Aku

Další nezařaditelná témata

Moderátor: Colommbo

Odpovědět
Brembo
Příspěvky: 2531
Registrován: pon čer 08, 2009 21:28
Bydliště: Matuškovo

Re: Aku

Příspěvek od Brembo »

jarson1 píše: pát čer 13, 2025 22:19 No, mne to pripada ako nie velmi vydareny preklad z ineho jazyka. Taka trosku "trapošina"... :roll:
Asi by bolo lepsie nezto pustit von takto, to radsej ani nerobit a napisat si vlastny clanok .
pravdupovediac uplne zbytočný článok. Všeobecnejší už byt nemože.
Suzuki SV 1000,Opel Insignia Sport Tourer CDTI 96 kW -153kW,Opel Vectra 1,7 DT-išla do sveta
Brembo
Příspěvky: 2531
Registrován: pon čer 08, 2009 21:28
Bydliště: Matuškovo

Re: Aku

Příspěvek od Brembo »

Ja sa teraz pokušam prekabátit ineligentné dobíjanie. Zvačša pri dennom svietení drží napatie velmy nízko-12,4-12,5V,čo je pre akumulátor málo.Ked si elektronika zmyslí,že je vybitý,tak i 3 dni dáva 13,8V a potom opat len 12,5V. Našiel som kábel pre snímač napatia na -pole batérie. Ked som ho odpojil,tak bolo zase napatie privysoké 15,2V-15,5V. Asi by to tam chcelo zapojit nejaký obvod s reostatom-i kde neviem,či može pracovat i na -pole..
Naposledy upravil(a) Brembo dne pon čer 16, 2025 7:46, celkem upraveno 1 x.
Suzuki SV 1000,Opel Insignia Sport Tourer CDTI 96 kW -153kW,Opel Vectra 1,7 DT-išla do sveta
Uživatelský avatar
Colommbo
Příspěvky: 10692
Registrován: pon led 23, 2012 20:46
Bydliště: kutnohorsko-kolínské pohraničí

Re: Aku

Příspěvek od Colommbo »

Ano, máš pravdu, informace v článku uvedené jsou tak nějak všeobecně známy. Ovšem všeobecně v mnoha případech neznamená, že je vědí všichni, kteří by je znát měli. A jelikož opakování je matkou moudrosti, osobně proti článku nic nemám. Tvůj předchozí komentář jsem pochopil tak, že je v článku něco/všechno špatně... :)
P.S. Akumulátor do té doby mně neznámé značky Kramp teď v květnu v mém kupé ve zdraví oslavil jedenácté narozeniny... :wink:
W124 E320 Coupé R6 162kW 1994, 5Q man. Getrag "psí noha",
Shell HU 5W40,
přev. Ravenol ATF Fluid, dif. Castrol Axle Z Limited Slip 90
Uživatelský avatar
Volfi
Příspěvky: 148
Registrován: úte zář 10, 2024 16:30
Bydliště: České Budějovice

Re: Aku

Příspěvek od Volfi »

Brembo píše: ned čer 15, 2025 7:26 Ja sa teraz pokušam prekabátit ineligentné dobíjanie. Zvačša pri dennom svietení drží napatie velmy nízko-12,4-12,5V,čo je pre akumulátor málo.Ked si elektronika zmyslí,že je vybitý,tak i 3 dni dáva 13,8V a potom opat len 12,5V. Našiel som kábel pre snímač napatia na -pole batérie. Ked som ho odpojil,tak bolo zase napatie privysoké 15,2V-15,5V. Asi by to tam chcelo zapojit nejaký obvod s reostatom-i kde neviem,či može pracovat i na -pole..
Byl bych obezřetný s odpojováním inteligentního dobíjení. Pravděpodobně neznáš přesný program a s tím vše, co je na tuto funkci napojeno. U VW, to není asi takový problém, z toho, co jsem vydedukoval mi to deaktivuje start-stop, nabíjení je trvale na 14,4V a teplota baterie neznámá.

Každopádně využívám inteligentní nabíjení, chci mít funkční start-stop (ačkoliv ho z 99% nepoužívám), už jsem se setkal s pokutou v Rakousku za bezdůvodnou deaktivaci. Navíc využívám nabíjení solárním panelem a přijde mi vhod úplně nezatěžovat alternátor. Pokud ti to dobíjí 15,2-15,5v, tak bych se podíval diagnostikou bez nastartovaného motoru, zda je vidět napětí baterie. Možná jsi přišel o tenhle údaj, což je nelogické, ale teoreticky možné. V ten moment se může chovat auto v režimu se zhroucenou/extrémně vybitou baterií a dokud teplota nepřesáhne nějakou mez, tak nabíjí, co se dá.
Škoda Octavia III, 2016, 1.4TSI CZDA
Ravenol: SSO, MTF-3, BG SC2
VW Transporter T4, 1991, 2.4D AAB
Shell HX-7 + Ekolube Plus, Ravenol TSG, VIF
BMW E46, 1999, 328i M52TÜB28
Ravenol: VST, MTF-2, Racing Gearoil, Octane Booster, Petrol Power Performance
rosso
Příspěvky: 547
Registrován: čtv zář 27, 2018 21:48

Re: Aku

Příspěvek od rosso »

Inteligentní dobíjení, i SS systém je opravdu super výmysl. Sekat ruce za tyto "vynálezy"
V autě mám vše off. Baterka je spokojená a mechanické části motoru taky, jelikož startů je minimum.
Co více si přát :wink:
Uživatelský avatar
Volfi
Příspěvky: 148
Registrován: úte zář 10, 2024 16:30
Bydliště: České Budějovice

Re: Aku

Příspěvek od Volfi »

Já souhlasím, bohužel u dnešního honu za globálníma emisema je start stop a inteligentní dobíjení nutnost.
Škoda Octavia III, 2016, 1.4TSI CZDA
Ravenol: SSO, MTF-3, BG SC2
VW Transporter T4, 1991, 2.4D AAB
Shell HX-7 + Ekolube Plus, Ravenol TSG, VIF
BMW E46, 1999, 328i M52TÜB28
Ravenol: VST, MTF-2, Racing Gearoil, Octane Booster, Petrol Power Performance
jarson1
Příspěvky: 2772
Registrován: pon zář 01, 2014 8:39
Bydliště: RV ( SK)

Re: Aku

Příspěvek od jarson1 »

Myslis?
Prinos oboch je realne irelevantny co sa tyka znizenia emisii. V praxi skoro nemeratelne. V labaku asi ano ale inak bezvyznamne.
Zato problemy ktore to prináša su viditelne oveľa viac. Inteligentne dobijanie ?
Staci ked si premenis len každu zbytočne vyrobenu baterku naviac na emisie....
Start-stop ?
Počet startov v priemere 10x vyssi nez u vozidla bez SS. To sa nutne podpse hlavne na ulozeni kluky a potazmo na celkovej životnosti motora. Zial vyrobcovia majú len chabe riesenia - specialne povrchy ani extra aditiva v olejoch to velmi zatial nevedia zachranit. Takze jedinne ucinne riesenie ako eliminovat nevyhody SS je ho proste vypinat.
Toyota Carina E 1.6 Xli LB 1992 Japan
Obrázek
Ex.Toyota Carina E 1.8 GLI LB. 1996 GB
HONDA Civic 8G 4D 1.8 2006 Turkey
Obrázek
emge
Příspěvky: 472
Registrován: pon bře 12, 2012 22:33

Re: Aku

Příspěvek od emge »

To (ne)inteligentné dobíjanie má len jediný "prínos". Preliezť cez simulačný test a splniť normu "euro", ktorú vymysleli bruselskí úradníci. Auto je k testu pristavené s plne nabitým akumulátorom a počas testu sa nedobíja.

Zákon zachovania energie platí aj pri akumulátoroch, takže celkové množstvo energie na dobitie je +/- rovnaké. Zmení sa len časové rozloženie dobíjania (nedobíja sa počas testu). "Odmenou" pre majiteľa je drahší akumulátor a jeho častejšia výmena.
"Potešiť" môže aj to, že keď akumulátor dospel do stavu vybitia, keď je potrebné ho dobiť, tak majiteľ auta práve došiel do cieľa a auto odstaví. Ak je to na dlhšiu dobu a ešte v zime, o zábavu môže mať postarané :)

Pokiaľ ide o "globálne emisie", ideológiu by som sem radšej neťahal.
Uživatelský avatar
Volfi
Příspěvky: 148
Registrován: úte zář 10, 2024 16:30
Bydliště: České Budějovice

Re: Aku

Příspěvek od Volfi »

jarson1 píše: pon čer 30, 2025 22:11 Myslis?
Prinos oboch je realne irelevantny co sa tyka znizenia emisii. V praxi skoro nemeratelne. V labaku asi ano ale inak bezvyznamne.
Zato problemy ktore to prináša su viditelne oveľa viac. Inteligentne dobijanie ?
Staci ked si premenis len každu zbytočne vyrobenu baterku naviac na emisie....
Start-stop ?
Počet startov v priemere 10x vyssi nez u vozidla bez SS. To sa nutne podpse hlavne na ulozeni kluky a potazmo na celkovej životnosti motora. Zial vyrobcovia majú len chabe riesenia - specialne povrchy ani extra aditiva v olejoch to velmi zatial nevedia zachranit. Takze jedinne ucinne riesenie ako eliminovat nevyhody SS je ho proste vypinat.
Je potřeba rozlišovat emise, je hon snížit globální emise, to je něco jiného než lokální emise. Každá drobnost, která ti sníží spotřebu má přímo úměrný vliv globální emise. Já osobně tento fanatismus a pokrytectví neuznávám. Akorát jsme si zadělali na problém se staršími nefunkčními auty EURO 4 a výš, ze kterých dost často padá více lokálních sraček než z 1. gen Fabie 1.4MPI.

Ještě dodám jedno zamyšlení nad kterým nemám úplně jasný názor: Ve většině případů máme přímo vstřikové benzíny a diesely, některé jsou řešeny lépe, některé hůř. Ale obecně trpí na zanášení sacích ventilu. U mého TSI se zanáší olejovým filmem z odvětrání kliky/hlavy, u TDI se přidává EGR, který tu a tam pošle ještě nějaké saze, záleží jestli je před nebo za DPF. Tohle zanášení je nejvíce znát při nízkých otáčkách a nízkém zatížení, což jsou přesně ty momenty, kdy stojíme na semaforu. Není náhodou u těchto motorů právě menší zlo ten start/stop používat.... Osobně start/stop vypínám vždy, ale mám v plánu čištění sání a udělat dodatečnou montáž OCT.
emge píše: úte črc 01, 2025 7:27 To (ne)inteligentné dobíjanie má len jediný "prínos". Preliezť cez simulačný test a splniť normu "euro", ktorú vymysleli bruselskí úradníci. Auto je k testu pristavené s plne nabitým akumulátorom a počas testu sa nedobíja.

Zákon zachovania energie platí aj pri akumulátoroch, takže celkové množstvo energie na dobitie je +/- rovnaké. Zmení sa len časové rozloženie dobíjania (nedobíja sa počas testu). "Odmenou" pre majiteľa je drahší akumulátor a jeho častejšia výmena.
"Potešiť" môže aj to, že keď akumulátor dospel do stavu vybitia, keď je potrebné ho dobiť, tak majiteľ auta práve došiel do cieľa a auto odstaví. Ak je to na dlhšiu dobu a ešte v zime, o zábavu môže mať postarané :)

Pokiaľ ide o "globálne emisie", ideológiu by som sem radšej neťahal.
Zákon zachování energie sice platí, ale musíš vzít v úvahu ztráty, takže určitá úspora tam určitě je. Pokud vezmu plně nabitý akumulátor a vložím ho do auta s klasickým dobíjením a úplně odmyslíme spotřebu vozu, tak se ti akumulátor stále bude dobíjet nějakým minimálním proudem + ti vzniká ztráta při výrobě dobíjecího proudu na alternátoru. Nevím jaký odběr má plně nabitý akumulátor ani jaké přesné ztráty jsou při výrobě takto malého proudu alternátorem, ale šlo by to poměrně dobře naměřit. Takhle od oka bych řekl, že to je naprosto zanedbatelné a je optimální stále akumulátor nabíjet. Nicméně z nevýhody inteligentního nabíjení se dá za pár korun udělat výhoda, ale není to samozřejmě po každého. :mrgreen:
Škoda Octavia III, 2016, 1.4TSI CZDA
Ravenol: SSO, MTF-3, BG SC2
VW Transporter T4, 1991, 2.4D AAB
Shell HX-7 + Ekolube Plus, Ravenol TSG, VIF
BMW E46, 1999, 328i M52TÜB28
Ravenol: VST, MTF-2, Racing Gearoil, Octane Booster, Petrol Power Performance
Brembo
Příspěvky: 2531
Registrován: pon čer 08, 2009 21:28
Bydliště: Matuškovo

Re: Aku

Příspěvek od Brembo »

alternátor má stanoveny nabíjací prud jeho charakteristikou,ktorá je závislá od jeho otáčok. Dobíjací prud u alternátora nie je možné riadit. Regulátor je pulzný a reguluje len napatie. Napatie sa reguluje cez budenie-u automobilového alternátora. Alternátory v moto su budené permanentnými magnetmi-zvačša a tu sa reguluje napatie skratovo-stator sa ukostrí
Suzuki SV 1000,Opel Insignia Sport Tourer CDTI 96 kW -153kW,Opel Vectra 1,7 DT-išla do sveta
emge
Příspěvky: 472
Registrován: pon bře 12, 2012 22:33

Re: Aku

Příspěvek od emge »

Volfi píše: úte črc 01, 2025 8:40 Takhle od oka bych řekl, že to je naprosto zanedbatelné a je optimální stále akumulátor nabíjet.
Asi tak.
Spotrebu auta (vozu) si odmyslieť nemôžeš, lebo po naštartovaní napájanie elektroniky (vrátane zapaľovacích sviečok) zabezpečuje alternátor. Akumulátor zabezpečuje iba štartovanie a napájanie elektroniky pri vypnutom motore.

Akumulátor sa správa ako spotrebič. Nemôže prijať energiu nad rámec svojej kapacity. Tú energiu by mohol premieňať iba na inú formu energie (zákon zachovania energie), napríklad na teplo. (Ne)inteligentné nabíjanie tak prináša iba stratu vo forme kratšej životnosti drahšieho akumulátora.

Čo myslíš pod "globálnymi emisiami"? Tu treba v prvom rade oddeliť ideológiu emisií CO2.
Práve idiotský boj EÚ proti CO2 priniesol rozšírenie dízlov do osobnej dopravy. To bola základná chyba. Aj stará benzínová Felicia, ak je motor v dobrom technickom stave, má PPM a emisie CO tak nízke, že nie je čo riešiť.
Narušila sa aj rovnováha pri výrobe. Z ropy je možné vyrobiť len určitý pomer nafty a benzínu. Prebytky benzínu riešia rafinérie vývozom (do USA...) a v EÚ umelo udržiavajú jeho vysoké ceny aj za asistencie štátov (dane).
Všetko je postavené "na hlavu".
rosso
Příspěvky: 547
Registrován: čtv zář 27, 2018 21:48

Re: Aku

Příspěvek od rosso »

emge píše: úte črc 01, 2025 19:18Všetko je postavené "na hlavu".
:wink:
Uživatelský avatar
Volfi
Příspěvky: 148
Registrován: úte zář 10, 2024 16:30
Bydliště: České Budějovice

Re: Aku

Příspěvek od Volfi »

Brembo píše: úte črc 01, 2025 19:07 alternátor má stanoveny nabíjací prud jeho charakteristikou,ktorá je závislá od jeho otáčok. Dobíjací prud u alternátora nie je možné riadit. Regulátor je pulzný a reguluje len napatie. Napatie sa reguluje cez budenie-u automobilového alternátora. Alternátory v moto su budené permanentnými magnetmi-zvačša a tu sa reguluje napatie skratovo-stator sa ukostrí
U aut jsou z většiny alternátory bez permanentních magnetů, tedy s buzením, které vytváří magnetické pole, čím více je pole silnější, tím větší proud může alternátor dodat. Vyndanej alternátor z auta otočíš dvěma prsty, připoj mu na buzení proud a jen tak s ním nehneš. Při startu budíme alternátor z baterie, následně se budí vynutí elektronikou regulátoru napětí a tak dokáže reagovat na proudové odběry. Napětí se reguluje stabilizátorem napětí. Pro detailní vysvětlení, bychom si to už museli ukazovat na nějakém konkrétním schématu. Určitě bychom i našli nějaký super moderní alternátory s daleko dokonalejšími nabíjecími vlastnostmi.
emge píše: úte črc 01, 2025 19:18
Volfi píše: úte črc 01, 2025 8:40 Takhle od oka bych řekl, že to je naprosto zanedbatelné a je optimální stále akumulátor nabíjet.
Asi tak.
Spotrebu auta (vozu) si odmyslieť nemôžeš, lebo po naštartovaní napájanie elektroniky (vrátane zapaľovacích sviečok) zabezpečuje alternátor. Akumulátor zabezpečuje iba štartovanie a napájanie elektroniky pri vypnutom motore.

Akumulátor sa správa ako spotrebič. Nemôže prijať energiu nad rámec svojej kapacity. Tú energiu by mohol premieňať iba na inú formu energie (zákon zachovania energie), napríklad na teplo. (Ne)inteligentné nabíjanie tak prináša iba stratu vo forme kratšej životnosti drahšieho akumulátora.

Čo myslíš pod "globálnymi emisiami"? Tu treba v prvom rade oddeliť ideológiu emisií CO2.
Práve idiotský boj EÚ proti CO2 priniesol rozšírenie dízlov do osobnej dopravy. To bola základná chyba. Aj stará benzínová Felicia, ak je motor v dobrom technickom stave, má PPM a emisie CO tak nízke, že nie je čo riešiť.
Narušila sa aj rovnováha pri výrobe. Z ropy je možné vyrobiť len určitý pomer nafty a benzínu. Prebytky benzínu riešia rafinérie vývozom (do USA...) a v EÚ umelo udržiavajú jeho vysoké ceny aj za asistencie štátov (dane).
Všetko je postavené "na hlavu".
Odmyslel jsem to pouze pro zjednodušení příkladu, napíšu níže. Každopádně se nedá říct, že baterie se používá jen ke startu motoru nebo používání spotřebičů při vypnutém motoru. Jednou z hlavních úloh baterie je, aby nám vykryla proudové špičky spotřebičů. Tím, že alternátor je právě buzen vinutím, tak je tam určitá časová prodleva, příklad: Běží mi motor a všechny spotřebiče jsou vypnuté, alternátor nabíjí konstantním napětím a proudem. Najednou nám sepne sahara, která má značný odběr, tím nám klesne napětí, což rozpozná regulátor napětí, který pošle více proudu do buzení a tím se zvětší síla mag. pole a alternátor nám začne dodávat požadovaný proud. U alternátoru, který je v pořádku, je to skoro nepostřehnutelný jev, ale je vcelku normální, že u starších aut už je to buzení nebo regulátor opotřebované a když se k tomu přidá ještě trochu opotřebovaná baterie, tak při zapnutí stěračů, sahar atd. nám lehce na 0,5-1s pohasnou světla, nebo se i lehce změní zvuk chodu motoru. Dále bychom našli v autě spotřebiče, které mají během spuštění tak enormní spouštěcí/startovací proud, že by nám auto bez baterie chcíplo. Na mojí T4 je alfa omega mít OK sahary, když jsem řešil jejich správnou funkci, kabeláž atd, tak spouštěcí proud byl 160A, takže ikdyby alternátor byl už dopředu nabuzen, tak to na těch cca 0,5s nestačí.

Připoj akumulátor na nabíječku, dej tam udržovací režim a měř klešťákem třeba 2 měsíce v kuse spotřebu. I za dva měsíce bude odebírat proud, ikdyž minimální. Ale řekněme, že tohle je ta absolutně zanedbatelná část spotřeby el. energi a tím vliv na spotřebu. To, že alternátor klade odpor při výrobě nějakého, býť už i minimálního proudu, je ta úspora o kterou se jedná. Jinak i moje poměrně hloupé inteligentní nabíjení, umí nabíjet krátkodobě, hlavně při brždění, napětím vyšším než 16v, což může za jistých okolností desulfatovat baterii, ikdyž bych tomu účinku zas tolik nevěřil.

Globálníma emisema myslím skleníkové plyny a lokálníma jedy, saze atd. Ve zkratce... v EU je snaha snížit skleníkové plyny (CO2), na to má vliv hlavně jedinej aspekt a to je spotřeba paliva, žádný DPF, močovina, egr atd. ti s CO2 nic moc neudělá. Abychom snížili spotřebu, tak jsme museli zvýšit účinnost spalovacích motorů = přímo vstřik, ale přímo vstřik výrazně více škodí zdraví, jelikož z něj padaj mikročástice a proto musíme používat DPF, GPF filtry. Plus u dieselů máme NOxy, které ničíme pomocí ADblue. Takže benzínová fabie 1. genrace, která bude technicky v pořádku, bude daleko lepší stroj pro zdraví člověka než moje Octavie s 1.4TSI, ale není pravda, že by felicie měla nižží nebo stejný emise CO2. Moje 1.4TSI má 110g/km a Felicia 1.3MPI má 160g/km, což je značný rozdíl.

Shrnutí:
1. Klasické, stabilní nabíjení akumulátoru je naprosto OK.
2. Inteligentní dobíjení má i své výhody: Alternátor dostává méně zabrat, hlídá se teplota baterie, různé režimy nabíjení vzdáleně podobně jako u nabíječek.
3. Nevýhoda inteligentního dobíjení je to, že můžeme odstavit vozidlo na několik hodin až dní s napětím pod 12,4v, kdy nám baterie začíná sulfatovat, ale to je asi jediná nevýhoda.
4. Nedoporučuji, jen tak bezhlavě vypnout inteligentní dobíjení odpojením nějakého kabelu. Ze zkušenosti s tím u VW group není problém, ale jinde bych byl opravdu obezřetný.
5. Nezastávám hon za fanatickým snižovaním skleníkových plynů u aut na úkor, finanční náročnosti a tech. složitosti údržby emisních systémů v přímovstřikových autech. Ve finále tu jezdí rakovinotvorné vraky, které se majitelům nevyplatí opravovat, protože taková oprava z pravidla začíná na 50 000kč, to se bavíme o autech cca. 8-15let starých.
Škoda Octavia III, 2016, 1.4TSI CZDA
Ravenol: SSO, MTF-3, BG SC2
VW Transporter T4, 1991, 2.4D AAB
Shell HX-7 + Ekolube Plus, Ravenol TSG, VIF
BMW E46, 1999, 328i M52TÜB28
Ravenol: VST, MTF-2, Racing Gearoil, Octane Booster, Petrol Power Performance
emge
Příspěvky: 472
Registrován: pon bře 12, 2012 22:33

Re: Aku

Příspěvek od emge »

Volfi píše: úte črc 01, 2025 20:48 ...není pravda, že by felicie měla nižží nebo stejný emise CO2...
Ale ja som písal o emisiách CO! Tie merajú na EK. A ich hodnota má zmysel.

Boj proti CO2 je ideológia, ktorú ja považujem za šialenstvo. CO2 nie je ani skleníkovým plynom (stačí sa pozrieť, ako vyzerá skleník, a porovnať to s rozvrstvením CO2 v atmosfére). O tomto nemá cenu diskutovať. Akceptovať tento ideologický nezmysel nemôže viesť k racionálnym riešeniam. Viď aj spomínané (ne)inteligentné dobíjanie, aby som sa vrátil k téme. Je to iba "finta", ako prejsť nezmyselným testom, ktorý vymyslel "zelený" úradník.

K tomu nabíjaniu nemám čo dodať, rozviedol si to veľmi dobre. Energia pri udržiavacom napätí (spomínal si 2 mesiace) sa môže premeniť fakticky iba ne teplo (znovu ten zákon zachovania energie :) ). Zahrievanie je rovnako zanedbateľné, ako ten prúdový odber.
Uživatelský avatar
Volfi
Příspěvky: 148
Registrován: úte zář 10, 2024 16:30
Bydliště: České Budějovice

Re: Aku

Příspěvek od Volfi »

CO jsem se přehlédl, myslel jsem že mluvíš o CO2. Každopádně CO je, dle mého dávno vyřešeno a zrovna cca. u felicie ten boj s CO začínal. Moc nevěřím, že by starý typ katalyzátoru u Felicie byl účinnější než u novějšího auta, který má několika násobně rychlejší katalyzátor. Opět budu vytahovat mojí ovci 1.4 TSI, která i po 8 letech, ukazuje CO = 0. Odstraňování CO, je asi ta nejjednodušší část. Každopádně je možné, že Felicie bez katíku bude produkovat méně CO, než TSI bez katíku.

O vlivu skleníkových plynů atd. se bavit nechci, to je tak extrémně odborná část, že většina populace tomu nemůže rozumět, historicky jsem přečetl X studií na téma oteplování planety vlivem skleníkových plynů a reálně si myslím, že zatím toho moc nevíme, ale rozhodně se nedá říct, že tento jev neexistuje. Abych více rozuměl vědeckým studiím, tak bych kurva musel oprašit matematiku a těžko říct, zda by mi stačila bežná vysokoškolská, spíš asi ne. Nemám energii a možná ani mozek na to, abych pochopil, jak to funguje. Takže, dle mě má 99% internetových odborníků na oteplování, pouze převzaté názory svých oblíbenců, tím tě nechci nijak urazit.
Jediné, co je dle mého názoru teď špatně, je zachraňovat planetu tím, že v EU lehce snížíme emise na nelogických oborech a v jiných zemích CO2 a jiné plyny výrazně navyšují.
Škoda Octavia III, 2016, 1.4TSI CZDA
Ravenol: SSO, MTF-3, BG SC2
VW Transporter T4, 1991, 2.4D AAB
Shell HX-7 + Ekolube Plus, Ravenol TSG, VIF
BMW E46, 1999, 328i M52TÜB28
Ravenol: VST, MTF-2, Racing Gearoil, Octane Booster, Petrol Power Performance
Odpovědět