Stránka 1 z 4

A3 vs A5

Napsal: pát pro 18, 2015 22:30
od Honza kombajn
ahoj, vím že se ptám hloupě, ale třeba mi to tu někdo trochu rozvede..
Měl jsem Subaru Outback 3.0 (benzín,6válec) 180kw r.v. 2004, Euro 4, v manuálu byla krom jiných možnost specifikace oleje A5.
Auto odešlo na věky a mě doma zbylo 50 litrů tohoto oleje. neptejte se jak je to možné, prostě ho mám..
Koupil jsem Subaru Outback 3.0 (benzín, 6válec) 154kw, r.v. 2001, Euro 3, tady v manuálu i všude jinde v různých aplikacích a mazacích plánech A5 není, jen A3.
Motory obou aut jsou stejné, jen ten novější má variabilní časování ventilů, což dělá těch 26kw navíc..
Otázka zní, proč bych nemohl i do toho staršího auta použít olej A5?? není tam ta norma náhodou jen proto, že A5 je olej vhodnější pro lehkoběžné motory a tím pádem vhodnější pro plnění Euro 4?? Existovala vůbec norma A5 v roce 2001?
Musím se bát to tam lít?? On ten motor je tak trochu průtokový ohřívač oleje - 1000km 1l oleje (teče ven a momentálně to nehodlám dělat..) a když už toho oleje mám tolik, je mi líto kupovat jiný..
dík moc za jekékoliv přínosné reakce..

Re: A3 vs A5

Napsal: pát pro 18, 2015 23:03
od Návštěvník
Jednoduše řečeno, ten A5 olej tam nalít nesmíš. Tedy nechceš-li ten motor rovnou dorazit.

Re: A3 vs A5

Napsal: sob pro 19, 2015 0:14
od Pitris
A proč :?: Protože ACEA A5 jsou oleje se sníženou HTHS viskozitou - což je (zjednodušeně) olej s méně zatížitelným a "tenčím" olejovým filmem a docela reálně tu hrozí jeho nedostatečná pevnost a s tímto spojené riziko jeho trhání a tím pádem nedostatečného mazání. A navíc A5 jsou oleje 5w30 - a to je u tohoto motoru (který stejný zde jezdí Harry s 10w50 nebo 10w60; můžeš si vyhledat jeho příspěvky) málo, neboť olej je zde více teplotně zatěžován a potřebuje zajedno olej s normální HTHS viskozitou - což jsou právě ty ACEA A3, ale druhak i s letním číslem (což je u SAE to za "w") min. 40.... Jinak schválení Subaru má třeba Total Racing 10w50, který díky své viskozitě může pomoci trošku tu spotřebu oleje i snížit....
PS: ale levná dobrá varianta může být třeba i Sunoco Synturo Sportivo 5w50 nebo Elf Excellium 5w50
A jestli ten olej teče někde přes (ztvrdlé - ne prasklé) těsnění, dá se zkusit i Valvoline MaxLife 10w40 nebo Sunoco Titanium Marathon 10w40. S tou "Ápětkou" by si ten motor fakt dláždil cestu do věčných lovišť.... :(

Re: A3 vs A5

Napsal: sob pro 19, 2015 0:15
od Jezevcik
Lehkoběžné nejsou motory, ale ty oleje samotné. Pokud je v manuálu A3, tak používej A3. A5 musí být schválena výrobcem. Kdyby tu byl Harry (místní subarista) tak by Ti to vysvětlil lépe, ale co vím, tak majitelé těchto vozů dokonce s úspěchem používají "těžkoběžné" 10W-50, nebo 10W-60, teď nevím přesně. A5 by Tvou situaci pravděpodobně ještě výrazně zhoršila.


P.S. Pitris byl rychlejší.

Re: A3 vs A5

Napsal: sob pro 19, 2015 1:41
od e1H
No, budeš mať teraz doma dosť drahý vykurovací olej, ale stále lepšie, než to (na)liať do motora. Ak pre motor nie je povolená A5-ka, tak to určite nie je zo srandy.

Re: A3 vs A5

Napsal: sob pro 19, 2015 7:27
od jerome
Nie do kachiel :!: Urcite sa najde nejaky Fordista,Pezotista/Citroenak ktory ho rad odkupi :wink: mozno lengy60 :mrgreen:
Pekne tam daj Harryho Total 10W50 on to mal vykoumane co Subaru najlepsie sedi :wink:
Ozaj co je s Harrym a kde je lengy60 ... :?: :o

Re: A3 vs A5

Napsal: sob pro 19, 2015 9:29
od bjukemen
lengy60 si isiel pre olej A5 ku Honza Kombajnovi

Re: A3 vs A5

Napsal: sob pro 19, 2015 9:50
od jerome
lengy a A5 :?: jedine tak do tych kachiel :mrgreen:

Re: A3 vs A5

Napsal: sob pro 19, 2015 10:25
od Colommbo
Harry úspěšně používá Sunoco Synturo Racing 10W60 (API SH) plus Bishop's Original 906 GDC. :idea: Osobně bych do toho motoru Ápětku rozhodně nelil...

Re: A3 vs A5

Napsal: sob pro 19, 2015 14:15
od Pitris
jerome píše:Ozaj co je s Harrym....
Harry má bohužel jiné a vážnější starosti. Ale doufám že (on ano - co ho znám) bojuje.... :!:

Re: A3 vs A5

Napsal: sob pro 19, 2015 18:04
od jerome
...tak drzime vsetci palce :!:

Re: A3 vs A5

Napsal: sob pro 19, 2015 20:41
od Honza kombajn
ahoj, dík za reakce
Harryho znám ze Subklubu, nic proti němu a jeho sálodlouhým rozborům, ale olej 10W60 pro běžné použití je kravina a jen zatvrzelé tvrzení, že to šetří motor...
Ano 10W50 ještě jakš takž a tuplem pro lpg, třeba, ale dle mých deset let zkušeností se Subaru 2.5 a 3.0 je to také zbytečné..
Třeba u 3.0 180kw jsem najezdil úspěšně 200tis km s 5W30 A5 a dokonce to byl olej přímo pro Ford, to označení teď nevím, prostě zelený Castrol a neměl jsem jediný problém.. ale zpět
Ty rozdíly A3/A5 chápu, já prostě nechápu, proč tam ten olej nejde, když ty motory jsou identické... až na to variabilní časování...
Budu tam lít 10W40.. A3...
díky všem

Re: A3 vs A5

Napsal: sob pro 19, 2015 21:09
od jerome
Honza kombajn píše:Ty rozdíly A3/A5 chápu, já prostě nechápu, proč tam ten olej nejde, když ty motory jsou identické...
Zeby Euro 3 a 4 ?
btw: preco je 10W50 zbytocny ? V com ?

Re: A3 vs A5

Napsal: sob pro 19, 2015 21:19
od Pitris
Honza kombajn píše:....když ty motory jsou identické....
Nechci se hádat protože s těmito motory nemám zkušenosti, ale asi zcela identické nebudou - napadá mě třeba jiná technologie výroby, jiné materiály nebo zpřesněné tolerance a odpovídal by tomu i ten předpis ohledně ACEA. Ono v r. 2001 možná A5 ještě nebylo, ale oleje A1 se sníženou HTHS už ano....

Re: A3 vs A5

Napsal: pon pro 21, 2015 5:04
od Honza kombajn
ahoj, no to jsem nenapsal, v manuálu je i A1 a A2 nebo A3 (a pro upřesnění 5W30 nebo 10W40), proto mi pořád vrtá v hlavě, proč bych tam ten olej nemohl nalít, A1 a A5 - jakej v tom je rozdíl..... dle mého neodborného názoru je to prostě v tom, že A5 ještě neexistoval a do toho pak přišlo Euro 4, pro který podle mě A5 vznikl...
No nic, nebudu riskovat a zůstanu u 10W40 A3. Desítku jsem nikdy nepoužíval, můžete mi trochu poradit, co vyřadit a co je v pohodě, nebo je to fuk?? S přihlédnutím k tomu, že dolívám 1až 1.5l na 1000km... takže se nebudu pouštět do nějakých drahých olejů.. max 600kč za 5lt.
Mobil super
Total Quartz 7000
Elf Competition Sti
Texaco Havoline Extra
Sunoco Titanium Marathon

nebo ještě ten 5W50?
Sunoco Syntro sportivo, jak tu někdo psal..

Hvězdou bude asi Selenia 20K, ale je drahá 850,-.. je to asi tím, že je to plná syntetika.. to bych tam lil, kdyby to neteklo...

Díky moc!

A na dotaz proč je 10W50 zbytečný: prostě proto, že je drahý a pro běžné použití jsou to vyhozené peníze. Ano, pokud věříš tomu, že ti to bude šetřit motor a máš na to, proč ne... ještě jsem ale za svou 20letou praxi neviděl motor, který by odešel jen proto, že tam leješ 10w40 nebo 5W30 a ne 10w50, ba dokonce nesmyslných 10w60. tak prostě proto..
Servisuju spoustu aut, kam se leje zde propíraná 5w30A5 Ford a vůbec tam nepatří a ty auta mají najeto 300tis km i víc, např spoustu koncernových PD motorů, majitelé to chtějí, protože ten olej mají skoro zadarmo... a jezdí také.. důležitější ale je, ten olej měnit včas a ne po 30tis km...
Nebo třeba Transit 2007,8,9,10,11: tady mám dost vzorků k porovnání, motory odcházejí jak na běžícím pásu.. pár jedinců si nechalo poradit, aby měnili olej max po 20 tis a ani jeden z nich zatím neměl problém...