to michaelgelo: Pro správné určení oleje je potřeba znát i převažující jízdní podmínky:
1) když je auto v záruce, je potřeba dát předepsaný olej - ale na
neprodloužený interval výměny je vhodnější ACEA A3 a neměl by být problém ho použít, i když je předepsáno A5. Oleje A3 jsou oleje s normální HTHS viskozitou, A1/A5 jsou s HTHS viskozitou sníženou a A5 ještě navíc longlife....
(raději ne)
2) API od SL nahoru a SAE zvolit podle jízdních podmínek:
časté studené starty a krátké jízdy - 0w30, 0w40, 5w30 nebo 5w40
časté studené starty a delší jízdy - 0w40 nebo 5w40
málo startů a krátké jízdy - 5w30 nebo 5w40
málo startů a delší jízdy - 5w40 nebo 10w40
A v podstatě kompromis (ale vůbec ne špatný) je SAE 5w40....
Oleje ACEA C"něco" (1 a 2 - snížená HTHS viskozita, 3 a 4 - normální HTHS viskozita) jsou oleje pro motory s filtrem pevných částic. Bohužel tyhle pro emise přizpůsobené oleje mají ale právě kvůli tomu nižší obsah jistých aditiv, která jsou ale důležitá pro výdrž oleje. Naštěstí už to ale neplatí u olejů ACEA C"něco"-10; tam už je to aditivované jinými aditivy, která na výdrž oleje již negativní vliv nemají. A aby to nebylo tak jednoduché, tak ty emisní normy "řeší" i API. SL je ještě v pohodě, SM je na tom podobně jako ACEA C"něco" bez 10, a SN je už zase "gut" -> s "neškodnými" aditivy už jako ACEA C"něco"-10. Tohle je ale obecně a mám tím na mysli
(ne)vhodnost aditiv pro motor podle API nebo ACEA - pro event. DPF je podstatná ACEA C"něco", ale mezi tím a API úměra je.... Takže když nemáš DPF, tak můžeš i ACEA C3 a API SM, ale
nejvhodnější pro motor je ACEA A3 a API SL(SN)
Pokud jde o zvukový projev motoru, tak za tepla viskóznější (hustší) olej ho dokáže trochu zmírnit,
takže např. s olejem 5w40 nebo 10w40 bude motor tišší než s 5w30.
Já osobně bych se vůbec nebál použít třeba ten Millers 5w40 EE, ale ten je cenově výš.... z dalších značek třeba Elf, Eni, Liqui Moly, Mobil, Motul, Repsol, Sunoco, Texaco, Total, Valvoline, Yacco
A co se týče intervalu výměny oleje, tak předepsaný je maximální
a jen pro ideální podmínky -
-> a ty jsou málo startů a delší klidné jízdy. Ve všech ostatních případech zkrátit a nejhorší pro olej jsou studené krátké popojížďky: tam je vhodné kilometrový interval zkrátit o třetinu (i o polovinu).
PS: pokud budeš ale dodržovat tyto výše popsané intervaly výměny, tak Ti v podstatě může být šumafuk, jestli je olej API SL, SM nebo SN nebo jestli má ACEA C3-04,07,08 nebo už ACEA C3-10.