Vidíš, a zrovna já jsem tvé příspěvky zrovna rád četl právě z toho hlediska, že vidíš do vývoje trochu víc než jen povrchně jak ti to naservírují výrobci v rámci marketingu
Nikdo z nás nemůže popřít, že vývoj olejů i motorů pokročil. Takže olej se sníženou viskozitou dnes a před 15-20 lety je značně odlišná záležitost. Stejně tak motory, co se týče systémů mazání, použitých materiálů i vůlí na ložiskách atp. Myslím si, že snahou o snížení emisí se vykročilo směrem snižování viskozity. Před lety, viz ford, do motorů, které byly ad hoc konstruovány na oleje s "normální" viskozitou. Jak to dopadlo všichni víme. Dnes už se spousta výrobců adaptovala na sníženou viskozitu třeba i úpravou vůlí na ložiskách, olejovými pumpami s vyššími průtoky apod. na to, že v určitých případech docházelo ke ztrátě tlaku mazání, meznímu tření. Příkladem budiž mnohokrát omílaný CTR. Evidentně si v Hondě udělali pořádně pečlivě svůj domácí úkol. Na druhou stranu je otázka jak často motor v CTR dostává/dostával za uši akceleracemi z "volnoběhu" na vysoké převodové stupně, šlapáním za studena aj. Myslím, že i takové se najdou, ale s o dost nižším nájezdem a zároveň vyšším opotřebením. Jen ta pravděpodobnost je nižší, jelikož si taková auta kupují spíše fanoušci, kteří mají tendenci se starat. A stále to je Honda, otáčky. Jiný příběh bude jakýkoliv vznětový motor, kde to využitelné spektrum otáček je poloviční, tudíž tendence k podtáčení bude značně vyšší.
Osobně mám zkušenost s nízkoviskózním olejem ve čtyřkové ovci. 10 tis. km najeto, spotřeba oleje 0,5l na 1000 km. Ano byla to služebka do DE, takže dálnice Rozvadov-Norimberk furt plnej, ale jinak klasická cestovní rychlost 120-160 podle provozu a rychlostních limitů. Nejvyšší teploty oleje do 115°C, ale i přes to úbytek oleje. Přeci jen délka pracovního zdvihu v čase je víceméně poloviční u benzínu oproti naftě v běžném provozu. Proto myslím, že by si naftové a benzínové oleje zasloužily větší diverzifikaci, nad kterou výrobci olejů téměř zlomili hůl. Nebo to je alespoň můj dojem...
Byla by škoda, kdyby ses odsud, Korneli, stáhl. Myslím, že jsem se častokrát nedokázal shodnout například s Jerrym (Modelářem), ale i tak mě to neodradilo sem chodit. Jen si člověk občas odpustil si otevírat některá témata, nebo se musel z hluboka nadechnout a někdy nereagovat. Pitrise nezměníš, do auta si bude dávat i nadále plnotučný olej s vysokou HTHS, byť by jeho vůz olej s nižší viskozitou zvládl. Stejně tak Jerome do svého Civica bude lít 10W-40 z Kauflandu, ale zase jeho starý civic by nízkoviskózní olej těžko chroupl. PUO je zase duchem experimantátor, který se nezalekne míchání 0W-20 s 5W-40. A co? Nic, někdy něco napíšu, jindy ne a jen si myslím svoje. A doufám, že výše zmínění se nenaštvou, že jsem je tu zmínil. Jen mi vyvstali na mysli ve spojení s jistými návyky, se kterými ne vždy souhlasím nebo ne vždy budu souhlasit, ale kvůli tomu sem nepřestanu chodit nebo přispívat
