Tak si ten daný konkrétní příklad proberme podrobněji:
1/ Celá aféra byla spuštěna v USA, kde údajně (zatím nic neprokázáno) došlo k několika desítkám smrťáků v důsledku toho, že Toyoty neustále zrychlovaly, resp. nereagovaly na sundání nohy z plynového pedálu.
2/ Shodou okolností se tak nejvíce dělo právě v době, kdy se americké značky dostaly do obrovských odbytových potíží, a k tomu krátce poté, co právě Toyota sebrala jedné z amerických značek první místo co do počtu kusů na světě během jediného roku vyrobených kusů automobilů.
3/ Jako perličku dodám, že dnes v USA platí, že kdo si koupí americký vůz, je považován buď za extrémního patriota, nebo zcela neinformovaného zákazníka...
4/ V USA neplatí evropský systém typové homologace (pro výrobce z hlediska právní odpovědnosti velmi komfortní), ale tzv. autocertifikace, což v praxi znamená, že pokud někdo výrobci u soudu prokáže, že jeho produkt neodpovídá tomu, co deklaroval, může ho klidně finančně položit.
5/ Žaloba na Toyotu se opět zřejmě pouhou shodou okolností chystá ve státě California, což je, jak známo, jeden z nejvíce zadlužených členů Unie. Pokud žalující strana vyhraje, může se na Toyotě finančně zahojit.
6/ Problém s plynovým pedálem Toyoty je čistě mechanické povahy (prostě se někdy sám nevrátí do základní polohy) a Toyota ho přiznala, omluvila se za něj a řeší ho. Nikdy se nepodařilo navodit situaci, ze které by vyplynulo, že příčina problému vězí v elektronice, čímž se tento problém zásadně liší od chystaných soudních přelíčení (žaloby např. ve Francii už podány) na francouské, německé a švédské výrobce, v nichž jde o nehody v důsledku neovladatelnosti vozu kvůli "zbláznění elektroniky". Ptám se: "Proč se o těchto případech v Čechách vůbec nepíše?"
7/ Porucha pedálu plynu je sice v případě Toyoty Prius docela problém, ale i ona má ruční brzdu (dokonce na samostatném pedálu!), kterou lze vůz nouzově zastavit. Že ji někdo neumí požít, je problémem pouze onoho "ovladače" (řidičem se to snad ani nedá nazvat). Pro všechny ostatní vozy, ať už vybavené automatem nebo klasickým manuálem, nepředstavuje tato "porucha" žádné bezprostřední ohrožení bezpečnosti, snad s výjimkou úleku "ovladače". Ostatně kdo někdy jezdil Š1000MB či Š100, ten si "nevracející se pedál plynu" určitě ještě pamatuje.
No a pokud jde o to ostatní, stačí se podívat, které že to vozy hlavně zůstávají viset u krajnice kvůli nepojízdnosti a kterých jsou plné autoservisy, samozřejmě nikoli ty značkové. Ano, vím že v Čechách takovéto porovnání trpí statistickou nereprezentativností (evropských vozů je v provozu nepoměrně více, než japonských), ale i Evropě jsou země, kde je tomu jinak, mj. proto, že jejich obyvatelé netrpí takovými předsudky (např. z důvodu, že jejich země žádné osobní vozy sama neprodukuje), resp. že už sami prozřeli.