Stránka 2 z 4

Re: Náklaďákový olej do osobáku?

Napsal: pon bře 22, 2021 6:43
od Pitris
Těžký naftový motorový olej (HDDEO) má vysoké čisticí a antioxidační schopnosti, ale má nižší pevnost proti rozbití filmu (ve srovnání s olejem pro osobní automobily). Duty Diesel Engine pracuje na nízkých otáčkách srovnatelných s motorem osobních automobilů a má nižší specifické zatížení jednotky na hmotnost motoru a provozní teplotu. HDDEO je tedy také navrženo tak, aby vydrželo déle ve špinavém prostředí s nízkým specifickým zatížením jednotky, takže má nízkou odolnost proti rozbití olejového filmu. Motory osobních automobilů (zejména plynové) potřebují olej s vyšší pevností v rozbití olejového filmu....
No a PROTO jsem napsal, že:
Pitris píše:...cpát do osobáku olej který patří do náklaďáku mi vhodné teda taky nepřijde.

Re: Náklaďákový olej do osobáku?

Napsal: pon bře 22, 2021 8:21
od Mirec 29
predbehol si ma :D
tiež som to začal čítať a ono je tam toho viac...

Re: Náklaďákový olej do osobáku?

Napsal: pon bře 22, 2021 10:07
od Brembo
velké dieselové motor su stavané na suvislu zátaž v blízkosti max otáčok motora. Ich výkony su oproti ich objemu podstatne nižšie,než je tomu u osobných automobilov. Taktiež celková koncepcia motora je podstatne robustnejšia a nešetrí sa tak velmi na hmotnosti jednotlivých dielov. Taktiež chladenie oleja je lepšie dimenzované a nie je vystavené takému tepelnému zataženiu. Na vyše maju tieto motory maju často prídavné trysky na mazanie valcov a iných častí-u osobných automobilov mazané vačšinou rozstrekom. I samotný rozvodový mechanizmus je velmy robustný,výhradne pohánaný ozubenými kolesami. Olejové čerpadlá týchto motorov závislé od výrobcu motora dosahuju často i pomerne malé prevádzkové tlaky,ale prečerpaný objem oleja je neporovnatelne vačší. Dieselové motory v traktoroch,roznych mechanizmoch a kamionoch maju max otáčky v rozmedzí 2000 až 2500 rpm,v lokomotívach už len 680 až 800,a najvačšie lodné motory do 180 rpm.

Re: Náklaďákový olej do osobáku?

Napsal: pon bře 22, 2021 11:15
od zajda73
Přidám svojí zkušenost s olejem pro nákladní auta v osobáku.Pokud dáte olej do maloobjemového turbodiesela (1.5,1.7),ve kterém je malé turbo,klade turbu velký odpor a chová se to jak atmosféra,akorát to kouří černě.Ve firemních dodávkách se pravidelně ukroutila hřídel v turbu.Olej se dá používat v motorech bez turba,nebo v 3 litru a výše.

Re: Náklaďákový olej do osobáku?

Napsal: pon bře 22, 2021 12:54
od lefort
Dobrá rada nad zlato :mrgreen: :twisted:

Re: Náklaďákový olej do osobáku?

Napsal: pon bře 22, 2021 13:23
od NOP
Ještě jedna dobrá rada, snad také nad zlato. Ten Němec, majitel BMW píše o oleji Ravenol NDT 5W-40.
https://oil-club.de/index.php?thread/23 ... sae-5w-40/
https://www.ravenol.de/en/product-range ... sae-5w-40/
Ovšem dále, včetně třeba zajdy73 se již mluví o oleji do náklaďáku. Pakliže jsou všechny oleje do náklaďáku stejné, což tedy já nevím, potom lze tímto způsobem zobecňovat. Mně osobně parametry onoho uvedeného Ravenolu zase tak mimořádné nepřipadají v porovnání s oleji do osobáku. Pokud ovšem ten osobák je oturbený, což je dnes většina a motůrek je stavěn na třeba 0W-20, 30, tak do něj nalít cosi do náklaďáku - to už je na doktora Chocholouška.
Nikdy neříkej, že něco nejde. Vždycky se najde nějaký blbec, který neví, že to nejde a udělá to… :mrgreen:

Re: Náklaďákový olej do osobáku?

Napsal: pon bře 22, 2021 17:03
od Pitris
zajda73 píše:Přidám svojí zkušenost s olejem pro nákladní auta v osobáku. Pokud dáte olej do maloobjemového turbodiesela (1.5,1.7),ve kterém je malé turbo,klade turbu velký odpor a chová se to jak atmosféra,akorát to kouří černě.Ve firemních dodávkách se pravidelně ukroutila hřídel v turbu.Olej se dá používat v motorech bez turba,nebo v 3 litru a výše.
Neřekl bych že to bylo olejem. Co jde o viskozitní třídu, tak 5w30 E7/E9 na tom bude k turbu v podstaté stejně jako 5w30 B4/C3. To turbo by snad mohlo mít v zimé problém s olejem SAE dejme tomu 15w40, ale že by olej ukroutil hřídel....? Neé.
Je ale možné že náklaďákový olej (pokud obsahuje víc či silnější čistící aditiva) "něco" v motoru rozpustil, a turbo se "hryzlo". Pak by mě ale zajímal dřív použitý olej a hlavně výměnný interval.

Re: Náklaďákový olej do osobáku?

Napsal: pon bře 22, 2021 17:10
od pepoh
Brembo píše: I samotný rozvodový mechanizmus je velmy robustný,výhradne pohánaný ozubenými kolesami.
:wink:
niektore osobne dzipy maju pohon cerpadla nafty cez ozubene kola. to jeden spominal ze osobakovy olej po case motor je hlucny. (rozstrihany olej). s kamionackym to drzi.
asi koment o slabej pevnosti filmu nebude uplne pravda.
osobaky maju riedky zaklad a doladeny modifikatorom viskozity.
moze casom robit bordel v motore, ak chapem spravne tak nejaky 15w40 ma husty zaklad a nepotrebuje moc doladit viskozitu. (kazdy acea e- je hths >3,5; nerozumiem co v tom pripade znamena nizka viskozita.)

je fakt ze niekolko ludi s dobrou skusenostou to davali do starych aut (atmo eu/ameriky) ci motiek. dokonca to nevadi mokrej spojke lebo neobsahuju modifikator trenia.
mne sa to zda lepsi napad ako petrolejom/vyplachom riesit zapecene kruzky.

edit- aspon tu ludia menia <10 000, v tom pripade asi je zbytocne riesit nakladak. :mrgreen:

Re: Náklaďákový olej do osobáku?

Napsal: pon bře 22, 2021 18:08
od zajda73
V kamionu máš velký obsah a větší vůle,proto je základový olej tomu přispůsoben.V osobáku jsou menší vůle,proto se to turbo nechce točit.Vyděl jsem to na vlastní oči.Dělám mechanika 30 let na nákladních motorech a kdyby to fungovalo v osobáku,tak bych určitě kupoval olej.V traktoru a sekačce OK.

Re: Náklaďákový olej do osobáku?

Napsal: pon bře 22, 2021 18:27
od Mirec 29
zajda73 píše:V kamionu máš velký obsah a větší vůle,proto je základový olej tomu přispůsoben.
Základový olej :?: To si ako myslel...

Re: Náklaďákový olej do osobáku?

Napsal: pon bře 22, 2021 19:00
od zajda73
Na školení nám říkali,že má větší molekule.Proto ty větší vůle.Motor kamionu,který je konstruovaný na 5w30 má problémy s olejem 10w40,hlavně turbo to nemá rádo.

Re: Náklaďákový olej do osobáku?

Napsal: pon bře 22, 2021 19:06
od Pitris
Tak inteligentní molekuly tady už byly.
Ale větší....????
5w40 bude pořád 5w40. Ať je to olej do náklaďáku, osobáku nebo do ponorky.

A jen tak mimochodem - olej 5w30 bude při 40°C o dost viskóznější (hustší) než 10w40 při 80°C. To jako než se olej dostane po 30-ti kilometrech na provozní teplotu nebude turbo mazané? Tomu přece sám nevéříš!

Re: Náklaďákový olej do osobáku?

Napsal: pon bře 22, 2021 19:07
od lefort
To je jasný, ne? Dvakrát větší vůle => dvakrát větší molekuly!

Re: Náklaďákový olej do osobáku?

Napsal: pon bře 22, 2021 19:11
od Pitris
Aha. Čím víc pruhů, tím víc Adidas :P
Ale teď mě napadá. U toho oleje do ponorky by ty molekujy měly umět i plavat, ne? :)

Re: Náklaďákový olej do osobáku?

Napsal: pon bře 22, 2021 19:39
od Durex
Chtěl sem napsat něco ve stylu, co napsal Pitris. Na nějakým takovým školení bych chtěl být. Představuju si to jako prodej předražených hrnců :D

A teď vážně. Problém podle mě bude v aditivaci TIR oleje ve smyslu velké zatížení v úzkém otáčkovém spektru. Naproti tomu pracuje malej motor v aute nebo dodavce jinak...