HTHS viskozita

Fórum o automobilových mazivech

Moderátor: Colommbo

Odpovědět
emge
Příspěvky: 451
Registrován: pon bře 12, 2012 22:33

Re: HTHS viskozita

Příspěvek od emge »

Re: jarson1
Felica dostáva pravidelnú starostlivosť a každý rok nový olej. Inak by už bola vyradená.
Som zvedavý, aké prekvapenia nám ešte prinesie rok 2035 :D

Známy má Hyundai s atmosférickým štvorvalcom 1,6 litra. Auto kúpil ako nové a poctivo s ním chodil pravidelne do značkového servisu, aby dodržal podmienky 5 ročnej záruky. Olej mu menili 5W-30, ku koncu C3. Auto mu už pred uplynutím záruky "žralo" olej. Do roka po uplynutí 5 ročnej záruky menil tesnenie pod hlavou. Či bola menená chladiaca kvapalina, to nevedel, spoliehal sa na značkový servis. A ten k tomu asi pristupoval tak, že čo je nad 5 rokov, to je doživotné.

A v tomto vidím hlavný problém dnešnej doby. Majiteľ auta sa nemôže spoliehať na odporúčanie výrobcu, ani na spoľahlivosť servisu. Podľa čoho sa má potom riadiť? Bol ten olej skutočne vhodný? Alebo bol odporúčaný len na základe ideológie boja proti CO2?
Nespochybňujem tvrdenia o vhodnosti oleja s nižšou HTHS viskozitou pre niektoré motory. Ale ktoré to sú? A odkiaľ sa to má majiteľ dozvedieť?
Naposledy upravil(a) emge dne ned kvě 11, 2025 10:36, celkem upraveno 1 x.
Brodys
Příspěvky: 194
Registrován: čtv dub 14, 2022 22:26

Re: HTHS viskozita

Příspěvek od Brodys »

Ale že by 5w30 neumazala takovýho Hyundai.....to bych spíš viděl problém v konstrukci nebo délce intervalu výměny. A nebo bohužel není vyloučeno, že se ten olej ani neměnil, popřípadě ob výměnu..... dějí se různá zvěrstva.....
Toyota Auris hybrid 1.8 (2017).
Začátek Millers Oils EE 5w30, pak Ravenol SSO 0w30 a teď delší dobu Ravenol DFE 0w20.
Spotřeba 5,4l/100 km.
Uživatelský avatar
kornel
Příspěvky: 2175
Registrován: čtv led 28, 2010 17:55

Re: HTHS viskozita

Příspěvek od kornel »

Ja to vidim na kombináciu faktorov.. pretahovane intervaly výmeny vzhľadom na podmienky prevádzkovania a prasacke nedbalé užívanie za studena.. to načne v zraní oleja prakticky každý motor a to aj keby sa olej menil každých 3000km
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 28511
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: HTHS viskozita

Příspěvek od Pitris »

kornel píše: pát kvě 09, 2025 8:12Ja sa snažím/snažil som sa prispievať do konkrétnych tém uvádzaním overených faktov a zistení, informácii hlavne z toho vedeckého prostredia....
Ano, ale tomu vědeckému prostředi šéfuje hlavně ekolog, a ne technik :?
Dost vás nízkoviskózních tady argumentuje TŘEBA tím že "hustší" olej hůř odvádí teplo z motoru, že obsahuje (jak tomu říkáte) zahušťovadla - mělo by být modifikátory viskozity a že ty např. zalepují pístní kroužky. Opravdu souhlas s tím že za velkou čast problémů může nesprávně (ať už výrobcem auta nastavený nebo provozovatelem auta praktikovaný) dlouhý interval výměny oleje, ALE....
Co motocykly :?: Ty motory mají litrové výkony ke kterým se většina aut ani neblíží, pracují v otáčkách které jsou dvoj či trojnásobkem maximálních otáček u aut, a určitě nejsou vyrobeny hůř či horší technologií než auta. A přesto jsou provozovány s oleji s HTHS nad 3,5 (a většinou nad 4) mPa.s. A(le) jsou to většinou oleje na PAO a/nebo esterovém základu. A ano, nejsou však za 80 korun / 3 € za litr.
A nemají problém s odvodem tepla - s chlazením motoru (a ani tam kde je chlazení vzduch/olej), nemají problém ani s průtokem (a možná i menšími) olejovými kanálky, a nemají problém mazat motor ani v otáčkách nad 10 či 12 tisíc. A přitom jsou to oleje SAE 5w40, 10w40, 10w50 nebo i 15w50. A ty oleje se nejen stále používají ale i nově vyvíjí. Podle vás nízkoviskózních by to nebylo asi ani možné. A přitom to tam funguje..... JAK JE TO TEDA MOŽNÉ :?:

Ono to bude jako s tím čmelákem co by podle vědců a matematických výpočtů plochy křídel, jeho váhy a hustoty vzduchu a sily gravitace létat vlastně nemůže. Ale on to neví.... A létá :P 🐝
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Bridgestone Blizzak LM-005
Léto: Penrite HPR 5 5w40, Bridgestone Turanza 6

Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Uživatelský avatar
kornel
Příspěvky: 2175
Registrován: čtv led 28, 2010 17:55

Re: HTHS viskozita

Příspěvek od kornel »

nemám už náladu sa teraz nejako rozpisovať.. možno neskôr to rozvediem viac na drobné :D ..ale zatiaľ len taka otázka do pléna ak už sa tu znova miešajú motorky... Pozná niekto reálne výkonnú moto ktorá dosiahla trebárs 400 tis.km nájazd v plnej kondícii a to naviac bez akejkoľvek potreby menšej či väčšej GO? Moto má zjavne úplne iné zameranie a celkovú konštrukciu/dizajn..

Opať raz opakujem... tu nejde o to (a opakujem to už 100-tý krát určite..) deliť dyn. viskozitu a HTHS na dobrú a zlú... ja tu dávam najavo to, že nemožno zovšeobecňovať tieto veci.. sú agregáty kde bude aj pri tvrdom zaobchádzaní optimálnejšie chrániť agregát olej nižšej viskozity oproti použitiu "tlstejšieho" oleja (a je uplny nezmysel s akýmsi síce dobrým úmyslom no z čistej nevedomosti do takých agregátov "tlstejšie" oleje liať..) a zároven sú samozrejme mnohé motory (hlavne starsej generácie prípadne u tých novších kde to ale konštruktér odflákol resp. dostal ban od ekonomického oddelenia), kde to neplatí vzhľadom na konstrukciu/dizajn (zjednodušene povedané).
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 28511
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: HTHS viskozita

Příspěvek od Pitris »

kornel píše: pát kvě 09, 2025 22:00 nemám už náladu sa teraz nejako rozpisovať....
Ani já ne, jen jsem potřeboval reagovat v jiném vlákně. Tady to bylo jen tak mimochodem protože (sice si to zase nějak odůvodníš) motomotory a automotory zas až tak odlišné nejsou, byť si možná myslíš že ano. Píšeš 400 tis.km nájazd v plnej kondícii - ale kolik takových je? Rozhodně je víc těch co v té kondici nejsou už po 100 tkm. Kvůli předpisu výrobce auta na délku intervalu výměny oleje a jeho nízké HTHS vs. způsobu používání auta.
Ale JTM, JTM, JTM :? A odpověď korneli že přitom to tam funguje..... JAK JE TO TEDA MOŽNÉ? už ani nečekám - seš eko jak Mirec.

A jinak - takto vypadá motor po 170 tkm na ty podle Tebe "horší" oleje 5w40 a 0w40
Pitris JUNIOR píše: čtv bře 27, 2025 22:46 Nějakou dobu tu táta říkal, že hodí fotky motoru jak bude dole víko. o on tu není, tak to dávám já 👍
Obrázek
Obrázek
No nic. Propaguj si nízkou viskozitu, já zůstanu hustoolejní :wink:
Nemám (na to mít) auto jako víkendovku.
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Bridgestone Blizzak LM-005
Léto: Penrite HPR 5 5w40, Bridgestone Turanza 6

Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Uživatelský avatar
kornel
Příspěvky: 2175
Registrován: čtv led 28, 2010 17:55

Re: HTHS viskozita

Příspěvek od kornel »

Zjavne máš problém s chápaním slov a kontextu v písomnej podobe , tak si to prečítaj ešte raz 😉
Síce si nič z toho čo som napísal ničím nevyvrátil ( vlastne ako nikdy doteraz) ale aspoň si si dosadil a pospajal , zjednodušil to ako to tebe vyhovuje..klasika. Samozrejme vždy máš potrebu veci a diskusie posúvať do osobnej roviny..škoda

Pohode kolega, ja tebe a ani nikomu toto fórum kaziť určite nechcem a nebudem.
Za mňa je to posledná reakcia a príspevok na fóre. Nič sa nedeje, vôbec sa za nič neurazam.. no moje poznatky ktoré nikomu nevnucujem sú tu skôr neželané a nerobia dobrú atmosféru, rešpektujem.
Mazať ja osobne nič z mojich doterajších príspevkov nebudem, boli písané s dobrým úmyslom a plne si za nimi stojím samozrejme vzhladom a s prihliadnutim aj na vývoj v tribogii a toho vlastného vzdelávania :)
Uživatelský avatar
BigBang
Příspěvky: 2063
Registrován: ned zář 15, 2013 21:30
Bydliště: Dux & Kladno
Kontaktovat uživatele:

Re: HTHS viskozita

Příspěvek od BigBang »

Vidíš, a zrovna já jsem tvé příspěvky zrovna rád četl právě z toho hlediska, že vidíš do vývoje trochu víc než jen povrchně jak ti to naservírují výrobci v rámci marketingu :wink:

Nikdo z nás nemůže popřít, že vývoj olejů i motorů pokročil. Takže olej se sníženou viskozitou dnes a před 15-20 lety je značně odlišná záležitost. Stejně tak motory, co se týče systémů mazání, použitých materiálů i vůlí na ložiskách atp. Myslím si, že snahou o snížení emisí se vykročilo směrem snižování viskozity. Před lety, viz ford, do motorů, které byly ad hoc konstruovány na oleje s "normální" viskozitou. Jak to dopadlo všichni víme. Dnes už se spousta výrobců adaptovala na sníženou viskozitu třeba i úpravou vůlí na ložiskách, olejovými pumpami s vyššími průtoky apod. na to, že v určitých případech docházelo ke ztrátě tlaku mazání, meznímu tření. Příkladem budiž mnohokrát omílaný CTR. Evidentně si v Hondě udělali pořádně pečlivě svůj domácí úkol. Na druhou stranu je otázka jak často motor v CTR dostává/dostával za uši akceleracemi z "volnoběhu" na vysoké převodové stupně, šlapáním za studena aj. Myslím, že i takové se najdou, ale s o dost nižším nájezdem a zároveň vyšším opotřebením. Jen ta pravděpodobnost je nižší, jelikož si taková auta kupují spíše fanoušci, kteří mají tendenci se starat. A stále to je Honda, otáčky. Jiný příběh bude jakýkoliv vznětový motor, kde to využitelné spektrum otáček je poloviční, tudíž tendence k podtáčení bude značně vyšší.

Osobně mám zkušenost s nízkoviskózním olejem ve čtyřkové ovci. 10 tis. km najeto, spotřeba oleje 0,5l na 1000 km. Ano byla to služebka do DE, takže dálnice Rozvadov-Norimberk furt plnej, ale jinak klasická cestovní rychlost 120-160 podle provozu a rychlostních limitů. Nejvyšší teploty oleje do 115°C, ale i přes to úbytek oleje. Přeci jen délka pracovního zdvihu v čase je víceméně poloviční u benzínu oproti naftě v běžném provozu. Proto myslím, že by si naftové a benzínové oleje zasloužily větší diverzifikaci, nad kterou výrobci olejů téměř zlomili hůl. Nebo to je alespoň můj dojem...

Byla by škoda, kdyby ses odsud, Korneli, stáhl. Myslím, že jsem se častokrát nedokázal shodnout například s Jerrym (Modelářem), ale i tak mě to neodradilo sem chodit. Jen si člověk občas odpustil si otevírat některá témata, nebo se musel z hluboka nadechnout a někdy nereagovat. Pitrise nezměníš, do auta si bude dávat i nadále plnotučný olej s vysokou HTHS, byť by jeho vůz olej s nižší viskozitou zvládl. Stejně tak Jerome do svého Civica bude lít 10W-40 z Kauflandu, ale zase jeho starý civic by nízkoviskózní olej těžko chroupl. PUO je zase duchem experimantátor, který se nezalekne míchání 0W-20 s 5W-40. A co? Nic, někdy něco napíšu, jindy ne a jen si myslím svoje. A doufám, že výše zmínění se nenaštvou, že jsem je tu zmínil. Jen mi vyvstali na mysli ve spojení s jistými návyky, se kterými ne vždy souhlasím nebo ne vždy budu souhlasit, ale kvůli tomu sem nepřestanu chodit nebo přispívat :wink:
A2 1.4TDI + T5 2.5TDI, 1.9TDI - Rav VMO
Cabrio 2.3E - 10w40
Fabia 1.2TSI - Rav SSL
KLE500 - Rep MotoSint 10w40
TnT899 - Rep MotoR 15W50
MX-5 - HPR 10w50, Technyx 75w85, Yac BVX 75w90
Ex: Rep El 505.01TDI 5w40, MO XF 5w40, XFS 5w50, XF 0w40, EE 5w40
Uživatelský avatar
Colommbo
Příspěvky: 10664
Registrován: pon led 23, 2012 20:46
Bydliště: kutnohorsko-kolínské pohraničí

Re: HTHS viskozita

Příspěvek od Colommbo »

Posledním odstavcem mi píšeš hodně z duše, hochu. Jen ve srovnání s tebou čtu (měl bych a činím tak) všechna témata a příspěvky v nich, abych byl v obraze, nedějí-li se tu nějaké nekalosti... :mrgreen: A nejsa v tribotechnice sdostatek erudován, některým věcem nerozumím (nechápu je), ale nedělá mi to zas tak těžkou hlavu, prostě to beru jako fakt a odborné komentáře přenechávám jiným. Sám už toho moc vědět nepotřebuju a jak už hodně dlouho tvrdím, člověk nemusí nosit všecko v hlavě, stačí, když ví, kde to hledat/najít. :)
A jelikož starýho psa (se starým motorem) novým kouskům nenaučíš, dál a vždy se budu hlásit k plnotučnému křídlu tohoto fóra! :wink:
W124 E320 Coupé R6 162kW 1994, 5Q man. Getrag "psí noha",
Shell HU 5W40,
přev. Ravenol ATF Fluid, dif. Castrol Axle Z Limited Slip 90
Uživatelský avatar
jerome
Příspěvky: 6088
Registrován: ned bře 13, 2011 12:37

Re: HTHS viskozita

Příspěvek od jerome »

BigBang píše: sob kvě 10, 2025 11:56doufám, že výše zmínění se nenaštvou, že jsem je tu zmínil.
Ja sa nenaštvem, pretože 10W40 z Kaufu som tam nikdy nemal,takže máš len nepresné info :mrgreen:
Tiež si myslím,že Pitris zostane u plnotučného oleja. Na čo by experimentoval s omastenou vodou ? Aby ušetril deci benzínu ? Pretože žiadnu inú výhodu by mu tento olej nedal :P
Čo sa týka tej služobnej Oktávky. Celý greendealový blázninec a s tým spojené EURO normy doslova nútia výrobcov predpisovať ľahkobežné oleje. Papier nepustí a ušetrené nejaké to deci paliva znamená,že sa do tých noriem výrobca vtesná :wink: A teraz by sa zišlo to vlákno "Zdravý rozum" Myslíš,že tie spomínané jazdy sú to pravé orechové držať sa predpisu výrobcu liať tam omastenú vodu a dolievať pol litra každých 1000km ? Ja si myslím,že nie. Jasné sevis to riešiť nebude oni ho tam v pohode nalejú. Ale keď sa dá niekomu poradiť tak prečo to neurobiť :wink:
Honda Civic 1.4iS 66kw => FANFARO VSX 5W40 + PURFLUX LS350
Uživatelský avatar
Volfi
Příspěvky: 102
Registrován: úte zář 10, 2024 16:30
Bydliště: České Budějovice

Re: HTHS viskozita

Příspěvek od Volfi »

Trochu jsem si to tu pročetl a řekl bych, že jsou to skoro zbytečné dohady. Asi se všichni shodneme, že v olejích je ECO trend a výrobci aut předepisují zbytečně dlouhé intervaly, dnes už se to často řeší jen snímačem kvality oleje a vůbec se neřeší papírové stáří a nájezd oleje. Pokud se budeme bavit o High performance olejích v závodních autech, tak to budou z pravidla ty "plnotučné". A asi by se dalo na první dobrou říct, že plnotučný olej je pro mazání motoru nejlepší varianta. Problém je, že málokdo z nás dokážeme domyslet všechny důsledky použití plnotučného oleje, tam kde nebyl zamýšlen. Souhlasím s tím, že odvod tepla, průtok mazacími kanálkami, velice rychlé zaolejování je u nízko viskózních olejů benefit. Mám nějaký znalosti kolem VW motorů a už cca. 7 let používají tovární 0w-20 508/509. A řekl bych, že jejich aktuální éra motorů je na tom spolehlivostí snad nejlépe, tu a tam se samozřejmě najde nějakej průserovej kód motoru, čas ještě ukáže. Co tím chci říct... lepší je 4. generace 2.0TSI s olejem 0w-20 než 1./2. generace s plnotučným olejem. Jinak jsem normu VW511.00 ještě nepotkal, tak jsem se podíval kam se to leje. Je to HP olej od vagu pro ty nejvýkonější modely jako např. RS6. Vše ostatní normální má 508/509. Vidím kolem sebe asi desítku motorů 1.0, 1.5 TSI a 1.6, 2.0 TDI z let 2018+ s nájezdy od 180k do 300k a ty auta trápí úplně jiný věci než motor, takže z pohledu poctivého automechanika (nemyslím sebe :D ), nevidím důvod nějak laborovat s normou oleje určenou od výrobce. A ačkoliv nejsem motorkář, tak bych si dovolil říct, že konstrukčně jsou stejné pístové motory jako v autech. Ale každý žije diametrálně jiným životem, což je právě to zásadní. Asi většina motorek je pro zábavu a žije životem brzda plyn a i běžná předpisová kochačka probíhá ve vyšším spektru otáček než u aut (je mi jasné, že tu budou výjimky typu Harley atd). Dále je tu horší termomanagement než u aut. Navíc mě osobně přijde, že pokud má motorka najeto cca. 100k km, tak už je z 90% po její životnosti. Podtrženo sečteno vidím důvody proč u motorek výrobci používají plnotučné oleje.
Škoda Octavia III, 2016, 1.4TSI CZDA
Ravenol SSO, Ravenol MTF-3, Natural 98 + BG SC2
VW Transporter T4, 1991, 2.4D AAB
Ravenol LLO + NanoTech, Ravenol TSG, Diesel + Vif
abc
Příspěvky: 1135
Registrován: pon led 01, 2018 18:13
Bydliště: Brno

Re: HTHS viskozita

Příspěvek od abc »

Volfi píše: sob kvě 10, 2025 19:34 Pokud se budeme bavit o High performance olejích v závodních autech, tak to budou z pravidla ty "plnotučné".
Volfi tak to už dávno neplatí. :)
Corolla 1,6 2017
Mazda 2 1,3 2011
Hyundai i10 1,0 l 2024
Uživatelský avatar
Volfi
Příspěvky: 102
Registrován: úte zář 10, 2024 16:30
Bydliště: České Budějovice

Re: HTHS viskozita

Příspěvek od Volfi »

Ne? Nechám se poučit.
Škoda Octavia III, 2016, 1.4TSI CZDA
Ravenol SSO, Ravenol MTF-3, Natural 98 + BG SC2
VW Transporter T4, 1991, 2.4D AAB
Ravenol LLO + NanoTech, Ravenol TSG, Diesel + Vif
PUO
Příspěvky: 300
Registrován: čtv říj 24, 2024 17:41

Re: HTHS viskozita

Příspěvek od PUO »

BigBang: Super napísaný príspevok :wink: Z nadhladom až gráciou. Vždy píšeš k veci , bez tej osobnej roviny :wink:
BigBang píše: sob kvě 10, 2025 11:56 . PUO je zase duchem experimantátor, který se nezalekne míchání 0W-20 s 5W-40. A co? Nic,
A mna si vystihol geniálne :wink: :P
Honda Civic 9G - 1.8 i Vtec
zima: Total 0W20
leto:MO EE ECO 5W30
Opel Corsa C 1.2 Twinport
Shel H.Ultra 5W40
PUO
Příspěvky: 300
Registrován: čtv říj 24, 2024 17:41

Re: HTHS viskozita

Příspěvek od PUO »

Volfi píše: sob kvě 10, 2025 19:34 už cca. 7 let používají tovární 0w-20 508/509. A řekl bych, že jejich aktuální éra motorů je na tom spolehlivostí snad nejlépe, tu a tam se samozřejmě najde nějakej průserovej kód motoru, čas ještě ukáže. Co tím chci říct... lepší je 4. generace 2.0TSI s olejem 0w-20 než 1./2. generace s plnotučným olejem.
Honda Civic 9G - 1.8 i Vtec
zima: Total 0W20
leto:MO EE ECO 5W30
Opel Corsa C 1.2 Twinport
Shel H.Ultra 5W40
Odpovědět