Co na tom potřebujete dekódovat ?
Mimochodem, on ten "zástupce" Ravernolu je bohužel pouze prodejce ravenolu, takže jeho odpověď je samozřejmě pravdivá, ale bohužel především v obecné rovině. Ve výsledku říká to, co už stejně víme - RCS obsahuje nějaké oleje ze skupiny V, které jsou polární. Jednou z jejich vlastností je, že kompenzují některé negativní vlastnosti PAO základu.
No a přesné složení jaké oleje skupiny V tam jsou se stejně nedozvíme a ikdybychom se to dozvěděli, tak nám to stejně nic neřekne.
Podstatné je, že otázka proč RCS nemá naprosato žádné schválení:
"Warum hat das RCS keinerlei Freigaben ?
zůstává (podle mě) bez smysluplné odpovědi. Odpovědi, které tam jsou poskytnuty, nedávají smysl v kontextu toho, že v minulosti RCS schálení měl a jiné nové oleje R řady také schválení mají.
Já bych se nedivil, kdyby RCS měl opravdu hodně nabušený základový olej, který je ale nadstandardně agresivní vůči těsněním, což u závodního motoru určitě nevadí, ale v motoru, který má fungovat minimálně 15 let už vadit může. Ono totiž úplně všechny oleje chemicky poškozují materiál těsnění, ale je otázka, jak rychlá ta degradace je.
PAO způsobují smršťování těsnění, estery způsobují bobtnání, pokud je PAO a estery v nějakém rozumném poměru, tak nedochází k objemovým změnám. Kdyby bylo esterů moc, tak horzí nadměrné bobtnání. Jenomže objemové změny nejsou jediný problém. Všichni známe, že gumová "vodovodní" těsnění časem tvrdnou a přestávají těsnit a stejné je to i v motoru - materiál těsnění postupně degraduje a mění svoje vlastnosti (tvrdost, pružnost, roztažnost) a na tohle se zaměřují právě požadavky ACEA normy.
------------------
Mazivářské mýty, Mýtus dvanáctý (ing. Černý)
Podívejme se na vlastnosti esterového oleje trochu blíže. Je to syntetický olej, který kromě obvyklých uhlíku a vodíku obsahuje také kyslík. A právě kyslík dodává esteru určité "unikátní" vlastnosti. Ester je díky kyslíku polární a má vyšší afinitu ke kovovému povrchu než uhlovodíky. Mazací film vytvořený z esteru je také pevnější než uhlovodíkový film. Proto také oleje pro velmi namáhané vysokootáčkové motory mívají vysoký obsah esteru či jsou vyrobeny pouze z esterového základového oleje. Vysokými otáčkami je nutné rozumět hodnoty kolem 15 000 ot/min či více, které jsou typické např. pro motokáry, některé soutěžní motocykly, motory vozů F1, apod. V běžných i "unikátních" motorových olejích mají esterové oleje většinou jiný význam. Ve většině motorových olejů, pokud jsou v nich obsaženy, estery pomáhají rozpouštět některá aditiva, která by se v kvalitních uhlovodíkových základových olejích jen velmi těžko rozpouštěla. Estery mohou také přispívat k tomu, aby se motor udržoval v čistotě, protože mají větší rozpouštěcí schopnost než uhlovodíky. V některých případech se také pomocí esterů dolaďuje a harmonizuje účinek aditivace.
Běžný obsah esterového oleje v motorových olejích se pohybuje mezi nulou a deseti procenty. Používání vyšší koncentrace esterů v motorovém oleji by mohlo vést k problémům se slučitelností oleje a různých plastových a pryžových těsnění a hadiček. Důsledkem těchto problémů by pak mohlo být porušení těsnosti mazacího systému a únik oleje. ...