Stránka 2 z 4
Re: Náklaďákový olej do osobáku?
Napsal: pon bře 22, 2021 6:43
od Pitris
Těžký naftový motorový olej (HDDEO) má vysoké čisticí a antioxidační schopnosti, ale má nižší pevnost proti rozbití filmu (ve srovnání s olejem pro osobní automobily). Duty Diesel Engine pracuje na nízkých otáčkách srovnatelných s motorem osobních automobilů a má nižší specifické zatížení jednotky na hmotnost motoru a provozní teplotu. HDDEO je tedy také navrženo tak, aby vydrželo déle ve špinavém prostředí s nízkým specifickým zatížením jednotky, takže má nízkou odolnost proti rozbití olejového filmu. Motory osobních automobilů (zejména plynové) potřebují olej s vyšší pevností v rozbití olejového filmu....
No a PROTO jsem napsal, že:
Pitris píše:...cpát do osobáku olej který patří do náklaďáku mi vhodné teda taky nepřijde.
Re: Náklaďákový olej do osobáku?
Napsal: pon bře 22, 2021 8:21
od Mirec 29
predbehol si ma
tiež som to začal čítať a ono je tam toho viac...
Re: Náklaďákový olej do osobáku?
Napsal: pon bře 22, 2021 10:07
od Brembo
velké dieselové motor su stavané na suvislu zátaž v blízkosti max otáčok motora. Ich výkony su oproti ich objemu podstatne nižšie,než je tomu u osobných automobilov. Taktiež celková koncepcia motora je podstatne robustnejšia a nešetrí sa tak velmi na hmotnosti jednotlivých dielov. Taktiež chladenie oleja je lepšie dimenzované a nie je vystavené takému tepelnému zataženiu. Na vyše maju tieto motory maju často prídavné trysky na mazanie valcov a iných častí-u osobných automobilov mazané vačšinou rozstrekom. I samotný rozvodový mechanizmus je velmy robustný,výhradne pohánaný ozubenými kolesami. Olejové čerpadlá týchto motorov závislé od výrobcu motora dosahuju často i pomerne malé prevádzkové tlaky,ale prečerpaný objem oleja je neporovnatelne vačší. Dieselové motory v traktoroch,roznych mechanizmoch a kamionoch maju max otáčky v rozmedzí 2000 až 2500 rpm,v lokomotívach už len 680 až 800,a najvačšie lodné motory do 180 rpm.
Re: Náklaďákový olej do osobáku?
Napsal: pon bře 22, 2021 11:15
od zajda73
Přidám svojí zkušenost s olejem pro nákladní auta v osobáku.Pokud dáte olej do maloobjemového turbodiesela (1.5,1.7),ve kterém je malé turbo,klade turbu velký odpor a chová se to jak atmosféra,akorát to kouří černě.Ve firemních dodávkách se pravidelně ukroutila hřídel v turbu.Olej se dá používat v motorech bez turba,nebo v 3 litru a výše.
Re: Náklaďákový olej do osobáku?
Napsal: pon bře 22, 2021 12:54
od lefort
Dobrá rada nad zlato
Re: Náklaďákový olej do osobáku?
Napsal: pon bře 22, 2021 13:23
od NOP
Ještě jedna dobrá rada, snad také nad zlato. Ten Němec, majitel BMW píše o oleji Ravenol NDT 5W-40.
https://oil-club.de/index.php?thread/23 ... sae-5w-40/
https://www.ravenol.de/en/product-range ... sae-5w-40/
Ovšem dále, včetně třeba zajdy73 se již mluví o oleji do náklaďáku. Pakliže jsou všechny oleje do náklaďáku stejné, což tedy já nevím, potom lze tímto způsobem zobecňovat. Mně osobně parametry onoho uvedeného Ravenolu zase tak mimořádné nepřipadají v porovnání s oleji do osobáku. Pokud ovšem ten osobák je oturbený, což je dnes většina a motůrek je stavěn na třeba 0W-20, 30, tak do něj nalít cosi do náklaďáku - to už je na doktora Chocholouška.
Nikdy neříkej, že něco nejde. Vždycky se najde nějaký blbec, který neví, že to nejde a udělá to…
Re: Náklaďákový olej do osobáku?
Napsal: pon bře 22, 2021 17:03
od Pitris
zajda73 píše:Přidám svojí zkušenost s olejem pro nákladní auta v osobáku. Pokud dáte olej do maloobjemového turbodiesela (1.5,1.7),ve kterém je malé turbo,klade turbu velký odpor a chová se to jak atmosféra,akorát to kouří černě.Ve firemních dodávkách se pravidelně ukroutila hřídel v turbu.Olej se dá používat v motorech bez turba,nebo v 3 litru a výše.
Neřekl bych že to bylo olejem. Co jde o viskozitní třídu, tak 5w30 E7/E9 na tom bude k turbu v podstaté stejně jako 5w30 B4/C3. To turbo by snad mohlo mít v zimé problém s olejem SAE dejme tomu 15w40, ale že by olej ukroutil hřídel....? Neé.
Je ale možné že náklaďákový olej (pokud obsahuje víc či silnější čistící aditiva) "něco" v motoru rozpustil, a turbo se "hryzlo". Pak by mě ale zajímal dřív použitý olej a hlavně výměnný interval.
Re: Náklaďákový olej do osobáku?
Napsal: pon bře 22, 2021 17:10
od pepoh
Brembo píše: I samotný rozvodový mechanizmus je velmy robustný,výhradne pohánaný ozubenými kolesami.
niektore osobne dzipy maju pohon cerpadla nafty cez ozubene kola. to jeden spominal ze osobakovy olej po case motor je hlucny. (rozstrihany olej). s kamionackym to drzi.
asi koment o slabej pevnosti filmu nebude uplne pravda.
osobaky maju riedky zaklad a doladeny modifikatorom viskozity.
moze casom robit bordel v motore, ak chapem spravne tak nejaky 15w40 ma husty zaklad a nepotrebuje moc doladit viskozitu. (kazdy acea e- je hths >3,5; nerozumiem co v tom pripade znamena nizka viskozita.)
je fakt ze niekolko ludi s dobrou skusenostou to davali do starych aut (atmo eu/ameriky) ci motiek. dokonca to nevadi mokrej spojke lebo neobsahuju modifikator trenia.
mne sa to zda lepsi napad ako petrolejom/vyplachom riesit zapecene kruzky.
edit- aspon tu ludia menia <10 000, v tom pripade asi je zbytocne riesit nakladak.
Re: Náklaďákový olej do osobáku?
Napsal: pon bře 22, 2021 18:08
od zajda73
V kamionu máš velký obsah a větší vůle,proto je základový olej tomu přispůsoben.V osobáku jsou menší vůle,proto se to turbo nechce točit.Vyděl jsem to na vlastní oči.Dělám mechanika 30 let na nákladních motorech a kdyby to fungovalo v osobáku,tak bych určitě kupoval olej.V traktoru a sekačce OK.
Re: Náklaďákový olej do osobáku?
Napsal: pon bře 22, 2021 18:27
od Mirec 29
zajda73 píše:V kamionu máš velký obsah a větší vůle,proto je základový olej tomu přispůsoben.
Základový olej
To si ako myslel...
Re: Náklaďákový olej do osobáku?
Napsal: pon bře 22, 2021 19:00
od zajda73
Na školení nám říkali,že má větší molekule.Proto ty větší vůle.Motor kamionu,který je konstruovaný na 5w30 má problémy s olejem 10w40,hlavně turbo to nemá rádo.
Re: Náklaďákový olej do osobáku?
Napsal: pon bře 22, 2021 19:06
od Pitris
Tak inteligentní molekuly tady už byly.
Ale větší....????
5w40 bude pořád 5w40. Ať je to olej do náklaďáku, osobáku nebo do ponorky.
A jen tak mimochodem - olej 5w30 bude při 40°C o dost viskóznější (hustší) než 10w40 při 80°C. To jako než se olej dostane po 30-ti kilometrech na provozní teplotu nebude turbo mazané? Tomu přece sám nevéříš!
Re: Náklaďákový olej do osobáku?
Napsal: pon bře 22, 2021 19:07
od lefort
To je jasný, ne? Dvakrát větší vůle => dvakrát větší molekuly!
Re: Náklaďákový olej do osobáku?
Napsal: pon bře 22, 2021 19:11
od Pitris
Aha. Čím víc pruhů, tím víc Adidas
Ale teď mě napadá. U toho oleje do ponorky by ty molekujy měly umět i plavat, ne?
Re: Náklaďákový olej do osobáku?
Napsal: pon bře 22, 2021 19:39
od Durex
Chtěl sem napsat něco ve stylu, co napsal Pitris. Na nějakým takovým školení bych chtěl být. Představuju si to jako prodej předražených hrnců
A teď vážně. Problém podle mě bude v aditivaci TIR oleje ve smyslu velké zatížení v úzkém otáčkovém spektru. Naproti tomu pracuje malej motor v aute nebo dodavce jinak...