Stránka 1 z 15

Vymena oleje Skoda Fabia 1.4

Napsal: čtv zář 04, 2014 19:36
od HKK
Moc se omlouvam, nechci to tu zahustovat dotazem,
ktery byl uz stokrat zodpovezen, ale nemam cas vse precist.
Po tezke rodinne tragedii mi zustala Skoda Fabia, 1.4, rok vyroby 2001,
409 000 km. Potrebuji poradit s vymenou oleje.
Kolik to asi stoji a co vsechno, jake filtry a typ oleje mam zadat?
Predem se omlouvam vsem, ktere muj dotaz rozesmeje, i ja se v podstate usmivam,
ale nechci zadrit motor. Potrebuji, aby to jeste chvili slouzilo. Dekuji za odpoved.

Re: Vymena oleje Skoda Fabia 1.4

Napsal: čtv zář 04, 2014 22:34
od e1H
Nenapísal si, že ako sa na tom aute jazdilo doteraz, ako plánuješ v budúcnosti a aký olej sa dával doteraz. Každopádne ak si vyberieš nejakú 5W-40-ku so schválením VW 502.00, tak tým pred zimou určite nič nepokazíš.
Ak chceš dať niečo lepšie, alebo jazdíš krátke trasy so studeným motorom, tak môžeš zvoliť 0W-40 s rovnakým schválením.
Konkrétny typ filtra je ťažké poradiť bez toho aby sme poznali kód motora, ale čo sa týka značiek, tam s filtrami MANN, alebo Bosch určite nespravíš chybu.
Vzhľadom na vysoký počet kilometrov doporučujem meniť olej po max. 10 tisíc km alebo 1 roku, podľa toho čo nastane skôr.

Re: Vymena oleje Skoda Fabia 1.4

Napsal: čtv zář 04, 2014 23:37
od javier
Stal by za zvazenie niektory z olejov pre motory s vyssim najazdom. Napr. Valvoline Maxlife 5W-40.

Re: Vymena oleje Skoda Fabia 1.4

Napsal: pát zář 05, 2014 12:01
od Itall
Ty brďo, ta má najeto, doporučuji odprodat do muzea Škoda :D . Předpokládám, že se jedná o český motor 1,4 MPi a ne o VW 1,4 16V. Olejový filtr nebude problém koupit dle typu vozu a motoru, olej bych, po zkušenosti s hydroštely u 1,0 MPi (mělo by být totéž), dal 10W-40, běžný API-SL. Navíc už má naběháno a nějaký olej si, odhaduji, vezme. Přestože ve spotřebě oleje jsou tyhle motory top, přes 400000 km je přes 400000 km. A co nádobka chladicí kapaliny, je čistá nebo zahnědlá?

Re: Vymena oleje Skoda Fabia 1.4

Napsal: pát zář 05, 2014 12:46
od Pitris
Co se týče motorového oleje, tak VW 500.00, 501.01 nebo (nejlépe) 502.00 a podle jízdních podmínek:
0w40 - extrémně časté mrazivé starty a krátké studené popojížďky a výměna do 10-ti tkm / 1 rok
5w40 - běžné celoroční ježdění - při kratších jízdách měnit po 10-ti, při delších do 15-ti tkm / 1 rok
10w40 - málo startů, delší jízdy a výměna po 15-ti tkm / 1 rok (delší jízda = v zimě víc jak 20, v létě jak 15km)
Při vyšší spotřebě oleje doporučuji - když to někde sákne Valvoline MaxLife nebo Sunoco Marathon, nebo při již zvětšených vůlích v motoru "zvednout letní" číslo oleje (ze 40 na 50).

A dále: Co se týče chladicí kapaliny, pokud bys náhodou potřeboval dolít, tak pokud je to troška, dá se použít jen destilka - mrazuvzdornost by ale měla být zaručena do alespoň -25°C, protože pak už klesá účinnost třeba inhibitorů koroze. Pokud bys náhodou potřeboval dolít i samotnou směs, každopádně musí být stejné barvy, co tam je teď a musí plnit normu VW/Škoda TL 774D, nebo F - anebo přímo G12, nebo G12+ (může být i označení G 012 A8D, nebo G 012 A8F). Toto bys měl samozřejmě použít i při případné komplet výměně, která by měla být co 5 let, při které potřebuješ asi 5-6 litrů (podle typu motoru) už naředěné směsi, takže v podstatě stačí, když koupíš 2litry koncentrátu, a 3litry destilky, ale je vhodnější koupit 3 a 3litry a namíchat to 1 : 1 (a budeš mít i na příp. dolití). MUSÍŠ MÍT PLNĚ OTEVŘENÉ TOPENÍ. Když vypustíš starou, není od věci tam potom nalít čistou vodu, na chvíli to nastartovat a vypustit, aby se to vypláchlo a pak to naplnit pomalu novou směsí, aby utekl vzduch - odvzdušnit a několik desítek kilometrů potom hlídat teplotu a hladinu; a pak event. dolít.
Pokud jde o manuální převodovku, měl by se použít olej s normou VW501.50 nebo (alespoň) třeba http://www.oleje.cz/p/paramo-gyrol-75w-lf-1-l--1342 a mělo by stačit koupit 2litry. Některé typy převodovek mají výpustný šroub, u některých se olej musí odsát, ale při novém plnění (nebo při doplnění) se množství kontroluje přes kontrolní šroub, který když vyšroubuješ, musí být ke spodku (začíná už vytékat) olej. Dá se tam lít přes hadici do toho kontrolního otvoru.
Palivový filtr by se měl (a třeba i pro jistotu) měnit tak po 50-ti tkm, vložka vzduchového filtru po 25-ti-tm, ale raději dřív. Stejně tak svíčky bych v motoru nenechával více jak 25tkm / pokud nemáš speciální svíčky na více kilometrů (tip, kde je můžeš koupit, a taky tam najdeš přesně ty, co potřebuješ podle typu motoru) http://www.svickyngk.cz/automobily/skod ... /#obsah1.4 (ale můžeš i jiné - Beru, Bosch, Brisk, Denso, Champion.....). Pokud budeš šroubovat nové - s citem, ale dobře utáhnout / nebo momenťákem 30Nm. U některých typů motorů jsou ale cívky přímo na svíčkách, tam je to problém, je potřeba speciální klíč.
A brzdovka? - (možná i ve spojce) - měla by se měnit každé 2-3roky, patří tam DOT4, normy SAE J 1703, F.M.V.S.S.č.116
A když budu velkej puňta, tak do serva ( i tam by se měl vyměnit) patří (origo) olej G 004 000 M2

P.S. jo, a co se týče filtrů, mám vyzkoušené MANN, ale dají se dobře použít i třeba Champion, Hengst, Purflux, Bosch, Tutela.....

Re: Vymena oleje Skoda Fabia 1.4

Napsal: pát zář 05, 2014 14:38
od Itall
Normy oleje dle VW si už nepamatuji, byla tam pro benzin jedna, možná max. dvě, dá se najít určitě na netu třeba i Škody-auto, pamatuji si, že olej s příslušnou normou VW pro tento motor byl vždy běžný API-SL. Pitris je trochu "nízkoviskozitní", v tomto konkrétním případě dej asi radši na mě, neb s těmito motory osobní zkušenost mám. Výměna je předepsána po 15000 km a u motoru v dobrém stavu (já jsem měl 162000 km, což je podle toho tvého sotva zajeto :mrgreen: ), je zbytečné ho zkracovat. Při nájezdu přes 400000 km motor dá oleji více "na prdel", bude rychleji tmavnout (u motoru v OK stavu tmavnul olej extrémně pomalu), ale zas se asi bude dolévat během výměnného intervalu. Zda je to indicií ke zkrácení intervalu výměny, nevím. To je na každém.
Pokud se dnes reguluje topení pouze klapkami vzduchu (jak tu jinde proběhlo), a ne už jako zastara "pouštěním vody do topení", pak nemá žádný význam puštěné nebo nepuštěné topení při výměně chladicí kapaliny. Také ovladače moderních aut i Fabie tomu nasvědčují.
Převodovka by mohla mít vypouštěcí šroub (rok 2001), což by byla velká výhoda. Ale zas - jestli už to najelo 409000 km, asi to ještě chvíli vydrží :P . Jinak nejsem proti výměně oleje, to tedy ne. Zajímavé bude už jen to, jak vypadá po takové náloži km, pokud nebyl měněn. Výrobce auta s jeho výměnou nepočítá, proto zrušil (asi později) i ten výpustný šroub.
Palivový filtr by neškodil vyměnit, kór pokud se neměnil, řekl bych, dle toho, co jsem viděl při výměně, tak po 100000 km.
Airfiltr se mění po 60000 km a nějak jsem neshledal důvod měnit ho dříve, kromě provozu v prašnějším prostředí (tam je interval poloviční). Ten interval oproti starším autům vypadá strašidelně, ale to je tak vše. Podobně i oleje se dříve měnily po 2000 km a nyní 15000 není problém. A opravdu není. Svíčky mají tentýž interval (60000 km) a vždy ho spolehlivě vydržely. Byly to "originál" NGK se třemi elektrodami. Alternativa, např. Brisk by se musel vybírat se náležitou životností, neboť tam klidně doporučí i svíce, které neodpovídají výměnnému intervalu výrobce motoru. Pokud je budeš měnit v intervalu dle Pitrise, tak není problém. Budou asi vyhovovat vždy.

Re: Vymena oleje Skoda Fabia 1.4

Napsal: pát zář 05, 2014 15:31
od Pitris
Itall píše:Pitris je trochu "nízkoviskozitní", v tomto konkrétním případě dej asi radši na mě, neb s těmito motory osobní zkušenost mám. Výměna je předepsána po 15000 km a u motoru v dobrém stavu (já jsem měl 162000 km, což je podle toho tvého sotva zajeto :mrgreen: ), je zbytečné ho zkracovat. Při nájezdu přes 400000 km motor dá oleji více "na prdel"....
A Itall zase "intervaly natahující" (byť to tak možná výrobce - avšak v některých případech neúměrně natahujíce - předepisuje). Dělej jak myslíš, ale interval výměny oleje je závislý na povaze jízd a čím kratší jízdy, tím dřív je olej znehodnocen a potřebuje dřívější výměnu. A pokud má motor za sebou přes 400 tkm, tím spíš bude docházet k průniku paliva do oleje, což ho dále chemicky degraduje....
Více o tom - pokud chceš - najdeš zde: http://www.oleje.cz/clanek/Mazivarske-m ... orovy-olej
Když jde o výměnu vody - nic Ti neudělá to topení pustit a co se týče pozdní / dřívější výměny filtru vzduchu, tak já mám zase vyzkoušeno, že se ti jeho dřívější výměna vrátí na nižší spotřebě benzinu.
PS: ani převodový olej ani chladicí kapalina NENÍ celoživotní a je třeba je měnit. Stejně tak v řízení.

Re: Vymena oleje Skoda Fabia 1.4

Napsal: pát zář 05, 2014 19:52
od jerome
Kup nejaku obycajnu 10W40 men ju po 10.000 km alebo v pripade extra kratkych tras po 5.000km + podla knizky vymena rozvodov a s tym motorom najazdis este raz tolko km :wink:
alebo mas 44/50kw verziu z retazou :?:
ak nepoznas historiu tak vymen hned olej,olejovy,vzduchovy,palivovy a pelovy filter :wink:

Re: Vymena oleje Skoda Fabia 1.4

Napsal: pát zář 05, 2014 21:21
od javier
Itall píše:Výměna je předepsána po 15000 km a u motoru v dobrém stavu (já jsem měl 162000 km, což je podle toho tvého sotva zajeto :mrgreen: ), je zbytečné ho zkracovat. Při nájezdu přes 400000 km motor dá oleji více "na prdel", bude rychleji tmavnout (u motoru v OK stavu tmavnul olej extrémně pomalu), ale zas se asi bude dolévat během výměnného intervalu.
Ak je cielom udrzby predlzit zivot automobilu na maximum, tak skratenim intervalu motoru pomozem a urcite neublizim. Dodrzanim max. intervalu ublizit mozem (v pripade stazenych podmienok, ako su napr. kratke jazdy). Takze skratit znamena "hrat na istotu". Urcovat stav oleja podla stupna jeho stmavnutia mozno sice povazovat za "spektroskopicku analyzu" :mrgreen: ...ale v tomto pripade rozhodne uplne nevhodnu :x
Itall píše:Ale zas - jestli už to najelo 409000 km, asi to ještě chvíli vydrží :P .
Nemenit olej v prevodovke? :roll:
Itall píše: Výrobce auta s jeho výměnou nepočítá, proto zrušil (asi později) i ten výpustný šroub.
...co je konsktrukcna perverzita a zvrhlost hrubeho zrna!

Re: Vymena oleje Skoda Fabia 1.4

Napsal: sob zář 06, 2014 15:14
od kral
manzelka ma fabii 1,4 mpi najeto 240000km a davam ji olej 10w40 obyč schampion a vyměny po 10000km a nikdy si nestěžovala :lol:(teda ta fabie)

Re: Vymena oleje Skoda Fabia 1.4

Napsal: sob zář 06, 2014 16:49
od jerome
Presne tak. Toto je najdolezitejsie. Pravidelna vymena :!: :idea: :wink:

Re: Vymena oleje Skoda Fabia 1.4

Napsal: sob zář 06, 2014 19:28
od jarson1
Jerome:. Svata pravda,nepoznam nikoho ktoby si po pravidelnej vymene manzelky stazoval :D

Re: Vymena oleje Skoda Fabia 1.4

Napsal: sob zář 06, 2014 20:24
od jerome
Moze byt ale to uz je mimo misu :mrgreen: zostanme pri olejoch :wink:

Re: Vymena oleje Skoda Fabia 1.4

Napsal: pon zář 08, 2014 10:38
od Itall
javier píše:
Itall píše:Ale zas - jestli už to najelo 409000 km, asi to ještě chvíli vydrží :P
Nemenit olej v prevodovke? :roll:
javier píše:
Itall píše: Výrobce auta s jeho výměnou nepočítá, proto zrušil (asi později) i ten výpustný šroub.
...co je konsktrukcna perverzita a zvrhlost hrubeho zrna!
Možná ano, pokud ale nebyl měněn dosud, asi to zas tak nevadí. Přes 90% Fábií tolikhle km nikdy nenajede a zde převodovka stále není po smrti, kdežto auto už se chystá... :idea:

Re: Vymena oleje Skoda Fabia 1.4

Napsal: pon zář 08, 2014 12:18
od javier
Ano, mas asi pravdu. Ked ja (a na tomto fore asi vaceri :) ) trpim chorobou starania sa o auto ako keby mi malo vydrzat uz navzdy (samozrejme aj preto, ze ma to bavi).
Prevodovka bez vymeny oleja mi s touto filozofiou ani trochu neladi.