Stránka 1 z 3

Hyundai 1.4 t-gdi 103kW s GPF - ředění oleje benzinem

Napsal: sob úno 05, 2022 19:46
od pjotr
Dobrý den, prosím vás o názor/doporučení :
mám Hyundai 1.4 t-gdi = 103kW přímovstřik s GPF. Bohužel celý rok jezdím skoro jen 7km trasy a studené starty, které způsobují ředění oleje benzinem (opravdu mi stoupá hladina) a pak 2x ročně ho protáhnu do Alp, rád si užívám 100kW. Olej měním jednou ročně s cca 5000km. Auto si chci nechat 20 let = 100 tis km. Výrobce doporučuje C2/C3 0W30.
Má cenu nějak řešit ředění oleje benzinem při mém relativně malém nájezdu případně jak ?
Osobně bych radši dal 5W30, o spotřebu benzinu mi nejde. Má cenu jít do ACEA C4 ?
Prosím doporučíte mi konkrétní olej, nechci nějakou břečku, ale to nejlepší na světě taky asi nepotřebuju. Já jsem si myslel na 5W30 Ravenol HDS nebo levnější ELF Evolution Full-Tech FE.
Předem moc dík

Re: Výměna oleje.

Napsal: sob úno 05, 2022 20:02
od Pitris
Začnu otázkou. Proč olej ACEA C4? :shock: NENÍ lepší! Jinak v případě ředění oleje benzinem je potřeba za a) ten olej měnit brzo (těch 5-6 tkm je snad dobře), a za b) aspoň jednou za měsíc s tím udělat delší jízdu (min. 50 km). Kvůli tomu přímovstřiku nejezdit v otáčkách těsně nad volnoběhem, a při té delší jízdě to prohnat v horní polovině otáčkového spektra. A z důvodu těch krátkých jízd bych se nebránil ani 0w30. Jestli ten Ravenol, tak třeba VSW. A kdyby 5w30, tak klidně Mobil1 ESP, nebo od Ravenolu VMP nebo SMP. Ale lze hledat i u Yacca, Shellu nebo u toho Elfu.

Těch 20 let je teda dost optimistických na současná nová auta, ale třeba jo.... Pak je ale potřeba vědět že i převoďák a chladicí kapalina budou chtít tak po 5-ti 6-ti letech (vy)měnit.

Re: Výměna oleje.

Napsal: sob úno 05, 2022 21:36
od pjotr
OK, dík moc za info.
Jen pro vysvětlenou jak jsem uvažoval :
- ACEA C4 má low saps, normální HTHS a to mi přišlo jako lepší než C3 mid saps, normální HTHS.
- jak se ředí olej tak jsem myslel že z 5w30 se po čase stane 0w30. A z 0w30 bude ještě řidší vodička
Dík moc, dám na tebe

Re: Výměna oleje.

Napsal: sob úno 05, 2022 21:48
od Pitris
Když výrobce motoru předepisuje C2/C3 tak tomu GPF stačí/vyhoví mid saps. Low saps je pro vše ostatní v motoru méné vhodný. :( Jo, ta 5w30 stačí - nula je pro velmi mrazivé starty, ale řekl bych že pokud se olej naředí, tak z 5w30 bude spíš 5w20 než 0w30. Proto udělat občas delší trať aby se benzin z oleje odpařil. Ale tak zlé aby se změnila viskozita oleje po 5-ti tkm to ředění oleje snad není...?

Re: Výměna oleje.

Napsal: ned úno 06, 2022 11:03
od Colommbo
Mno, kolega píše, že olej přibývá, tož ti nevim, Maruš... Každopádně bych, jak už je psáno, DVAKRÁT :) do měsíce udělal ten menší výlet, klidně i do nikam a zpátky (i cesta je cíl), pro dobro motoru, ať se benzín z (už konečně zahřátého) oleje co nejvíc odpaří.
P.S. Navštěvuju dlouholetého kamoša v naší vesničce, kdysi střediskové. Pěšky to k němu mám max patnáct minut, ale jelikož jsem (už) starej lenoch, jezdím autem. A když jedu od něho, dám si dycky aspoň takový malý kolečko kolem komína, 12-15km, ať se ten motór aspoň trochu prohřeje... :oops:

Re: Výměna oleje.

Napsal: ned úno 06, 2022 15:17
od pjotr
Rozumím chápu a zkusím to protáhnout. Jen pro info servis olej dolil k horní rysce a teď asi po půl roce je 2cm nad horní rysku. Když jsem k němu čuchal tak je cítit benzin. Dělá to ten přímovstřik, předchozí auto byl nepřímý vstřik a ve stejném režimu olej lehce klesal.
Ještě jsem uvažoval o 2 možnostech :
1. koupit něco levnějšího např . Pitris doporučoval Shell tak třeba toto Shell Helix HX7 Professional AV 5W-30 a po půl roce to odsát a nalejt novej. Po roce pak standardní výměna i s filtrem
2. nainstalovat elektrickej ohřívač motoru, parkuju na zahradě a není až takový problém 30" před odjezdem zapnout ohřívač chladící kapaliny

Re: Výměna oleje.

Napsal: ned úno 06, 2022 15:49
od rousini
Nejsmysluplnější věc je, jak už bylo uvedeno:
- časté výměny oleje netřeba žádný hi-tech
- občas motor prohřát a pak ho prohnat, třeba jenom na III, IV v běžném provozu
- filtr bych spolu s olejem měnil pokaždé (nic to nestojí)

Mě se v autě hladina oleje mění v závislosti na teplotě motoru - to si ohlídej, v benzínovém motoru asi vždycky olej smrdí po benzínu...

Re: Výměna oleje.

Napsal: ned úno 06, 2022 15:51
od Colommbo
pjotr píše:...Hyundai 1.4 t-gdi = 103kW přímovstřik s GPF. Bohužel celý rok jezdím skoro jen 7km trasy a studené starty, které způsobují ředění oleje benzinem (opravdu mi stoupá hladina)...
...servis olej dolil k horní rysce a teď asi po půl roce je 2cm nad horní rysku. Když jsem k němu čuchal tak je cítit benzin...
Možná slyším trávu růst, ale... Budu jen uvažovat nahlas... Motor 1.4 má kolik litrů náplně - čtyři...? A mezi ryskami na měrce je kolik - bývá tak litr a od horní ke spodní odhaduju 2cm. Je-li úroveň náplně další dva cm nad horní rysku, bude v oleji nejmíň litr benzínu, to není vůbec dobré... :?

Re: Výměna oleje.

Napsal: ned úno 06, 2022 16:01
od pjotr
Dle manuálu se do motoru vejde 4,2 litrů. Měrka má mezi ryskami odhadem 4 cm a teď je 2 cm nad horní rysku. Nevím jestli měrka dosáhne až na dno tak nevím jestli se takto dá odhadovat. A přišlo mi, že když je v úplně nejspodnější části motoru (olejová vana) o trochu víc oleje tak to přeci ničemu nemůže vadit, nebo jo ?
Jo ty myslíš že je olej až příliš naředěný a nemá požadované vlastnost ? Tak ho mám nechat hned vyměnit ?
Ještě zkusím kapkovou zkoušku oleje.

Re: Výměna oleje.

Napsal: ned úno 06, 2022 16:44
od pjotr
kapkový test studeného oleje po 15"
První je normální pohled a druhý je proti světlu.
Já tam teda nic nevidím
Obrázek
Obrázek

Re: Výměna oleje.

Napsal: ned úno 06, 2022 16:46
od Pitris
pjotr píše:....servis olej dolil k horní rysce a teď asi po půl roce je 2cm nad horní rysku....
Jestli to opravdu bylo na rysku a teď je 2 cm nad, NĚCO je zřejmě špatně - nevěřím že tolik navíc by byla vlastnost motoru. A jak píše Colommbo, mezi ryskami to většinou je okolo litru - a to by bylo sakra benzinu v oleji :( Pár milimetrů nad rysku nevadí, ale když je tam oleje hodně (nad), točící se kliková hřídel z něho "našlehá" pěnu, a ta nemaže :(

Re: Výměna oleje.

Napsal: ned úno 06, 2022 16:56
od Pitris
pjotr píše:kapkový test studeného oleje....
Nejsem si jistý ale neměl by olej být ohřátý?
Ale pro jistotu bych olej vyměnil (klidně i ten levnější Shell), ohlídal si jak to udělají - ohřát ho, dostat toho ven co nejvíc, vyměnit filtr, nalít po horní rysku, na chvíli navrknout a tak po 5-ti minutách zkontrolovat hladinu.... A pak to v provozu sledovat. Přece nemůže v oleji (při)být litr benzinu :(

Re: Výměna oleje.

Napsal: ned úno 06, 2022 17:03
od pjotr
OK, provedu, dík moc chlapi.

Re: Výměna oleje.

Napsal: ned úno 06, 2022 17:59
od Colommbo
Má pravdu předseda... :)
Pitris píše:...když je tam oleje hodně (nad), točící se kliková hřídel z něho "našlehá" pěnu, a ta nemaže :(

Re: Výměna oleje.

Napsal: pon úno 07, 2022 8:18
od Durex
Nečetl sem asi úplně vše v diskuzi,ale každopádně 2 cm nad rysku jsou problém a dost velký. Jak už bylo napsáno. Jednak klika bude narážet do hladiny a pak v celém motoru bude větší tlak a větší zátěž na gufera motoru.

Jednak tím,že je to přímovstřik ale hlavně těmi ultrakrátkými jízdami,kdy motor běží v režimu bohatší směsi a která se všechna nespaluje, ulpívá na stěnách a míchá se do oleje dochází k přibývání "oleje".

Jako tato směs sice hezký dekarbonizuje a čistí motor,ale zároveň úplně ideálně nemaže. Takže buď opravdu často měnit olej a nebo jezdit delší trasy případně krátký trasy jezdit na kole.

Mít na paměti, že v zimě se motorový olej ohřeje na provozní teplotu třeba až za 25 až 40 km. A ideální mazání oleje je od 60 st C. A to je taky min teplota,kdy se z oleje odpařuje kondenzat vody a palivo.

Ale záleží na konkrétním motoru,jízdních podmínkách atd.