Ide o 1.5 l motor v yarise ts 1.gen .
V tom yarise to bolo tak na prd ze az. Len co si to zacal tahat a prisiel ten pocit, ze to zacina ist, tak to obmedzovac utnul. Skoda. Prave v takomto pripade by podobna uprava bola takmer ziaduca.
Toyota Carina E 1.6 Xli LB 1992 Japan
Obrázek
Ex.Toyota Carina E 1.8 GLI LB. 1996 GB
HONDA Civic 8G 4D 1.8 2006 Turkey
Obrázek
Uživatelský avatar
kornel
Příspěvky: 2073
Registrován: čtv led 28, 2010 17:55

Re: Jaké auto?

Příspěvek od kornel »

ja by som to teoretizovaním nenazýval asi, pretože to vychádza zo známych zákonitostí a nie domnienok.. A vidieť to aj na priebehu kriviek výkonu po úpravach výkonu tohto motora :arrow: výkon sa do vyššieho pásma ot. neposunul, ostal presne tam kde bol, len mierne vyššia hodnota.
jarson1 píše: pát led 17, 2025 15:55 V tom yarise to bolo tak na prd ze az. Len co si to zacal tahat a prisiel ten pocit, ze to zacina ist, tak to obmedzovac utnul. Skoda. Prave v takomto pripade by podobna uprava bola takmer ziaduca.
Tento "ekonomický" Sky motor, rozhodne nie je takýto prípad.. :) a naviac tu ide o čosi iné, než useknutie motora obmedzovačom (nedovolenie mu dalej točiť, aj napriek tomu že samotný HW má schopnosť dalej dostatočne plniť valce a s nárastom otáčok zvyšovať aj výkon).

Výkon bol priškrtený len u slabšej verzii (v celom spektre ale.. obmedzovač otáčok s tým nemá nič spoločné) na ktorej to aj jasne vidieť na krivkách.. po úprave slabšej aj silnejšej verzie sa to dostáva na tých ca 180 ps u oboch verzí, pretože sú identické a jasne vidieť, že aj zvýšený výkon ostáva v tom istom pásme otáčok ako bol max. u 121kw verzie.

Mimochodom.. viem ako jazdí Mazda 6 s týmto Sky motorom (165ps), kedže je v rodine už pár rokov a čo to som si na nom zajazdil aj sám.
bjukemen
Příspěvky: 5165
Registrován: sob bře 29, 2008 17:09

Re: Jaké auto?

Příspěvek od bjukemen »

NO HITS celkom by ma zaujimalo co by z toho vypadlo na brzde, je zmerana takato uprava na niecijom aute?
chevrolet cruze 2.0 vcdi 120kw

Alfa Romeo 156 SW 2,4 JTD 110kw @ 142,3kw
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 28505
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: Jaké auto?

Příspěvek od Pitris »

NO HITS píše: čtv led 16, 2025 20:51 Zjednodušeně

Stage 0,5 upravuje :
omezovač výkonu, omezovač škrticí klapky, mapa pedálu plynu na jednotlivé rychlosti (rychlost vs. pedál v % vs. požadované zrychlení/zpomalení), odstranění "eko" prodlev u reakcí

Stage 1:
Navíc palivová mapa na 98+ okt (129kW), mapa předstihu, posunutý omezovač otáček na 7000 (original 6400), drobná korekce časování
Z tohoto bych žadné obavy neměl.
To že jsou v motoru ekorestrikce :( je bohužel fakt :evil: a optimalizovat reakci / odezvu motoru na pohyb plynového pedálu je pro motor snad i prospěšné. A jestli ta úprava funguje na hodně autech a dlouhodobě, tak proč ne :?:
Možná to posunutí max. otáček je diskutabilní, ale kdyz se tam k 7 tisícům mrkne občas a je přeštelovaná i mapa předstihu, tak asi :wink:

Rozhodně je to lepší než když se u TDI zvedne o 30% plnící tlak turba, a ušatec v čepici s kšiltem dozadu má za volantem pocit jakej je king....:roll:
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Bridgestone Blizzak LM-005
Léto: Penrite HPR 5 5w40, Bridgestone Turanza 6

Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Uživatelský avatar
kornel
Příspěvky: 2073
Registrován: čtv led 28, 2010 17:55

Re: Jaké auto?

Příspěvek od kornel »

tento motor bol dizajnovaný a vytvorený ako "atmosferická" odpoveď a alternatíva k downsizing kosačkam.. teda dovolím si tvrdiť že rozvodové ustrojenstvo resp. pružiny nemajú žiadnu extra rezervu v schopnosti zvládať aj vyššie otáčky než tam kde ich posadil výrobca obmedzovačom (pretože použitie tuhších pružín by bol len ďalši naviac odpor pre motor a teda pár gramov emisii naviac + vyššie výrobné náklady ..). Pravdepodobne tých 7000ot je u tohto motora ešte stále v nejakej tej "vate" v ktorej ak je motor krátkodobo tak "High five" nenastane, ale teraz tá bezpečnostná vata je pravdepodobne úplne na hrane..
Ja toto proste z mojho pohladu nechápem.. aky má zmysel v civilne bežne použivanom "ekonomickom" aute urobiť takýto zásah a takto významne motoru znižovať bezpečnú rezervu oddelujúcu jeho život od fatálnej poruchy :roll:

Software uprava RJ s cieľom zlepšiť dynamiku motora v nejakom širšom strednom pásme otáčok (ktorú používa vačšina ludi na cestách) je jedna vec a to dáva zmysel (aj keď u atmosferickeho motora je to stále len kozmeticky zásah), ale šahať do obmedzovača otáčok pre bežnú premávku v obyčajnom aute kde výkon naviac už dávno klesá... ? :?

Tie "Eko restrikce" sú v prvom rade už v samotnom HW ktorý proste v dnešných bežných motorizáciach nemajú ani zdaleka také rezervy ako kedysi a aj ten samotný dizajn HW týchto všetkých eko-moderných motorov ani tým svojim dizajnom neumožnuje žiadne významné navyšovanie výkonu, lebo primárnym cielom pri návrhu ich konštrukcie bola spotreba a emisie.. :!: to je prvý fakt. Druhý je to, že 121kw verzia tohto Sky motora je už tá odškrtená a to priškrtenie bolo výrobcom vykonané na tej slabšej 88kw verzii. Inak su obidve motorizácie čo do HW uplné totožné.. po úprave-odškrtení ako tej 88kw tak aj 121kw verzie sa dostanú obidve na výkon ca 129-130kw. A ten rozdiel tých ca 9kw výkonu naviac je už len využitie tej úplne poslednej vaty ktorú tam ešte bolo možné použiť úpravou predstihu.
bjukemen
Příspěvky: 5165
Registrován: sob bře 29, 2008 17:09

Re: Jaké auto?

Příspěvek od bjukemen »

ja tomu vsetkemu rozumiem..mam trosku prehlad vo veciach ladenia aj ked skorej u dieslovych motorizacii..ale ten motor samozrejme nieje zly, podla mna z atmosferickych su z najlepsich

ale, ja tomu nerozumiem tiez.. tiez mam svoje miesta kde si zvyknem zajazdit a radit musim, na naftaku to inak nejde..ale mal som aj benzinove motorizacie..no aky je problem preradit z 2 do 3? nerobim si srandu pytam sa normalne?
chevrolet cruze 2.0 vcdi 120kw

Alfa Romeo 156 SW 2,4 JTD 110kw @ 142,3kw
Uživatelský avatar
NO HITS
Příspěvky: 492
Registrován: úte srp 27, 2013 8:27
Bydliště: Brno

Re: Jaké auto?

Příspěvek od NO HITS »

bjukemen:ano, grafy jsou - tady máš pár příkladů (mělo by to být vidět i bez registrace):

M3 BM/BN 2.0 122 odemknutá a zbavená eko restrikcí
https://www.mazdaklan.cz/threads/odemce ... post-81503

M3 BM 1.5 s posunutým omezovačem a odstraněnými eko restrikcemi
https://www.mazdaklan.cz/threads/odemce ... ost-139943

M3 BN G165 se stage 0,5
https://www.mazdaklan.cz/threads/odemce ... ost-133322

M3 BP G122 odemknutá na G165 - porovnání synchro brzdy, s klasickou
https://www.mazdaklan.cz/threads/odemce ... ost-133739

To vlákno má skoro 70 stránek můžeš si to pročíst a kouknout na další grafy. v prvním příspěvku je i tabulka co je u jakýho auta možný odemknout nebo nastavit

================================================

Kornel
žádná rezerva není např u časování obou vaček (Skyactive motory), které jsou od výrobce na maximu toho, co s nimi jde získat. U staršího L5-VE motoru co jsem měl ve starší 6ce se dalo s časováním vačky pohnout docela dost a udělalo to hlavně pro každodenní ježdění i třeba po městě úplně jinej pocit z auta, kdy jsem potom ne vždy ve městě musel pro zrychlení potom už podřazovat
Viz druhý obrázek zde:
https://www.mazdaklan.cz/threads/odemce ... ost-107211

================================================

A malá korekce na závěr, omezovač k 7000 se posouval u toho staršího GH (6500 orig), u Skyactive se posouvá jen na 6800ot (6300 orig) , to se omlouvám, že jsem vás uvedl v omyl. Takže posun je o 500ot.

Jinak to že před omezovačem nemá motor sílu většinou u atmosféry není pravda. Když přeřadite na další kvalt, má auto na kolech podstatně menší kroutící moment, to platí hlavně pro 1., 2. a 3. přev. stupeň., proto má smysl to u těch nižších kvaltů podržet až do omezovače. viz graf M6 GH 2.5 125kW serie. Samozřejmostí je pečlivá údržba. Dokud jsem si neudělal pořádnej olejovej servis i s dvojitým proplachem, tak jsem třeba GL netočil nad 4500ot zvlašť když vím jakej bordel v motoru originální mazda olej dělá.
Obrázek
Mazda 6 GL 2.0 Wagon 2017 - Stage 1 - 129kW
Ravenol SSO 0W-30 --- Ravenol MTF-2 75W-80


Moje Ex:
Mazda 6 GH 2.5 Liftback GTA - (ADAKT Stage 1.1 135kW)
Nissan Almera 1.4 64kW GX
Nissan Almera 1.6 73kW SR
Uživatelský avatar
kornel
Příspěvky: 2073
Registrován: čtv led 28, 2010 17:55

Re: Jaké auto?

Příspěvek od kornel »

NO HITS píše: sob led 18, 2025 14:22 žádná rezerva není např u časování obou vaček (Skyactive motory), které jsou od výrobce na maximu toho, co s nimi jde získat.
..ved práve preto ak nie je na časovaní už rezerva (a to musí byť vskutku významná až agresívna aby to dokázalo v tak vysokých ot ešte navýšovať dalej výkon a k tomu aj usposobeny výplach valcov a kopu dalšich navazujúcich faktorov a dávky paliva) alebo v prípade ak časovanie na sacej vačke ani nie je (z toho pohľadu technického a teda získanie ďalšieho nárastu výkonu vo vyšších otáčkach) je posunutie obmedzovača otáčok vyššie (v tomto prípade pre bežne používanie v premávke) pre mna zvláštne.. Ale ako som už pisal skôr - ak to tebe vyhovuje a prináša lepší pocit z jazdy tak to chápem :)

Ten kozmetický nárast výkonu aj u silnejšej verzie (o tých 8-9kw) je skrze manipulácie s predstihom - ako som tiež napísal.. No šahať do predstihu z dôvodu snahy o nárast výkonu (a nie iba z hľadiska zabezpečenia ochrany motora - pri preplnovaných motoroch ak sa navyšuje plniaci tlak) je chodza po veľmi tenkom ľade.. o tomto som viedol dosť zaujímavé dlhé rozhovory s maníkom, ktorý upravuje a ladí aj závodné motory a ktorý urobil soft aj pre moj CT-R.
Naposledy upravil(a) kornel dne sob led 18, 2025 16:26, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
NO HITS
Příspěvky: 492
Registrován: úte srp 27, 2013 8:27
Bydliště: Brno

Re: Jaké auto?

Příspěvek od NO HITS »

Hlavní smysl těchto úprav je odstranění restrikcí a u Stage1 navíc lepší využití 98+okt paliva . Smyslem v prvé řadě není zvyšování výkonu proto vše ostatní je jen bonus, tak to chápu já
Mazda 6 GL 2.0 Wagon 2017 - Stage 1 - 129kW
Ravenol SSO 0W-30 --- Ravenol MTF-2 75W-80


Moje Ex:
Mazda 6 GH 2.5 Liftback GTA - (ADAKT Stage 1.1 135kW)
Nissan Almera 1.4 64kW GX
Nissan Almera 1.6 73kW SR
Uživatelský avatar
Colommbo
Příspěvky: 10545
Registrován: pon led 23, 2012 20:46
Bydliště: kutnohorsko-kolínské pohraničí

Úpravy motoru...

Příspěvek od Colommbo »

Založil jsem toto vlákno a přesunul do něj příspěvky z vlákna Jaké auto?, ať to tam nezavazí, zde to můžeme rozjet do ještě vyšších otáček... :)
W124 E320 Coupé R6 162kW 1994, 5Q man. Getrag "psí noha",
Shell HU 5W40,
přev. Ravenol ATF Fluid, dif. Castrol Axle Z Limited Slip 90
Uživatelský avatar
BigBang
Příspěvky: 2024
Registrován: ned zář 15, 2013 21:30
Bydliště: Dux & Kladno
Kontaktovat uživatele:

Re: Úpravy motoru...

Příspěvek od BigBang »

Hrabalo se tedy do mapy komplexněji. Předstihy, palivová mapa a dost možná se sahalo i na vačkotoč. Posunutí omezovače je už jen vrchol všeho. Tys to ale podal jako to hlavní úpravy, a proto se strhla debata tím směrem, kterým se zvrhla ;) Nyní už to dává mnohem víc smysl. Evidentně na sériové mapě chlapci v Mazdě začali laborovat z důvodu, který neznáme, a touhle úpravou se ten motor "otevře". Protože pokud by to tak nebylo a ten limit byl daný konstrukčně, nešlo by to tak snadno jen úpravou SW...
A2 1.4TDI + T5 2.5TDI, 1.9TDI - Rav VMO
Cabrio 2.3E - 10w40
Fabia 1.2TSI - Rav SSL
KLE500 - Rep MotoSint 10w40
TnT899 - Rep MotoR 15W50
MX-5 - HPR 10w50, Technyx 75w85, Yac BVX 75w90
Ex: Rep El 505.01TDI 5w40, MO XF 5w40, XFS 5w50, XF 0w40, EE 5w40
Odpovědět