Motor Rover K-series - olej
Napsal: ned říj 08, 2023 11:45
Potřebuji opět výběrové řízení na olej 10W40... Bude to delší - to říkám pro slabší povahy ![Smile :)](https://www.oleje.cz/forum/images/smilies/icon_smile.gif)
Jedná se motor firmy Rover - K series, vyráběný v letech 1989 - 2012.
S oleji začínal výkonostně API SG, SH, ACEA A2, A2-96. Viskozitní třídy byly poměrně širokého rozsahu podle podnebí, ale pro Evropu typicky 10W40. Motor nemá žádné typické slabiny, ani zvláštní nároky na olej.
U posledních let výroby pod značkou MG/Rover (2000-2005) se připouštělo použití ACEA A1 (mimo verzi 160k) , ale pořád byl standart A2 s viskozitou 10W40.
Verze 160k měla variabilní časování sacích ventilů (VVC) - nevím jestli omezení použití A1 bylo kvůli němu, nebo kvůli přepokládanému sportovnějšímu využití.
Konkrétně se mi jedná o motor 1,8l DOHC VVC 160K, vzduchový chladič oleje ( náplň 6,5 z původních 4,5) s 74° termostatem, hydroštely, ročně najede minimálně 30t km. Minimum tras je pod 50km. Výměny po 10t.
Olejová historie u mne začala před 15lety Texacem Havoline Extra 10W40 , API SL (dobrá cena a nostalgie
, protože Texaco s MGR úzce spolupracovalo), změna nastala až když Texaco změnilo API na SM.
Začal jsem používat Meguin Syntech Premium SAE 10W-40 , API SN, parametry vypadají slušně, dobrá cena a zaručená originalita. Ten liju do všech motorů, co mám, které pochází z doby 1990-2003.
Do K-series verze s VVC jsem začal používat Ravenol TSI 10W40, API SN - s ohledem na VVC mechanizmus a tvrdší využití. Tam jsem sázel na PAO ( nevím jestli dobře) a svůj lepší pocit.
Blíží se doba nákupu zásob a přijde mi, že Ravenol zvedá ceny a ubírá na kvalitě - pletu se ? Proto si říkám, jestli nepřejít zase na obyčejnější olej ( i ten 160k motor na ně nalítal 200t. km bez újmy). Jednak mi není sympatická tahle politika a ročně kupuju celkem tak 120l olejů, tak i cena hraje roli. A případně si zase sjednotil oleje.
Plus mi obecně přijde, že se situace vyhrotila do dvou směrů, nové motory (zvlášt s DPF a GPF) vyžadují opravdu jiné výkonnosti (aditiva) a viskozity, než motory "klasické" koncepce. Není tedy vhodné pro motory z 90tých let dávat oleje s API max. SL ? Nebo jim API SN, SP vyhoví stejně dobře ? Bohužel nemám teď už známého tribotechnika, který by k tomu řekl něco mimo záznam...
Takže co ? Jít do něčeho s SL, nebo s dobrým základovým olejem... Fakt nevím.
Díky, kdo to dočetl až sem..
![Smile :)](https://www.oleje.cz/forum/images/smilies/icon_smile.gif)
Jedná se motor firmy Rover - K series, vyráběný v letech 1989 - 2012.
S oleji začínal výkonostně API SG, SH, ACEA A2, A2-96. Viskozitní třídy byly poměrně širokého rozsahu podle podnebí, ale pro Evropu typicky 10W40. Motor nemá žádné typické slabiny, ani zvláštní nároky na olej.
U posledních let výroby pod značkou MG/Rover (2000-2005) se připouštělo použití ACEA A1 (mimo verzi 160k) , ale pořád byl standart A2 s viskozitou 10W40.
Verze 160k měla variabilní časování sacích ventilů (VVC) - nevím jestli omezení použití A1 bylo kvůli němu, nebo kvůli přepokládanému sportovnějšímu využití.
Konkrétně se mi jedná o motor 1,8l DOHC VVC 160K, vzduchový chladič oleje ( náplň 6,5 z původních 4,5) s 74° termostatem, hydroštely, ročně najede minimálně 30t km. Minimum tras je pod 50km. Výměny po 10t.
Olejová historie u mne začala před 15lety Texacem Havoline Extra 10W40 , API SL (dobrá cena a nostalgie
![Smile :)](https://www.oleje.cz/forum/images/smilies/icon_smile.gif)
Začal jsem používat Meguin Syntech Premium SAE 10W-40 , API SN, parametry vypadají slušně, dobrá cena a zaručená originalita. Ten liju do všech motorů, co mám, které pochází z doby 1990-2003.
Do K-series verze s VVC jsem začal používat Ravenol TSI 10W40, API SN - s ohledem na VVC mechanizmus a tvrdší využití. Tam jsem sázel na PAO ( nevím jestli dobře) a svůj lepší pocit.
Blíží se doba nákupu zásob a přijde mi, že Ravenol zvedá ceny a ubírá na kvalitě - pletu se ? Proto si říkám, jestli nepřejít zase na obyčejnější olej ( i ten 160k motor na ně nalítal 200t. km bez újmy). Jednak mi není sympatická tahle politika a ročně kupuju celkem tak 120l olejů, tak i cena hraje roli. A případně si zase sjednotil oleje.
Plus mi obecně přijde, že se situace vyhrotila do dvou směrů, nové motory (zvlášt s DPF a GPF) vyžadují opravdu jiné výkonnosti (aditiva) a viskozity, než motory "klasické" koncepce. Není tedy vhodné pro motory z 90tých let dávat oleje s API max. SL ? Nebo jim API SN, SP vyhoví stejně dobře ? Bohužel nemám teď už známého tribotechnika, který by k tomu řekl něco mimo záznam...
Takže co ? Jít do něčeho s SL, nebo s dobrým základovým olejem... Fakt nevím.
Díky, kdo to dočetl až sem..